تاریخ انتشار : شنبه 29 آذر 1399 - 21:10
کد خبر : 28788

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سبد «سهام عدالت» چقدر شد؟، افزایش ارزش دارایکم، ارزش پالایش یکم چقدر است؟، ریزش

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سبد «سهام عدالت» چقدر شد؟، افزایش ارزش دارایکم، ارزش پالایش یکم چقدر است؟، ریزش قیمت سکه به کانال ۱۱میلیون تومانی، جریمه متخلفان صنف مرغ و تخم مرغ، چین برترین شریک تجاری اتحادیه اروپا باقی ماند و بهبود فروش تسلا در چین را در بر دارد.

 

+رشد بورس در آغاز هفته

در اقتصاددان به نقل از تابناک ، امروز شاخص کل با ۳۱۵۲۷ واحد افزایش معادل ۲.۲۳ درصد به یک میلیون و ۴۴۴ هزار و ۸۸۷ واحد، شاخص قیمت وزنی – ارزشی با ۸۲۳۸ واحد افزایش معادل ۲.۲۳ درصد به ۳۷۷ هزار و ۵۷۵ واحد، شاخص کل هم وزن با ۸۸۴۰ واحد افزایش معادل ۲.۰۳ درصد به ۴۴۵ هزار و ۲۳۵ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۸۸۴۰ واحد افزایش معادل ۲.۰۳ درصد به ۲۹۱ هزار و ۴۵۴ واحد، شاخص آزاد شناور با ۳۷۵۹۰ واحد افزایش معادل ۱.۹۱ درصد به دو میلیون و ۵ هزار و ۵۷۳ واحد، شاخص بازار اول با ۲۱۷۶۶ واحد افزایش معادل ۲.۰۹ درصد به یک میلیون و ۶۱ هزار و ۶۷۱ واحد و شاخص بازار دوم با ۶۸۳۴۴ واحد افزایش معادل ۲.۴۱ درصد به ۲ میلیون و ۹۰۵ هزار و ۹۶۹ واحد رسید.

گزارش بورس امروز شنبه ۲۹ آذر ۹۹/ شاخص کل سبز پوشید!

گزارش بورس امروز شنبه ۲۹ آذر ۹۹/ شاخص کل سبز پوشید!

+ارزش سبد «سهام عدالت» چقدر شد؟

ارزش سهام عدالت نیز همسو با صعود شاخص کل بورس، اندکی افزایش یافت. کسانی که ارزش اولیه سهام عدالت آن‌ها ۵۳۲ هزار تومان است در پایان معاملات روز ۴شنبه ۲۶ آذر ارزش سهام عدالتشان به  ۱۰ میلیون و ۱۳۴ هزار  تومان رسیده بود در روز ابتدایی این هفته ارزش این سهام معادل ۲٫۱۲ درصد افزایش یافت و به ۱۰ میلیون و ۳۴۹ هزار و ۸۱۰ تومان رسید که بر این اساس طی معاملات امروز ۲۱۵ هزار و ۸۱۰ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۲۰۹ هزار و ۸۸۶ تومان رسیده است.

ارزش سبد «سهام عدالت» چقدر شد؟

+افزایش ارزش دارایکم

قیمت پایانی هر واحد از دارایکم با  رشد ۱٫۶ درصدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۱۸ هزار و ۷۲ تومان معامله شد تا ارزش ۲۰۰ واحد از اولین ETF دولتی به ۳ میلیون و ۶۱۴  هزار و ۴۰۰ تومان افزایش پیدا کند. البته در معاملات روز جاری آخرین قیمت معامله شده برای هر واحد از دارایکم با افزایش ۱٫۴۸ درصدی نسبت به روز معاملاتی قبل ۱۸ هزار و ۵۱ تومان معامله شد.

ارزش سبد «سهام عدالت» چقدر شد؟

+ارزش پالایش یکم چقدر است؟

قیمت پایانی هر واحد از پالایش یکم  با رشد ۰٫۰۱ درصدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۹ هزار و ۴۷۶ تومان معامله شد تا ارزش ۵۰۰ واحد از دومین ETF دولتی به ۴ میلیون و ۷۳۸ هزارتومان افزایش پیدا کند. البته در معاملات روز جاری آخرین قیمت معامله شده برای هر واحد از پالایش یکم با کاهش ۰٫۶۵ درصدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۹ هزار و ۴۱۳ تومان معامله شد.

