ماجرای کشف ۳۰ کانتینر مخفی!
ماجرای کشف ۳۰ کانتینر مخفی!

« ۳۰کانتینر کشف شده در بوشهر تعیین تکلیف می‌شود.» کانتینرهایی که سابقه و اطلاعاتی از آنها در هیچکدام از سامانه‌‎های اداره کل بنادر بوشهر وجود ندارد و حتی یکی از شرکت‌های مالک این کانتینر‌ها نیز از محتوای داخل این کانتینر‌ها اظهار بی‌اطلاعی کرده است. رییس دستگاه قضا در جریان این بازدید میدانی، اقدام به شکستن […]

« ۳۰کانتینر کشف شده در بوشهر تعیین تکلیف می‌شود.» کانتینرهایی که سابقه و اطلاعاتی از آنها در هیچکدام از سامانه‌‎های اداره کل بنادر بوشهر وجود ندارد و حتی یکی از شرکت‌های مالک این کانتینر‌ها نیز از محتوای داخل این کانتینر‌ها اظهار بی‌اطلاعی کرده است. رییس دستگاه قضا در جریان این بازدید میدانی، اقدام به شکستن پلمب برخی از این کانتینر‌ها کرد که از دهه ۸۰ تاکنون بلاتکلیف مانده بودند. بنابر اعلام مسوولان، این کانتینر‌ها ۲ گونه هستند؛ نخست کانتینر‌هایی که حاوی خوراکی فاسد شده هستند که به گفته رییس دستگاه قضا ضروری است با ترتیبات قانونی نسبت به معدوم کردن آنها اقدام شود؛ دوم این کانتینرها، دارای اموال بلاتکلیف هستند که مالک آنها مشخص نیست؛ برخی از این محموله‌ها، بیش از ۱۳ سال است که کسی به عنوان مالک و صاحب سراغ آنها نیامده؛ بنابراین تکلیف این نوع از محموله‌ها با حکم دادگاه به زودی معلوم می‌شود. اژه‌ای در ادامه بازدید‌های میدانی خود از انبار‌های گمرک بوشهر نیز عنوان کرده که ۱۸۰ ردیف کالای متروکه وجود دارد که نسبت به اعلام آنها به سازمان اموال تملیکی اقدامی صورت نگرفته بود.

    کانتینر‌های کشف شده، ۲ گونه‌اند!

رییس دستگاه قضا در بازدید ۴ ساعت و نیمه از انبار جمع‌آوری اموال تملیکی بوشهر واقع در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر فرآیند‌های مختلف نظارت بر ورود و خروج کالا‌ها و نگهداری آنها را مورد نظارت، بررسی و ارزیابی قرار داد.  یکی از نکات جالب در این بازدید مطرح شدن ابهاماتی در خصوص وضعیت ۳۰ کانتینر بلاتکلیف دراین منطقه ویژه اقتصادی بود؛ بر این اساس ۳۰ کانتینر در جریان انبارگردانی‌های اداره بنادر و دریانوردی بوشهر کشف شده و نکته قابل تأمل آنکه سابقه و اطلاعاتی از این کانتینرها در هیچکدام از سامانه‌‎های  اداره بنادر و دریانوردی بوشهر وجود نداشت. در این بازدید به گفته مسوولان از سال ۸۸ که سامانه ثبت دستی انبار‌های منطقه ویژه اقتصادی بوشهر به سامانه‌های الکترونیکی تبدیل و تجهیز شد، نسبت به گنجاندن این ۳۰ کانتینر در آن سامانه‌های الکترونیکی اقدامی صورت نگرفت؛ بنابراین از سال ۸۸ تا انبارگردانی صورت گرفته در سال ۱۴۰۱ هیچگونه اطلاعی از وجود این ۳۰ کانتینر در انبار‌های بنادر و گمرکات بوشهر وجود نداشت واز مشخصات ناظر بر محتوا و مالک این کانتینر‌ها اطلاعی در دست نبود؛ بر همین اساس نسبت به اعلام متروکه شدن آنها نیز اقدامی صورت نگرفته بود.  در همین حال، رییس دستگاه قضا با اشاره به موضوع ۳۰ کانتینر کشف شده در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر که بلاتکلیف مانده است و هیچ سابقه و اطلاعاتی از آنها در سامانه‌های این منطقه ویژه اقتصادی وجود ندارد گفت: این کانتینر‌ها ۲ گونه هستند؛ نخست شامل کانتینر‌هایی می‌شود که حاوی خوراکی فاسد شده می‌باشند که ضروری است با ترتیبات قانونی نسبت به معدوم کردن آنها اقدام شود؛ دوم این کانتینرها، دارای اموال بلاتکلیف هستند که مالک آنها مشخص نیست؛ برخی از این محموله‌ها، بیش از ۱۳ سال است که کسی به عنوان مالک و صاحب سراغ آنها نیامده؛ بنابراین تکلیف این نوع از محموله‌ها با حکم دادگاه به زودی معلوم می‌شود.  محسنی اژه‌ای تصریح کرد: از این کانتینر‌ها و محموله‌ها مواردی وجود دارد که دیگر قابل استفاده نیستند یا بخش‌های قابل توجهی از آنها دیگر وجود ندارند که رسیدگی به این مقوله، نیازمند کار‌های تحقیقاتی است و تردیدی نیست که چنانچه مقصری وجود داشته باشد، برخورد قانونی صورت خواهد گرفت. البته «خبرگزاری تسنیم»، عنوان کرده که اقلامی مثل قابلمه و لوازم آشپزخانه، قطعات و تجهیزات مربوط به ماشین آلات و همچنین قطعات خودرو و کامپیوتر در این کانتینرها وجود دارد.

