تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 آذر 1402 - 19:07
کد خبر : 150288

بررسی فرصت ها و چالش های اینترنت رفتار ها (IOB) از زبان کارشناس مهندسی سیستم

امیرمحمد کاظمی

اینترنت رفتارها، ناقض امنیت یا ناجی سبک زندگی

اینترنت رفتارها، ناقض امنیت یا ناجی سبک زندگی

تاکنون نام اینترنت اشیا را شنیده ایم. شبکه ای از دستگاه ها که به یکدیگر متصل شده اند تا رفتار های مورد انتظار ما را انجام دهند. در گذشته اتصال چند سنسور به هم و شبکه کردن آنها برای ارتباط بهتر با یکدیگر و انسان بسیار برای نیازمندان کافی بود. شما کافی بود یک اتاق

تاکنون نام اینترنت اشیا را شنیده ایم. شبکه ای از دستگاه ها که به یکدیگر متصل شده اند تا رفتار های مورد انتظار ما را انجام دهند.
در گذشته اتصال چند سنسور به هم و شبکه کردن آنها برای ارتباط بهتر با یکدیگر و انسان بسیار برای نیازمندان کافی بود. شما کافی بود یک اتاق را به یک سنسور دما متصل کنید و آن را روی یک عددی تنظیم کنید. بله ترموستات!
با گذشت زمان نیاز شد تا این سنسور به صورت از راه دور دستور بگیرد. سیستم چراغ هایی طراحی شدند تا زمان ورود رنگ خاصی بدهند. با پیشرفت تلفن همراه و انقلاب عظیم آن٬ همه دستگاه ها با سیستم وای فای یا بلوتوث به آن وصل شدند تا کنترل و نگهداری آنها راحت تر دست انسان ها باشند.
الگوریتم های هوش مصنوعی! آنها به ما کمک کردند تا یک یخچال هوشمند بعد از تمام شدن مواد غذایی٬ بر اساس سلیقه خانواده٬ خریدهایمان را برایمان اولویت بندی کند.
تعداد این دستگاه ها در زندگی ما در سال ۲۰۳۰ به ۳۰ میلیارد دستگاه خواهد رسید!!
مجموعه داده های استفاده شده در این دستگاه ها اطلاعات جالبی درباره علایق و رفتار ها و سلیقه های کاربران در اختیار ما قرار می‌دهد.

مفهوم اینترنت رفتار ها
مفهوم IOB به دنبال چگونگی درک صحیح داده ها و اعمال این درک برای ایجاد و ترویج محصولات جدید – از دیدگاه روانشناسی انسانی است.
جمع‌آوری و استفاده از داده‌ هایی که از طریق رفتار انسان برای تغییر الگوی رفتاری، اینترنت رفتارها (Internet of Behaviors) نام دارد. اما صحبت از IOB بدون صحبت از اینترنت اشیا (IOT) ممکن نیست. اینترنت اشیا شبکه‌ای به‌هم‌متصل از دستگاه‌های فیزیکی است که از طریق اینترنت، داده‌های مربوط به رفتار و علایق کاربران را جمع‌آوری و در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد تا براساس آن‌ها، سرویس‌ها و محصولات خود را متناسب با سلیقه و نیاز کاربر ارائه دهند. اینترنت رفتارها در واقع قدم بعدی در حوزه‌ی جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل این داده‌ها است. IOB تلاش می‌کند تا از منظر روان‌شناسی به این سؤال که چطور داده‌ها را تحلیل کند و چطور از این دانش برای توسعه‌ی محصولات جدید و مشتری‌پسند استفاده کند،‌ پاسخ دهد.

پلتفرم های IOB برای چه چیز هستند؟
پلتفرم‌های IOB برای جمع‌آوری، جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های تولید شده از منابع مختلف، از جمله دستگاه‌های دیجیتال خانگی، رایانه‌های پوشیدنی و فعالیت‌های آنلاین انسان طراحی شده‌اند. سپس داده ها از نظر روانشناسی رفتاری تجزیه و تحلیل می شوند تا به دنبال الگوهایی باشند که می توانند توسط تیم های بازاریابی و فروش برای تاثیرگذاری بر رفتار مصرف کننده در آینده استفاده شوند.
بر اساس این تحلیل، رویکردهای جدیدی برای توسعه تجربه کاربر (UX)، بهینه‌سازی تجربه جستجو (SXO) و محصولات نهایی و خدمات شرکت‌ها و نحوه ارتقای آنها شکل می‌گیرد.
هدف مهم IOB کمک به بازاریابان برای درک و کسب درآمد از حجم عظیم داده های تولید شده توسط گره های شبکه در اینترنت اشیا است.

تاریخچه اینترنت رفتار ها
بسیاری از سال ۲۰۱۲ به عنوان تاریخ افتتاح IOB نام بردند، زمانی که استاد روانشناسی گوته نایمن امکان به دست آوردن اطلاعات دقیق در مورد استفاده و رفتار مشتریان را هنگام تعامل با اینترنت اشیا (IOT) توصیف کرد. اما ایده تجزیه و تحلیل داده های دریافتی از مصرف کنندگان برای اهداف تجاری جدید نیست.
گوته نایمن در همین مورد می‌گوید: من بر این باورم که در آینده‌ی نزدیک، ما با انفجاری از اپلیکیشن‌ها و سرویس‌هایی رو‌به‌رو خواهیم شد که بر دستیابی به اطلاعاتی متکی خواهند بود که به‌طور مستقیم از افراد و انجمن‌ها به دست آمده‌اند تا بهترین پاسخ‌ها، دسترسی به داده،‌ ارتباطات، تعاملات،‌ سرگرمی‌ها، سرویس‌ها و عملکردها را ارائه دهند.
نکته جالب اینکه او در حالی این سخنان را بر زبان می‌آورد که اینترنت اشیا نیز هنوز جای پای خود را سفت نکرده بود و موتور های جمع آوری داده زیادی هم وجود نداشت!!!

شستشوی مغزی و آزادی
ممکن است با این سوال روبرو شوید که آیا اینترنت رفتار ها قرار است آزادی ما را سلب کند و ما را به سمتی ببرد که ذهنمان توسط اطلاعات پردازش شده شستشو شود؟
حتما تبلیغات تلویزیونی را دیده اید. یا روانشناس ها و جرم شناس ها. در تمام آنها تکنیک های برای اثر گذاری رو ذهن و مغز شما استفاده می‌شود. زبان بدن شما٬ لحن صحبت شما و هر آنچه که رفتار می‌کنید در دنیای واقعی می‌تواند مورد آنالیز قرار بگیرد. می‌تواند روی ذهن و مغز شما اثر بگذارد.
همین موضوع درباره رفتار شما در اینترنت هم صادق است. وقتی شما یک جستجوی ساده وب انجام می‌دهید یا آهنگ های خاصی را گوش می‌دهید مشخص است که به چه چیز هایی علاقه دارید یا درباره چه مسائلی تحقیق می‌کنید.
سلیقه شما در خریدن است که سیستم های پیشنهاد دهنده (Recommender) را متوجه این می‌کند که چه نوع سبک لباسی می‌پوشید و احتمالا چه شخصیتی دارید!!
یک دستگاه، مانند یک تلفن هوشمند، می تواند حرکات آنلاین شما و همچنین موقعیت جغرافیایی واقعی شما را ردیابی کند. برای شرکت‌ها سخت نیست که تلفن هوشمند شما را با لپ‌تاپ، دستیار صوتی خانگی، دوربین خانه یا ماشین و شاید سوابق تلفن همراه شما (متن و تماس‌های تلفنی) مرتبط کنند. ناگهان، شرکت‌ها می‌توانند چیزهای بیشتری درباره شما بدانند – علایق، علاقه‌های شما، نحوه رای دادن و روش خرید شما.
پس در واقع اینترنت رفتار ها ترکیب سه علم است: تکنولوژی، داده‌های تحلیلی و روان‌شناسی. تکنولوژی اطلاعات شما را جمع آوری می‌کند٬ اطلاعات شما توسط علم داده تحلیل شده و در نهایت با روانشناسی رفتار شما آنالیز می‌شود.
وقتی یک مفهوم جدید در جهان تکنولوژی به وجود می‌آید٬ علاقه مندان همیشه به دنبال این هستند که بدانند آیا این مفهوم و این محصول و این تکنولوژی درباره حریم خصوصی چه کار هایی انجام داده است؟
بگذارید مثالی بزنیم:
شرکت تحلیل داده‌ی کمبریج آنالیتیکا هدف خود را «ایجاد تغییرات رفتاری ازطریق پژوهش، داده، تحلیل و استراتژی» معرفی کرده است و کریستوفر وایلی، از جمله اشخاصی که ماهیت اصلی این شرکت را فاش کرد، در مصاحبه‌ای با گاردین آن را «ماشین تبلیغاتی تمام‌عیار» توصیف کرده بود.
تصور اینکه تمام داده‌های بیومتریک، موقعیت مکانی،‌ سلامت و الگوهای خرید میلیون‌ها کاربر که سوخت موتور محرک اینترنت رفتارها است، با اهداف مخرب از جمله سرقت هویت، مزاحمت اینترنتی یا باج‌خواهی به دست هکرها و مجرمان سایبری بیفتد، واقعاً ترسناک است.
همانطور که در بیرون رفتار انسان ها می‌بینیم و می‌توانیم بر اساس آن نظر بدهیم یا حتی از رفتارشان برای متقاعد کردن به یک موضوع استفاده٬ آیا ما باید اجازه دهیم این سیستم ها همین کار را بکنند؟
اگر نه پس چه کاری باید انجام دهیم؟ چگونه حریم خصوصی خود را حفظ کنیم؟ چه ساز و کار های پیشگیرانه ای وجود دارد؟

حریم خصوصی و امنیت
برای بسیاری از کارشناسان، اینترنت اشیا به دلیل عدم ساختار یا قانونی بودن آن مشکل ساز است. رویکرد IOB که داده‌های ما را با تصمیم‌گیری ما به هم مرتبط می‌کند، نیازمند تغییر هنجارهای فرهنگی و قانونی ما است که قبل از عصر اینترنت و داده‌های بزرگ ایجاد شده‌اند. اینترنت اشیا داده ها را صرفاً از رابطه شما با یک شرکت جمع آوری نمی کند. در پشت صحنه، بسیاری از شرکت ها داده ها را در خطوط شرکت یا سایر شرکت های تابعه به اشتراک می گذارند (فروش). گوگل، فیس‌بوک و آمازون همچنان به خرید نرم‌افزاری ادامه می‌دهند که به طور بالقوه کاربر یک برنامه را به کل اکوسیستم آنلاین آنها وارد می‌کند – اغلب بدون اجازه ما. این خطرات امنیتی و قانونی قابل توجهی را به همراه دارد و حمایت قانونی کمی برای این نگرانی ها وجود دارد.
یکی از این راه‌حال‌ها، رمزنگاری هم‌ریختی (homomorphic encryption) است که آنالیز و دستکاری کردن داده‌های رمزنگاری شده را بدون آشکارسازی محتوای داده‌ها، ممکن می‌کند.
به این فکر کنید که حتی کاری به‌سادگی جستجوی بهترین رستوران در گوگل حجم زیادی از داده‌های شخصی شما را دراختیار شرکت‌های مختلف می‌گذارد تا رستوران پیشنهاد شده با سلیقه‌ی شما هم‌خوانی داشته باشد؛‌ مثلاً همین که دنبال رستوران هستید، موقعیت جغرافی‌تان چیست، چه زمانی در روز این جستجو را انجام دادید و داده‌های این چنینی. اگر جستجوی شما با رمزنگاری هم‌ریختی محافظت شده باشد، هیچ‌کدام از این داده‌ها دراختیار شرکت‌ها از جمله گوگل قرار نخواهد گرفت. علاوه‌براین، این شرکت‌ها قادر به دیدن جوابی که به شما درباره‌ی موقعیت مکانی این رستوران و نحوه‌ی رفتن به آنجا داده می‌شود، نخواهند بود.

موارد استفاده در اینترنت رفتار ها
استفاده از تلفن هوشمند به شما امکان می دهد موقعیت جغرافیایی یک فرد را ردیابی کنید، بنابراین سیستم متوجه می شود که آیا از یک سوپرمارکت یا یک سالن زیبایی بازدید کرده اید و همچنین مدت زمان اقامت خود را. اینگونه است که اوبر از داده های اینترنت اشیا برای تجزیه و تحلیل ترجیحات مخاطبان خود و یافتن رویکردهای جدید برای مشتریان استفاده می کند. امروزه، برندهای بزرگ تقریباً همه چیز را در مورد مصرف کنندگان می دانند، از علایق گرفته تا منطقی که مشتریان هنگام خرید از آن استفاده می کنند.
در چین با کمک هوش مصنوعی و به ویژه تشخیص چهره، امکان معرفی سیستم امتیازدهی اجتماعی در این کشور فراهم شد. فراموش نکنید که ورود هوش مصنوعی به زندگی چینی ها برای اطمینان از امنیت و سیستم سازی داده ها و ردیابی وفاداری به رژیم فعلی است.
در سال ۲۰۱۸، سیستم تشخیص چهره با موفقیت در توسعه Directorix Barista برای قهوه خانه ها ادغام شد. در نتیجه، این محصول جنسیت، سن و خلق و خو را تعیین می کند. نتایج را تجزیه و تحلیل می کند و نوشیدنی مناسب را به مشتری ارائه می دهد. از همین سیستم می توان در فروشگاه ها برای تبلیغات شخصی سازی شده استفاده کرد.

IOB برای همه
می تواند در زمان های آینده به یک ابزار جدید بازاریابی و فروش برای تجارت و سازمان در سراسر جهان تبدیل شود. این به کسب درک عمیق برای مشتریان کمک می کند که باعث رشد کسب و کار می شود.
علاوه بر این، با اجرای نوآوری‌های فناوری‌های نوظهور مانند الگوریتم یادگیری ماشین، IOB می‌تواند همه رفتارها را ضبط، تجزیه و تحلیل، درک و پاسخ دهد به گونه‌ای که امکان ردیابی و تفسیر رفتار افراد را فراهم کند.عادات خرید مشتری را در سراسر پلتفرم تجزیه و تحلیل می کند. داده‌های دست نیافتنی قبلی را در مورد نحوه تعامل مشتریان با دستگاه‌ها و محصولات مطالعه می‌کند. بینش عمیق تری در مورد علایق مشتریان و تجربه خرید آنها به دست می آورد. به سرعت مشکلات را حل می کند تا فروش را ببندد و مشتریان را راضی نگه دارد. همچنین به افزایش امنیت اماکن عمومی و سایر چیزهای اینترنتی کمک می‌کند.

IOB ٬ مشکلات و نگرانی ها
۱-حریم خصوصی
یکی از نگرانی های اصلی در مورد IOB، نقض حریم خصوصی افراد است. داده های رفتاری می تواند اطلاعات شخصی زیادی در مورد افراد ارائه دهد، مانند مکان آنها، نحوه استفاده آنها از اینترنت و نحوه تعامل آنها با دستگاه های خود. این اطلاعات می تواند توسط شرکت ها، دولت ها یا افراد دیگر برای اهداف مخرب استفاده شود.
برای مقابله با این نگرانی، قوانین جدیدی برای محافظت از حریم خصوصی افراد در برابر IOB در حال تصویب است. به عنوان مثال، قانون حفاظت از داده های عمومی اتحادیه اروپا (GDPR) به افراد این حق را می دهد که از شرکت ها بخواهند اطلاعات رفتاری آنها را حذف کنند.

۲-تبعیض
یک نگرانی دیگر در مورد IOB، تبعیض علیه افراد است. داده های رفتاری می تواند برای پیش بینی رفتار افراد استفاده شود. اگر این پیش بینی ها دقیق نباشد، می تواند منجر به تبعیض علیه افراد شود.
به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است از داده های رفتاری برای پیش بینی اینکه آیا یک مشتری احتمال دارد یک محصول خاص را بخرد یا خیر استفاده کند. اگر این پیش بینی دقیق نباشد، ممکن است شرکت از ارائه محصولات به افراد خاصی خودداری کند.
برای مقابله با این نگرانی، شرکت ها باید از داده های رفتاری به طور مسئولانه استفاده کنند. آنها باید اطمینان حاصل کنند که داده های آنها دقیق و جامع است و آنها از این داده ها برای تبعیض علیه افراد استفاده نمی کنند.

۳-خطرات امنیتی
یک نگرانی دیگر در مورد IOB، خطرات امنیتی است. داده های رفتاری می تواند برای اهداف مخرب مانند سرقت هویت یا تروریسم استفاده شود.
به عنوان مثال، یک هکر ممکن است از داده های رفتاری برای شناسایی افراد که احتمال دارد اهداف آسانی برای سرقت هویت باشند. یا یک تروریست ممکن است از داده های رفتاری برای شناسایی افراد که احتمال دارد اهداف آسانی برای حمله باشند.
برای مقابله با این نگرانی، شرکت ها باید از داده های رفتاری خود به طور ایمن محافظت کنند. آنها باید از اقدامات امنیتی مانند رمزگذاری و احراز هویت دو مرحله ای استفاده کنند تا از دسترسی غیرمجاز به داده های خود جلوگیری کنند.

کلام آخر
IOB در حال حاضر در مرحله رشد خود است و ممکن است به عنوان یک تغییر زندگی برای مردم تبدیل شود. IOB با انبوهی از هیجان برای ایجاد نوآوری آمده است و تغییرات زیادی را در دنیای فناوری به ارمغان خواهد آورد. به عنوان هرم، اینترنت اشیا مطمئنا داده ها را به اطلاعات تبدیل می کند، اما IOB دانش را به خرد واقعی تبدیل می کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۲
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه + شانزده =

Когда چهارشنبه , ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۰

بسیار مفید و آموزنده بود

Когда چهارشنبه , ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۱

بسیار مفید و آموزنده بود موفق باشید