تاریخ انتشار : شنبه 26 مهر 1399 - 15:02
کد خبر : 22168

۴۰درصد درس خوانده‌ها بیکارند

۴۰درصد درس خوانده‌ها بیکارند

براساس داده‌هایی که به تازگی از سوی مرکز آمار ایران در خصوص وضعیت بیکاری منتشر شده است بیش از ۴۰ درصد بیکاران کنونی را دانشگاه رفته‌ها تشکیل می‌دهند و همچنین مطابق این آمار در ۱۵ کشور هم اکنون نرخ بیکاری ۲ رقمی است. اقتصاددان: تازه ترین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، در تابستان ۹۹

براساس داده‌هایی که به تازگی از سوی مرکز آمار ایران در خصوص وضعیت بیکاری منتشر شده است بیش از ۴۰ درصد بیکاران کنونی را دانشگاه رفته‌ها تشکیل می‌دهند و همچنین مطابق این آمار در ۱۵ کشور هم اکنون نرخ بیکاری ۲ رقمی است.

اقتصاددان: تازه ترین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، در تابستان ۹۹ سهم جمعیت فارغ التحصیلان آموزش عالی از کل بیکاران ۴۰.۷ درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

آخرین گزارش مرکز آمار ایران از چکیده نتایج نیروی کار تابستان ۹۹، بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر فارغ التحصیلان آموزش عالی، نشان می‌دهد ۱۴.۹ درصد از جمعیت فعال فارغ التحصیل آموزش عالی بیکار بوده اند. این نرخ در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط روستایی نسبت به نقاط شهری بیش‌تر بوده است. بررسی روند تغییرات این نرخ حاکی از کاهش ۲.۳ درصدی در تابستان ۹۹ نسبت به فصل مشابه سال قبل است.

در تابستان ۹۹ سهم جمعیت بیکار فارغ التحصیلان آموزش عالی از کل بیکاران ۴۰.۷ درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است. بررسی تغییرات این شاخص نشان می‌دهد که سهم جمعیت مذکور نسبت به فصل مشابه سال قبل ۳.۱ درصد کاهش داشته است.

در تابستان ۹۹ سهم جمعیت شاغل فارغ التحصیل آموزش عالی از کل شاغلان ۲۴.۴ درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است. بررسی تغییرات این شاخص نشان می‌دهد که سهم این جمعیت نسبت به فصل مشابه سال قبل ۰.۳ درصد کاهش یافته است.

۴۰درصد درس خوانده‌ها بیکارند

۴۰درصد درس خوانده‌ها بیکارند

نرخ استانی بیکاری
از سوی دیگر مطابق همین آمار نرخ بیکاری در تابستان امسال ، همزمان با شیوع کرونا، در ۱۵ استان کشور دو رقمی و در ۱۶ استان تک رقمی بوده است.

براین اساس بررسی نرخ بیکاری ۳۱ استان کشور در تابستان سال ۹۹ (پس از شیوع ویروس کرونا) نسبت به تابستان سال ۹۸ نشان می‌دهد نرخ بیکاری همچون تابستان پارسال برای ۱۵ استان کشور در تابستان امسال نیز دو رقمی ثبت شده است.

همچنین در تابستان ۹۹ همچون تابستان سال گذشته نرخ بیکاری در ۱۶ استان تک رقمی ثبت شده است.

بر اساس این آمار، نرخ بیکاری ۳ استان تهران، گلستان و یزد که در تابستان سال ۹۸ دو رقمی بوده است، در تابستان سال ۹۹ تک رقمی شده است.

استان‌هایی که نرخ بیکاری آنها تک رقمی شده است

ردیف استان تابستان ۹۹ تابستان ۹۸
۱ تهران ۶.۴ ۱۰.۸
۲ گلستان ۸.۰ ۱۱.۱
۳ یزد ۹.۴ ۱۵.۱

در مقابل نرخ بیکاری ۳ استان آذربایجان غربی، خراسان شمالی و گیلان در مقایسه با تابستان سال ۹۸ دو رقمی شده است.

استان‌هایی که نرخ بیکاری آنها دو رقمی شده است

ردیف استان تابستان ۹۹ تابستان ۹۸
۱ آذربایجان غربی ۱۰.۹ ۸.۷
۲ خراسان شمالی ۱۱.۱ ۸.۸
۳ گیلان ۱۰.۶ ۹.۶

استان‌های دارای نرخ بیکاری دو رقمی

در نگاه کلی مقایسه آماری آخرین نتایج منتشر شده از وضعیت نیروی کار در استان‌ها توسط مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، در بین استان‌های دارای نرخ بیکاری دو رقمی استان چهارمحال و بختیاری با نرخ بیکاری ۱۶.۳ درصد در صدر بیکارترین استان کشور و استان گیلان و بوشهر با نرخ بیکاری ۱۰.۶ درصدی در پایین‌ترین نرخ بیکاری در بین پانزده استان دارای «نرخ بیکاری دو رقمی» قرار دارند.

پس از استان چهارمحال و بختیاری، استان‌های خوزستان، کرمانشاه و لرستان دارای بیشترین نرخ بیکاری دو رقمی در کشور هستند.

استان‌های دارای نرخ بیکاری دو رقمی

ردیف استان تابستان ۹۹
۱ چهارمحال و بختیاری ۱۶.۳
۲ خوزستان ۱۵.۳
۳ کرمانشاه ۱۵.۲
۴ لرستان ۱۴.۷
۵ هرمزگان ۱۳.۳
۶ سیستان و بلوچستان ۱۳.۲
۷ البرز ۱۲.۴
۸ اصفهان ۱۱.۶
۹ قم ۱۱.۵
۱۰ کردستان ۱۱.۴
۱۱ کرمان ۱۱.۳
۱۲ خراسان شمالی ۱۱.۱
۱۳ آذربایجان غربی ۱۰.۹
۱۴ گیلان ۱۰.۶
۱۵ بوشهر ۱۰.۶

همچنین در بین استان‌های دارای نرخ بیکاری تک رقمی استان خراسان رضوی با نرخ بیکاری ۵.۷ درصد کمترین بیکار را دارد؛ استان کهگیلویه و بویراحمد نیز با نرخ ۹.۹ درصد در آخر فهرست «استان‌های دارای نرخ بیکاری تک رقمی» قرار دارد.

ردیف استان تابستان ۹۹
۱ خراسان رضوی ۵.۷
۲ خراسان جنوبی ۵.۸
۳ ایلام ۶.۲
۴ تهران ۶.۴
۵ سمنان ۶.۸
۶ همدان ۶.۸
۷ اردبیل ۶.۹
۸ آذربایجان شرقی ۷.۴
۹ زنجان ۷.۵
۱۰ مازندران ۷.۷
۱۱ گلستان ۸.۷
۱۲ مرکزی ۸.۱
۱۳ فارس ۸.۵
۱۴ قزوین ۸.۵
۱۵ یزد ۹.۴
۱۶ کهکیلویه و بویراحمد ۹.۹

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....