نمایشگاه بین المللی تجارت خدمات چین و انگیزه‌های جدید برای احیای اقتصادی جهان
نمایشگاه بین المللی تجارت خدمات چین و انگیزه‌های جدید برای احیای اقتصادی جهان

نمایشگاه بین المللی تجارت خدمات چین (CIFTIS) در سال 2022از 31 اوت تا 5 سپتامبر در پکن برگزار می شود. بر اساس گزارش ها، تمام مقدمات برای این نمایشگاه انجام شده است، مقیاس محل برگزاری نمایشگاه و شرکت کنندگان در آن نسبت به دوره‌های گسترش یافته است، سطح بین المللی و تخصصی آن بیشتر بهبود یافته است، سازماندهی نمایشگاه ها بر نوآوری سبز متمرکز خواهد بود. تا 22 اوت، 1407 غرفه‌دار آفلاین حضور خود را اعلام کردند که 13.8 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

نمایشگاه پکن بزرگترین نمایشگاه جامع تجاری خدمات جهان است. به عنوان یکی از سه سکوی اصلی نمایشگاه برای گشایش چین به روی جهان، نمایشگاه تجارت خدمات به رویدادی پیشرو در زمینه تجارت خدمات جهانی و پیوندی که چین و جهان را از نزدیک متصل می کند، تبدیل شده است. در حال حاضر، فراز و نشیب ناشی از اپیدمی در جهان، محیط بین المللی ناپایدار و نامطمئن، با احیای شکننده و ضعیف اقتصاد جهان همراه شده است. برگزاری نمایشگاه تجارت خدمات ۲۰۲۲ در این زمینه نه تنها به هدایت روند مصرف خدمات در کشور چین، تسریع بهبود و ارتقای مصرف کمک می کند، و فرصت های همه جانبه را برای شرکت ها از سراسر جهان فراهم می کند تا فعالانه به بازار خدمات بزرگ چین راه یابند. این نمایشگاه نه تنها برای شرکت‌های چینی در راستای استفاده کامل از بازارها و منابع بین‌المللی و داخلی بستری مناسب را فراهم می‌کند بلکه فرصت‌های بازار و سودهای توسعه را برای کشورهای سراسر جهان ایجاد می کند و به افزایش اعتماد به احیای اقتصاد جهانی کمک خواهد کرد.

نمایشگاه تجارت خدمات از زمان تأسیس خود در سال ۲۰۱۲، متعهد به اتصال بازارهای خدمات داخلی و خارجی بوده است. این نمایشگاه از یک سو، صادرات خدمات چین را ترویج می کند و رقابت بین المللی خدمات چینی را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر، برای پاسخگویی به نیازهای مردم چین برای زندگی بهتر، خدمت مرغوب خارجی را وارد می کند و به ساختن یک سیستم صنایع خدمات مدرن با کیفیت، کارآمد، پویا و رقابتی کمک می کنند. در ده سال گذشته، ارزش افزوده صنایع خدمات چین ۱٫۴۹ برابر شده است و ارزش انباشته واردات خدمات از ۴ تریلیون دلار فراتر رفته و در مجموع مزایای بازار فوق العاده بزرگ چین هر چه بیشتر تقویت شده است.

داده‌ها نشان می‌دهند که از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱، متوسط نرخ رشد سالانه واردات و صادرات خدمات دانش بنیان چین به ۹٫۳ درصد رسیده است و این نسبت ۱۰٫۳ درصد افزایش یافته است. در نیمه اول سال جاری، کل واردات و صادرات خدمات چین به ۲٫۹ تریلیون یوان رسیده که نسبت به سال گذشته ۲۱٫۶ درصد افزایش داشته و رقابت بین المللی “خدمات چین” بیشتر افزایش یافته است. علیرغم مواجهه با چالش های فراوان، پایه توسعه محکم تجارت خدمات چین تغییر نکرده است، شتاب توسعه بلندمدت و جایگاه و نقش مهم آن در تجارت خارجی کشور نیز تغییر نکرده است.

در سال های اخیر، حمایت گرایی تجاری و یکجانبه گرایی در جهان افزایش یافته و روند تجارت آزاد جهانی را تهدید کرده است. در شرایط گسترش همه‌گیری، انزواگرایی، یکجانبه‌گرایی، ملی‌گرایی و حمایت‌گرایی تجاری شیوع بیشتری دارد. در این راستا، چین قاطعانه در سمت درست تاریخ ایستاده است، با روند کلی توسعه جهانی همراه است، توسعه را با گشادگی و همکاری برد-برد به پیش می‌برد، بر گسترش فضای باز پافشاری می کند، جهانی شدن اقتصادی را بی وقفه ترویج می کند ، نمایشگاه تجارت خدمات یک سکوی مهم برای اشتراکگذاری بازار خدمات چین است و به توسعه تجارت جهانی خدمات کمک می کند.

چین این صحنه را برپا کرده و می‌خواهد با جهان همصدا شود. نمایشگاه تجارت خدمات به یک بستر مهم برای چین در صدور سیاست ها و اقدامات اصلاحی و بازگشایی، ایجاد اجماع در مورد همکاری های جهانی و ارتقای مبادلات و همکاری های بین المللی تبدیل شده است. نمایشگاه تجارت خدمات چین که توسعه و رونق تجارت خدمات جهانی را با نگرش باز و مشارکتی ترویج می کند، مطمئناً انگیزه بیشتری به بهبود اقتصاد جهانی تزریق خواهد کرد.

ز