چرا خصوصی سازی در ایران موفق نبود؟
چرا خصوصی سازی در ایران موفق نبود؟

رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس شورای اسلامی گفت: موافقان اقتصاد دولتی افرادی هستند که برای حفظ منافع خود در مقابل خصوصی سازی مقاومت می‌کنند. سید شمس‌الدین حسینی، رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس شورای اسلامی در نشست تخصصی ارزیابی عملکرد خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی اظهار کرد: ارزیابی خصوصی سازی در ایران به صورت ایدئولوژیک است و خصوصی […]

رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس شورای اسلامی گفت: موافقان اقتصاد دولتی افرادی هستند که برای حفظ منافع خود در مقابل خصوصی سازی مقاومت می‌کنند.

سید شمس‌الدین حسینی، رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس شورای اسلامی در نشست تخصصی ارزیابی عملکرد خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی اظهار کرد: ارزیابی خصوصی سازی در ایران به صورت ایدئولوژیک است و خصوصی سازی مخالفانی هم دارد که در این مسیر سنگ اندازی‌هایی کردند، در حدی که به شرکت‌ها اجازه مدیریت هزینه نمی‌دادند.

او ادامه داد: در کشور بسیاری معتقدند اقتصاد دولتی خوب است در برابر موفقیت خصوصی سازی مخالفت می‌کنند در حالیکه باید ارزیابی عملکرد براساس اصلاح روند باشد.

این نماینده مجلس بیان کرد: ارزیابی عملکرد شرکت‌های واگذار شده حاکی از این است که واگذاری‌ها به مراتب وضعیت بهتری دارد و مخالفان سعی دارند این موضوع را وارونه جلوه دهند.

وزیر اسبق اقتصاد گفت: ارزیابی خصوصی سازی باید صنعت به صنعت و دوره به دوره متفاوت باشد تا نتیجه بهتری به دست آید و نیاز داریم به جنبه‌های نهادی و در امر خصوصی سازی به اصلاح نهادی توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

در خصوصی‌سازی به دنبال کارآفرینانی باشیم که اهلیت دارند

به گزارش اقتصاددان به نقل از ایرنا ،    در این نشست جعفر عسگری کارشناس اقتصادی نیز گفت: بهره‌وری گمشده اصلی اقتصاد کشور است و ارزشی برای آن قایل نیستیم .

او ادامه داد: تعریف ساده بهره وری یعنی انجام کار درست به روش صحیح. خصوصی سازی کار درستی است اگر به روش درستی انجام شود.

عسگری تاکید کرد: کشور ما در خصوصی سازی موفق بوده است اما با رفع موانع تولید می‌توانست عملکرد بهتری داشته باشد .

او با اشاره به اینکه باید به سراغ کارآفرینانی رفت که اهلیت دارند، ابراز داشت: رکن اصلی در خصوصی سازی ارزش افزوده است. جبران خدمات، مالیات، استهلاک و سود. اگر شرکتی بعد از خصوصی سازی ارزش افزوده ایجاد کند، نفع ملی هم حاصل خواهد شد.

عسگری با بیان اینکه اهلیت گمشده اصلی واگذاری‌هاست افزود: واگذاری شرکت‌ها در دوره‌ها گذشته به افرادی بود که اهلیت لازم را نداشتند و در مقابل سرمایه بالایی داشتند.

او ادامه داد: در ارزیابی شرکت‌ها باید معیار ارزش افزوده شرکت و بنگاه‌ها جایگزین ابزار مالی باشد.

دولت در بنگاهداری دخالت نکند

حسن خوشپور، تحلیل گر اقتصادی، گفت: بهبود محیط کسب و کار نسبت به واگذاری مالکیت یا مدیریت در اولویت است و دولت باید دست از دخالت بردارد و به بخش خصوصی اعتماد کند.

وی با تاکید بر اصلاح ساختار خصوصی سازی افزود: خصوصی سازی مجموعه ای از اقدامات است و باید توجه داشته باشیم که کوچک کردن دولت، تفکیک حاکمیت از اقتصاد و تصدی گری ضروری است.

این تحلیلگر اقتصادی گفت: بنگاه ها به ارزش جاری واگذار می‌شود. اما صورت‌های مالی به ارزش دفتری ارایه می شود. اما خصوصی سازی فراتر از این مباحث است. محیط اقتصادی در سال‌های مختلف متفاوت است و نمی‌توان شرکت ها را به صورت همگن مقایسه کرد زیرا زمان واگذاری بسیار با اهمیت است. باید ارتقای تکنولوژی شرکت‌ها مورد ارزیابی قرار گیرد.

بخش خصوصی، مغفول مانده خصوصی سازی

محمد شبانی نیز دیگر سخنران پنل تخصصی، با بیان اینکه سال گذشته ارزیابی عملکرد صنعت برق انجام شد، گفت: مغفول مانده خصوصی سازی در صنعت برق، بخش خصوصی بود. مصرف کننده و حاکمیت شرایط بهتری داشتند اما سرمایه گذار در این شرایط مغفول ماند. زیرا قیمت گذاری توسط بخش دیگری تعیین می‌شود و از همین رو، سرمایه گذار نتوانست شرابط بهتری داشته باشد.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع