تاریخ انتشار : دوشنبه 4 بهمن 1400 - 11:16
کد خبر : 75483

۶۲۰ پرونده تهاتر کالا روی میز تجارت

۶۲۰ پرونده تهاتر کالا روی میز تجارت

متولی تجارت سیاست‌های تجاری کشور در آینده را تبیین کرد. بنابراعلام علیرضا پیمان پاک، سیاست دولت سیزدهم درحوزه تجارت خارجی تنها نگاه به شرق یا غرب نیست، بلکه جغرافیای گسترده‌ای ترسیم شده، که در آن روابط تجاری با همه کشورها فارغ از مسائل سیاسی دیده شده است. برهمین اساس، ۶۲۰ پرونده تهاتر کالا تدوین و

متولی تجارت سیاست‌های تجاری کشور در آینده را تبیین کرد. بنابراعلام علیرضا پیمان پاک، سیاست دولت سیزدهم درحوزه تجارت خارجی تنها نگاه به شرق یا غرب نیست، بلکه جغرافیای گسترده‌ای ترسیم شده، که در آن روابط تجاری با همه کشورها فارغ از مسائل سیاسی دیده شده است. برهمین اساس، ۶۲۰ پرونده تهاتر کالا تدوین و راهی بانک مرکزی شده است. او در پاسخ به پرسش در مورد اینکه کدام کشورها و چه کالاهایی برای تهاتر کالا با ایران هدفگذاری شده‌اند، عنوان کرد که به دلیل مسائل تحریمی نمی‌توان از کشورهای هدف نام برد، اما کالاهایی چون «محصولات پتروشیمی، کالاهای معدنی، ماشین‌آلات و …» مدنظرقرار گرفته‌اند، که سهم بخش خصوصی از آن ۶۵ درصد است. متولی تجارت، در پاسخ به پرسش دیگر در مورد اینکه روسیه اساسا تمایل چندانی به واردات کالا از ایران ندارد، حال از چه طریقی می‌خواهید صادرات ۸ میلیارد دلاری صادرات به روسیه را محقق کنید؟ در اظهاراتی انتقادی نسبت به عملکرد دولت گذشته، پاسخ داد که یکی از دلایل افت صادرات ما به روسیه، این بود که وزیر نفت دولت قبلی اعتقادی به همکاری با روس‌ها نداشت اما اکنون این همکاری‌ها شکل گرفته و وزیر نفت دولت سیزدهم مسوول کمیسیون مشترک ایران و روسیه شده است. او در پاسخ به پرسش دیگر ما در مورد اینکه آیا قرار است همچنان با خام فروشی وصادرات اقلامی مثل پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی و… آمار صادرات را افزایشی نشان دهیم، یا اینکه برنامه جدیدی تعریف خواهد شد، نیز عنوان کرد که برای رهایی از خام فروشی صندوق عوارض صادراتی تصویب شده، که این اقدام از صادرات خام جلوگیری می‌کند و همچنین ساز و کارهایی تعریف شده که صادرات به سمت ارزش افزوده افزایش یابد.

    صادرات ۴۵ میلیارد دلاری تا پایان سال

رییس سازمان توسعه تجارت روز گذشته درجمع خبرنگاران برنامه‌های تجارت خارجی را ترسیم کرد. او در محور نخست صحبت‌هایش به ارایه آمار صادرات در سال جاری پرداخت وگفت که با اقداماتی که انجام شده، صادرات از مرز ۴۰ میلیارد دلار عبور کرده، که این افزایش صادرات نتیجه توجه مسوولان ارشد به حوزه تجارت خارجی و شنیدن مسائل و مشکلات تجار و صادرکنندگان است. علیرضا پیمان پاک در عین حال پیش بینی کرد که تا پایان سال با ۵ میلیارد دلار افزایش، صادرات به ۴۵ میلیارد دلار برسد. او یادآور شد که برای صادرات به دو کشور افغانستان و ترکیه دچار چالش‌هایی بوده‌ایم اما این چالش‌ها در حال رفع است و به عنوان مثال در مورد افغانستان با پیگیری‌های انجام شده مشکلات برطرف می‌شود. البته جدیدترین آمارهای تجارت خارجی در ۹‌ماهه منتهی به آذر ۱۴۰۰، نشان می‌دهد ۱۲۲میلیون و ۵۰۰هزار تن کالا به ارزش ۷۲میلیارد و ۱۰۰میلیون دلار بین ایران و سایر کشورهای دنیا مبادله شده که از کل تجارت صورت‌گرفته در مدت مذکور ۹۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن آن به ارزش ۳۵ میلیارد و ۱۰۰میلیون دلار به صادرات اختصاص دارد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن ۸‌درصد و از لحاظ ارزش ۴۰‌درصد افزایش داشته که این میزان از کل صادرات یکساله سال ۹۹ بیشتر شده است.

