تاریخ انتشار : یکشنبه 31 مرداد 1400 - 11:31
کد خبر : 58063

۳ سهام سودآور و آینده‌دار بورس

۳ سهام سودآور و آینده‌دار بورس

  ۳ سهام سودآور و آینده‌دار بورس به انتخاب ۵ کارشناس خبره بورسی اگر سهامدار یا سرمایه گذار بورس هستید و یا به این بازار علاقه مند شده اید بد نیست در ارزیابی های خود نگاهی هم به فهرست سهام هایی که از سوی کارشناسان این بازار آینده دار تلقی می شوند، داشته باشید. بورس

 

۳ سهام سودآور و آینده‌دار بورس به انتخاب ۵ کارشناس خبره بورسی

اگر سهامدار یا سرمایه گذار بورس هستید و یا به این بازار علاقه مند شده اید بد نیست در ارزیابی های خود نگاهی هم به فهرست سهام هایی که از سوی کارشناسان این بازار آینده دار تلقی می شوند، داشته باشید.

بورس تهران بازاری است که جای سود و زیان در آن به سرعت عوض می شود و عده ای معتقدند در این بازار به دلیل متغیرهای غیر اقتصادی که بازار را زیر و رو می کند نباید سرمایه گذاری کرد. در مقابل عده ای نیز معتقدند پرریسک بودن بورس تهران فضا را برای کسب سود در این بازار از طریق نوسان گیری فراهم می کند و به باور آنها نوسان گیری روش نامطلوبی برای حرفه ای ها نیست.

از سوی دیگر عده ای از کارشناسان بورس نیز با ارائه آمارهایی نشان می دهند بازدهی این بازار در ۱۰ سال اخیر از تمام بازارهای موازی – طلا ، ارز ، خودرو و حتی مسکن – بیشتر بوده است. به هر حال برای کسب سود در بورس باید اطلاعات سهام ها را از مجاری مختلف دریافت کرده و با تحلیل و شناخت اقدام به خرید و فروش کرد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از  کاماپرس، روزنامه هفت صبح در گزارشی که یکشنبه گذشته منتشر کرد با نظرخواهی از کارشناسان بازار سرمایه ، چند سهام را به عنوان سهام های منتخب معرفی کرد. هفت صبح کارشناسان مذکور را این طور معرفی کرده است؛ جلال روحی کارشناس ارشد حسابرسی بازار سرمایه است و امیر وفایی سمت نایب رئیس شرکت سبدگردان الگوریتم را برعهده دارد. یاسر مهرآور مدرس مدیریت سرمایه به حساب می آید و امیر شجاعی از کاشناسان بازار سرمایه است. ایمان مقدسیان مدیریت معاملات کارگزاری بانک کشاورزی را برعهده دارد.  در ادامه خلاصه ای از این گزارش را می خوانید:

فولاد، شپنا و آریا ؛ سهام های منتخب جلال روحی

سه گروه خوب برای امسال می توانیم پیش بینی کنیم . یک گروه پالایشی، یکی گروه پتروشیمی و دیگری گروه فلزات است که فلزات بیشتر از بقیه منتفع خواهد شد. در گروه فولادی من فولاد را ترجیح می دهم که هم معدنی است و هم کار تولید فولاد را دارد.

در پالایشی ها من فکر می کنم اگر طرح توسعه پالایشگاه اصفهان انجام شود، شپنا می تواند تحولات زیادی ایجاد کند. امیدوارم طرح گازوئیل امسال به بهره برداری برسد و فکر می کنم فرآیند آن به زودی تمام خواهد شد. پس در گروه پالایش سهام شپنا بهترین گزینه خواهد بود.

در گروه پتروشیمی من آریا ساسول را بهتر از همه نمادها می دانم. هرچند فکر می‌کنم بازار در حال حاضر توجهی زیادی به آریا ساسول ندارد. سهامداران پارس را خوب می خرند ولی سراغ آریا نمی‌روند درحالی که خود پتروشیمی پارس از پتروشیمی آریا ساسول سود می‌کند.

نظر هفت صبح: سه نماد انتخابی توسط جلال روحی هر سه نمادهای دلاری هستند و در صورت احیای برجام و کاهش قیمت دلار، احتمالا بازدهی مورد انتظار از آنها کاهش پیدا خواهد کرد.

شبندر، خودرو و فراکاب؛ سهام های منتخب یاسر مهرآور

من بر اساس مدل سرمایه گذاری خودم شاخص های P/S و P/E را برای انتخاب نماد در نظر می گیرم. P/Sفرآورده های نفتی،  خرده فروشی، خودرو و لوازم خانگی از همه گروه ها پایین تر است.

من در سبدم فرآورده های نفتی و پالایشگاه ها را در نظر می گیرم و ای کاش نماد پالایشگاه بندر عباس باز بود چون پایین ترین P/E را دارد و P/S آن هم پایین است.

P/S پایین برای من حالت اهرمی دارد و برای همین در بلندمدت مطمئنم اتفاقی برای نمادهای اینچنینی خواهد افتاد. در قسمت پررسیک سبدم که ۲۰ درصد را به آن اختصاص می دهم از صنعت خودرو،  نماد خودرو را انتخاب می کنم چون مطمئنم این بازار بالاخره تحولاتی خواهد داشت و فروش خودرو رشد خواهد کرد.

