الهام‌بخشی روز افزون عناصر چینی برای فیلم‌های هالیوودی
الهام‌بخشی روز افزون عناصر چینی برای فیلم‌های هالیوودی

در قرن بیست و یکم، عناصر چینی در فیلم‌های غربی، به خصوص در فیلم‌های هالیوودی آمریکایی روز به روز افزایش یافته و شکل‌های اصلی آن عبارت است از: کونگ‌فو چینی، فرهنگ سنتی چینی، تصاویر شخصیتهای تاریخی، غذا و لباس، مناظر طبیعی زیبا، منظره مدرن شهری و بسیاری دیگر از این قبیل.

در قرن بیست و یکم، عناصر چینی در فیلم‌های غربی، به خصوص در فیلم‌های هالیوودی آمریکایی روز به روز افزایش یافته و شکل‌های اصلی آن عبارت است از: کونگ‌فو چینی، فرهنگ سنتی چینی، تصاویر شخصیتهای تاریخی، غذا و لباس، مناظر طبیعی زیبا، منظره مدرن شهری و بسیاری دیگر از این قبیل.

در سال‌های اخیر، عناصر چینی و تصاویر چینی در فیلم‌های غربی به ویژگی مثبتی تبدیل شده‌اند و در بسیاری از فیلم‌های غربی نقش های قهرمانانه پیدا کرده‌اند. به عنوان مثال، فیلم «مأموریت غیرممکن ۳» در سال ۲۰۰۶، فیلم «بتمن: خدای شب)» در سال ۲۰۰۸ و «جیمز باند، اسکای فال» در سال ۲۰۱۳ چشم‌انداز مثبتی از شهرهای مدرن چینی نشان داده‌اند.

یا در فیلم جدید و علمی تخیلی «سقوط ماه» ساخته رولند امریک که جدا از جلوه های بصری آن، ظهور انواع عناصر چینی، از جمله چندین زبان محاوره‌ای در این فیلم، مردم این کشور را تحت تاثیر قرار داد.

از حیث محتوا هم تعداد عناصر و شخصیت‌های چینی در فیلم‌ها در حال افزایش است که دو دلیل برای این تغییرات وجود دارد.

اول اینکه چین دارای تاریخ طولانی و منابع فرهنگی غنی است. فیلم‌های غربی که توسط هالیوود نمایان می‌شوند، باید از عناصر چینی برای غنی‌سازی عملکرد فیلم و نوآوری در موضوع استفاده کنند تا نیازهای تماشاچیان جهانی را برآورده بسازند. دوم، با رشد سریع اقتصاد چین و تولیدات علم و فناوری این کشور و همچنین زبان چینی دائماً در حال بهبود است، از این رو بازار فیلم چینی نیز قوی‌تر شده است.

«سقوط ماه» که در ۲۵ مارس در چین به روی صحنه نمایش رفت، نشان می دهد که چگونه یک تیم از قهرمانان، از جمله دو فضانورد کارکشته، سعی می کنند زمین را از برخورد با ماه نجات دهند.

امریک که در حال حاضر بخاطر فیلم های پرفروشی مانند «۲۰۱۲» و «روز پس از فردا» از شهرت زیادی برخوردار است، در فیلم جدید به دلیل وجود عناصر چینی که به راحتی قابل شناسایی است مورد توجه قرار گرفت. مثلا در قسمتی از فیلم تیم فضانوردان در پایان ماموریت خود با استفاده از یک کپسول «ساخت چین» به زمین برمیگردند.

چنین کپسول هایی قبلا در برنامه های تلویزیونی چین و در زمانی که فضانوردان این کشور پس از اتمام ماموریت های خود در فضا به زمین برگشتند، ظاهر شده بودند.

همچنین وقتی تماشاگران سینمای چین به تماشای فیلمی مثل « جانوران شگفت‌انگیز: اسرار دامبلدور» مینشینند موجودات آشنایی را می‌بینند که با بسیاری از آنها در کودکی آشنا شده‌اند و همین برایشان جذابیت ایجاد میکند. موجودات اساطیری چین باستان یکی از نکاتی است که در بررسی‌های این فیلم به آن زیاد پرداخته شده است.

ققنوس، و چیلین دو موجود اساطیری در این فیلم هستند که نقش مهمی در پیش بردن داستان آن ایفا می‌کند و از قضا هر دو چینی هستند.

در این فیلم چیلین موجودی دارای فضایل بسیار است و ظاهر شدن آن به معنی اثبات وجود یک حاکم یا پادشاه عادل است و می توان از آن برای قضاوت در مورد بی گناهی افراد استفاده کرد. همه اینها با توصیف این موجود در اساطیر چینی مطابقت دارد.

بر اساس اساطیر چینی، اگرچه چیلین ترسناک به نظر می‌رسد، اما فقط افراد شرور را مجازات می‌کند و در داستان‌های باستانی چینی نیز نمونه های زیادی از قضاوت‌ این موجود درباره گناهکار یا بی‌گناه بودن افراد وجود دارد.

علاوه بر موجودات اساطیری در مجموعه فیلمهای جانوران شگفت‌انگیز، نمادهای فرهنگی دیگری نیز مانند هنرهای رزمی و غذای چینی همگی بارها در فیلم‌های غربی ظاهر شده‌اند.

با این حال، گاهی استفاده از چنین عناصری در فیلم‌های غربی با استقبال خوبی از سوی تماشاگران چینی مواجه نمی‌شود، بطوری که برخی باور دارند غربیها صرفا استفاده‌ای سطحی و مادی گرایانه از این عناصر دارند تا صرفا فروش بهتری داشته باشند.

از طرفی اکثر فیلم های هالیوودی عناصر چینی را به شکلی نمادین نشان می دهند و جوهره فرهنگ چینی را به درستی معرفی نمی کنند از این رو هالیوود نیازمند درک عمیق تری از چین است تا بتواند عناصر این کشور را به طور مؤثرتری ارائه دهد و از پتانسیل عناصر فرهنگی آن برای رنگ و لعاب بخشیدن به فیلم‌های غربی استفاده کند. هنگامی که فیلم‌های غربی این عناصر را نشان می‌دهند، هنوز توأم با انتقال ارزش‌های غربی است.

از سوی دیگر داستان سرایی و تحریف واقعیت ها حتی از نوع اساطیری آن یکی از کارکردهای مورد استفاده دستگاه های سینمایی غربی است. نمونه های فراوانی از تلاش مالکان شرکت های فیلمسازی غربی برای تحریف رخدادهای تاریخی و سیاسی قابل شناسایی است.

بسیاری از فیلمسازان غربی به جای روی آوردن به محتواهای سینمایی با استفاده از عناصر فرهنگی کشورهایی مثل چین و یا حتی ایران که دارای پیشینه ادبی و تاریخی پهناوری هستند، جدای از منفعت طلبی صرفا قصد دارند تا با ساخت چنین تولیداتی فقط ایجاد سرگرمی کنند یا دربدترین حالت قصد انحراف مفاهیم کهن این سرزمین ها را دارند. به همین جهت به نظر میرسد که نیاز به شناخت این مفاهیم در میان مردم این سرزمینها برای پیشگیری از چنین رخدادی بیش از پیش به چشم میخورد.

ز