تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 آذر 1399 - 21:14
کد خبر : 25800

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون فاصله ۱۳ درصدی بورس از کف، شاخص دلار کانال ۹۲ واحدی را هم از دست

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون فاصله ۱۳ درصدی بورس از کف، شاخص دلار کانال ۹۲ واحدی را هم از دست داد، مصرف گاز در بخش خانگی رکورد زد، کاهش ۷۰ درصد تقاضای مردم برای خرید مرغ، خودروسازی که با بایدن متحد می‌شود و گذر اقتصاد دیجیتال چین از مرز ۵ تریلیون دلار  را در بر دارد.

+فاصله ۱۳ درصدی بورس از کف

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، شاخص کل بورس تهران پس از ثبت کف یک میلیون و ۲۱۱ هزار واحدی در ۲۰ آبان روندی صعودی در پیش گرفت و توانست در ۱۱ روز معاملاتی اخیر رشد ۱۳ درصدی را ثبت کند. در ثبت این روند سهامداران حقیقی نیز نقش مهمی ایفا کردند و شاهد ورود ۳هزار میلیارد تومان سرمایه از سوی آن دسته از بازیگران سهام به گردونه معاملات سهام بودیم. اما صنایع چه عملکردی را ثبت کردند؟ به نقل از دنیای اقتصاد، بررسی‌ها نشان می‌دهد در روزهای گذشته همه سهامداران شاهد بهبود وضعیت پرتفوی خود نبودند و در میان صنایع ۳۸ گانه بورسی، سهامداران شش گروه که عمدتا تک سهم بودند با افزایش زیان مواجه شدند. در مقابل اما ۱۶ صنعت عملکرد برابر یا به مراتب بهتری را نسبت به نماگر اصلی سهام رقم زدند.

+بانک مرکزی منتشر کرد: متوسط هر متر مسکن به بیش از ۲۷ میلیون تومان رسید

بانک مرکزی: تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران در آبان ماه سال ۱۳۹۹، به ۴.۵ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل ۴۸.۴ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.
در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۲۷۱.۹ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۱.۸ و ۱۱۸.۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. ذکر این نکته ضروری است که تورم ماهانه متوسط قیمت نرخ معاملات مسکن در مهرماه نسبت به شهریورماه ۱۳۹۹، معادل ۱۰ درصد بوده که این میزان در آبان ماه نسبت به مهر ماه سال جاری به ۱.۸ درصد رسیده است؛ این امر نشانگر کاهش سرعت رشد قیمت معاملات مسکن در شهر تهران در آبان ماه نسبت به مهر ماه سال جاری است.

بانک مرکزی منتشر کرد: متوسط هر متر مسکن به بیش از ۲۷ میلیون تومان رسید/ تداوم روند کاهشی قیمت دلار در بازار امروز/ ترمز بیت کوین کشیده شد/ افت ۸۰ درصدی تجارت ایران با ترکیه

+تداوم روند کاهشی قیمت دلار در بازار امروز

بازار ارز در آخرین روز هفته شاهد ادامه روند کاهشی نرخ دلار و یورو در صرافی‌های مجاز و بانکی است، به گونه‌ای که در دقایق ابتدایی فعالیت بازار امروز، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۲۳۶۵۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۴۸۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به روز قبل، ۱۲۰ تومان ارزان‌تر شده است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ ۲۸۴۵۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۹۶۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو، فروخته می‌شود.

+شاخص دلار کانال ۹۲ واحدی را هم از دست داد

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲۵ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۱.۹۵۳ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۹۹ دلار اعلام شد (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است). همچنین در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۰۵ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۳۵ دلار مبادله شد. یورو ۰.۳۱ درصد بالا رفت و با ورود به کانال ۱.۱۹ به ۱.۱۹۰ دلار رسید.

