شرکت های بیمه ای چگونه از ریزش در بورس رهایی یابند
شرکت های بیمه ای چگونه از ریزش در بورس رهایی یابند

با ریزش شدید بازار سهام و کاهش شاخص تاریخی و هجوم سرمایه گذاران به صف فروش در تالار شیشه ای ،ارزش سهام در شرکت های بیمه ای نیز دچار اُفت و خیزهای متعددی گردید و نگرانی را به سهامداران در این بخش منتقل ساخت. صنعت بیمه ای در ایران که شامل یک شرکت دولتی، ۲۴ […]

با ریزش شدید بازار سهام و کاهش شاخص تاریخی و هجوم سرمایه گذاران به صف فروش در تالار شیشه ای ،ارزش سهام در شرکت های بیمه ای نیز دچار اُفت و خیزهای متعددی گردید و نگرانی را به سهامداران در این بخش منتقل ساخت.

صنعت بیمه ای در ایران که شامل یک شرکت دولتی، ۲۴ شرکت غیر دولتی ، ۲شرکت بیمه اتکایی و ۶ شرکت بیمه در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است با حضور حداکثری ۲۶ شرکت در بازار بورس و فرابورس حاضر است.

در ۶ ماهه اوّل سال ۹۹ و با افزایش مجدد نرخ ارز و هُجوم نقدینگی به بازار سرمایه و حمایت همه جانبه دولت از آن!!!! باعث رشد قیمت شرکت ها و بدنبال آن افزایش شاخص کل در بازار سرمایه گردید.
این اَمر باعث ایجاد اشتیاق فراوان در بین شرکت های بیمه ای برای حضور پُررنگ تر در بازار بورس و فرابورس شد و این شرکت ها از ماهیت احتیاطی خود فاصله گرفته و ادامه روند سرمایه گذاری را با ریسک بیشتری دنبال نمودند و در رشد بازار سرمایه در اوایل سال سود بین ۲ تا ۴ برابر ارزش سرمایه گذاری را به سهامداران منتقل کردند.

لذا با اُفت و خیز روزهای گذشته در بازار بورس، نیاز مُبرّم به تحلیل بنیادی شرکتهای بیمه ای و اَثَرات عوامل سیاسی و اجتماعی بر بازارهای آینده ، نمود بیشتری مینماید.

اِعمال حداکثری تحریم ها ،افزایش نرخ ارز و شیوع بیماری کرونا به حالت فوق حاد و جَو روانی قبل از انتخابات امریکا ،از تبعات زیان بار در کسب و کارها در اقتصاد ایران است که این عوامل میتواند نتایج منفی بر صنعت بیمه در ایران وارد سازد.
بطور مثال افزایش لجام گُسیخته قیمت ارز باعث افزایش قطعات خودرو و افزایش قیمت دارو شده و امور بیمه ای را برای هر دو طرف بیمه شده و بیمه گذار دشوار نموده است.
البته در مواردی هم شیوع کرونا باعث کاهش تلفات و خسارت های جرحی در این شرایط گشته است.

در چنین شرایطی ترازنامه شرکتهای بیمه ای که عمدتاً تبدیل به سرمایه گذاری در بازار پول (اوراق مشارکت ) سهام بورسی و غیر بورسی و ساخت و ساز و املاک است را دُچار چالش های فراوانی کرده که راهکارهای نوین بیمه ای در دنیا و در قالب تنوع حداکثری در انواع بیمه ای و فروش های و بازاریابی های نوین و آنلاین را می طلبد .
این نوع نگرش میتواند اصلاح ساختاری را در ترازنامه شرکت های بیمه ای و دارایی ها انجام داده و تغییرات عمده ای در میزان سرمایه گذاری و حساب های دریافتنی ایجاد نماید و در بازار رقابتی صنعت بیمه با کاهش هزینه های عمومی و اداری و ارتقاء سود خالص مسیر را برای بهبود ارزش واقعی سهام شرکت های بیمه ای و بالاخص بیمه های نوپا و جلوگیری از ضرر و زیان به سهامداران ،فراهم سازد.

نویسنده : دکتر سهراب بختیار