تاریخ انتشار : یکشنبه 14 شهریور 1400 - 14:01
کد خبر : 59569

گوشی موبایل من کجاست؟

گوشی موبایل من کجاست؟

از تعداد حدودا پانزده میلیونی دانش‌آموزان بالقوه کشور، عدد قابل توجه سه و نیم میلیون نفری قادر به ادامه تحصیل نیستند و علت قسمت مهمی از این تعداد به خاطر نداشتن گوشی مناسب برای تحصیل آنلاین است. اقتصاددان: این مساله می‌تواند باعث مشکلات روحی-روانی مختلف حتی احتمال دست زدن به اقدامات خطرناک در آنان می‌شود.

از تعداد حدودا پانزده میلیونی دانش‌آموزان بالقوه کشور، عدد قابل توجه سه و نیم میلیون نفری قادر به ادامه تحصیل نیستند و علت قسمت مهمی از این تعداد به خاطر نداشتن گوشی مناسب برای تحصیل آنلاین است.

اقتصاددان: این مساله می‌تواند باعث مشکلات روحی-روانی مختلف حتی احتمال دست زدن به اقدامات خطرناک در آنان می‌شود.

اینجا و آنجا شنیده می‌شود که نداشتن یک گوشی چیز چندان مهمی نیست که یک دانش‌آموز نتواند آن‌ را هضم کند و نسبت دادن اختلالات فوق به آن اغراق‌آمیز است.

انتقاد اول در چنین تحلیلی یکسان دانستن محتوای روانی و تحلیل ذهنی کودکان با افراد بالغ است. اساسا مساله فقدان برای تمام انسان‌ها با نوعی مایوس شدن همراه است و شدت و ضربه این یاس در کودکان چندین برابر بزرگسالان است چرا که از سویی تحصیل برای یک کودک از بزرگترین مساله‌های زندگی محسوب می‌شود؛ او همین گوشی ساده را یگانه راه رسیدن به آرزوهای کوچک و بزرگ خود می‌داند و با آن احساس هویت در خانواده و می‌کند، به جز در خانواده، در جامعه نیز به او هویت داده، وی را قادر به تعامل و تجربه یک زندگی شاد با دورنمایی رویایی همراه همسالانش می‌کند و از سوی دیگر کودکان در دانستن و استفاده از مکانیسم‌ها‌ی انطباقی و کنار آمدن با مشکلات و حل مشکل بسیار کم تجربه تر از بزرگسالان می‌باشند.

موضوع دوم ضربه مهلکی است که مفهوم فقدان برکودک وارد می آورد و دامنه وسیعی از تمام سطوح روانی کودک را از خودآگاه و پیش‌آگاه گرفته تا عمیق ترین قسمت‌های ناخودآگاه در بر می‌گیرد و در اکثر مواقع سیگنال تحقیرشدن و پایین‌تر بودن از دیگران را به ذهن آسیب‌پذیر این کودکان مخابره می‌کند.

بنابراین خواستن یک گوشی‌ برای تحصیل از طرف چنین دانش‌آموزانی را نمی‌توان در دسته بهانه‌های گوشی بازی تصور و تقسیم‌بندی کرد.

از مخلوط شدن حس یاس و استیصال مزمن از عدم توانایی تحصیل و حس تحقیر نداشتن و فقدان، معجونی خطرناک ساخته می‌شود که کمترین آسیب‌های آن در زندگی کودکان، اختلالاتی نظیر احساس غم عمیق، افسردگی، اضطراب و … است.

کوچک سازی مساله و ساده‌سازی آن عملا چیزی از این عوارض صعب و سخت نخواهد کاست و تنها راه پیش روی وزارتخانه آموزش پرورش و تمام آحاد و سازمان‌های اقتصادی دولتی و سازمان‌های مردم نهاد، تهیه گوشی‌هایی با قیمت مناسب برای این کودکان است تا هم امکان اتصال به شبکه آموزش را داشته باشند و هم اصل سی‌ام قانون اساسی که مبتنی بر آموزش رایگان تا پایان دوره متوسطه است، به عنوان یک حق قانونی محقق گردد.

وگرنه با احتمال سونامی دردناکی از افسردگی ماژور ، احساس بی‌ارزشی پیش‌رونده روبرو خواهیم بود که در موارد شدید، گاهی ممکن است به احساس عدم تمایل به ادامه زندگی هم بینجامد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....