ترمز بیت کوین کشیده شد

تردید معامله گران نسبت به توانایی بیتکوین در ورود و دوام آوردن در قله جدید تاریخی باعث تشدید فشار عرضه و متوقف شدن روند صعودی بیتکوین در بازار ارزهای دیجتالی شد. بیتکوین امسال را رویایی سپری کرده و ارزش آن نسبت به ابتدای سال حدود ۱.۵ برابر افزایش یافته است. معامله گران ارزهای دیجیتالی مدعی هستند که شرایط با سال ۲۰۱۷ متفاوت است و این ارز می تواند حتی کانال ۲۰ هزار دلاری را نیز بشکند. ارزش بازار بیتکوین در حال حاضر بیش از ۳۵۰ میلیارد دلار است. جوزف گواگلیردو- کارشناس امور ارزی در موسسه تروتمان گفت: شکی نیست که همه گیری کرونا باعث افزایش اقبال جهانی به ارزهای دیجیتالی شده است و حالا همه به دنبال راه های انتقال وجه سریع تر و  کم دردسرتر هستند. بازدهی هفتگی محبوب ترین ارز دیجیتالی جهان به ۷.۲۴ درصد رسیده است. طی ۲۴ ساعت گذشته بیت کوین با ثبت ریزش ۱.۱۴ درصدی به ۱۹ هزار و ۴۰.۸۳ دلار رسید. بالاترین رکورد ثبت شده ارزش بیت کوین مربوط به روز هفدهم دسامبر سال ۲۰۱۷ بوده که در آن این ارز به قیمت ۱۹ هزار و ۷۸۳.۰۶ دلار رسید اما تنها کمی پس از آن این ارز با ریزشی شدید حدود یک سوم ارزش خود را از دست داد.

+مصرف گاز در بخش خانگی رکورد زد

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران گفت: مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده در شبانه‌روز گذشته از مرز ۵۰۰ میلیون مترمکعب گذشت و در بخش خانگی رکورد زد.

+کاهش ۷۰ درصد تقاضای مردم برای خرید مرغ

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی درباره صف‌های طولانی ایجاد شده برای خرید مرغ در مراکز عرضه مرغ دولتی، گفت: «تقاضای مردم برای خرید مرغ ۷۰ درصد کاهش یافته است و کسانی هم که همچنان تقاضای خرید دارند به دنبال مرغ دولتی هستند و همین منجر به ایجاد صف‌های طولانی شده است. متأسفانه مرغ گرم دولتی در میدان بهمن برای میادین میوه و تره بار سطح شهر توزیع می‌شود و به صنوف تعلق نمی‌گیرد. به صنف ما مقدار کمی مرغ منجمد تحویل داده می‌شود که جوابگوی تقاضای مردم نیست. هر کیلوگرم مرغ منجمد ۱۴ هزار تومان به صنف تحویل داده می‌شود که قیمت آن برای مصرف کننده نهایی نیز ۱۵ هزار تومان است.

این فعال بخش خصوصی ضمن انتقاد از این تصمیم دولت، افزود: به جای اینکه مرغ در اختیار صنف قرار بگیرد تا در سطح شهر توزیع شود، متأسفانه عرضه محدود به میادین است که منجر به تشکیل صف‌های طولانی آن هم در شرایط کرونایی شده است. یوسف خانی درباره اینکه چرا عرضه مرغ گرم به صنوف انجام نمی‌شود و محدود به میادین شده است، گفت: دلیل این مساله را نمی‌دانم. مسئولان به ما اعلام کرده‌اند که از روز شنبه آینده مرغ گرم در اختیار صنوف نیز قرار می‌گیرد که باید دید این وعده تحقق می‌یابد یا خیر؟ وی قیمت فروش مرغ گرم دولتی را ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و منجمد را ۱۵ هزارتومان اعلام کرد و گفت: فاصله قیمت دولتی با بازار چشمگیر است به طوری که الان در بازار قیمت توزیع مرغ گرم ۳۰ هزار و ۷۰۰ تومان و قیمت عرضه آن به مصرف کننده ۳۲ هزار و ۷۰۰ تومان است. یوسف خانی درباره اینکه آیا افزایش قیمت مرغ منجر به کاهش تقاضا از سوی مردم شده است، افزود: خرید مرغ توسط مردم به شدت کاهش یافته است.

