تاریخ انتشار : شنبه 2 بهمن 1400 - 20:05
کد خبر : 75311

۱۵درصد از درآمدهای نفتی محقق شد

۱۵درصد از درآمدهای نفتی محقق شد

با توجه به گزارش دیوان محاسبات کشور، عملکرد تحقق منابع حاصل از صادرات نفت، صادرات میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی و سه درصد سهم مناطق نفت خیز تا پایان آبان ماه سال ۱۴۰۰ به ترتیب برابر ۱۵، ۵۴ و ۳۲ درصد بوده است. اقتصاددان؛ براساس آمار دریافتی درباره میزان صادرات نفت خام و

با توجه به گزارش دیوان محاسبات کشور، عملکرد تحقق منابع حاصل از صادرات نفت، صادرات میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی و سه درصد سهم مناطق نفت خیز تا پایان آبان ماه سال ۱۴۰۰ به ترتیب برابر ۱۵، ۵۴ و ۳۲ درصد بوده است.

اقتصاددان؛ براساس آمار دریافتی درباره میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی کشور تا آبان ماه سال ۱۴۰۰، پیش‌بینی فروش ۱.۲ میلیون بشکه در روز در سال ۱۴۰۱ خوشبینانه به نظر می‌رسد.

 ۱۵درصد از درآمدهای نفتی محقق شد

به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور میزان فروش نفت خام و میعانات گازی از محل صادرات، روزانه یک میلیون و دویست هزار بشکه با قیمت هر بشکه ۶۰ دلار در نظر گرفته شده است که عددی معادل ۲۶.۲۸میلیارد دلار برآورد می‌شود. با اعمال نرخ تسعیر ۲۳ هزار تومان، درآمد ریالی این میزان صادرات، معادل ۶۰۴ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

خالص صادرات گاز طبیعی نیز برابر ۳.۵۸ میلیارد دلار برآورد می‌شود که با نرخ تسعیر مذکور، معادل ۸۲ هزار میلیارد تومان درآمد خالص خواهد داشت. مجموع درآمد دلاری حاصل از صادرات نفت خام، گاز طبیعی و میعانات گازی برابر ۲۹.۸۶ میلیارد دلار خواهد بود.

 ۱۵درصد از درآمدهای نفتی محقق شد

از میزان کل این دو سرفصل درآمدی یعنی ۶۸۶ همت، ۱۴.۵ درصد مربوط به سهم شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز، ۳ درصد مربوط به سهم مناطق محروم، ۴۰ درصد مربوط به صندوق توسعه ملی و مابقی معادل ۴۲.۵درصد سهم دولت است.

سهم ۴۰ درصدی صندوق توسعه ملی از کل صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی برابر ۱۱.۹۴ میلیارد دلار و ۲۷۴ همت است. در لایحه ۱۴۰۱ براساس ردیف ۳۱۰۷۰۵ جدول ۵ (منابع حاصل از واگذاری دارایی های مالی) ۲۰ درصد این سهم برابر ۵.۹۷ میلیارد دلار و معادل ۱۳۷.۳۵۶هزار میلیارد تومان به صورت بدهی دولت و وام برداشت و در اختیار دولت قرار گرفته است.

اعمال سهم ۴۲.۵ درصدی دولت از این دو سرفصل درآمدی به ترتیب منتج به ۲۵۶ همت از نفت خام و میعانات گازی و ۳۵ همت از گاز طبیعی خواهد شد که بر اساس اعداد موجود به ترتیب ۵۹ و ۱۰ همت تفاوت دارد. بر این اساس به نظر می‌رسد حدود ۶۹ همت از مجموع منابع حاصل از صادرات نفت میعانات و گاز طبیعی شفاف نیست. با توجه به حذف فروش داخلی میعانات گازی به پتروشیمی‌ها در تبصره ۱۴ لایحه، به نظر می‌رسد این اختلاف ناشی از اعمال و محاسبه این سرفصل باشد.

مرکز پژوهش‌های مجلس معتقد است با توجه به گزارش دیوان محاسبات کشور، عملکرد تحقق منابع حاصل از صادرات نفت، صادرات میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی و سه درصد سهم مناطق نفتخیز تا پایان آبان ماه سال ۱۴۰۰ به ترتیب برابر ۱۵، ۵۴ و ۳۲ درصد بوده است، پیش‌بینی فروش ۲/۱ میلیون بشکه در روز در سال ۱۴۰۱ خوشبینانه به نظر می‌رسد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....