تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 مهر 1400 - 22:14
کد خبر : 64257

یک برداشت خطا از کاهش تحریم‌های ایران

یک برداشت خطا از کاهش تحریم‌های ایران

برخی رسانه‌های داخلی به اشتباه از قول وال استریت ژورنال نوشتند که آمریکا در صدد کاهش تحریم‌ها علیه ایران است. بررسی‌های بورسان نشان می‌دهد چنین موضوعی صحت ندارد و از گزارش روزنامه آمریکایی سوء برداشت شده است.  روز گذشته بود که در رسانه‌ها چرخید جو بایدن به دنبال بازگشت از تحریم‌های ترامپ علیه تهران است

برخی رسانه‌های داخلی به اشتباه از قول وال استریت ژورنال نوشتند که آمریکا در صدد کاهش تحریم‌ها علیه ایران است. بررسی‌های بورسان نشان می‌دهد چنین موضوعی صحت ندارد و از گزارش روزنامه آمریکایی سوء برداشت شده است.

 روز گذشته بود که در رسانه‌ها چرخید جو بایدن به دنبال بازگشت از تحریم‌های ترامپ علیه تهران است و قرار است تحریم‌ها کاهش یابند. عمده آن‌ها به گزارشی از وال استریت ژورنال استناد می‌کردند که بررسی دقیق آن نشان می‌دهد احتمالا نوعی سوبرداشت از آن صورت گرفته است.

 

تحریم‌ها تقویت می‌شوند، نه تضعیف

دیروز روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال بر اساس بیانیه جدید وزارت دارایی آمریکا نوشت که این کشور قرار است استفاده خود از ابزار تحریم‌ها را محدود سازد. گزاره‌ای که اگرچه صحیح است اما باید دقت داشت که تمرکز این بیانیه بر آن است که تحریم‌ها تاکنون نتوانسته‌اند مطابق انتظار و هدفشان عمل کنند و از این رو واشنگتن به دنبال «موثرتر» کردن آن‌هاست. بنابراین تحریم‌ها اگرچه شاید کمتر مورد استفاده قرار بگیرند، اما هدف تقویت اثرگذاری آن‌هاست. ضمن آنکه در این بیانیه صراحتا اعلام شده آمریکا قصد دارد مسیرهای دور زدن تحریم‌ها با ارزهای دیجیتال را ببندد.

 

ارجاع به یک گزارش قدیمی

در گزارش وال‌استریت ژورنال همچنین به نقد برخی کارشناسان نسبت به سیاست خارجه آمریکا و ناکامی تحریم‌ها در مهار ایران، ونزوئلا و کره شمالی پرداخته شده است؛ حال آنکه در بیانیه اصلی وزارت دارایی نامی از ایران یا کشوری خاص آورده نشده است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان،   از سوی دیگر، این روزنامه در انتهای مطلب ضمن ارجاع به گزارشی مربوط به تاریخ ۲۱ آوریل ۲۰۲۱ (اول اردیبهشت ۱۴۰۰) نوشته که آمریکا اعلام کرده که رفع تحریم‌های فلج‌کننده ایران را مدنظر دارد. اما این گزارش در اوایل مذاکرات هسته‌ای وین منتشر شده بود و در آن وال استریت ژورنال خبر داده بود که دولت بایدن برای برای کاهش برخی تحریم‌های ایران در زمینه‌هایی از جمله نفت، مالی و همچنین بخش‌هایی از صنعت آمادگی نشان داده است؛ خبری که تازگی ندارد و عراقچی، ریاست سابق هیات مذاکره‌کننده کشورمان خود در خلال شش دور مذاکرات وین توافق اولیه با آمریکا در این خصوص را به اطلاع رسانده بود.

 

وعده سر خرمن آمریکا؟

با این حال، در بخشی از بیانیه وزارت خزانه‌داری اشاره شده که در رویکرد جدید تحریمی تلاش خواهد شد دسترسی کشورهای تحت تحریم به کمک‌های بشردوستانه بهبود یابد. چنانکه نوشته شده است: وزارت خزانه‌داری تلاش خواهد کرد برای حمایت از جریان کمک‌های بشردوستانه مشروع در صورت لزوم، استثنائات تحریم‌ها را گسترش دهد و با استفاده از درس‌هایی که در ۲۰ سال گذشته آموخته است، کار خواهد کرد. اما آیا این به معنای آن است که روزنه‌ای در تحریم‌های حداکثری علیه ایران رخ خواهد داد؟ شاید پاسخ به این سوال چندان آسان نباشد اما باید یادآوری کرد در ۲۷ خرداد وزارت خزانه‌داری مدعی شده بود معافیت تحریمی برای مبادلات مرتبط با کرونا ایران قائل شده است. حال آنکه چقدر این معافیت در حقیقت اثرگذار بوده و آیا این موضوع موجب تسریع روند واردات واکسن کرونا به کشور شده است چندان مشخص نیست.

 

از این رو به نظر می‌رسد که نوعی خطا یا سوء برداشت از گزارش وال‌استریت ژورنال صورت گرفته است و در حقیقت آمریکا اظهارنظر جدیدی در مورد رفع تحریم‌ها علیه ایران نداشته است. شاید اگر نگوییم در بازبینی جدید تحریم‌ها شرایط احتمالا سخت‌تر خواهد شد، حداقل باید گفت خبری از کاهش فشارهای اقتصادی بر کشورهایی از جمله ایران نیست.

 

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....