     سه نکته درباره ۳۰ کانتینر کشف شده

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ، به گفته اژه‌ای رییس دستگاه قضا، درباره این ۳۰ کانتینر، سه بحث اصلی وجود دارد؛ نخست آنکه چرا در ۱۳ سال گذشته کشتیرانی که صاحب ۱۱کانتینر از این ۳۰کانتینر بوده و قاعدتاً مجوز سایر کانتینر‌ها را صادر کرده، هیچ موقع سراغی از آنها نگرفته است؟ نکته دوم اینکه مشخص نیست محتوای این کانتینر‌ها از ابتدا همین بوده یا خیر؟ و مواردی به آن اضافه یا کم شده است؟ چرا که برخی از این کانتینر‌ها حاوی محموله‌های متفرقه یا کارتن‌های خالی بوده است و نکته سوم آنکه در حال حاضر کدام دستگاه مسوول بررسی و تعیین تکلیف این محموله‌هاست؟! اژه‌ای در ادامه بازدید‌های میدانی خود از انبار‌های گمرک بوشهر نیز بازدید کرد و در این انبار‌ها نیز ۱۸۰ ردیف کالای متروکه وجود داشت که نسبت به اعلام آنها به سازمان اموال تملیکی اقدامی صورت نگرفته بود. رییس قوه قضاییه در همین راستا به مسوولان دادستانی بوشهر دستور داد تا در سریع‌ترین زمان بررسی کنند چه میزان از این ۱۸۰ ردیف کالای متروکه از ناحیه گمرک بوشهر، به سازمان اموال تملیکی جهت جمع‌آوری اعلام شده است؟

     بازدید از خودروهای لوکس بلاتکلیف 

محسنی اژه‌ای همچنین در ادامه بازدید از انبار‌های گمرک بوشهر از بخش نگهداری خودرو‌های لوکس این گمرک دیدن کرد و در این بخش بیش از ۹۷۶ دستگاه خودروی لوکس وجود داشت که ۲۲ دستگاه از آنها متروکه شده بودند و فقط ۹۰ دستگاه از آنها به سازمان اموال تملیکی گزارش شده بودند. وی در این بخش خطاب به مسوولان گمرک بوشهر گفت: چنانچه پس از طی فرآیند‌های قضایی، این خودرو‌ها رفع توقیف شوند، آیا قابلیت ترخیص را خواهند داشت یا با موانع دیگری مواجه‌اند؟ مسوولان نیز در پاسخ گفتند: پس از رفع توقیف از این خودروها، اقداماتی در قبال آنها باید از ناحیه وزارت صمت صورت گیرد. رییس دستگاه قضا همچنین از بخش نگهداری ماشین‌آلات سنگین راه‌سازی در این گمرک بازدید کرد. در این بخش بیش از ۳۰۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین ویژه راه‌سازی که مستعمل شده بودند نگهداری می‌شدند که مشکل ترخیص آنها نیز ناظر بر عدم برخورداری از مجوز کمیسیون ماده یک آیین‌نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات در راستای حمایت از تولید بود. او همچنین در هنگام بازدید از این بخش به گفت‌وگوی مستقیم و بی‌واسطه با صاحبان این ماشین‌آلات پرداخت و در راستای رفع مشکلات و مسائل آنها دستورات لازم را صادر کرد.

