تاریخ انتشار : سه شنبه 21 فروردین 1403 - 18:21
کد خبر : 163288

هر پگاه نو با یک نگاه نو

سیدعلیرضاشفیعی مطهر

ویژۀ عید سعید فطر! فرگرد ۶۶

ویژۀ عید سعید فطر! فرگرد ۶۶

کُلُّ یَومٍ لایُعصَی‌الله فیهِ فَهُوَ عیدٌ هر روزی که در آن خدا نا فرمانی نشود آن روز عید است . «امام علی(ع)» کم کم غــــروب ماه خـــدا دیده می‌شود صد حیف از این بساط که برچیده می‎شود استشمام «عطر خوش‌بوی» و «رایحۀ سپنتامینوی» عید فطر از «حنجرۀ لاهوتی اذان» و «پنجرۀ ملکوتی رمضان» گوارای «جود

کُلُّ یَومٍ لایُعصَی‌الله فیهِ فَهُوَ عیدٌ

هر روزی که در آن خدا نا فرمانی نشود آن روز عید است .

«امام علی(ع)»

کم کم غــــروب ماه خـــدا دیده می‌شود

صد حیف از این بساط که برچیده می‎شود

استشمام «عطر خوش‌بوی» و «رایحۀ سپنتامینوی» عید فطر

از «حنجرۀ لاهوتی اذان» و «پنجرۀ ملکوتی رمضان»

گوارای «جود پاکتان» و «وجود تابناکتان».

عید فطر نه «پایان رمضان»، که آغاز یک «زندگی آژمان» است .

رمضان، چشمه‌ساری است که «پرستوی جان» و «پرندۀ روح و روان» ،

پر و بال خود را در آن «آب زلال می‌شویند» و «راه کمال می‌پویند».

عید فطر،نماد پیروزیِ«سپاهِ سپیدۀ اهورایی» بر«نیروهای شبرنگِ اهریمنی»است .

دین باوران سبزدل ،جان را در «جویبار رمضان شُسته» ،

«سپاه سیاه شب را درهم‌شکسته»

و بر اریکۀ سپید سحر ،«رهایی از قفس» و پیروزی بر «هوا و هوس» را جشن می‌گیرند .

«روزه داران شایان» که در لحظات «پر رمز و راز رمضان»

دل را از «زبالۀ رذایل، پیراسته» و با «زیور فضایل آراسته»اند ،

عید فطر را «جشن پیروزی» و«آغاز بهروزی» می‌دانند .

اوج و عروج «پرندۀ دل»در گرو «خروج از گِل» است.

تا «پرندۀ دل از گِل نرهد»، «بر اوج فضایل نپرد» .

ایمان، «شیرازۀ کتاب زندگی» و «آوازۀ آفتاب ارزندگی» است .

بدون این شیرازه،کتاب روزهای زندگی،«اوراقی پراکنده» و «برگ‌هایی آلاینده»است

که در «دست باد» و «بن‌بست بیداد» پراکنده‌اند.

در این صورت،«صحیفۀ حیات»، «صفحاتی از آفات»اند .

هر «برگی به رنگی» و هر «رنگی سایه‌ای از ننگی» است .

روزه‌داران پیروز که «ستارگان ثواب» را از «آسمان آبی محراب» صید می‌کنند .

ستارگانی که «دل را صفا» می‌بخشند و «درد دل را، شفا».

نمازشان «ضریح سبز یاد» است و «تسبیح سرخ فریاد» .

آنان با این سیمرغ زرّین از «قاف زمین» به «طواف یقین» می‌رسند .

دنیا «قفسی تنگ» است و روح انسان «پرنده‌ای خوش‌آهنگ» .

نماز،«کلید طلایی رهایی» است از این «زندان تنگ تنهایی» .

روزه‌داران که نماز را «تنها همدم تنهایی» و «یگانه شاهد شکیبایی» می‌دانند

و بر این باورند که هر که از بندِ” تن” رها شود،در جمع “تن”ها،” تنها ” شود !

اینان«رهاتر از موج» اند و «فراتر از اوج» .

آن دلسوخته خودساخته – شریعتی – گفت :

” علی تنهاست !” آری چون انسان در این دنیا تنهاست .

