تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 فروردین 1399 - 13:29
کد خبر : 7203

✍️ویروسی مهلک به نام بی عدالتی و منفعت شخصی

✍️ویروسی مهلک به نام بی عدالتی و منفعت شخصی

نویسنده : دکتر فاطمه پاسبان استاد موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی   ویروسی مهلک به نام بی عدالتی و منفعت شخصی ✍️ دکتر فاطمه پاسبان استاد موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی 📌آمارهای دنیای واقعی به قدری وحشتناک هست که از ویروس کرونا هم بیشتر انسان را دچار وحشت و

نویسنده : دکتر فاطمه پاسبان استاد موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی

 

ویروسی مهلک به نام بی عدالتی و منفعت شخصی

✍️ دکتر فاطمه پاسبان استاد موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی

📌آمارهای دنیای واقعی به قدری وحشتناک هست که از ویروس کرونا هم بیشتر انسان را دچار وحشت و ترس می‌کند، جنس ترس از کمبود علم و دانش برای کشف واکسن و دارو برای مقابله آن نشات نمی‌گیرد بلکه ترس و دلهره در خصوص بی عدالتی و ظلمی است که سیطره جهان را در خود فرو برده است و پیامد اندیشه ور فتار انسان است و شاید تا کنون کمتر به آن توجه شده باشد چون خطر آن گریبانگیر من فردیت نشده است .

📌یونیسف (صندوق کودکان سازمان ملل متحد) می گوید تا سال ۲۰۴۰ ، تقریباً از هر ۴ کودک ۱ کودک در مناطقی با فشار بسیار زیاد آب زندگی می کنند. یونیسف توصیه می‌کند از همین الان باید دنبال نوآوریهایی باشیم که کودکان را سالم نگه داریم ، حق زندگی داشته باشند و … تصور کنید کودکی که از آب چاه می خورد آنهم با طی کردن مسافتی برای دسترسی به آن ، مدرسه را از دست می‌دهد تا آب برای خانه بیاورد ، ما مدیون او هستیم . یونیسف می‌گوید میلیاردها نفر در سراسر جهان امکانات لازم برای شستن دستهایشان با صابون را برای مبارزه با بیماری کووید -۱۹ ندارند. از هر ۵ نفر تنها ۳ نفر در سراسر جهان امکانات اولیه برای شستن دستهایشان را دارند. حال هر روز ما توصیه می کنیم دستانتان را با صابون بشوید و مبارزه با این ویروس مشارکت همگانی و جهانی را طلب می‌کند در حالی که عده ای نه اینکه نمی‌خواهند، نمی‌توانند مشارکت داشته باشند ،الزامات اولیه برای مشارکت آنان فراهم نیست .

📌سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) می گوید در حال حاضر ۸۲۰ میلیون نفر در جهان با فقر و عدم امنیت مواد غذایی به صورت محدود یا گسترده روبه‌ رو هستند و به عبارت دیگر یکی از هر نه نفر در جهان گرسنه است. برآوردها نشان می‌دهد که ۷۰۰ میلیون نفر از فقر شدید و ۱۲۰ میلیون از فقر متوسط غذایی رنج می‌برند. معادل ۱۱ درصد جمعیت جهان، دچار گرسنگی و سوءتغذیه بوده‌اند. بررسی منطقه‌ای گرسنگی و عدم امنیت غذایی نشان می‌دهد که کودکان و مادران قربانیان اصلی کمبود یا نبود مواد غذایی هستند. سوءتغذیه مسئول ۴۵ درصد از مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال است. شایان ذکر است شیوع گرسنگی در کشورهای متأثر از مناقشات ۱.۴ الی ۴.۴ درصد بیشتر از دیگر کشورها است. در مناطقی که جنگ توأم با از بین رفتن محیط زیست و نهادهای دولتی است شیوع گرسنگی ۱۱ الی ۱۸ درصد بیشتر سایر مناطق است. مردمی که در کشورهای جنگ‌زده زندگی می‌کنند ۲.۵ برابر بیش از مردم سایر نقاط در معرض سوءتغذیه قرار دارند.

📌همین اندک از آمار و اطلاعات نشان از آن دارد که در چه وضعیت وحشتناکی در جهان هستیم. در کشور ما هم نگرانی زیاد هست . بخشی از هموطنان کشورمان دسترسی به آب ندارند با تانکر برایشان آب می‌برند یا خودشان آب را می آورند، بخشی از مردم درآمد ندارند حتی صابون بخرند چه برسد مثل ما نگران ذخایر ماسک و الکلشان برای ضدعفونی کردن در خانه باشند، بخشی از مردم بیمار می شوند هزینه رفت و آمد و ویزیت پزشک ندارند چه برسد نگران نبود دارو باشند و … . نکته جالب در اینجاست که تا الان کمتر توجه به این بخش از هموطنان عزیزمان داشتیم شاید بارها شنیدیم ” این مشکل خودتون هست به ما ربطی ندارد ، ما درآمدمون را برای رفاه خودمون و خانواده مون هزینه می‌کنیم مطلوبترین کار همین است رفاه ملی چه ربطی به ما دارد دولت انجام دهد ،منافع ملی چیه اول و آخر منفعت شخصی ،کار خیر چیه ،مشارکت برای توسعه یعنی چی ،اونی که فقیره و محروم خوب بره کار کنه به ما چه ربطی داره و …” اما الان همه ما فهمیدیم همون بخشی از مردم جامعه که مشکل دارند (نه آب دارند نه در آمد و رفاه ) الان مشکلشون، مشکل ما شده است . البته این مشکلات را هم همین جامعه برایشان ایجاد کرده همه ما مسوولیم نه تنها حاکمیت .

📌فرصت خوبی است خدا به ما داده برگردیم یکبار دیگرنگاه کنیم چکار کردیم، اصلاح کنیم و عذرخواهی کنیم بایت همه اشتباهات و خطاهای به عمد یا غیرعمد، شاید کائنات و جهان و خدا دوباره حالشون خوب شد و مشکلاتی که ما ایجاد کردیم را حل کنند یا راهشو به ما نشون بدهند . بدتر از کرونا بوده فقط ما چشمهامون نمی دید یا نمی خواست ببیند ” چشمها را باید شست ، جور دیگر باید دید”🙏

#توسعه_با_هم__برای_همه
#ویروس_بی_عدالتی_منفعت_شخصی

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....