    چرا فلفل‌ها برگشت خوردند؟ 

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل ،  پیمان پاک در محور بعدی نشست به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. او در پاسخ به سوالی در خصوص مرجوع شدن برخی محصولات کشاورزی از جمله فلفل دلمه‌ای به روسیه اینطور گفت: این صادرات در شرایطی صورت گرفته که زمانی، سهم ایران از بازار فلفل دلمه روسیه بسیار ناچیز بوده؛ اما با تلاش‌های صورت گرفته، سهم جدی‌تری از بازار روسیه به فلفل دلمه ایرانی اختصاص یافته که از این رو، باید کیفیت و استاندارد‌ها با کشور هدف روسیه همخوانی داشته باشد. او تاکید کرد که برخی مولفه‌ها که به عنوان نهاده در ایران مصرف می‌شد، با استاندارد‌های روسیه تطبیق نداشته و به همین دلیل از طرف روس‌ها ۴۵ بار با متولیان ایرانی مکاتبه شده اما پاسخی از سمت ایران به روس‌ها داده نشد و روس‌ها هم بر اساس استاندارد‌های خود از ورود محصولات جلوگیری کردند که با تلاش و پیگیری‌های انجام شده این تطبیق استانداردی صورت گرفت و مشکل حل شد. او درباره مرجوع شدن فلفل دلمه از کشور آذربایجان نیز گفت: روزانه ۲۰۰ کانتینر فقط از بندر کوچک آستارا به سمت اوراسیا حرکت می‌کند در این بین مرجوع شدن یک محموله ۱۰ تنی ناچیز است، اما ما برای استاندارد‌های همه بازار‌های هدف برنامه داریم و بسیاری از موانع را نیز رفع کردیم.

   پاسخ متولی به چند پرسش کلیدی

معاون وزیر صمت در ادامه و در پاسخ به اینکه با چه ظرفیت و امکاناتی قرار است صادرات ایران به روسیه ۸ میلیارد دلار افزایش یابد، اینطور توضیح داد که جلسات متعددی برای توسعه صادرات برگزار شده و ظرفیت سنجی انجام شده و با توجه به هدف‌گذاری انجام شده در افق ۱۴۰۴، هدفگذاری شده که صادرات ما به روسیه به ۷ و نیم میلیارد دلار برسد و با توجه به امکانات و ظرفیت‌ها این موضوع قابل تحقق است. او با اشاره به اینکه روسیه سالانه حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد دلار واردات دارد، بیان داشت: این در حالی است که در حال حاضر صادرات ما به این کشور حدود ۵۰۰ میلیون دلار است اما امسال صادرات به این کشور به ۷۰۰میلیون دلار می‌رسد.  معاون وزیر صمت در ادامه به پاسخ چند پرسش «تعادل» در ارتباط با «دلایل افت صادرات به روسیه واینکه چرا روسیه از ایران کالا وارد نمی‌کند؟»، «تهاتر کالایی وسهم بخش خصوصی در این پرونده تجاری چقدر است؟» و اینکه «چرا سبد صادراتی ایران متکی به خام فروشی است وآیا قرار است آمارهای رشد صادرات همچنان با این اقلام افزایشی نشان داده شود یا برنامه جدیدی قرار است برای صدور کالا تعریف شود؟»، به ارایه توضیحاتی پرداخت.  پیمان پاک با اشاره به اینکه روسیه سالانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد دلار واردات دارد، عنوان کرد که روسیه سالانه حداقل ۸ میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی و صنایع مرتبط، ۴۰ میلیارد دلار واردات صنایع غذایی و ۱.۵ میلیارد دلار واردات محصولات شیلات به‌ویژه ماهی قزل آلا از ایران دارد و بقیه واردات این کشور شامل کاشی، سرامیک، سیمان و وسایل ساختمانی می‌شود. به گفته او، روسیه با وجود اینکه خود یک کشور نفتی است، اما پتروشیمی توسعه یافته‌ای ندارد و واردکننده در این محصول است و ایران می‌تواند صادرات کیف و کفش و منسوجات به این کشور داشته باشد.

