هیچ هزینه اضافی از مردم اخذ نشده است
هیچ هزینه اضافی از مردم اخذ نشده است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تعرفه‌گذاری رقابتی به نفع پیام‌رسان‌های داخلی، مصوبه شورای عالی فضای مجازی است، گفت: هزار میلیارد تومان به مردم خدمات رایگان داده‌ایم. در جلسه علنی روز دوشنبه ۲۸ تیر مجلس شورای اسلامی بررسی سوال مقتدایی نماینده اصفهان از آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دستور کار […]

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تعرفه‌گذاری رقابتی به نفع پیام‌رسان‌های داخلی، مصوبه شورای عالی فضای مجازی است، گفت: هزار میلیارد تومان به مردم خدمات رایگان داده‌ایم. در جلسه علنی روز دوشنبه ۲۸ تیر مجلس شورای اسلامی بررسی سوال مقتدایی نماینده اصفهان از آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت. این سوال در مورد علت عدم تشریح و شفاف‌سازی در خصوص مفاد قرارداد با تلگرام و چرایی محاسبه ترافیک بین‌الملل برای کاربران این شبکه اجتماعی (قبل از فیلتر شدن این پیام‌رسان) با وجود استقرارCDN‌های تلگرام در کشور بود. در ابتدای جلسه آذری جهرمی وزیر ارتباطات گفت: ۲۰ مردادماه سال ۹۵ در دولت یازدهم سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسید.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل،   مطابق بند ۶ این سند که در مورد تعریف مدل شبکه ملی اطلاعات است تاکید شده که تعرفه‌گذاری برای شبکه‌های اجتماعی خارجی به گونه‌ای باشد که خدمات داخلی شبکه ملی اطلاعات بر خدمات خارجی مزیت رقابتی داشته باشد. وی ادامه داد: بر اساس سیاست‌گذاری شورای عالی فضای مجازی، کمیسیون تنظیم مقررات در دولت یازدهم مصوب می‌کند که اپراتورهای مخابراتی در مهلت زمانی یک ماهه اقدامات خود را برای اینکه بتوانند محاسبات شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی را به صورت مجزا انجام دهند، به عمل آورد. دو ماه بعد کمیسیون تنظیم مقررات اعلام می‌کند بر اساس سیاست‌گذاری‌های شورای عالی فضای مجازی اپراتورها باید نرخ ترافیک داخلی را حداکثر نصف قیمت بین‌الملل در نظر بگیرند. یک ماه بعد در ابتدای سال ۹۶ برخی اپراتورها به استناد این مصوبه و بر اساس اینکه برخی از ترافیک پیام‌رسان‌های خارجی در داخل کشور نگهداری و ارایه می‌شد، بسته‌های اختصاصی برای قیمت ارزان‌تر پیام‌رسان‌های خارجی ارایه کردند و تبلیغات آن در سطح شهر نصب شد که‌این اقدام موجب ورود دادستانی کل کشور و تذکر جدی به این اپراتورها شد و تبلیغات محیطی اپراتورها جمع‌آوری شد. به ما نیز یادآوری کردند که سیاست شورای عالی فضای مجازی برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی است نه خارجی. آذری جهرمی تصریح کرد: خرداد ماه سال ۹۶ شورای عالی فضای مجازی در سند ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی ذکر کرد که تذکر دادستانی دقیق است و ضرورت مزیت بخشی رقابتی برای پیام‌رسان‌های داخلی نسبت به پیام‌رسان‌های خارجی است.

