دوشنبه, ۳۱ خرداد , ۱۴۰۰ Monday, 21 June , 2021
پ
  • شناسه : 49759
  • ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
دکتر روح‌اله اسلامی

رئیس‌جمهوری کارآمد

رئیس‌جمهوری کارآمد
رئیس‌جمهوری کارآمد

 ریاست‌جمهوری در ایران اهمیت دارد؛ زیرا هر گاه مردم در انتخابات شرکت می‌کنند و فردی دومین جایگاه سیاسی در ایران را به دست می‌آورد، گفتمان جدیدی در سیاست داخله و خارجه شکل می‌گیرد. به‌عنوان مثال گفتمان‌های سازندگی، تنش‌زدایی و گفت‌وگوی تمدن‌ها هر یک بر اثر مشارکت شهروندان ایجاد شد. قوه‌مجریه نمی‌تواند شعاری و تبلیغاتی باشد، […]

 ریاست‌جمهوری در ایران اهمیت دارد؛ زیرا هر گاه مردم در انتخابات شرکت می‌کنند و فردی دومین جایگاه سیاسی در ایران را به دست می‌آورد، گفتمان جدیدی در سیاست داخله و خارجه شکل می‌گیرد.

به‌عنوان مثال گفتمان‌های سازندگی، تنش‌زدایی و گفت‌وگوی تمدن‌ها هر یک بر اثر مشارکت شهروندان ایجاد شد. قوه‌مجریه نمی‌تواند شعاری و تبلیغاتی باشد، بلکه با اجرائیات، اقدامات، بودجه، برنامه و نیروی انسانی باتجربه سروکار دارد. اغلب سیاستگذاری‌های داخله و خارجه را قوه‌مجریه انجام می‌دهد و رها کردن موتور اصلی ماشین حکومت جز پشیمانی نتیجه‌ای نخواهد داشت. انتخاب میان نامزدها کار سختی نیست و به راحتی می‌توان فردی که با دانش، تجربه و به لحاظ سیاسی استخوان‌دار است، انتخاب کرد.

۱- آگاهی و تجربه نسبت به قوه‌مجریه و عملکردهای آن: اولین معیار قوه‌مجریه انتخاب فردی است که وزارتخانه‌ها را بشناسد و تجربه کار اجرایی داشته باشد. تجربه فعالیت در وزارتخانه‌ها و به‌خصوص کار در عرصه نهادهایی که با روابط خارجی سروکار دارند، می‌تواند شاخص عینی مهمی باشد. فردی که نماینده مجلس بوده است، در استانداری یا وزارت خارجه یا نهادهای امنیتی و اقتصادی سازوکارهای طراحی و برنامه‌ریزی و اجرا را می‌داند. رئیس‌جمهور نمی‌تواند صرفا نظامی، دیپلمات یا صرفا استاد تدریس باشد، بلکه باید علاوه‌بر آگاهی و تخصص تجربه کار عملی در نهادهای اجرایی داشته باشد. وزارتخانه‌ها را بشناسد، وضعیت بودجه و درآمدها و مخارج نهادهای حکومتی را بداند و تجربه حضور در سطوح عالی سیاست خارجی و نمایندگی کشور را داشته باشد.

۲- همراهی با سایر بخش‌های حکومت: هشتاددرصد قوانین تصویب شده در قوه مقننه، توسط قوه‌مجریه از طریق لایحه فرستاده می‌شود و اصل برنامه‌های توسعه و بودجه را سازمان برنامه زیر نظر رئیس‌جمهور و هیات دولت طراحی و اجرا می‌کنند. مسوول اصلی توسعه و ایجاد‌کننده گفتمان‌های سیاسی در ایران قوه‌مجریه است و نهادی که مستقیم با رای شهروندان سر و کار دارد، ریاست‌جمهوری است. رئیس‌جمهور علاوه‌بر اینکه باید سیاستمداری پخته و باتجربه باشد، لازم است با سایر بخش‌های حکومت درگیری نداشته باشد. همراهی و اعتماد نهادهای مذهبی، نظامی و بدنه بوروکراتیک کشور می‌تواند مسائل کلان سیاسی را راهگشایی کند.

۳-دایره واژگان: یکی از راه‌های شناخت نامزدها کلمات و گزاره‌هایی است که به کار می‌روند. به گفته امام علی (ع) انسان‌ها در زیر زبان پنهان هستند و هر فردی را می‌توان از طریق واژگانی که به کار می‌برد، شناسایی کرد. واژگان، شخصیت، زندگی، تجربه و جهان زیست هر فرد است. برخی نامزدها دایره واژگان وسیع‌تری دارند و می‌توانند از منظرهای مختلف پدیده‌ای را تفسیر کنند. یاد داشتن روایت‌های زبانی مختلف رواداری، صبر، ادب و احترام را افزایش می‌دهد. دایره واژگان تخصصی مرتبط با علوم سیاسی، اقتصاد، مدیریت، روابط بین‌الملل و حقوق نشان‌دهنده دانش و تجربه نامزدهای انتخاباتی است.

در جمع‌بندی می‌توان گفت کشور مسافرخانه نیست که هر زمان دوست داشتیم آن را رها کنیم یا دیگران برای ما بسامانش کنند. کشور همه دارایی، میراث و سهم شهروندان از هستی است و دولت-کشور جز با اراده شهروندان مسوول و متعهد ساخته نخواهد شد.

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

  • منبع خبر : دنیای اقتصاد

برچسب ها

رانت و دلالی در توزیع ارز ۳۰ خرداد ۱۴۰۰

رانت و دلالی در توزیع ارز

ماجرای ارائه رانت به ۱۵ صرافی معاون اول قوه قضاییه گفت: ارز به نحوی در بازار تزریق شد که به دست نااهل آن رسید و دلال رانت ایجاد کرد، اما برای تعدیل بازار سیاستی اتخاذ شد و گفتند که ابتدا سکه وارد بازار شود، اما درحالی که ۶۰۰ صرافی مجاز وجود داشت، به ۱۵ صرافی […]

قطع برق ۵۷ سازمان پرمصرف در تهران ۳۰ خرداد ۱۴۰۰

قطع برق ۵۷ سازمان پرمصرف در تهران

شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ به دنبال افزایش دمای هوا، با هدف جلوگیری از بروز خاموشی در شبکه، برق ۵۷ سازمان دولتی و غیردولتی پرمصرف را در پایتخت قطع کرد. وزارت نیرو، حسین صبوری از ساختمان‌های متعلق به سازمان تامین اجتماعی، سازمان شهرداری‌های کشور، سازمان میراث فرهنگی، شرکت پتروشیمی اراک، بانک ملت، بانک کشاورزی […]

ممانعت از تاکسی اینترنتی در سقز ۳۰ خرداد ۱۴۰۰
محمد حسن قدیری ابیانه

ممانعت از تاکسی اینترنتی در سقز

  در سفر اخیری که در رابطه با انتخابات به سقز داشتم، گفته شد که مسئولین تاکسی‌رانی این شهر به شدت با راه‌اندازی تاکسی اینترنتی مخالفت کرده و مسئولان شهر را نیز متقاعد به ممنوعیت آن کرده‌اند. گفته می‌شود تاکسی رانی سقز امتیاز تاکسی‌های معمولی را ۷۰ میلیون تومان فروخته‌اند و با راه‌اندازی تاکسی اینترنتی […]

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.