امین دلیری، اضافه کرد: سیستم مالیات ستانی الکترونیک بر اساس ورودی و خروجی حساب هر فرد در تمام دنیا رواج دارد و هر کشوری با عملیاتی کردن این سامانه و این روش توانسته درآمدهای مالیاتی را شفاف کند و همچنین سبب برقراری عدالت در کشور شود.

معاون اسبق وزیر اقتصاد معتقد است که کشور ایران از سیستماتیک کردن نظام مالیات ستانی عقب مانده و جای امیدواری بود که این سامانه ایجاد و راه اندازی شود ولی متاسفانه با تاخیر در حال پیشرفت است.

دلیری ادامه داد: این سامانه در حال حاضر بیشتر اطلاعات مودیان مالیاتی را در اختیار دارد و با توجه به متصل بودن به سایر سامانه ها می تواند شفافیت اقتصادی را در کشور ایجاد و از فرار مالیاتی جلوگیری کند.

این اقتصاددان اعلام کرد: سیستم مودیان مالیاتی می تواند درآمد هایی که مشمول مالیات هستند را شناسایی و درآمد پایداری را به نسبت تولید ناخالص ملی برای خزانه دولت تعریف کند.

دلیری اعلام کرد: این شیوه مالیات‌ستانی در تمام دنیا مرسوم است و امیدواریم ایران نیز بتواند این شفافیت را در سامانه امور مالیاتی برقرار و به این وسیله مالیات به حق را از مودیان مالیاتی وصول کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی درباره ضعف های سیستم ممیز محور مالیاتی گفت: وقتی که اطلاعات مودیان مالیاتی نادرست باشد و مودیان مالیاتی اطلاعات مالی خود را در سامانه های سازمان امور مالیاتی ثبت نمی کنند، سبب می شود تا قانون اختیار دریافت مالیات علی الراس را به ممیزان بدهد؛ این شیوه سبب دستکاری اظهار نامه مالیاتی مودی شود که در واقع نوعی ضعف محسوب می شود. در عین حال مودی مالیاتی از پرداخت مالیات طفره رفته و در سوی دیگر در وصول درآمدهای سازمان امور مالیاتی با مشکل مواجه شده و در نهایت نیز دولت ها هیچ وقت نتوانستند روی این درآمدها حساب کنند.

دلیری معتقد است: بی عدالتی در سیستم ممیز محور به دلیل ناقص بودن اطلاعات مودیان مالیاتی است و سیستم مودیان مالیاتی می تواند این نقص کاملاً مشهود سیستم مالیاتی کشور را برطرف کند، زیرا همه اقدامات در آن الکترونیکی است و مودی مالیاتی باید تمام ورودی و خروجی و اقدامات مالی خود را در این سیستم ثبت کند.

دلیری گفت: در حال حاضر با امکان متصل کردن تمام سامانه ها به سامانه مودیان مالیاتی می توانند بر اساس درآمد خود مالیات پرداخت کند تا بی عدالتی مالیاتی حذف شود. علاوه بر این به این وسیله می توان قانون های دیگری مثل مالیات بر عایدی سرمایه و یا مالیات بر خانه های خالی را هم اجرایی کرد.

این اقتصاددان معتقد است: سیستماتیک شدن فرآیند اخذ مالیات ها باعث رشد غیر تورمی اقتصاد در کشور خواهد شد، زیرا مالیات در اقتصاد یک ابزار ضد تورمی است و درآمدهای بالایی را که مشمول مالیات می شوند وارد خزانه می کند و به این وسیله دولت به جای اینکه از بانک استقراض کند و منجر به افزایش پایه پولی و تورم شود تا هزینه‌های جاری اش را تامین کند این هزینه ها را از طریق مالیات تامین می کند.

وی در ادامه افزود: مالیات ابزاری ضد تورمی است و نقدینگی کشور را نیز افزایش نمی دهد به همین دلیل تمام کشورهای دنیا از مالیات به عنوان یک ابزار ضد تورمی استفاده می کنند؛ کشور ما هم باید به این سمت سوق پیدا کند تا از اقتصادی نفتی خلاص شویم.

دلیری درباره اقتصاد زیرزمینی که از فرار مالیاتی شکل می گیرد نیز گفت: اقتصاد زیرزمینی یا همان اقتصاد پنهان نه تنها در کشور ما بلکه در تمام کشورها برای فرار از مالیات شکل می گیرد اما در کشور ما این اقتصاد پنهان بیشتر است و علت شدت اقتصاد زیرزمینی در کشور ما نیز عدم وجود اطلاعات کافی از فعالیت های اقتصادی است.

معاون اسبق وزیر اقتصاد معتقد است ما می توانیم با راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی از اقتصاد پنهان که یکی از آفات اقتصاد هر کشوری محسوب می شود، جلوگیری کنیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: با راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی به طور نسبی فشار مالیاتی از روی بخش شفاف اقتصادی کشور مثل کارمندان و فرهنگیان که پیش از دریافت حقوق مالیات شان راه می پردازند کم  شده و نوعی عدالت نیز در این زمینه شکل می گیرد.
2Q== اقتصاددان نوشته