نمایندگی های خودروی اروپا، پناهگاه امنی برای پولشویی؟
نمایندگی های خودروی اروپا، پناهگاه امنی برای پولشویی؟

استفاده از راه‌حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد تا از اطلاعات مشتری برای بررسی حضور آنها در فهرست‌های نظارتی جهانی، از جمله فهرست‌های اینترپل، OFAC و سازمان ملل استفاده کنند. نمایندگی خودرو نیز باید با انجام غربالگری رسانه های نامطلوب گامی جلوتر بردارد تا مشخص کند آیا مشتری در به اشتراک گذاری محتوای منفی نقش داشته است یا خیر. علاوه بر اجرای این رویه‌ها، نمایندگی‌های خودرو همچنین باید کارکنان خود را به طور مداوم آموزش دهند تا در مورد مقررات جاری و آتی AML که شرکت باید به آن پایبند باشد، به‌روز باشند.

به گزارش اقتصاددان، یک کارشناس ارشدمبارزه با پولشویی، در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت:

مجرمان مالی معمولاً به دنبال اقلام گران‌قیمتی مانند هنر، آثار باستانی و همچنین وسایل نقلیه لوکس می‌گردند تا سرمایه‌های به‌دست‌آمده غیرقانونی خود را خرج کنند. برخلاف بانک‌ها و سایر موسسات مالی سنتی، نمایندگی‌های خودروهای سطح بالا و شرکت‌های قایق‌رانی اقدامات سختگیرانه ضد پولشویی (AML) برای شناسایی فعالیت‌های مشکوک ندارند.

هر کسب‌وکار یا نهادی که در فروش وسایل نقلیه یا قایق‌های گران‌قیمت دخیل است، در صورتی که نتواند طرح‌های پولشویی را شناسایی کند و اجازه دهد وجوه غیرقانونی از طریق سیستم خود جریان یابد، می‌تواند با مجازات‌های سنگین و پیگرد کیفری روبرو شود. شناسایی و کاهش خطرات پولشویی مستلزم آن است که نمایندگی‌های خودرو، هشدارهای لازم را شناسایی کرده و کنترل‌های قوی AML را در خود جای دهند.

ن

مدتی است که بخش خودرو به پناهگاه امنی برای پولشویی تبدیل شده است. یکی از جنبه های رایج سبک زندگی هر مجرم مالی این است که عواید حاصل از جرم و جنایت خود را صرف خرید اقلام لوکس قیمتی از جمله اتومبیل، قایق تفریحی و حتی جت های شخصی می کند. اینها اقلامی هستند که به پولشویان این امکان را می دهند که مبالغ بیشتری را از عواید حاصل از جرم خرج کنند و در صورت فروش مجدد، پول نقد قانونی را در اختیار آنها قرار دهند. در حالی که پولشویی ها از روش های پیچیده استفاده می کنند تا تشخیص جریان پول های کثیف را برای مجریان قانون دشوار کنند، نمایندگی های خودروهای لوکس ناخواسته در پرونده های جرایم مالی شرکت می کنند.

بر کسی پوشیده نیست که اتومبیل‌ها و قایق‌های گران‌قیمت، سیاستمداران ثروتمند، سرمایه‌داران تجاری و الیگارش‌های روسی را با فراهم کردن فرصت عالی برای خرج کردن مبالغ بیشتر در یک معامله جذب می‌کنند. پرداخت های نقدی در نمایندگی های خودرو به این معنی است که پول های کثیف را می توان مستقیماً به بخشی از سیستم مالی تبدیل کرد، بدون اینکه هیچ ردی از خود به جای بگذارد. به طور معمول، بازار صادرات خودرو توسط ناظران مالی تنظیم نمی شود.

این مساله، درها را به روی پولشویان کاملاً باز می کند، زیرا هیچ کس برای درخواست مدرک یا منبع ثروت وجود ندارد. از آنجایی که نمایندگی‌های خودروهای لوکس و قایق‌های تفریحی از الزامات AML(مبارزه با پولشویی) که توسط بانک‌ها و سایر مؤسسات مالی دنبال می‌شود، آگاه نیستند، به چنین کنترل‌هایی توجهی ندارند. در اغلب موارد، نمایندگی حتی نمی داند که خریدار با وجوهی که به طور غیرقانونی به دست آورده است، هزینه خرید را پرداخت کرده است.

دستورالعمل های AML برای نمایندگی های خودروهای لوکس
بسته به مقیاس و مکان آنها، دستورالعمل های AML مختلفی وجود دارد که باید توسط فروشندگان وسایل نقلیه پیشرفته دنبال شود. مؤسسات مالی و هر کسب و کار دیگری که با فرآیندهای پولی سروکار دارند، تحت محدوده مقررات AML قرار می گیرند. فرآیندهای توصیه شده توسط تنظیم کننده های مالی برای جلوگیری از موارد پولشویی عبارتند از: بررسی دقیق به منظور احراز هویت و شناسایی مشتری، تجزیه و تحلیل ریسک و گزارش فعالیت های مشکوک. اگرچه انطباق AML از بخشی به بخش و کسب و کار به کسب و کار متفاوت است، اما اکنون چنین اقداماتی در بخش خودرو برای کاهش جرایم مالی قابل توجه است.

ایالات متحده مشاغلی را که در زمینه فروش اتومبیل، قایق و هواپیما فعالیت می کنند به عنوان مؤسسات مالی غیر بانکی طبقه بندی می کند. قانون این شرکت‌ها را ملزم می‌کند که از الزامات AML مشابه بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری پیروی کنند. به طور مشابه، اروپا از کسب‌وکارهای غیرمالی که در تجارت کالاهای متعلق به سایر مشاغل فعالیت می‌کنند، می‌خواهد که از AMLD (دستورالعمل‌های ضد پول شویی) زمانی که تراکنش‌های نقدی از آستانه ۱۰۰۰۰ یورو فراتر می‌رود، پیروی کنند.

