تاریخ انتشار : دوشنبه 21 تیر 1400 - 20:16
کد خبر : 53412

۳ میلیون دز واکسن کرونا کجاست؟

۳ میلیون دز واکسن کرونا کجاست؟

مشکل کندی واکسیناسیون چیست؟ از ۱۰ میلیون دز واکسن وارد شده به کشور، حدود هفت میلیون دز تزریق شده و سه میلیون دز در انتظار تزریق است. این در حالی است که قرار بود به گفته وزیر بهداشتف روزانه ۴۰۰ هزار نفر واکسینه شوند. اما این آمار حتی به وعده وزیر هم نزدیک نشد. مشکل

مشکل کندی واکسیناسیون چیست؟

از ۱۰ میلیون دز واکسن وارد شده به کشور، حدود هفت میلیون دز تزریق شده و سه میلیون دز در انتظار تزریق است. این در حالی است که قرار بود به گفته وزیر بهداشتف روزانه ۴۰۰ هزار نفر واکسینه شوند. اما این آمار حتی به وعده وزیر هم نزدیک نشد. مشکل کندی واکسیناسیون چیست؟

آنگونه که وزیر بهداشت وعده داده بود باید از ۱۹ تیرماه، روزانه ۴۰۰ هزار دز واکسن کرونا تزریق شود. یعنی سه روز یک میلیون و ۲۰۰ هزار دز! آمار امروز هنوز مشخص نیست. اما در روز شنبه و یکشنبه کمتر از ۲۰۰ هزار دز واکسن تزریق شده است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت‌نیوز ، این در حالی است که گفته می‌شود محموله‌های جدید واکسن از راه رسیده و بر اساس آمار گمرک تا ۲۰ تیرماه ۱۴۰۰ حدود ۱۰ میلیون دز واکسن وارد شده. اما فقط هفت میلیون تزریق شده. سه میلیون دز واکسن در انتظار تزریق است.

اما واکسیناسیون ۶۵ سال به بالاها در بسیاری از شهرها هنوز شروع نشده و مراجعه مردم به مراکز تزریق واکسن در بسیاری از شهرها بی‌نتیجه است. می‌گویند هنوز واکسن نرسیده!

تا پیش از این بارها مشکل تحریم و کندی واردات واکسن را عنوان می‌کردند اما اکنون که ۳ میلیون دز واکسن در انتظار تزریق است، چرا روند واکسن سرعت نمی‌گیرد؟

وعده‌های بی‌سرانجام وزیر

این اولین بار نیست که وزیر بهداشت وعده واکسیناسیون می‌دهد. او پیش از این هم گفته بود: «تا خردادماه و اوایل تیر حدود ۱۴ میلیون جمعیت هدف که شامل جمعیت بالای ۶۰ سال، بیماران خاص و صعب العلاج هست را طبق سند ملی، واکسینه می‌کنیم.» ۲۱ تیر ماه شده و تاکنون حدود نیمی از این تعداد واکسینه شدند آنهم با حواشی زیاد!

0009999999 اقتصاددان نوشته

 

البته به جز وعده واکسیناسیون ۴۰۰ هزار دز روز، پیش از این علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته بود: «پیش‌بینی می‌کنیم ظرفیت تزریق به ۵٠٠ هزار دز در روز برسد.» حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار دز وعده داده شده اما آخرین محموله وارد شده حدود ۴۴۴ هزار دز بوده، یعنی به اندازه یک روز از وعده‌ای که گفتند!

 

واکسن‌ها به جامعه هدف وزیر بهداشت نرسید!

تاکنون مجموع واکسن‌های تزریق شده حدود ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دز بوده. البته باید این را هم لحاظ کرد که بخشی از این آمار کارکنان صدا و سیما بودند که به گفته کیاوش جهانپور سهمیه سه هزار نفری داشتند. بخش دیگری هم کارکنان هلال احمر بودند.

درباره میزان دقیق سهمیه هلال احمری‌ها آمار دقیقی در دست نیست. پیش‌تر شاهین فتحی، مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان تهران گفته بود: «بالغ بر هزار و ۴۰۰ نفر از امدادگران و نجاتگران و ۵۰۰ نفر از کارکنان واکسن کووید۱۹ را دریافت می‌کنند.»  بخشی از واکسن‌ها نیز به ستادهای انتخاباتی رفت و اعضای ستادها واکسینه شدند! بنابراین تا اینجا جامعه هدف وزیر بهداشت نیز مورد سوال است.

تاکنون طبق اعلام گمرک ایران، از نیمه بهمن پارسال تا کنون ۲۱ محموله واکسن وارد ایران شده است. بر این اساس حدود ۱۰ میلیون دز واکسن کرونا وارد کشور شده است. هنوز بسیاری از سالمندان واکسینه نشدند. این در حالی است که بنابر اعلام وزارت بهداشت ثبت‌نام واکسیناسیون برای متولدین ۱۳۳۵ و قبل از آن نیز شروع شده.

بسیاری از سالمندان در بازه سنی اعلام شده به مراکز مراجعه کردند، اما واکسنی دریافت نکردند. واکسن‌ها قطره چکانی وارد می‌شود و کمبود واکسن در کشور باعث شده خیلی‌ها در صف انتظار بمانند. اما روز گذشته رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «علت ۲ ساله کردن فاصله نوبت دهی برای واکسیناسیون هموطنان بالای ۶۰ سال کمبود واکسن نیست، بلکه دلیل این اقدام، کاستن از تراکم و تجمع مراجعه کنندگان است.»

در حالی که با همین فاصله سنی اعلام شده باز هم خیلی‌ها در صف می‌مانند. افراد بالای ۶۰ سال به گفته رئیسی حدود ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر هستند و کل واکسن‌های وارداتی حدود ۱۰ میلیون است ولی باز هم برخی از سالمندان می‌گویند با مراجعه به مراکز آنها را واکسینه نکردند.

گروه‌های هدف واکسیناسیون روز به روز بیشتر می‌شود اما خبری از عملی شدن آن نیست. همه اینها نشان از بی‌برنامه بودن و ادامه وعده‌های بی‌نتیجه‌ای است که مردم را از واکسنیه در کشور ناامید می‌کند. وضعیت که برخی از مردم می‌گویند مجبور می‌شوند پدر و مادرهای سالمند خود را به ارمنستان ببرند تا واکسینه شوند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....