تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 تیر 1401 - 12:05
کد خبر : 94175

یک شرط برای سودآوری مناسب سهام سیمانی

یک شرط برای سودآوری مناسب سهام سیمانی

در هفته‌های گذشته اتفاقات جالب توجهی در صنعت سیمان رخ داده است. گرچه همچنان میزان عرضه سیمان در بورس کالا بود اما همچنان تقاضا از عرضه بیشتر بود. در این میان البته دخالت‌های دولتی در حذف سفارشات تقاضا نگرانی تازه در خصوص احتمال ایجاد رانت حتی در معاملات بورس کالا ایجاد کرده بود با این حال قیمت‌های

در هفته‌های گذشته اتفاقات جالب توجهی در صنعت سیمان رخ داده است. گرچه همچنان میزان عرضه سیمان در بورس کالا بود اما همچنان تقاضا از عرضه بیشتر بود. در این میان البته دخالت‌های دولتی در حذف سفارشات تقاضا نگرانی تازه در خصوص احتمال ایجاد رانت حتی در معاملات بورس کالا ایجاد کرده بود با این حال قیمت‌های پایه عرضه سیمان می‌تواند چشم‌انداز سودآوری مناسبی را برای این صنعت رقم بزند.

قیمت پایه عرضه سیمان تیپ دو به بیش از ۷۰۰ هزار تومان رسیده است. پیش از این در گزارشی به بهای تمام‌شده هر تن سیمان برای شرکت‌های مختلف برای سال ۱۴۰۱ اشاره شده بود. گرچه انتظار افت محسوس تولید سیمان در عملکرد تیر وجود دارد با این حال عرضه‌های بورس کالا فعلا از وضعیت مناسب حجم فروش خبر می‌دهد.

فروش سیمان با قیمت میانگین بالاتر از ۷۰۰ هزار تومان برای برخی از شرکت‌ها می‌تواند تا ۴۰۰ هزار تومان سود به ازای هر تن سیمان ایجاد کند. البته صنعت سیمان پس از وضعیت نامناسب سال‌های نه‌چندان دور و با توجه به رانت سنگینی که به جای تولیدکننده به واسطه‌ها می‌رسید به صورت کلی با مشکلات زیادی همراه است و نیاز به سرمایه‌گذاری و توسعه این صنعت وجود دارد. به هر حال اگر سود هر تن سیمان در این سطوح برای برخی از شرکت‌های سیمانی باشد منتظر سودهای قابل توجهی برای این صنعت در فصل تابستان بود. البته عملکرد فصل بهار با توجه به سطوح قیمت پایین‌تر شاید چندان جلب توجه نکند. در عین حال با توجه به اهرم عملیاتی بالای صنعت سیمان طبیعتا اگر قیمت فروش سیمان به سطوح پایین‌تری برگردد سود مورد انتظار نیز کاهش خواهد یافت.

در جدول هزینه تولید هر تن محصول تولیدی شرکت‌های سیمانی آورده شده است. باید توجه داشت برخی از شرکت‌ها علاوه بر سیمان خاکستری شاید کلینکر یا سیمان سفید یا حتی آهک به فروش می‌رسانند. در نتیجه در محاسبات مبلغ فروش باید این موضوع لحاظ شود.

تصویر مربوط به یک شرط برای سودآوری مناسب سهام سیمانی

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....