پیمان پاک عنوان کرد که ایران در خصوص تک تک محصولات مورد نیاز روسیه مزیت نسبی دارد و از ظرفیت صادراتی لازم به این کشور در حوزه‌های مختلف همچون محصولات کشاورزی، صنایع دستی، کاشی و سرامیک و محصولات پتروشیمی برخوردار است اما باید زیرساخت‌‌های لازم فراهم و مشکلات مرتفع شود.  او با بابیان اینکه یکی از بهترین کشورهای همسایه روسیه، ایران است که عمده واردات در ۶ ماهه دوم سال به دلیل عدم تامین کالاها از سوی قزاقستان، ارمنستان، بلاروس، جمهوری آذربایجان انجام می‌شود واکنون کالاهای صادراتی روسیه از جیرفت و بوشهر و جنوب اصفهان و چابهار تامین می‌شود؛ بنابراین ما باید مزیت نسبی را به مزیت رقابتی تبدیل کنیم تا کشوری نتواند در این بازار رقیب ما شود. او گفت: اکنون مشکلات درباره توسعه روابط تجاری با روسیه احصا شده و راهکارها در دو بخش بلندمدت و کوتاه‌مدت در دست پیگیری است و در جلساتی که رییس‌جمهوری در روسیه داشت مسائلی همچون تعدد بانک‌ها برای بهبود روابط تجاری و همچنین استفاده از سیستم‌‌های جایگزین بانکی مورد بررسی قرار گرفت. او با تایید اینکه رقم فعلی تجارت ایران به روسیه اکنون اندک است، عنوان کرد که با این وجود کافی است زیرساخت‌های لازم را برای توسعه بازار فراهم کنیم که در این راستا ایجاد مراکز تجاری، توسعه شبکه رایزنی، همکاری با اتاق مشترک و بهبود سیاست‌های اتاق‌های مشترک با تجار باید در دستور کار باشد.

    زنگنه اعتقادی به ارتباط با روس‌ها نداشت!

معاون وزیر صمت در ادامه توضیحاتش عنوان کرد که اراده توسعه تجارت خارجی با کشورهای دنیا در دولت قبلی وجود نداشت، به‌طوری که آقای زنگنه وزیر نفت دولت قبلی اعتقادی به همکاری با روس ها نداشت اما اکنون این همکاری‌ها شکل گرفته و وزیر نفت دولت سیزدهم مسوول کمیسیون مشترک ایران و روسیه شده است. پیمان‌پاک تاکید کرد که این اراده در دولت سیزدهم برای توسعه روابط تجاری وجود دارد، مساله اراده است که نه تنها با روسیه بلکه ۲۳ حوزه جغرافیایی در این سازمان هدف‌گذاری شده، که از جمله آنها جنوب شرق آسیا، کشورهای مشترک المنافع و آفریقا قابل اشاره است. او این راهم گفت ما باید فارغ از مسائل سیاسی، توسعه روابط تجاری را با همه کشورها محقق کنیم. این درحالی است که با تاکید رییس‌جمهوری توسعه تجارت همه‌جانبه با برخی کشورهای اتحادیه اروپا نیز مورد توجه قرار دارد. پیمان پاک همچنین درباره جلوگیری از  خام فروشی از تصویب صندوق عوارض صادراتی خبر داد وگفت: این اقدام از صادرات خام جلوگیری می‌کند و ساز و کارهایی تعریف شده که صادرات به سمت ارزش افزوده افزایش یابد.

   تهاتر کالا روی میز!

رییس سازمان توسعه تجارت در ادامه و در مورد تهاتر کالا با دیگر کشورها نیز به ارایه توضیحاتی پرداخت وگفت: تاکنون ۶۲۰ پرونده تهاتری شامل کالاهایی مانند محصولات پتروشیمی، کالاهای معدنی، ماشین‌آلات و … انجام شده، که ۶۵ درصد از این پرونده‌ها مربوط به بخش خصوصی است. او همچنین در پاسخ سوال دیگر خبرنگاران در مورد صادرات در برابر واردات نیز اعلام کرد که کارگروه مشترکی با بانک مرکزی داریم که در آنجا سیاست‌های تجاری را با ارزی هماهنگ می‌کنیم. واردات در برابر صادرات برای کلیه کالاها غیر از پتروشیمی، فولاد و سیمان مصوب شده است. همچنین واردات در برابر صادرات غیر نیز انجام و گروه‌های کالایی انتخاب شده‌اند که این هفته نمونه‌هایی از این گروه‌های کالایی اعلام خواهند شد. ما معتقدیم اگر روش‌های رفع تعهد ارزی را متنوع و جذاب کنیم، فرآیند بازگشت ارز حاصل از صادرات بهبود خواهد یافت. او پاسخ به سوالی در مورد آخرین آمار بازگشت ارز صادراتی به کشور نیز اینطور گفت: در این رابطه بانک مرکزی باید اطلاعات را اعلام کند اما طی سه ماه گذشته میزان بازگشت ارز صادراتی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داشته که این مساله ناشی از تنوع‌بخشی به مسیر بازگشت ارز حاصل از صادرات است. پیمان پاک در مورد اینکه «ولادیمیر پوتین» ایران را عضو ناظر پیمان شانگهای معرفی کرد درحالی که دولت اعلام کرده بود ما عضو دایم این پیمان هستیم، هم گفت: پیمان شانگهای موضوع سیاسی و امنیتی است و می‌توان از این فرصت برای روابط تجاری استفاده کرد، اما در رابطه با حوزه عضویت ایران در پیمان شانگهای باید موضوع را از وزارت خارجه پیگیری کرد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....