ارزش سبد «سهام عدالت» چقدر شد؟

+کاهش قیمت دلار

در معاملات امروز (شنبه بیست و نهم آذرماه ۹۹) بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۴۵۰۰ تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به قیمت ۲۵۵۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می شود که نسبت به آخرین نرخ هفته قبل، ۳۰۰ تومان ارزان تر شده است. همچنین هر یورو در این صرافی ها، به قیمت ۳۰۳۵۰ تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به قیمت ۳۱۳۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود که این رقم نسبت به روز پنج شنبه ۲۰۰ تومان ارزان تر شده است.

+رئیس کل بانک مرکزی درباره کسانی که دلار دارند چه گفت؟

عبدالناصر همتی در یادداشتی اینستاگرامی اعلام کرد: قطب نمای سیاستگذاری بانک مرکزی حول کنترل تورم و کمک به رشد اقتصادی کشور است. در این راستا، نرخ ارز بعنوان یک متغیر کلیدی اقتصاد کلان نقشی مهمی بعهده دارد. سیاست بانک مرکزی بر این استوار است که، نرخ ارز بایستی با توجه به شرایط اقتصاد کلان کشور، ازجمله روند ارزش صادرات نفتی و غیرنفتی، تراز خارجی و جلوگیری از هدررفت منابع ارزی کشور سامان گیرد. مقاومت در مقابل کاهش نرخ ارز از سوی کسانی که ارز دارند، را می‌توان درک کرد. ولی، عوامل بنیادی بازار شرایط خود را در هر صورت تحمیل خواهد کرد. در همین راستا، تامل واردکنندگان برای خرید ارز در سامانه نیما نیز  قابل درک است.

+ریزش قیمت سکه به کانال ۱۱میلیون تومانی

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز (شنبه) با ۲۵۰ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به روز پنجشنبه، به بهای ۱۱ میلیون و ۷۵۰ هزارتومان معامله شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز به قیمت ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزارتومان معامله شد. همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، ربع سکه به بهای چهار میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز به قیمت ۲ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان مبادله شد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۳۱ هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای چهار میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید.

+پیش بینی قیمت طلا از نگاه دو گروه!

آخرین نظرسنجی طلای هفتگی کیتکونیوز در سال ۲۰۲۰ نشان داد که با وجود هشدار تحلیلگران درباره نوسان معاملات در دو هفته آینده، خوش بینی فوق العاده ای نسبت به افزایش قیمت طلا وجود دارد. به گزارش ایسنا، با پایان آخرین هفته معاملاتی کامل سال ۲۰۲۰ به نظر می رسد بازار طلا سال را با عملکرد قوی به پایان می برد به طوری که قیمتها مقاومت در پایین مرز ۱۹۰۰ دلار را تست می کنند.

اوله هانسن، مدیر استراتژی کالای ساکسو بانک اظهار کرد: ممکن است نوسان شدیدی را در چند هفته آینده شاهد باشیم اما عوامل بنیادین مثبت برای طلا به قوت خود باقی می مانند. عواملی که قیمت طلا را در سال ۲۰۲۰ بالا برد در سال ۲۰۲۱ از میان نمی روند. در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت ۱۴ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۱۱ نفر معادل ۷۹ درصد به افزایش قیمت و یک نفر معادل هفت درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و دو نفر معادل ۱۴ درصد نظری نداشتند. سرمایه گذاران خرد هم مانند تحلیلگران وال استریت به افزایش قیمت طلا خوش بین بودند. در نظرسنجی هفته جاری از سرمایه گذاران، ۱۴۰۲ نفر شرکت کردند که از میان آنها، ۱۰۴۸ نفر معادل ۷۵ درصد به افزایش قیمت طلا و ۲۰۲ نفر معادل ۱۴ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و ۱۵۲ نفر معادل ۱۱ درصد نظری نداشتند.

