تاریخ انتشار : پنجشنبه 23 آذر 1402 - 15:50
کد خبر : 150378

چرا ارتقاء روابط چین-ویتنام به مذاق رسانه‌های آمریکایی خوش نیامد؟

چرا ارتقاء روابط چین-ویتنام به مذاق رسانه‌های آمریکایی خوش نیامد؟

ویتنام چند هفته پیش، هم آمریکا و هم ژاپن را به عنوان «شرکای راهبردی جامع» تعیین کرد. این بالاترین عنوان رسمی ویتنام برای روابط دیپلماتیک محسوب می‌شود و همانی است که هانوی ۱۵ سال قبل برای توصیف مناسباتش با چین از آن استفاده کرد. رسانه‌های آمریکا این موضوع را به گونه‌ای پوشش دادند که گویی واشنگتن اکنون در همان خط شروع

ویتنام چند هفته پیش، هم آمریکا و هم ژاپن را به عنوان «شرکای راهبردی جامع» تعیین کرد. این بالاترین عنوان رسمی ویتنام برای روابط دیپلماتیک محسوب می‌شود و همانی است که هانوی ۱۵ سال قبل برای توصیف مناسباتش با چین از آن استفاده کرد. رسانه‌های آمریکا این موضوع را به گونه‌ای پوشش دادند که گویی واشنگتن اکنون در همان خط شروع با چین ایستاده تا این کشور آسیای جنوب شرقی را به سمت این یا آن کشور جذب  کند.

با توجه به حساسیتی که رسانه‌های آمریکایی در قبال چنین عبارت دیپلماتیکی از خود نشان دادند جای تردیدی باقی نمی‌ماند که ناخشنودی آنها نسبت به ارتقای هر چه بیشتر مناسبات ویتنام و چین در روز سه شنبه نشان دهنده این است که غافلگیر شده‌اند.

ترشرویی که برخی سازمان‌های رسانه‌ای آمریکا نسبت به ارتقاء روابط چین-ویتنام از «بالاترین عنوان رسمی» به یک جامعه راهبردی چین-ویتنام با سرنوشتی مشترک نشان دادند، ثابت می‌کند آنها انتظار نداشتند چین آمریکا را این چنین آچمز کند. اما برای آمریکا، رفتار با ویتنام به عنوان «شریک راهبردی جامع» به معنای فروش تسلیحات به آن با دیدگاه ویتنام به یک عنصر نیابتی در کنار فیلیپین در طرف دیگر دریای جنوبی چین است.

اما بالعکس همانطور که تقویت مستمر همکاری‌های اقتصادی و تجاری پکن-هانوی نشان می‌دهد، چین و ویتنام همدیگر را شریک هم می‌دانند.

این در حالی است که ایالات متحده به این اهمیت می‌دهد که هانوی چه عنوانی برای روابطش با واشنگتن در نظر گرفته و چقدر می‌تواند از این امر برای پیشبرد دستور کار خود حتی به بهای ویتنام بهره ببرد. در نقطه مقابل چین به این اهمیت می‌دهد که چگونه دو طرف می‌توانند بهتر از ظرفیت همکاری و تبادلات خود بهره ببرند و هر چه بیشتر منافع مشترکشان را توسعه بخشند.

هم چین و هم ویتنام اکنون شدیدا در حال ادغام شدن با زنجیره‌های صنعتی و تامین جهانی هستند. این دو کشور نه تنها شاهد افزایش پایدار سرمایه گذاری و تجارت دوجانبه خود بوده‌اند بلکه همکاری‌های صنعتی، فناوری و فرهنگی‌شان هم تقویت شده است. آنها در حال همکاری نزدیک با هم برای پیشرد اقتصاد دیجیتال، اقتصاد سبز و رشد مبتنی بر نوآوری هستند که با تبادلات پررونق مردم با مردم خود را نشان داده است.

گردشگران چینی از ژانویه تا اکتبر امسال بیش از ۱٫۳ سفر به ویتنام انجام داده‌اند.

علاوه بر این، چین و ویتنام از همدیگر در موضوعات شامل منافع کلیدی و نگرانی‌های بزرگ حمایت می کنند و هماهنگی نزدیک خود در سازوکارهای همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی را حفظ کرده‌اند.  

ویتنام یک بازیگر مهم در «گروه دوستان ابتکار توسعه جهانی» چین است. هانوی همچنین از ابتکارات امنیت و تمدن جهانی پیشنهادی چین و همچنین الحاق چین به «توافق جامع و پیشرو شراکت ترانس-پاسیفیک» حمایت کرده است.

این دو همسایه با امضای ده‌ها توافق طی دو روز گذشته در جریان سفر رهبر چین به ویتنام، هم‌افزایی «ابتکار کمربند و جاده» و راهبرد «دو کریدور و یک حلقه اقتصادی» را تسریع می‌بخشند و همکاری‌ها را در حوزه‌هایی مثل ارتباطات، اصلاح شرکت‌های در تملک دولت، انرژی سبز و مواد معدنی حیاتی گسترش می‌دهند.

توسعه روابط چین-ویتنام علیه هیچ طرف ثالثی نیست. تنها کسانی که سعی در اختلاف افکنی میان این دو همسایه یا کسانی سعی در تضعیف ثبات و صلح در منطقه آسیا-اقیانوسیه ر دارند از سرزندگی پایدار روابط چین-ویتنام ناخشنود خواهند شد.

 

 ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

11 − 8 =