نترسید و عذرخواهی کنید
نترسید و عذرخواهی کنید

رکود تورمی بی سابقه، بازاریان کشور را کلافه کرده است. بسیاری از بازاریان با سابقه، چک برگشتی دارند و حساب هایشان مسدود شده. تولیدکنندگان، سرمایه در گردش ندارند. واردات مواد اولیه کارخانجات با مشقت زیادی تامین می شود. سوئیفت بسته است و صادرات و واردات با هزینه های گزاف انجام می گردد. بخش اعظمی از […]

رکود تورمی بی سابقه، بازاریان کشور را کلافه کرده است. بسیاری از بازاریان با سابقه، چک برگشتی دارند و حساب هایشان مسدود شده.
تولیدکنندگان، سرمایه در گردش ندارند. واردات مواد اولیه کارخانجات با مشقت زیادی تامین می شود.
سوئیفت بسته است و صادرات و واردات با هزینه های گزاف انجام می گردد.
بخش اعظمی از کارخانجات در شهرک های صنعتی با بدهی بالا به بانک ها و… تعطیل و کارگران زیادی از کار بیکار شده اند.
قیمت نهاده های کشاورزی سر به فلک کشیده و کشاورزان و دامداران ما خون دل می خورند.
دریافتی کارکنان و حقوق بگیران ثابت کفاف هزینه های ماه آنان را نمی دهد.
اغلب تحصیل کردگان دانشگاهی روزنه ای برای اشتغال در رشته مورد علاقه خود نمی بینند.
ازدواج برای جوانان با این مخارج سنگین، تبدیل به آرزو شده است.
به اینکه روزی صاحب خانه شوند، با این قیمت های سرسام آور مسکن، اصلا نمی توانند فکر کنند.
دانش آموزانی که این وضعیت فارغ التحصیلان دانشگاه ها را می بینند ، انگیزه ای برای درس خواندن ندارند. و یاس و دلمردگی گسترده در مدارس به وضوح قابل مشاهده است.
شرایط جامعه بحرانی است. نارضایتی از عملکرد مسئولان موج می زند.
بخش کوچکی از این نارضایتی را این روزها در تجمعات دیده ایم و این نوک کوه یخ است. لایه های زیرین نارضایتی بزرگتر، عمیق تر و پیچیده تر است.

 چه باید گفت؟

در این شرایط گفتن جملاتی چون «در قله  پیشرفتیم» «در حال ابرقدرت شدن هستیم» «دنیا به پیشرفت های ما حسادت می کند» «در فلان صنعت و فلان حوزه جزء معدود کشورهای دنیا هستیم» و… بسان خنجری است بر زخم مردم مظلوم و بی پناه

تریبون داران عزیز، در این وضعیت باید از ادبیات «ببخشید» «نتوانستیم به وعده های داده شده عمل کنیم» «عذرخواهی می کنیم» «قول می دهیم جبران کنیم» «همه تلاش و همت خود را برای بهبود اوضاع به کار می گیریم» و…بیشتر استفاده نمایند. بلکه تا حدودی جامعه آرام گیرد.

متاسفانه مدیران در بسیاری از موارد فواید عذرخواهی را دست کم می‌گیرند و مضرات آن را بیش از حد بزرگ می‌ بینند.
در حالی که در تحقیقی در انگلستان که بر روی شاکیان سازمان‌های مختلف انجام شده، ۳۷ درصد شرکت‌کنندگان اعلام کرده بودند در صورتی که مدیران همان ابتدا توضیح داده و عذرخواهی کرده بودند، اصلا برای شکایت مراجعه نمی‌کردند.
تحقیق مشابهی نیز اعلام می‌کند که بر خلاف نظر عموم، یک عذرخواهی تمام و کمال احتمال دارد موضوع را با سرعت بیشتری به سمت حل شدن پیش ببرد تا دفاع کردن از خود و خود را بری از همه چیز اعلام کردن.

در دو ماهه اخیر با حجم وسیع اعتراضات پنهان و آشکار ، به جز در موارد محدودی، شاهد عذرخواهی مدیران ارشد نبوده ایم بلکه بالعکس با بزرگنمایی موفقیت های نظام در برخی حوزه ها که تاثیر ملموس و مستقیمی بر معیشت و زندگی روزمره مردم ندارد، تصور شده که می توانند غم نداشته های ملت را بپوشانند.
طبیعتا یکی از عوامل طولانی شدن این بحران، همین روحیه حاکم بر مسئولان است که تصور می نمایند اگر از مشکلات و کمبودها عذرخواهی نمایند، در ادامه مسئولیت شان با چالش مواجه خواهند شد .

مسئولان عزیز!
لطفا نترسید و عذرخواهی کنید…

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

  • منبع خبر : اقتصاددان