  تاکید بر تعرفه‌گذاری رقابتی به نفع پیام‌رسان‌های داخلی

وی ادامه داد: در سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات که به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسیده است تصریح شده که تعرفه‌گذاری رقابتی امری ضروری است البته مجلس نیز سابقه ورود به این موضوع را دارد. در بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس مزیت رقابتی بودن را برای پیام‌رسان‌های داخلی مورد تاکید قرار داد. در اولین جلسه‌ای که بنده خدمت مجلس انقلابی رسیدم و گزارش کاری جهت هماهنگی ارایه کردم، جمع‌بندی آن جلسه این بود که تعرفه‌گذاری برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی به گونه‌ای انجام شود که از پیام‌رسان‌های داخلی و ملی حمایت شود. وی با اشاره به طرح جدید مجلس برای مدیریت فضای مجازی گفت: در این طرح نیز تاکید شده است که باید از پیام‌رسان‌های داخلی حمایت‌های جدی صورت گیرد لذا در صورت استقرار سرورهای پیام‌رسان‌های خارجی، این خدمات شامل، خدمات نیم بها و سوبسید نمی‌شود. در سال ۹۶ وقتی اپراتورها در ایران مستقر شدند بخش اعظم هزینه‌هایشان برای خرید تجهیزات، اجاره مکان برای دکل‌ها و سایت‌ها، نیروی انسانی و استهلاک بود. بخش کوچکی از این هزینه‌ها مربوط به پهنای باند اینترنت است.

  هیچ هزینه اضافی از مردم اخذ نشده است

آذری جهرمی با تاکید بر اینکه هیچ هزینه اضافی از مردم اخذ نشده است، اظهار کرد: وزارت ارتباطات در حوزه حق الناس فعال است، ارزش افزوده‌ها و ستاره مربع‌ها دست در جیب مردم می‌کردند که ما محکم مقابل آنها ایستادیم و تا ریال آخر پول مردم را برگرداندیم. برخی حوزه‌ها نیز در اختیار ما نبود که از سران سه قوه خواستیم اختیار به ما بدهند، ندادند و گفتند طبق روال قانونی بررسی شود، پرونده را به دستگاه قضایی دادیم و طبق روال قانونی در حال بررسی است. وی با تاکید بر اینکه بیش از هزار میلیارد تومان به مردم خدمات رایگان داده‌ایم، گفت: همه این اقدامات از وظایف ما بوده است. آذری جهرمی خطاب به مقتدایی گفت: از مردم بپرسید آیا با تصمیماتی که در حوزه شبکه‌های اجتماعی گرفته شده موافق هستند یا مخالف اگر در مورد منافع مردم صحبت می‌کنید باید پاسخ آنها را بدانیم. من قوانین را برای شما قرائت کردم، قانون مسوولیت برخورد را بر عهده بنده نگذاشته است، دستگاهی که باید برخورد کند این کار را انجام داده است.

 تلگرام حریم ملت را حفظ نکرد

در ادامه عباس مقتدایی نماینده اصفهان گفت: توقع ما این بود وقتی مسوولیت را بر عهده گرفتید به جای دفاع از پیام‌رسان‌های خارجی از حریم ملت دفاع کنید. تلگرام حریم ملت را حفظ نکرد، شما شفاف‌سازی نکردید لاپوشانی کردید و اطلاعات مردم را در اختیار پیام‌رسان‌های خارجی قرار دادید. وی با بیان اینکه صدها هزار میلیارد تومان از اموال مردم از جیب آنها خارج شده است، گفت: ما از وزیر و دولت توقع داریم نسبت به مردم رافت داشته باشند. شما در پیشگاه مردم حرف‌هایی زدید که بخش‌هایی از آنها واقعی نیست. در روزهای آخر وزارت از مردم عذرخواهی کنید و اموال ملت را به آنها پس دهید، ما با شما با رافت برخورد خواهیم کرد. مقتدایی در خصوص روند بررسی سوال از آذری جهرمی گفت: مکاتباتی در این خصوص با وزارت ارتباطات انجام دادیم که پاسخ ندادند از مرکز پژوهش‌های مجلس درخواست کردیم این موضوع را بررسی کنند به آنها نیز پاسخ داده نشد. رییس‌جمهور با نمایندگان صحبت نمی‌کند. آقای جهرمی شما وزیر ایران اسلامی هستید چرا حقوق ملت را نادیده می‌گیرید ما به دنبال احقاق حقوق ملت هستیم. در تلگرام پول اضافه گرفتید، در برجام وعده‌ها عملی نشد و امروز تامین آب مردم دچار مشکل شده، عذرخواهی کنید. وی در پایان از کمیسیون اصل ۹۰ خواست به بررسی این پرونده ورود کند. مقتدایی اعلام کرد از پاسخ‌های وزیر قانع نشده است و سوال را به رای نمایندگان مجلس گذاشت نمایندگان نیز با ۶۳ رای موافق، ۱۳۵ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۲۵ نماینده حاضر در مجلس به آذری جهرمی کارت زرد دادند.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع