تاریخ انتشار : شنبه 12 بهمن 1398 - 10:44
کد خبر : 5220

📊نبض قیمت بازار 📊

📊نبض قیمت بازار 📊

نویسنده : دکتر فاطمه پاسبان استاد موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی ✍️روند متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب دی ماه ۱۳۹۸ 📌بر اساس اطلاعات منتشر شده مرکز آمار ایران در دی ماه ۱۳۹۸ مشاهده می شود که از ۲۴ اقلام خوراکی که قیمت آنها منتشر شده است، یازده قلم خوراکی با کاهش قیمت

نویسنده : دکتر فاطمه پاسبان استاد موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی

✍️روند متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب دی ماه ۱۳۹۸

📌بر اساس اطلاعات منتشر شده مرکز آمار ایران در دی ماه ۱۳۹۸ مشاهده می شود که از ۲۴ اقلام خوراکی که قیمت آنها منتشر شده است، یازده قلم خوراکی با کاهش قیمت نسبت به آذرماه مواجه بوده است که گوجه فرنگی با ۲۳.۱ درصد، خیار با ۱۰ درصد ،پرتقال محصول داخل با ۶.۹ درصد، رب گوجه فرنگی با ۳.۶ درصد، سیب زمینی با ۲.۳ درصد ،گوشت گوسفند با ۲.۳ درصد، گوشت گاو یا گوساله با ۲.۳ درصد، برنج خارجی درجه یک با ۱.۶ درصد، مرغ ماشینی با ۰.۹ درصد، روغن مایع با ۰.۴ درصد و پنیرایرانی پاستوریزه با ۰.۳ درصد با کاهش قیمت نسبت به ماه قبل برخوردار بوده و بیشترین کاهش قیمت مربوط به گوجه فرنگی بوده است.

📌در مقابل سیزده اقلام خوراکی دیگر با افزایش قیمت در دی ماه نسبت به آذرماه مواجه بوده است که شامل پیاز با ۲۴.۴ درصد، موز با ۹.۴ درصد، عدس با ۳.۴ درصد، لوبیاچیتی با ۱.۷ درصد، تخم مرغ ماشینی با ۱.۵ درصد، سیب درختی زرد با ۱.۰ درصد، چای خارجی بسته ای با ۰.۷درصد ، شیرپاستوریزه با ۰.۶ درصد ، شکر با ۰.۶ درصد، ماست پاستوریزه با ۰.۴ درصد، برنج ایرانی درجه یک با ۰.۳ درصد، کره پاستوریزه (کره حیوانی) با ۰.۱ درصد، قند با ۰.۰۱ درصد افزایش قیمت نسبت به ماه قبل برخوردار بوده و بیشترین افزایش قیمت مربوط به پیاز بوده است.

🔹نکته ۱ : برخی از محصولات دارای قیمت بالایی بوده و برخی قیمت کمتر و درصد تغییرات به تنهایی نمی‏تواند نماینده خوبی برای نشان دادن تاثیر نوسانات قیمت بر کاهش یا افزایش قدرت خرید مصرف‏کننده باشد. در سبد مصرفی خانوار، این میزان تغییرات قیمت است که با توجه به درآمد مشخص خانوار در ماه تعیین می‏کند به چه میزان از چه کالایی، توانایی مالی و قدرت خرید برای محصولات وجود دارد. برای مثال پیاز در دی ماه ۲۴ درصد افزایش یافته و درحدود ۹۷۳ تومان به قیمت هر کیلو پیاز اضافه شده در مقابل با اینکه موز ۹.۴ درصد افزایش قیمت داشته و درصد افزایش کمتری نسبت به پیاز دارد اما هر کیلو موز ۱۱۹۸ تومان افزایش قیمت داشته است.

🔹نکته ۲: درصد تغییرات قیمت اقلام خوراکی در دی ماه ۹۸ نسبت به دی ماه ۹۷ به جز مرغ، تخم مرغ ، سیب زرد و رب گوجه فرنگی برای بقیه اقلام با افزایش قیمت مواجه بوده که بیشترین افزایش به ترتیب مر بوط به گوجه فرنگی با ۹۲ درصد، چای کیسه ای خارجی با ۸۷ درصد و پیاز با ۶۷ درصد افزایش قیمت در یک سال مواجه بوده است. ارقام جدول نشان می دهد که برنج، گوشت ، حبوبات و لبنیات که بخش از تامین غذای سبد مصرفی خانوار را عهده دار است با تورم شدید بالای بیست درصد روبرو بوده است. برای سبد مصرفی برنج ایرانی درجه یک، گوشت گوسفند ، گوشت گاویاگوساله ، شیرپاستوریزه، ماست پاستوریزه، پنیرایرانی پاستوریزه ،لوبیا چیتی و عدس طی این یک سال در حدود ۵۴ هزار تومان برای یک کیلو سبد غذایی مورد نظر اضافه شده است.

🔹نکته ۳: درصد تغییرات قیمت اقلام خوراکی در دی ماه ۹۸ نسبت به دی ماه ۹۶ همه اقلام با افزایش قیمت مواجه بوده که بیشترین افزایش به ترتیب مر بوط به شکر با ۲۱۲ درصد، گوجه فرنگی با ۲۱۱ درصد و چای کیسه ای خارجی با ۱۸۰ درصد افزایش قیمت در دو سال مواجه بوده است. ارقام جدول نشان می دهد که برنج ، گوشت، حبوبات و لبنیات که بخش از تامین غذای سبد مصرفی خانوار را عهده دار است با تورم شدید بالای سی درصد روبرو بوده است. برای سبد مصرفی برنج ایرانی درجه یک، گوشت گوسفند، گوشت گاویاگوساله ، شیرپاستوریزه، ماست پاستوریزه، پنیرایرانی پاستوریزه ،لوبیا چیتی و عدس طی این دو سال در حدود ۱۲۵ هزار تومان برای یک کیلو سبد غذایی مورد نظر اضافه شده است.

🔹نکته ۴: افزایش قیمت شدید کالاهای اساسی که در سبد خانوار نقش مهمی در تغذیه آنان دارد، احتمال حذف این اقلام خوراکی از سبد مصرفی خانوار به خصوص در دهک‌های پایین درآمدی را به دنبال دارد که امنیت غذایی خانوار را تهدید می‏نماید. از سوی دیگر با افزایش قیمت اقلام خوراکی و کاهش تقاضای موثر برای آنان، بازار فروش محصولات محدود و تولیدکننده را با مشکل فروش مواجه می‌سازد.

🔹نکته ۵: افزایش قیمت بنزین، انتظارات قیمتی به همراه نارضایتی مردم و ایجاد فضای نااطمینانی در بستر تحریم از دلایل افزایش قیمت اقلام خوراکی است. هزینه حمل و نقل (نهاده ها –جایجایی نیروی انسانی – محصول نهایی) و بنزین به عنوان نهاده تولید بر افزایش قیمت تمام شده و قیمت بازار تاثیر داشته است. به چه میزان ؟ نیازمند مدلسازی و تحلیل آن است.
#مدیریت_تورم

photo 2020 02 01 10 29 47 اقتصاددان نوشته

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....