تاریخ انتشار : یکشنبه 25 اسفند 1398 - 22:01
کد خبر : 6832

✍️روند متوسط قیمت شکر در بهمن ماه ۱۳۹۸

✍️روند متوسط قیمت شکر در بهمن ماه ۱۳۹۸

نویسنده : دکتر فاطمه پاسبان استاد موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی   📊نبض قیمت بازار 📊 📌در گزارش قبلی با عنوان ” قیمت شکر در سال ۱۳۹۸ ” قرار بر این شد که #راست_آزمایی_وعده_مسوولین پیگیری شود. چه راست آزمایی؟ در خبرها آمده بود ” تغییر نرخ ارز واردات شکر از ۴۲۰۰ تومانی

نویسنده : دکتر فاطمه پاسبان استاد موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی

 

📊نبض قیمت بازار 📊

📌در گزارش قبلی با عنوان ” قیمت شکر در سال ۱۳۹۸ ” قرار بر این شد که #راست_آزمایی_وعده_مسوولین پیگیری شود. چه راست آزمایی؟ در خبرها آمده بود ” تغییر نرخ ارز واردات شکر از ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی قرار است عملیاتی شود . اظهار نظر مسوولین حاکی از آن است که هیچ افزایش قیمت شکر با تغییر نرخ ارز در بازار اتفاق نمی افتد و دلیل آن را ذخیره مناسب شکر اعلام نموده‌اند و با ذخیره موجود قرار نیست قیمت شکر افزایش یابد “. در آن گزارش سوالاتی مطرح شد که امکان پذیری” ثبات قیمت” را زیر سوال برد. حال بعد از گذشت یک ماه نگاهی به قیمت شکر در بازار می اندازیم تا صحت و سقم این ادعا بررسی شود.

📌بر اساس اطلاعات منتشر شده مرکز آمار ایران در بهمن ماه ۱۳۹۸ قیمت یک کیلو شکر در کشور۶۰۰۷ تومان بوده که نسبت به دی ماه در حدود ۲.۲ درصد افزایش قیمت داشته است. علیرغم وعده مسوولین قیمت شکر در بهمن ماه نسبت به ماه گذشته افزایش قیمت داشته و در حدود ۱۲۸ تومان به قیمت یک کیلو گرم شکر دریک ماه اضافه شده است. در دی ماه نرخ افزایش قیمت شکر ۰.۶ درصد نسبت به ماه قبل بوده که در بهمن ماه شاهد افزیش نرخ رشد قیمت بیشتری بوده است . یعنی وعده مسوولین محقق نشده است .

📌 قیمت شکر در بهمن ماه ۱۳۹۸ نسبت به بهمن ماه سال ۹۷ در حدود ۴۲ درصد و نسبت به بهمن ماه ۹۶ در حدود ۸۳ درصد افزایش قیمت داشته است. آمار حاکی از آن است که افزایش شدید قیمت شکر طی دو سال گذشته اتفاق افتاده است .

📌در ابتدای سال ۱۳۹۸ فروردین ماه قیمت هر کیلو شکر در حدود ۶۲۰۰ تومان برای هر کیلو بوده که با افت و خیزهایی به رقم ۶۰۰۷ تومان در بهمن ماه رسیده به طوری که ماه های خرداد، تیر، مرداد، شهریور، آبان و آذر با کاهش قیمت مواجه بوده و فروردین، اردیبهشت، مهر، دی و بهمن با افزایش قیمت مواجه بوده است . بیشترین قیمت شکر در اردیبهشت ماه با ۷۷۴۹ تومان برای هر کیلو و کمترین قیمت مربوط به آذرماه با ۵۸۴۶ تومان برای هر کیلو بوده است.

❓حال سوال این است که مسوولین پاسخ دهند چرا قیمت شکر علیرغم ادعای داشتن ذخیره مناسب در بازار افزایش یافته است؟ آیا در اقتصاد ما ثبات قیمتها با در نظر گرفتن یک عامل آن هم بالا بردن ذخایر انبار امکان پذیر است؟

 

photo 2020 03 15 21 20 18 اقتصاددان نوشته

#مدیریت_تورم
#راست_آزمایی_وعده_مسوولین

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....