تاریخ انتشار : یکشنبه 11 آبان 1399 - 23:13
کد خبر : 23804

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس قرمز شد، بهترین استراتژی سرمایه گذاری در بورس چه باید باشد؟ دلار به کانال

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس قرمز شد، بهترین استراتژی سرمایه گذاری در بورس چه باید باشد؟ دلار به کانال ۲۷ بازگشت، سکه به کانال ۱۳ میلیون تومانی بازگشت، تب انتخابات بازار طلا را فراگرفت، واردات نفت خام کره جنوبی کاهش یافت، شیائومی چین اپل آمریکا را جا گذاشت و موافقت مجلس با ثبت اعتراض به قطع یارانه نقدی را در بر دارد.

+بورس قرمز شد

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، امروز شاخص کل با ۲۶۰۱۶ واحد کاهش معادل منفی ۱.۹۹ درصد به یک میلیون و ۲۷۹ هزار و ۸۸۹ واحد، شاخص قیمت وزنی – ارزشی با ۶۸۰۳ واحد کاهش معادل منفی ۱.۹۹ درصد به ۳۳۴ هزار و ۷۲۳ واحد، شاخص کل هم وزن با ۳۳۷۷ واحد کاهش معادل منفی ۰.۸۹ درصد به ۳۷۴ هزار و ۹۴۵ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۲۲۱۲ واحد کاهش معادل منفی ۰.۸۹ درصد به ۲۴۵ هزار و ۵۸۰ واحد، شاخص آزاد شناور با ۳۴۸۰۲ واحد کاهش معادل منفی ۱.۹۶ درصد به یک میلیون و ۷۳۹ هزار و ۴۹۸ واحد، شاخص بازار اول با ۱۹۵۳۷ واحد کاهش معادل منفی ۲.۱۵ درصد به ۸۸۷ هزار و ۶۰۱ واحد و شاخص بازار دوم با ۵۰۶۱۹ واحد کاهش معادل منفی ۱.۷۹ درصد به ۲ میلیون و ۷۷۷ هزار و ۶۲۶ واحد رسید. در نیمه دوم داد و ستد‌های امروز بورس، در ۵۸۷ هزار و ۲۱۶ نوبت معاملاتی، ۵ میلیارد و ۴۴۱ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۴۹ هزار و ۴۱۱ میلیارد ریال در بورس معامله شد.

گزارش بورس امروز یکشنبه 11 آبان 99/ سقوط به کانال 1.2 میلیون واحدی

گزارش بورس امروز یکشنبه 11 آبان 99/ سقوط به کانال 1.2 میلیون واحدی

+بهترین استراتژی سرمایه گذاری در بورس چه باید باشد؟

مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه، وضعیت فعلی بازار را تا حدودی ناشی از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دانست و گفت: البته تاثیر انتخابات آمریکا، تاثیر ذهنی و کوتاه مدت استوی به شرایط فعلی بازار اشاره کرد و افزود: عوامل تاثیرگذار بر بازار را می توان در دو گروه تقسیم بندی کرد: عوامل سیاسی و اقتصادی. عوامل سیاسی ناشی از تصمیمات و رویدادهای داخلی و بین المللی است که کوتاه مدت هستند و عوامل اقتصادی نیز شامل برخی طرح ها و گفته های دولتمردان و مدیران است که بلند مدت تلقی می شوند. در این بین، انتخابات آمریکا نیز تاثیری کوتاه مدت و ذهنی بر بازار می گذارد که با به پایان رسیدن آن، انتظار می رود به زودی شاهد پایان روند منفی قیمت ها باشیم، چونعوامل بنیادین زیادی در بازار وجود دارد که می تواند عاملی برای رشد قیمت ها باشد. وی با تاکید بر اینکه پول از بازار خارج نشده و نگرانی ناشی از خروج پول وجود ندارد، بیان کرد: بازار سرمایه یک بازار پر ریسک است، اما با نگاه بلندمدت، سرمایه گذاران می توانند به سودهای قابل قبولی دست یابند. در حال حاضر بهترین استراتژی سرمایه گذاری در بورس، حفظ و نگهداری سهام است و بهتر است افراد ریسک پذیر در هفته جاری و آتی سبد پرتفوی خود را بازبینی کرده و بر سهام بنیادی متمرکز کنند.

 صفاری با تأکید بر اینکه منطق دوره سرمایه‌گذاری در بورس حداقل یک سال است، گفت: طی ماه‌های اخیر برخی سرمایه‌گذاران که به‌ تازگی وارد این بازار شده‌اند، به دلیل ناآگاهی از ویژگی‌های بازارسرمایه، نقدینگی خود را با هدف سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و حتی برخی با هدف سرمایه‌گذاری و کسب روزانه سود، وارد بورس کرده‌اند که این امر سبب هیجانی شدن رفتار آنان در مواجهه با روند منفی بازار شده است.

+دلار به کانال ۲۷ بازگشت

در معاملات امروز (یکشنبه یازدهم آبان ماه) بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۲۷۲۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که این نرخ نسبت به روز قبل، ۳۳۰ تومان افزایش یافته است؛ هرچند نرخ خرید دلار از مردم، در این صرافی ها، اعلام نشده است. هر اسکناس یورو نیز در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به قیمت ۳۱۶۵۰ تومان از مردم خریداری می‌شود که نسبت به روز شنبه، ۱۵۰ تومان گران‌تر شده است.

+سکه به کانال ۱۳ میلیون تومانی بازگشت

امروز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به بهای ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش رسید. همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه چهار میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان نرخ داشت. علاوه بر این، در بازار طلا نیز هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ یک ‌میلیون و ۲۲۶ هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای پنج میلیون و ۳۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته شد.

+تب انتخابات بازار طلا را فراگرفت

با توجه به ابهامات فراوانی که وجود دارد، تحلیلگران فروش طلا در آستانه انتخابات را توصیه نمی کنند و در واقع اکثر آنها می گویند منتظر رویدادهای پس از انتخابات و عوامل کلان بلندمدت باشید که از قیمت طلا حمایت می کنند.

به گفته پیتر هاگ، مدیر معاملات جهانی کیتکو متالز، هر کدام از دو نامزد انتخابات آمریکا که پیروز شود، تاثیر مثبتی بر طلا خواهد داشت اما مهمترین ریسک، نتایج نامعلوم یا اعتراض به نتیجه انتخابات خواهد بود. بازارها پیام های متضاد درباره امکان پیروزی بایدن در برابر ترامپ دریافت کرده اند. در معاملات روز دوشنبه و سه شنبه نوسان غالب خواهد بود اما روزهای معامله واقعی، چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه خواهند بود. هر کسی در این انتخابات برنده شود، بسته محرک مالی بزرگی در برابر بازار قرار داده می شود که برای فلزات بسیار مثبت خواهد بود. به نقل از ایسنا؛ هاگ در ادامه خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع نامعلوم این است که آیا نتیجه انتخابات فورا مشخص خواهد شد؟ اگر برنده واضحی باشد، سهام و فلزات در سه شنبه شب صعود خواهند کرد. اگر به نتیجه انتخابات اعتراض شود یا برنده واضحی وجود نداشته باشد یا اعلام نتایج چند روز به تاخیر بیفتد، در این صورت بازار سهام تحت فشار قرار خواهد گرفت و همه متقاضی نقدینگی خواهند شد و این موضوع برای فلزات می تواند منفی باشد.

+پیش بینی رئیس کل بانک مرکزی از روند قیمت دلار

عبدالناصر همتی، بعد از نشست با اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس، مسائلی همچون نوسانات بازار ارز، تجارت خارجی، ذخایر ارزی کشور و حفظ ارزش پول ملی و کالاهای مانده در گمرک را از دغدغه‌های اصلی نمایندگان در این نشست خواند و افزود: به نمایندگان توضیح دادم که با دستور آقای رئیس جمهور، تصمیمات خوبی گرفته و مقرر شد، گمرک و وزارت صمت هرچه سریع‌تر کالاهای اساسی، مواد اولیه و کالاهای مورد نیاز کارخانه‌ها ترخیص کنند.

همتی با بیان اینکه یکی دیگر از موضوعات اصلی نحوه تعامل صادرکنندگان و واردکنندگان بود، گفت: بسته خوبی برای روان‌سازی روابط بین صادرکنندگان و وارد کنندگان طراحی شده که کمک می‌کند تراز تجاری کشور در نیمه دوم امسال انشاءالله رشد خوبی داشته باشد. وی با اعلام اینکه مجموع اقدامات صورت گرفته تأثیر مثبتی در اقتصاد ایران و بازار ارز خواهد داشت، افزود: آثار این اقدامات به تدریج نمایان خواهد شد. رئیس کل بانک مرکزی در پایان با اشاره به اینکه من چندی پیش هم نسبت به غیر واقعی بودن قیمت ارز و ریسک‌های این بازار به سرمایه گذاران این بازار هشدار دادم، گفت: مردم دیدند که قیمت ارزهای خارجی کمی کاهش یافت و من فکر می‌کنم طی روزهای آینده نیز این روند ادامه خواهد یافت و بازار ارز به سمت ثبات خواهد رفت.

+حجم نقدینگی به ۲ هزار و ۸۹۵ هزار میلیارد تومان رسید

بر اساس جدیدترین ارقام متغیر‌های پولی و بانکی، حجم نقدینگی در پایان شهریور ماه سال جاری به ۲ هزار و ۸۹۵ هزار و ۸۹۰ میلیارد تومان رسیده که نسبت به شهریور ماه سال گذشته ۳۶.۲ درصد و در شش ماهه اول امسال ۱۷.۱ درصد رشد داشته است.

واردات نفت خام کره‌ جنوبی کاهش یافت

داده‌های اولیه وزارت تجارت، صنعت و انرژی کره جنوبی روز یکشنبه (۱۱ آبان‌ماه) نشان داد که واردات این کشور در ماه اکتبر نسبت به مدت مشابه پارسال ۱.۷ درصد کاهش یافت و به ۸۱ میلیون بشکه رسید. داده‌های نهایی مربوطه در اواخر این ماه و توسط شرکت دولتی نفت کره (KNOC) منتشر خواهد شد. داده‌های اولیه شرکت ملی نفت کره نشان داد که مجموع واردات نفت خام کره جنوبی در ماه سپتامبر نسبت به مدت مشابه پارسال ۰.۶ درصد افزایش یافته و به ۷۹ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه رسیده است.

شیائومی چین اپل آمریکا را جا گذاشت

با آغاز روند بهبود اوضاع در بازار جهانی گوشی‌های تلفن همراه پس از بحران شیوع ویروس کرونا شرکت شیائومی چین توانسته در این بازار اپل را پشت سر گذاشته و به سومین تولید کننده گوشی در جهان تبدیل شود. سه شرکت تحقیقاتی به نام‌های IDC، کانترپوینت و کانالیس، اعلام کردند که برای نخستین بار و بر اساس آمار سه ماهه سوم سال جاری شرکت شیائومی چین توانسته جایگاه سوم شرکت تولید کننده گوشی در جهان را از آن خود کند. در سه ماهه منتهی به ماه سپتامبر فروش این شرکت چینی رکورد زده و با ۴۰ درصد افزایش به چیزی بین ۴۶ تا ۴۷ میلیون دستگاه رسیده است. در عین حال اپل هم با فاصله کمی در جایگاه چهارم قرار دارد. مؤسسه IDC می‌گوید شرکت آمریکایی در سه ماهه سوم ۴۱.۶ میلیون دستگاه گوشی فروخته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد پایین آمده است. آمار‌های هر سه شرکت مذکور نشان می‌دهد که اپل پس از شیائومی در جایگاه چهارم قرار دارد. یکی از دلایل رشد شیائومی مشکلاتی است که برای رقیب داخلی‌اش رخ داده است. اخیرا هوآوی جایگاه نخستین تولید کننده گوشی در جهان را به خاطر تحریم‌های آمریکا به سامسونگ باخته است.

+افزایش قیمت بلیط هواپیما اجحاف در حق مسافران است

اقبال شاکری با انتقاد از افزایش قیمت بلیط هواپیما در چند هفته اخیر گفت: گرانی بلیت پروازهای هوایی مشکلات بسیاری برای مردم ایجاد کرده و عملا بسیاری از مسافران از خرید بلیت منصرف شده اند. عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: رئیس سازمان هواپیمایی اخیرا اعلام کرد که با وجود کاهش ظرفیت پروازهای هوایی، قیمت بلیت هواپیما نباید افزایش یابد، حال اگر ایرلاینی از این دستور العمل تخطی کرده، باید با آن قاطع برخورد شود، از این روی رئیس سازمان هواپیمایی باید جلوی ایرلاین های خودسر را بگیرد. شاکری درباره ابهامات موجود در صورت مالی ایرلاین ها و چگونگی هزینه کرد ارز دولتی، افزود: قطعا باید مشخص شود که بهای تمام شده پروازهای هوایی چه میزان است و قطعا صورت حساب مالی شرکت های هواپیمایی باید شفاف شود. وی با بیان اینکه افزایش قیمت بلیت هواپیما اجحاف در حق مردم و مسافران است، ادامه داد: مجلس به دنبال شفاف سازی عملکرد شرکت های هواپیمایی است، اما تداوم اقدامات خودسرانه ایرلاین ها موجب ورود مجلس به تدوین طرح تحقیق و تفحص از ایرلاین ها و صنعت هوانوردی کشور خواهد شد.

+مجلس با ثبت اعتراض به قطع یارانه نقدی موافقت کرد

نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۱ آبان) مجلس شورای اسلامی با الحاق یک ماده به طرح تامین کالا‌های اساسی با ۲۰۲ رأی موافق، ۱۵ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۴ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند که براساس آن وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف به بررسی اعتراض افرادی که یارانه آن‌ها قطع شده و همچنین برگزاری آزمون وسع برای پرداخت یارانه به آن‌ها شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی به عنوان پیشنهاددهنده گفت: متاسفانه برخی از افراد مددجوی کمیته امداد هستند، اما به آن‌ها یارانه پرداخت نمی‌شود و در حالی که حامل‌های انرژی چندین مرتبه افزایش یافته، یارانه‌ها افزایش نیافته است. در حالی که در زمان پرداخت یارانه، ارزش آن حدود ۱۰ تا ۱۲ دلار بود، در حال حاضر ارزش آن به ۲ دلار هم نمی‌رسد. وی ادامه داد: براساس قانون هدفمندی یارانه ها، یک دوم حاصل از افزایش حامل‌های انرژی باید به مردم پرداخت شود، اما پرداخت نشده و مداوم با افزایش قیمت خدمات و کالا‌ها مواجهیم و هر دستگاهی قیمت‌ها را در حوزه خود افزایش می‌دهد.

+آیا پوشک بچه کمیاب شده است؟

دبیر انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران اعلام‌کرد: “برخلاف برخی اخبار کذب منتشره در برخی سایت‌ها و فضای مجازی، همه شرکت‌های تولیدکننده پوشک بچه در حال فعالیت هستند و هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد؛ هرچند قیمت مواد اولیه وارداتی نظیر خمیر «فلاف پالپ» (مورد استفاده در پوشک بچه و نوار بهداشتی) متاثر از افزایش نرخ ارز نیمایی با افزایش مواجه شده، هیچ کمبودی در تولید وجود ندارد. به گفته «حسن زالی»، با توجه به ذخایر مناسب مواد اولیه موجود در انبار شرکت‌ها، اکنون همه کارخانجات بزرگ داخلی تولیدکننده پوشک بچه با قدرت در حال تولیدند و آمارهای شش ماهه آنها گواه رشد تولید در مقایسه با مدت مشابه پارسال است”.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....