+افت ۸۰ درصدی تجارت ایران با ترکیه

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه با اشاره به افت ۸۰ درصدی تجارت ایران با ترکیه در سه ماهه نخست سال جاری، تاکید کرد: در حال حاضر کسری صادرات و واردات آغاز سال جبران شده و میزان تجارت همانند سال های گذشته ادامه دارد. وی با بیان اینکه صادرات روند رو به رشدی را تجربه می کند، خاطرنشان کرد: تجارت به کشورهای همسایه یک مزیت محسوب می شود و بهترین راه بهبود و رشد اقتصادی، توسعه صادرات در منطقه هم مرز است. سعادت با بیان اینکه در سال ۲۰۱۹ پتانسیل تجارت ۱۵ میلیارد دلاری با ترکیه داشتیم، تصریح کرد: تاکنون نتوانستیم از توانایی های موجود بهره مند شویم اما اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه برنامه هایی برای استفاده از این پتانسیل دارد و در جهت رسیدن به آن گام برمی دارد تا در سال های آینده از توان تجاری با این کشور بهره کافی داشته باشیم شویم. به گفته وی، بازاریابی نقش مهمی در تجارت دارد و باید از پتانسیل های موجود در بازار ترکیه برای خود استفاده کنیم.

خودروسازی که با بایدن متحد می‌شود

شرکت جنرال موتورز دیگر از سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا در رابطه با کالیفرنیا حمایت نخواهد کرد. به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از نیویورک‌تایمز، اقدام این شرکت در روز دوشنبه نشان می‌دهد که قصد دارد هم‌راستا با سیاست‌های جو بایدن در جهت کاهش انتشار گازهای آلاینده خودروها قدم بردارد. اعلام این خبر از سوی ماری بارا، مدیر اجرایی جنرال موتورز، تغییر ناگهانی این شرکت در استانداردهای مربوط به کارآمدی سوخت را نشان می‌دهد. به‌ علاوه نشان می‌دهد که شرکت‌های آمریکایی از سیاست‌های ترامپ دور می‌شوند. این ماجرا همچنین نشان می‌دهد جو بایدن می‌تواند به صنعت خودرو تکیه کند تا دوباره عصر اوبامایی مقابله با تغییرات اقلیمی را راه بیندازد. البته ترامپ زمانی با همین صنعت توانسته جلوی اقدامات مقابله با گرمایش زمین در آمریکا را بگیرد. بایدن گفته‌ است خودروسازی آمریکا می‌تواند با جنبش در ساخت خودروهای برقی، بازار خودرو در قرن بیست‌ویکم را از آن خودش کند. مدیر اجرایی شرکت جنرال موتورز هم گفته‌است این شرکت با رویه جدید بایدن موافق است.

گذر اقتصاد دیجیتال چین از مرز ۵ تریلیون دلار

گزارش جدیدی از آکادمی مطالعات فضای مجازی چین نشان داد که اقتصاد دیجیتال کشور در سال گذشته به ۳۵.۸ تریلیون یوان (۵.۴۵ تریلیون دلار) رسیده که ۳۶.۲ درصد از کل تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد. این گزارش تایید می کند که همه گیری Covid-۱۹ اهمیت اینترنت را برجسته کرده است، در حالی که اقتصاد دیجیتال به  نیروی مهمی در کاهش تاثیر ویروس کرونا، تغییر شکل اقتصاد و بهبود قابلیت های حکمرانی تبدیل شده است. طبق تحقیق ذکر شده در این گزارش، تا پایان ماه می شبکه فیبر نوری چین تمام مناطق شهری و روستایی را تحت پوشش قرار داده است، به طوری که تعداد مشترکین فیبر نوری ۹۳.۱ درصد از کاربران باند پهن ثابت کشور را تشکیل می دهد که بالاترین میزان در جهان است. در سال ۲۰۱۹ ، ۵.۴۴ میلیون ایستگاه ۴ جی در چین وجود داشت و میزان ترافیک مصرفی داده تلفن همراه به ۱۲۲ میلیارد گیگابایت رسید و رتبه اول را در جهان کسب کرد. از سپتامبر سال ۲۰۲۰، چین بیش از ۴۸۰ هزار ایستگاه ۵ جی ساخته است. معاملات تجارت الکترونیکی این کشور در سال گذشته به ۳۴.۸۱ تریلیون یوان (۵.۲ تریلیون دلار) رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶.۷ درصد رشد داشته است.

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....