     مشکل کجاست؟ 

رییس دستگاه قضا پس از بازدید از منطقه ویژه اقتصادی بوشهر با اظهار تأسف از وضع موجود در برخی ترتیبات ناظر بر واردات کالا، گفت: ما در فرآیند‌ها و ترتیبات ناظر بر ورود کالا به بندر با کشتی، اعلام این موضوع به گمرک، اعلام متروکه شدن کالاها، ورود سازمان اموال تملیکی به جمع‌آوری این کالا‌های متروکه و برخی جهات دیگر، مع‌الاسف با اشکالات بسیاری مواجه هستیم.  محسنی اژه‌ای افزود: ، اما با این حال وضع موجود در انبار‌های گمرکات، بنادر و سازمان اموال تملیکی از نظر ساماندهی کالا‌های متروکه قابل مقایسه با ۱۰ ماه گذشته نیست. به گفته او، باید اشکالات و نواقص موجود در کار ساماندهی کالا‌های متروکه در انبار‌های گمرکات، بنادر و سازمان اموال تملیکی برطرف شود و در این مسیر چنانچه خلأ قانونی وجود دارد یا کوتاهی‌هایی از مسوولان و دست‌اندرکاران چه در قوه قضاییه و چه در بخش‌ها و دستگاه‌های دیگر سر می‌زند، موضوع مورد رسیدگی و اتخاذ تصمیم قرار گیرد. رییس دستگاه قضا، که در یکسال گذشته چندین بار از انبار‌های گمرکات، بنادر و سازمان اموال تمیلکی، چه در تهران و چه در نقاط دیگر کشور بازدید کرده است، بر استمرار این سرکشی‌ها از ناحیه مسوولان در دولت و قوه قضاییه تاکید کرد. او افزود: در ۶ ماه آینده مجدد از منطقه ویژه اقتصادی بوشهر بازدید خواهم کرد تا ببینم که آیا ساماندهی کالا‌ها و محموله‌های بلاتکلیف و بلاصاحب و ثبت آنها در سامانه‌های الکترونیکی محقق شده و مراتب این موضوع از سوی اداره بنادر و دریانوردی بوشهر به اداره گمرک اعلام شده است یا خیر؟

     دستور رییس پس از بازدید چه بود؟ 

پس از بازدید چهار ساعت و نیم حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای از منطقه ویژه اقتصادی بوشهر و انبارهای بندر، گمرک و سازمان اموال تملیکی این استان، جلسه ویژه بررسی راهکارهای تعیین‌تکلیف و ساماندهی وضعیت انبارهای بندر، گمرک و سازمان اموال تملیکی بوشهر با حضور همه دستگاه‌‎های مسوول در حضور رییس قوه قضاییه، برگزار شد. در این جلسه، مدیرعامل سازمان اموال تملیکی، قائم مقام وزیر صمت، استاندار بوشهر، مسوولان قضایی استان و متولیان بخش گمرک بوشهر حضور داشتند. یکی از دستورکارهای این جلسه، بررسی وضعیت و تعیین تکلیف ۹۷۶ خودروی لوکس و ۳۰۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین ویژه راه‌سازی بود که در انبارهای گمرک بوشهر نگهداری می‌شدند. در جلسه مزبور مشخص شد که ترخیص این خودروها و ماشین‌آلات با ۴ مانع مواجه است که عبارتند از: «بحث سنوات؛ ناظر بر نحوه واردات ماشین‌آلات مستعمل تا عمر حداکثر ۵ سال»؛ «مجوز استاندارد»؛ «مجاز نبودن واردات خودروی بالای ۲۵۰۰ سی‌سی»؛ «عدم اجازه ترخیص به خودروهای بالای ۴۰ هزار دلار».

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع