تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 تیر 1399 - 13:00
کد خبر : 11785

۹۰ درصد آتش‌سوزی مراتع ارسباران خاموش شد

۹۰ درصد آتش‌سوزی مراتع ارسباران خاموش شد

به گزارش اقتصاددان:مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی گفت: ۹۰ درصد از آتش‌سوزی مراتع مشجر مشرف به جنگل‌های ارسباران خاموش شده است.  رحیم مهردادی  با بیان اینکه هم اکنون گروه های مهار در حال لکه گیری آتش سوزی منطقه هستند، افزود: با تلاش ۸ گروه از نیروهای منابع طبیعی، محیط زیست، هلال احمر، فرمانداری خداآفرین، سپاه، هنگ

به گزارش اقتصاددان:مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی گفت: ۹۰ درصد از آتش‌سوزی مراتع مشجر مشرف به جنگل‌های ارسباران خاموش شده است.

 رحیم مهردادی  با بیان اینکه هم اکنون گروه های مهار در حال لکه گیری آتش سوزی منطقه هستند، افزود: با تلاش ۸ گروه از نیروهای منابع طبیعی، محیط زیست، هلال احمر، فرمانداری خداآفرین، سپاه، هنگ مرزی و جوامع بومی و محلی آتش سوزی این مراتع حدود ساعت ۱۰ صبح امروز خاموش شد.

وی با اشاره به اینکه وقوع این آتش سوزی ساعت ۴ عصر دیروز ( سه شنبه) به این اداره کل اعلام شد، اظهار داشت: بلافاصله نیروهای اطفای حریق این اداره کل، سایر نهادها و دستگاه های امدادی و جوامع محلی در محل مستقر شده و تا ساعت ۲۲ شب اقدام به مهار آتش سوزی کردند ولی به علت تاریکی هوا و وزش باد شدید عملیات متوقف شد.

مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی گفت: عملیات خاموش کردن آتش سوزی از ساعت ۴.۵ بامداد امروز دوباره آغاز شد و هم اکنون گروه ها در محل مستقر هستند تا در صورت مشاهده موردی از دود یا آتش فورا اقدام به مهار آن کنند.

مهردادی ادامه داد: آتش سوزی در مراتع بین روستاهای « سوتن» و « کلاله» خداآفرین و در منطقه ای صخره ای و سخت عبور با وجود گونه ای از خار که فورا آتش می گیرد روی داده و وضعیت منطقه کار مهار آتش سوزی را با مشکل مواجه کرده بود.

 وی یادآوری کرد: با وجود اعلام آمادگی برای اعزام هلیکوپتر آبپاش برای مهار آتش سوزی، با مهار به موقع آتش سوزی از سوی گروه های مستقر در منطقه نیازی به اعزام هلیکوپتر دیده نشد.

مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی گفت: گروه های مهار آتش سوزی تا اعلام اتمام کامل عملیات آتش سوزی همچنان در منطقه مستقر هستند و پس از اتمام عملیات وسعت آتش سوزی و میزان خسارت آن از سوی مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی اطلاع رسانی خواهد شد.

مهردادی، افزود: علت آتش سوزی روشن کردن کوپه آتش توسط تعدادی از افراد بود که در منطقه اتراق کرده و به هنگام ترک محل اقدام به خاموش کردن آتش نکرده بودند.

جنگل های ارسباران در سال گذشته نیز به مدت ۴ روز در ۳ نقطه متقاوت در شهرستان مرزی خداآفرین به دلیل خطای انسانی دچار آتش سوزی شد.

گفته می شود در این حادثه حدود ۳۰۰ هکتار از این جنگل ها در آتش سوخت.

جنگل های ارسباران با ۱۶۴ هزار هکتار وسعت از بکرترین مناطق جنگلی ایران به لحاظط تنوع گونه های گیاهی و جانوری آن شمرده می شود، به گونه ای که گفته می شود ۱۵ تا ۲۰ درصد مجموع گونه های گیاهی شناخته شده کشورمان در این لکه جنگلی یافت می شود.

جنگل های ارسباران که در شمال و شمال شرق تبریز در محدوده شهرستان های ورزقان، کلیبر، خداآفرین و جلفا پراکنده شده است، علاوه بر تنوع و غنای ژنتیکی از نظر جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی نیز حایز اهمیت فراوان است.

همین ویژگی ها سبب شده که پرونده جنگل های ارسباران برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شود.ع/خبرگزاری جمهورس اسلامی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....