روش محاسبه مالیات از خانه های خالی اعلام شد

تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 خرداد 1399 - 16:35

روش محاسبه مالیات از خانه های خالی اعلام شد

اقتصاددان:بانک اول – معاون حقوقی سازمان امور مالیاتی با اعلام مثالی ، روش محاسبه دریافت مالیات از خانه های خالی را اعلام کرد و از صدور برگه تشخیص طی ۳ هفته آینده خبر داد.

 ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ خبر

 الف 

  ۰ دیدگاه

به گزارش بانک اول، محمود علیزاده درباره روش محاسبه مالیات برخانه‌های خالی گفت : مالیات برمبنای ارزش اجاره محاسبه و مطالبه می‌شود. بدین شکل که اگر ارزش اجاره یک واحد براساس متراژ ، ماهیانه به طور مثال هزار واحد باشد، با دوازده ماه ارزش اجاره‌ ، دوازده هزار واحد ارزش اجاری یکساله می‌شود.

وی ادامه داد: برای دریافت مالیات بر اجاره از این دوازده هزار واحد باید ۲۵ درصد (معادل ۳۰۰۰ واحد) به عنوان هزینه استهلاک کسر شود و مابقی درآمد مشمول مالیات اجاره می‌شود. درآمد مشمول مالیات اجاره را براساس نرخ ماده ۱۳۱ و باتوجه به رقمی که در آن طبقه قرار می‌گیرد، مالیات اجاره آن محاسبه می‌شود.

جدول ضریب مالیات براجاره سالانه مطابق ماده ۱۳۱ مالیاتهای مستقیم

به گزارش بانک اول این مقام مسئول افزود: مالیات برخانه خالی در سال دوم ۵۰ درصد (۱۱۲۵ واحد) ارزش مالیات اجاره و در سال سوم کل این رقم ارزش (۲۲۵۰ واحد) و در سال چهارم به بعد ، ۱.۵ برابر رقم مالیات براجاره (معادل ۳۳۷۵ واحد) است . اگر ملک کم‌تر از ۱۵۰ متر در شهرهای بزرگ و ۱۲۰ متر در سایر شهرها باشد و به اجاره واگذار شده باشد، مشمول مالیات اجاره نمی‌شود و معاف از مالیات اجاره می‌شود اما همین واحد مسکونی اگر خالی بماند از سال دوم مشمول مالیات برخانه خالی با محاسبه مالیات اجاره می‌شود.

محمود زاده تاکید کرد: به محض دسترسی به اطلاعات مندرج در سامانه املاک برای رسیدن به خانه های مسکونی خالی از سکنه ، سریعاً و طی سه هفته آینده اقدام به صدور برگه تشخیص برای خانه‌های خالی خواهد شد و با اطلاعات دزافتی از مالک ، برای مطالبه مالیات اقدام خواهد شد.

به گفته وی برای دریافت مالیات از زمین های خالی نیز هیچ گونه مفرقانونی نیست و نیازمند قوانین و مقررات است .

امتیاز کاربران:

     

 برچسب ها:  سازمان امور مالیاتی کشورمالیاتمعافیت مالیاتیمالیات بر خانه های خالیمالیات بر مسکن های خالیروش محاسبه مالیات از خانه های خالیمالیات بر زمین های خالیبرگه تشخیص مالیاتیسامانه املاک و اسکان

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....