تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 شهریور 1399 - 10:25
کد خبر : 16813

۳ راهکار کوتاه و بلند مدت درباره کسری بودجه دولت

۳ راهکار کوتاه و بلند مدت درباره کسری بودجه دولت

پور ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقد است که باید برای جبران کسری بودجه دولت برخی اقدامات کوتاه و بلند مدت را هم زمان در دستور کار قرار داد و در این زمینه ۳ راه کار ارائه داد. به گزارش اقتصاددان : محمدرضا پورابراهیمی ، با اشاره به راهکارهای کسری بودجه دولت گفت:

پور ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقد است که باید برای جبران کسری بودجه دولت برخی اقدامات کوتاه و بلند مدت را هم زمان در دستور کار قرار داد و در این زمینه ۳ راه کار ارائه داد.

به گزارش اقتصاددان : محمدرضا پورابراهیمی ، با اشاره به راهکارهای کسری بودجه دولت گفت: در این راستا یکسری اقدامات کوتاه مدت و یکسری اقدامات بلند مدت باید هم زمان مدنظر قرار گیرد.

وی با اشاره به راهکارهای کوتاه مدت کسری بودجه اظهار داشت: در حال حاضر دولت ظرفیت خوبی در بازار سرمایه دارد و می‌تواند درباره میزان سهام شرکت‌هایی که در بورس پذیرفته شده‌اند و عدد قابل توجهی هم دارد، مجوز لازمه را از مجلس اخذ کرده و فارغ از سقف عددی که در بودجه جاری در اختیار دارد، سهام شرکت‌ها را عرضه کند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: از نظر ما بهترین روش در کوتاه مدت عرضه سهام شرکت‌های بورسی است که دولت در آن‌ها سهام دارد و می‌تواند از طریق آن‌ها اقدام کند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نکته دوم در ارتباط با شرکت‌های غیر بورسی است؛ در حال حاضر ما شرکت غیر بورسی زیادی داریم که دولت می‌تواند پذیرش آن‌ها را انجام دهد و سهام این شرکت‌ها را هم به روش فوق الذکر در ساختار بازار سرمایه قرار دهد و اقدامات خود را اعمال کند.

این نماینده مجلس اظهار داشت: همچنین عرضه سهام شرکت‌ها، فروش دارایی‌ها در کوتاه مدت این امکان را برای جذب منابع و کسری بودجه فراهم می‌کند.

وی با اشاره به رفع کسری بودجه در میان مدت بیان داشت: در این بخش باید اصلاح ساختار بودجه مبنای کار قرار گیرد که این موضوع طبیعتا چندین محور اساسی دارد؛ اولین محور اصلاحات، اصلاح در ساختار مالیاتی کشور است که اگر این اقدامات رقم بخورد می‌توانیم منابع خوبی را برای بودجه جذب کنیم. همچنین منابع مالیاتی به نوعی می‌تواند جایگزین منابع نفتی شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه کاهش هزینه‌های شرکت‌ها و بانک‌های دولتی می‌تواند در رفع کسری بودجه موثر باشد، اظهار داشت: بودجه بانک‌ها و شرکت‌های دولتی ۲ برابر بودجه کشور است لذا برنامه کاهش هزینه‌های شرکت‌ها و بانک‌های دولتی می‌تواند به میزان ۱۰ درصد کسری بودجه را رفع کند و این ۱۰ درصد به اندازه کل مجموع درآمدهای نفتی یک سال ماست و می‌توان برای این مسئله برنامه لازم را تدوین کرد.

پورابراهیمی با بیان اینکه مولد سازی دارایی‌های دولت می‌تواند در کسری بودجه موثر باشد، بیان داشت: این مسئله می‌تواند در بخش‌های مختلف مبنا قرار گیرد بنابراین این سه سرفصل می‌تواند در راستای کسری بودجه موثر باشد.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....