فروشندگان وسایل نقلیه گران‌قیمت در بریتانیا و استرالیا نیز تحت عنوان مشاغل (یا تاجران انحصاری) دسته‌بندی می‌شوند که با معاملات بیش از مقدار مشخصی سروکار دارند.

دومین گزارش پولشویی منتشر شده توسط دولت بریتیش کلمبیا در سال ۲۰۱۹ نشان داد که بخش خودروهای لوکس نقش مهمی در پولشویی داشته است. همچنین توصیه هایی برای کمک به مبارزه با پولشویی در این بخش، از جمله تولید، معاملات، و مقررات برای فروشندگان خودرو ارائه کرد.
بر اساس این گزارش، نمایندگی‌های خودرو باید نهادهایی تعیین شوند که طبق قانون درآمدهای حاصل از جرم (پولشویی) و تأمین مالی تروریسم (PCMLTFA) مستقیماً به مرکز تجزیه و تحلیل معاملات و گزارش‌های مالی (FINTRAC) گزارش دهند. همچنین ذکر شده است که هنگامی که یک نمایندگی خودرو برای گزارش به FINTRAC تعیین شد، همچنین ملزم به اجرای یک برنامه انطباق با مبارزه با پولشویی (AML) به همراه یک افسر انطباق است. نمایندگی های خودرو، مانند بانک ها، ملزم به اجرای سیاست های آموزش کارکنان برای نظارت و گزارش تراکنش ها به همراه تحلیل ریسک هستند.

چگونه نمایندگی های خودرو می توانند مجرمان مالی را شناسایی کنند
صرف‌نظر از رژیم‌های نظارتی که مشمول آن هستند، نمایندگی‌های خودرو باید راه‌حل‌های قوی غربالگری AML را برای شناسایی و جلوگیری از تبدیل شدن به منبع یک طرح پول‌شویی اجرا کنند. نمایندگی های خودرو و سایر موسسات درگیر در معاملات خودروهای لوکس باید رویکردی مبتنی بر ریسک را اجرا کنند و هویت مشتریان خود را تأیید کنند. با ترکیب اقدامات مؤثر برای تأیید هویت، فروشندگان خودرو می توانند عامل خطر مرتبط با مشتری را تعیین کنند.

در موارد پرخطر، به نمایندگی های خودرو توصیه می شود که رویکرد سختگیرانه تری را برای انجام غربالگری پس زمینه مشتری اتخاذ کنند. فرآیند بررسی دقیق (EDD) مستلزم نیاز به اثبات منابع پول و همچنین غربالگری در برابر لیست های تحریم جهانی است. این به کسب‌وکار اجازه می‌دهد تا بررسی کند که آیا مشتری قبلاً برای مشارکت در فعالیت‌هایی مانند پولشویی یا تأمین مالی تروریسم به فهرست پیگیری اضافه شده است یا خیر.

استفاده از راه‌حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد تا از اطلاعات مشتری برای بررسی حضور آنها در فهرست‌های نظارتی جهانی، از جمله فهرست‌های اینترپل، OFAC و سازمان ملل استفاده کنند. نمایندگی خودرو نیز باید با انجام غربالگری رسانه های نامطلوب گامی جلوتر بردارد تا مشخص کند آیا مشتری در به اشتراک گذاری محتوای منفی نقش داشته است یا خیر. علاوه بر اجرای این رویه‌ها، نمایندگی‌های خودرو همچنین باید کارکنان خود را به طور مداوم آموزش دهند تا در مورد مقررات جاری و آتی AML که شرکت باید به آن پایبند باشد، به‌روز باشند.

آموزش کارکنان
آموزش اعضای کارکنان این نوع کسب و کارها را قادر می سازد تا خطر فساد در بخشی از اعضای تیم و مشارکت احتمالی آنها در طرح های پولشویی را کاهش دهند. نمایندگی‌های خودروهای لوکس نیز ملزم به گزارش پرداخت‌های بیش از حد آستانه به هر ارز هستند. پس از شناسایی مشکوک بودن تراکنش های مشتریان، نمایندگی ها موظفند گزارش فعالیت مشکوک (SAR) را ثبت کنند.

پولشویی ها از روش های پیچیده مختلفی برای پنهان کردن منشاء وجوه غیرقانونی خود استفاده می کنند. یکی از روش های راحت خرید خودروهای مدل بالا با پول نقد یا از طریق نمایندگی خودرو برای پولشویی است. همانطور که گفته شد، فروشندگان خودروهای لوکس باید افراد و شرکت‌های پرخطر را با استفاده از اقدامات غربالگری AML(مبارزه باپولشویی) شناسایی و گزارش کنند.

به جای مواجهه با عواقب ناشی از درگیر شدن ناخواسته در یک پرونده پولشویی، نمایندگی های خودرو باید مقداری پول را برای اجرای یک برنامه قوی انطباق با AML کنار بگذارند. راه حل غربالگری AML مبتنی بر هوش مصنوعی Shufti Pro به نمایندگی های خودرو این امکان را می دهد که از جرایم مالی مانند پولشویی جلوگیری کنند تا از جریمه های نظارتی و سایر عواقب نامطلوب خودداری کنند.

ح

  • نویسنده : مهرداد حاجی زاده فلاح. مدرس علوم بانکی