عید فطر پرنده‌ای «قشنگ» و «خوش‌آهنگ» است

که نغمۀ سبز یاد خدا را زمزمه می‌کند.

اگر یاد سبز خدا نبود ، چه کسی حجم زرد تنهایی‌های انسان را پر می‌کرد ؟!

«امید سبز بهروزی» در این «جشن پیروزی» است.

اگر امید سبز «قُرب الهی در دل نمی‌شکُفت» ،چسان می‌شد این «غُربت را در گِل نهفت؟»

اگر نبود این «ذکر زلال»،«فکر ضلال» انسان را

«ملول می‌ساخت» و پیوسته در «ملال می‌سوخت!»

در عید سعید فطر «روزه‌دار پیروز»، «سرافراز و دل‌افروز»،

پیروزی یک ماه «عبادت» و «مجاهدت» را جشن می‌گیرد .

او یک ماه از «هوا و هوس گریخته» و با «دیو نفس درآویخته» .

دل را با یاد دلدار،«نرم» و با عشق او،«گرم» کرده است .

تیره‌دلان «زهر زور» می‌نوشند و سبزدلان ، نهر نور .

آنان از «ضلال سراب» سیراب می‌شوند و اینان از ذکر «زلال محراب» .

دیگران در «فکر فریب‌»اند و اینان در «ذکر حبیب» .

بی‌خدایان در دام غرور «اسیرمُرداب» اند و خداباوران، «سیر از سراب» .

آنان در «زنجیر اسارت اسیر»اند و اینان بر «سریر امارت، امیر» .

بندگان هوس با خوردن «خوراک خوشگوار» خوش‌اند و اینان با «دل‌سپردن به یار» .

آنان به «خاک دل بسته‌اند» و اینان از «افلاک وارسته‌اند» .

دنیادوستان، «فریفتۀ حُباب‌»اند و حق‌باوران، «شیفتۀ حبیب» .

آنان در «تمنّای خیال‌»اند و اینان در «مَنای وصال» .

عید سعید فطر،روز اول ماه شوّال – یکی از دو عید بزرگ جهان اسلام – است .

جشن و سرور این «عید فرخندۀ عارفانه» به خاطر «پیروزی هر رزمندۀ فرزانه»

در این«بزم بزرگ» و «رزم سترگ»

و انجام یک «عریضۀ ارزشمند دینی» و «فریضۀ فرهمند آیینی»

و پایان یک ماه تمرین «هوس‌سوز روزه» و «زندگی ساز این آموزه» است .

دین‌باورانِ حق‌یاور هر ساله در «ماه مبارک رمضان» در پرتو «یک ماه روزه‌داری شایگان»

و تزکیه با «زلال عبادت»، «ضلال عادت» را می‌شویَند

و با «پای جان»، «راه “جانان» را می‌پویَند .

عید فطر «جشن وصال» است و «مرحله‌ای از کمال» .

جشن و سرور عید فطر با دو «راز عبادت اصیل» و «ابراز ارادت بی‌بدیل» آغاز می‌شود :

«تجدید پیمان با خالق» و «تحکیم پیوند با مخلوق» .

مسلمین با تکبیر نماز عید به نیایش با خدا می‌پردازند

و با پرداخت زکات فطره ،فقر و فاقه را ریشه‌کن می‌سازند .

جالب است که در «ازای درود» و «ویزای ورود» به نماز عید فطر پرداخت زکات فطره است .

پرداخت فطریه نشانۀ تحکیم پیمان و پیوند «فرادستان دهر» با «فرودستان شهر» است .

اگر این «فریضۀ مالی نخُست» به «صورت دُرُست» اجرا شود ،

«شکاف طبقاتی» و «استضعاف درجاتی» از بین می‌رود.

ادای این زکات، گامی است به سوی«قرار رسالت اجماعی» و «استقرار عدالت اجتماعی» .

عدالتی که تضمین‌کننده «پویایی نظام» و «پایایی انتظام» است .

عید سعید فطر – جشن پیروزی حق‌باوران – بر همۀ یاوران حق مبارک باد !

بود آن روز بر ما عــــید مطلق

که در جنبش در آید پرچم حق

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

17 − چهار =