تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 شهریور 1399 - 8:55
کد خبر : 16789

۷۰‌ درصد موانع تولید داخلی است

۷۰‌ درصد موانع تولید داخلی است

افقه با بیان اینکه ۷۰ درصد مشکلات در بحث تولید داخلی است، گفت: باید موانع داخلی در بحث تولید مشخص و برطرف شود. اقتصاددان : سید مرتضی افقه اظهار کرد: رشد اقتصادی نیازمند دو گونه است که اگر نباشد ما نه تنها به آنچه که نمی‌خواهیم نمی‌رسیم بلکه حتی با رشد منفی هم مواجه خواهیم

افقه با بیان اینکه ۷۰ درصد مشکلات در بحث تولید داخلی است، گفت: باید موانع داخلی در بحث تولید مشخص و برطرف شود.

اقتصاددان : سید مرتضی افقه اظهار کرد: رشد اقتصادی نیازمند دو گونه است که اگر نباشد ما نه تنها به آنچه که نمی‌خواهیم نمی‌رسیم بلکه حتی با رشد منفی هم مواجه خواهیم بود که نخستین آن پیش نیازهای اقتصادی و دیگری نگرش فکر اقتصادی است.

وی افزود: پس از انقلاب، پیش نیازهای اقتصادی و غیر اقتصادی را داشته‌ایم و هیچ‌گاه در ابعاد سرمایه مالی و فیزیکی و منابع طبیعی در قسمت پیش نیازهای اقتصادی مشکلی نداشتیم.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با تاکید بر اینکه مبنای ریل‌گذاری اقتصادی، نگرش فکر اقتصادی است، به طوری که باید زندگی مادی مردم برای ما مهم باشد، گفت: از سال ۱۹۰۸تاکنون در بخش اقتصادی مشکل نداشته‌ایم، اما آنچه که ما مشکل داشتیم در بحث ریل‌گذاری اقتصادی است و تا این تحولات انجام نشود با هر نام گذاری سال بعد باز هم می‌گوییم که چرا ما به تحقق آن نرسیدیم.

افقه خاطر نشان کرد: باید به این مسئله توجه داشت که نقدینگی به خودی خود بد نیست، اما اینکه این موضوع وارد مباحث دلالی شده بد است، چراکه اگر نقدینگی نباشد تولیدی انجام نمی‌شود.

وی تصریح کرد: در سال ۷۱، ما ۱۴ درصد رشد اقتصادی داشتیم که این مهم در دنیا بی نظیر بود، اما به علت اینکه به سراغ ظرفیت‌سازی نرفتیم و اتکا ما به نفت بود سال بعد آن رشد اقتصادی کشور به منفی نیم درصد رسید، این در حالی است که اگر کشورهای پیشرفته رشد اقتصادی‌شان به رشد ۴ درصدی برسد بسیار عالی است و این نشان می‌دهد که از ظرفیت‌هایشان استفاده کرده‌اند در حالی که ما هم هم ظرفیت‌های بسیار عالی داریم.

افقه بیان کرد: در حال نزدیک شدن به افق ۱۴۰۴ هستیم و همه کشور باید برای تکان خوردن تولید بسیح شوند و این را بپذیریم که ۷۰ درصد مشکلات داخلی است و باید موانع داخلی مشخص و برطرف شود.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....