همچنین سهام آینده داری که من انتخاب می کنم و نمی فروشم از بین چهار سهم فراکاب خواهد بود. به نظرم هر ایرانی باید از سهام چهار شرکت بورس کالا، بورس تهران، فرابورس ایران و بورس انرژی حداقل ۵۰۰ هزار تومان سهام داشته باشد. به طور کلی فولادی ها مثل فولاد مبارکه یا از پتروشیمی ها زاگرس و فناوران هم می توانند در بین گزینه های خوب قرار بگیرند.

فخوز، وغدیر و وبملت؛ نمادهای منخب امیر شجاعی

یکی از نمادهای خوب برای سرمایه گذاری به نظر من فولاد خوزستان است که برای بلندمدت گزینه خوبی است و برای معامله روزانه شاید جذاب نباشد. نماد خوب دیگری که می توان معرفی کرد و جذاب به نظر می رسد سرمایه گذاری غدیر است و نماد بعدی که شاید بازار توجه چندانی به آن نداشته باشد، بانک ملت است.

شاید دوستان تعجب کنند و بگویند چرا بانک ملت؟ الان کسی بانک ملت نمی خرد ولی من برایشان مپنا را مثال می زنم. همین مپنا را یادم است بارها در گروه پیشکسوتان درباره اش صحبت می کردیم که می گفتند مپنا سهم خسته کننده ای بود که کسی نگاهش نمی کرد و ایراداتی داشت ولی من خودم موقع خرید مجبور شدم با قیمت های بالاتر از نرخ موردنظر خودم بخرم و ببینید چه بازدهی جذابی در مدت خیلی کوتاه به همراه داشت.

نمادهای زیادی هستند که بسیار جذاب هستند ولی اگر بخواهیم سه نماد را اسم ببریم، همان فخوز، وغدیر و وبملت گزینه های خوبی برای سرمایه گذاری با دید حداقل یک سال را پیشنهاد می کنم.

نظر هفت صبح: سهام شرکت مپنا درست مثل آنچه امیر شجاعی مثال زد در یک سال گذشته بازدهی چندانی نداشته ولی تنها در دو ماه توانسته بازدهی ۶۰ درصدی را تجربه کند. بانک ملت شرایطی کاملا مشابه با گذشته رمپنا دارد و بعید نیست اتفاقی که برای رمپنا افتاد در آینده برای بانک ملت اتفاق بیافتد.

 

شستا، ذوب و غکورش؛ سهام های منتخب ایمان مقدسیان

سرمایه گذارانی که می خواهند یک سال با بازار کاری نداشته باشند و سرمایه گذاری کنند، اولین توصیه ام این است که سراغ صندوق های سرمایه گذاری چه فعال و چه غیرفعال بروند ولی اگر سرمایه گذاری بخواهد ریسک ها را بپذیرد و فعالیت کند، من سهام شستا، ذوب و غکورش را انتخاب می کنم.

شستا به نوعی نماینده و پوشش دهنده صنایع سیمان، دارو و پتروشیمی و… خواهد بود. ذوب بخش فلزات را در سبد سهام نمایندگی خواهد کرد. غکورش در صنعت غذایی است که مشمول ارز ۴۲۰۰ هستند و با همین ارز نسبت قیمت به سود P/Eخوبی دارد. اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی تعدیل  شود یا نرخ های بالاتری به خود بگیرد می تواند تاثیر قابل ملاحظه ای روی سودآوری شرکت های غذایی داشته باشد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار و گزارش های مهم بورس و سایر بازارها، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از  اینجا  وارد شوید.

وغدیر، کاوه و یک نماد خودرویی یا بانکی؛ سهام های منتخب امیر وفایی

من دوست ندارم نام سهام ببرم، چراکه خیلی از شرکت ها مشاوره سرمایه گذاری پیشنهادات خوبی دارند ولی بسیاری از سهم های بزرگ ما با توجه به قیمت دلار و … از جمله سهم های بزرگ گروه فولادی و گروه پتروشیمی می توانند روند خوبی داشته باشند.

اگر وضعیت برجام کمی بهتر شود بعضی از گروه های خودرویی و بانکی فکر می کنم روند خوبی خواهند داشت. منطق اقتصادی می گوید نمادهای بزرگ بانکی و خودرویی می‌توانند گزینه‌های خوبی باشند.

من فکر می کنم مجموعه سرمایه گذاری غدیر شاید جزو گزینه های خوب باشد. در بین فولادی ها نمادهای فولاد مبارکه و فولاد کاوه نمادهایی خوبی هستند. در مجموعه گروه خودرویی و بانکی هم بد نیست یکی از نمادهای بزرگ این دو گروه را در پرتفو داشته باشیم تا سبد سهام متشکل از نمادهای برجامی و غیربرجامی داشته باشیم.

نظر هفت صبح: نمادهای خودرویی و بانکی ثابت کرده اند در بلندمدت شاید نتوانند گزینه خوبی باشند و صرفا در مقاطعی بازدهی قابل توجه از خودشان به جا می گذارند ولی برای اینکه بخشی از سبدمان را به سهام برجامی یا غیردلاری اختصاص دهیم می توانند ریسک تغییرات قیمت دلار را پوشش دهند.

 

 

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....