تاریخ انتشار : یکشنبه 23 مرداد 1401 - 20:17
کد خبر : 97778

گوگل کاربران ایرانی را تحریم می کند؟

گوگل کاربران ایرانی را تحریم می کند؟

هفته گذشته بود که خبر تحریم جدیدی از گوگل، اکوسیستم فناوری ایران را در برگرفت؛ “تحریم جدید گوگل برای ارسال نوتیفیکیشن به کاربران ایرانی”. نوتیفیکیشن یا پیام اعلان، یکی از قابلیت های بسیار مهم روی محصولات دیجیتال است. گوشی ها و کامپیوترها، با نوتیفیکیشن ما را از جدیدترین اخبار و اعلان های موجود آگاه می

هفته گذشته بود که خبر تحریم جدیدی از گوگل، اکوسیستم فناوری ایران را در برگرفت؛ “تحریم جدید گوگل برای ارسال نوتیفیکیشن به کاربران ایرانی”.

نوتیفیکیشن یا پیام اعلان، یکی از قابلیت های بسیار مهم روی محصولات دیجیتال است. گوشی ها و کامپیوترها، با نوتیفیکیشن ما را از جدیدترین اخبار و اعلان های موجود آگاه می سازند. وظیفه ارسال نوتیفیکیشن ها، به عهده گوگل است. سرویس FCM یا به اصطلاح Firebase Cloud Messaging Platform، یک سرویس رایگان است که به توسعه دهندگان پلتفرم ها، امکان ارسال نوتیفیکیشن به کاربر نهایی را اعطا می کند.

هفته گذشته بود که گزارش هایی مبنی بر اختلال در سرویس FCM به گوش می رسید. شاید برایتان سوال شود که پس چگونه نوتیفیکیشن ها بدون اختلال ارسال می شدند؟ باید گفت که این سرویس ها، یک مدت انقضا دارند که این مدت، حدود ۲ ماه است. یعنی، پس از آخرین تمدید فعالیت این سرویس توسط ارائه دهنده که در این موضوع گوگل باشد، سرویس مذکور پس از حدود ۲ ماه به فعالیت خود پایان می دهد.

این تحریم، مستقیما بر کاربر نهایی تاثیر می گذارد و ارائه یک سرویس حیاتی را برای او قطع می کند. کمیل کمال، مدیر فنی مایکت، در گفتگو با دیجیاتو می گوید که «بر اساس قوانین جهانی، نباید کاربران نهایی مستقیما مورد تحریم قرار بگیرند». همین موضوع، شکی را بر می انگیزد که این اختلال از تحریم ناشی می شود، یا از فیلترینگ.

گوگل نوتیفیکیشن

وزارت ارتباطات تلاش دارد که سرویس پوش نوتیفیکیشن را ملی کند و همین تلاش، شبهه فیلترینگ را افزایش می دهد؛ تا جایی که میلاد نوری، یکی از فعالین حوزه تکنولوژی در قالب یک توییت این موضوع را اطلاع رسانی کرد. ایمان رحمتی زاده، از مدیران ارشد فایربیس گوگل به این توییت واکنش نشان داد و پس از بررسی، اعلام کرد که این اختلال، نه مربوط به فیلترینگ بوده، و نه تحریم؛ بلکه اختلالی در سرویس گوگل بوده که تا روز یکشنبه برای همگان برطرف می شود.

حال باید دید که با رفع و رجو شدن این اختلال، سیاست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در قبال این موضوع چیست و آیا در آینده، کاربران را به استفاده از سرویس های داخلی مجبور خواهد کرد یا خیر.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....