+امیدواری وزیر صنعت به کاهش قیمت خودرو در ماه‌های آینده

وزیر صنعت با تاکید بر لزوم اصلاحات ساختاری در بدنه خودرو سازان گفت: در ۱۰ خودرو ساز برتر جهان به ازاری هر کارگر سالانه ۴۰ خودرو تولید می‌شود درحالیکه این میزان در ایران ۷ خودرو است که نشان دهنده لزوم اصلاحات ساختاری در جهت رقابت پذیری و کاهش قیمت است. وی با ابراز امیدواری برای کاهش قیمت خودرو در ماه‌های آینده افزود: قطعا با افزایش تولید و عرضه به بازار، دلالانی که از فرصت تفاوت قیمت کارخانه و بازار در ماه‌های اخیر منتفع شدند و با ایجاد بازار کاذب در داخل سود کردند حذف خواهند شد.

+وزیر راه بازهم از حباب قیمت مسکن گفت

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نوسانات بازار مسکن گفت: در شرایط کنونی بازار مسکن به دلایل گوناگونی دچار نوسان است و این مسئله موجب شده که قیمت آن با حباب مواجه شود، از این رو نمی‌توان به صورت هیجان زده درباره مسائل مختلف حوزه مسکن از جمله قیمت مسکن طرح اقدام ملی صحبت کرد.

بهبود فروش تسلا در چین

چند گزارش خارج از چین حاکی از آن است که تسلا در سه ماه چهارم سال ۲۰۲۰ و به‌طور خاص در ماه دسامبر، موفقیت فروش قابل‌توجهی در آنجا خواهد داشت. طبق گزارش‌ها در هفته گذشته، فعالیت‌های غیرمعمول در فروشگاه‌های تسلا در چین وجود داشته است. این می‌تواند به‌دلیل راه‌اندازی مدل تا‌زه‌سازی شده ۳ یا آغاز تولید مدل Y باشد. ظاهرا از زمانی که چین قوانین پلاک خودرو را تغییر داده، علاقه به خودروهای الکترونیکی بسیار افزایش یافته است. شانگهای دارای محدودیت‌های پلاک سخت است که تعداد پلاک مجاز به دارندگان خودرو را محدود می‌کند. علاوه‌بر این، پلاک‌های غیر محلی محدودیت‌هایی دارند و چین اخیرا این محدودیت‌ها را افزایش داده است. با این حال، NEV‌ها (وسایل نقلیه جدید انرژی) از این محدودیت‌ها معاف هستند. علاوه‌بر این، پلاک‌های «سبز» به‌صورت رایگان در دسترس هستند و نیازی به مالیات خرید ندارند.

+جریمه متخلفان صنف مرغ و تخم مرغ

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان تهران اعلام کرد که در نتیجه بازرسی از واحدهای عرضه مرغ و تخم مرغ طی هفته گذشته مجموعا بیش از ۹۹ میلیون تومان جریمه برای واحدهای متخلف صادر شده است.

+چین برترین شریک تجاری اتحادیه اروپا باقی ماند

طبق گزارش اداره آمار اتحادیه اروپا، یورواستات، چین تا پایان ماه اکتبر (مهر-آبان) همچنان برترین شریک تجاری اتحادیه اروپا باقی مانده است. طبق گزارش جدید یورواستات، تجارت کالای چین با اتحادیه اروپا در ۱۰ ماه ابتدایی امسال به ۴۷۷.۷ میلیارد یورو (معادل ۵۸۲.۸ میلیارد دلار) رسیده است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۲.۲ درصد جهش داشته است. در همین زمان (در دوره ژانویه تا اکتبر) تجارت اتحادیه اروپا با آمریکا ۱۱.۲ درصد در مقایسه با سال گذشته سقوط کرد و به ۴۶۰.۷ میلیارد یورو رسید. از ماه جولای چین جایگاه آمریکا را تصاحب کرده و به برترین شریک تجاری بلوک اروپا تبدیل شده است. این در حالی است که تجارت بین‌المللی اروپا از ماه فوریه رو به افول گذاشته و در ماه آوریل به پایین سطح تاریخ خود رسیده بود. تجارت اروپا در ماه می رشد کرد و در ماه ژوئن تثبیت شد اما با این حال هنوز پایین‌تر از سطح قبل از پاندمی است.

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....