تاریخ انتشار : یکشنبه 3 دی 1402 - 20:38
کد خبر : 151479

تجارت مد و پوشاک از فراعنه تا فراجهان (متاورس)

تجارت مد و پوشاک از فراعنه تا فراجهان (متاورس)

زهرا بختیاری؛ مدیرعامل شتابدهنده بوستان و عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت : بختیاری در بیست و چهارمین نمایشگاه مخابرات و اقتصاد دیجیتال از تجارت در متاورس گفت: برای حضور در یک ایونت یا دورهمی‌های مجازی، خود را چگونه و با چه ظاهری متصور می‌شوید؟ چندین سده است که انسان از فشن

زهرا بختیاری؛ مدیرعامل شتابدهنده بوستان و عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت :

بختیاری در بیست و چهارمین نمایشگاه مخابرات و اقتصاد دیجیتال از تجارت در متاورس گفت:

برای حضور در یک ایونت یا دورهمی‌های مجازی، خود را چگونه و با چه ظاهری متصور می‌شوید؟
چندین سده است که انسان از فشن به عنوان ابزاری برای بیان هویتش استفاده می‌کند و در دورانی که عموم مردم زمانی زیادی را در فضای مجازی صرف می‌کنند، این طبیعیست که بشراز مد همچنان بهره‌ی بیشتری برای بیان هویتیش ببرد حتی بیشتر از قبل؛ چرا که طبق آماری از سایت BOF، برخی از جوانان از شخصیت مجازی خودشان بیشتر رضایت دارند . با تغییر نسل جدید، نسلی که در این دوران پاندمی از کلاس‌های درسی تا تفریح و معاشرت با دوستانشان در همین فضای مجازی بوده است، دور از انتظار نیست که کمد لباس دیجیتالی را به کمد لباس واقعی ترجیح دهد؛ شاید کمی عجیب باشد اما واقعیت این است که نسل Z کمتر درکی از وسیله‌های فیزیکی دارد (مثل عکس‌های چاپی یا نوار کاست) و در عوض با تمام فرمت‌های دیجیتالی انس گرفته است. برای این نسل ارزش داشتن یک کلکسیون دیجیتالی (مثل NFT) و نمایش آن به تعداد زیادی از مردم ترجیح داده می‌شود به یک مجموعه‌ای عتیقه و نمایش آن فقط به تعداد محدود اطرافیانشان.
اینجاست که وجود فشن و مد در دنیای متاورس حس می‌شود و بازاری هیجانی برای عرضه‌ی محصولات دیجیتالی ایجاد می‌شود. در نتیجه فشن اینجاست تا برای استیتمنت نسل جدید و اظهار هویتش اهرمی تسهیل‌گر باشد.

photo 2023 12 24 21 28 17 اقتصاددان نوشته

دوران پاندمی کرونا مانند یک کاتالیزور باعث شد تا اکثر برندها، با آغوش باز به استقبال فشن‌شوهای لایو و بدون حضور فیزیکی مهمان و همین‌طور دپارتمان‌های مجازی بروند و پذیرای آنها باشند. این خود شروع انقلاب جدیدی در صنعت مد و فشن است که همچنان آینده‌ی آن ناواضح و غیرقابل پیش‌بینی است. درخواست برای داشتن دارایی‌های دیجیتالی در ربع سوم سال ۲۰۲۱ یعنی در همین دوران، به شکل عجیب و چشم‌گیری رشد کرد که به طبع تقاضا در NFTهای دنیای فشن نیز قابل مشاهده بود.NFT یا توکن غیر قابل معاوضه نوعی خاص از توکن‌های رمزنگاری است که با استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین گونه‌ای دارایی دیجیتال ایجاد می‌کند که قابل تکثیر نیست.

ارزش NFT‌های فشن در متاورس مثل کوتور در دنیای واقعی است با این تفاوت که شاید طراحان NFT مانند طراحان کوتور خیلی به نام و مشهور نباشند و زمان و هزینه‌ی زیادی صرف ساخت این آثار هنری نیز نشود..

این دارایی‌هایی دیجیتال هم مزیت هم معایبی دارند. خلق محصولات دیجیتالی به نسبت محصولات واقعی دنیای فشن، ۹۷ درصد گاز دی‌اکسید‌کربن کمتری را منتشر می‌کند. اما در مقابل لازمه‌ی ایجاد و استخراج NFTها، مصرف انرژی خیلی بالا در دنیای واقعی است.

. بختیاری در پایان اشاره کرد با ظهور هوش مصنوعی بعنوان صنعت ترند حوزه ICT می توان امیدوار بود که مجددا” در یکسال آتی شاهد بروز گسترده تر و متنوع تری از متاورس در دنیای تجارت باشیم.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

بیست + 7 =