تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 آذر 1400 - 19:35
کد خبر : 68317

گلچین اقتصادی روز…افزایش نرخ اجاره

گلچین اقتصادی روز…افزایش نرخ اجاره

  هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون مستاجران نباید نگران افزایش نرخ اجاره باشند، ارزش برگه‌های سهام عدالت چقدر شد؟ آیا

 

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون مستاجران نباید نگران افزایش نرخ اجاره باشند، ارزش برگه‌های سهام عدالت چقدر شد؟ آیا سامانه سهام عدالت هک شد؟ وزیر اقتصاد استیضاح می‌شود؟ تایید حقوق نجومی در پتروشیمی امیرکبیر توسط معاون وزیر و بی اعتنایی بازار ارز‌های دیجیتالی به یک شایعه را در بر دارد.

+مستاجران نباید نگران افزایش نرخ اجاره باشند

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی درباره اثرگذاری تعیین سقف اجاره‌بها در بازار مسکن اظهار داشت: در ابتدا باید به این نکته توجه شود، قیمت‌گذاری مصوب و تعیین سقف اجاره فقط شامل قراردادهای تمدید اجاره می‌شود و در اجاره‌های جدید قابلیت قیمت گذاری وجود ندارد. هدف از اجرای مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا در این طرح، فقط اجاره‌های تمدید بوده؛ با این هدف که تخلیه و جابه‌جایی در شرایط شیوع کرونا کاهش یابد؛ بنابراین، برای قراردادهای تمدید ضابطه سقف افزایش بها تا ۲۵ درصد تعریف شد. به نقل از ایلنا، معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به طور قطع این مصوبات در بازار اجاره اثرگذار بوده‌ است، افزود: می‌توان گفت بازار اجاره کنترل شده اما این کنترل نسبی است.

محمودزاده در پاسخ به این که گفته می‌شود رشد اجاره در بازار مسکن متناسب با افزایش ارزش ملک کشش دارد، گفت: تعیین اجاره بها متناسب با ارزش ملک یک واقعیت است اما نکته بسیار مهم توان پرداخت مردم است؛ از این روی، قیمت‌ها در بازار همواره براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در بحث تعیین قیمت‌ها توان مردم برای پرداخت اجاره را هم باید در نظر گرفت، اظهار داشت: طبیعت بازار این است که براساس توان متقاضی و میزان عرضه خود را تنظیم کند و قیمت ملک تنهایی برای تعیین قیمت‌ها ملاک نیست. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اگر قیمت ملک ثابت بماند و همین شرایط ادامه داشته باشد، مستاجران نباید نگران افزایش نرخ اجاره باشند، گفت: از سوی دیگر بازار اجاره به طور قطع به ساخت چهار میلیون واحد مسکونی واکنش نشان می‌دهد و این موضوع هم در بازار اثرگذار خواهد بود.

+ارزش برگه های سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۱ میلیون و ۸۳۵ هزار و ۲۹ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۵ درصد معادل ۶۱ هزار و ۴۶۷ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۱۰۱ هزار و ۱۷ تومان رسیده است. /نبض بورس

+آیا سامانه سهام عدالت هک شد؟

مسئولان شرکت سپرده گذاری مرکزی  به محض انتشار شایعه مبنی بر هک شدن اطلاعات سهامداران سهام عدالت،در شرکت سپرده گذاری مرکزی حضور پیدا کردند و با بررسی اطلاعات مشخص شد که سامانه هک نشده است. گروه هکری در فضای مجازی یکسری اطلاعات نادرست را برای فروش نشر داده بودند که با بررسی های صورت گرفته مشخص شد اطلاعات با مشخصات سامانه مطابقت ندارد و سامانه هک نشده است. در سامانه سهام عدالت مشخصات ۴۵ میلیون سهامدار وجود دارد. /صداو سیما

+وزیر اقتصاد استیضاح می شود؟

غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با مهر با تکذیب خبر استیضاح وزیر اقتصاد در مجلس گفت: متأسفانه خبر مذکور در رسانه‌ها به شکل نادرستی منتقل شده و بنده آن را تأیید نمی‌کنم. همانطور که در متن کامل این خبر نیز آمده، هیچ اشاره‌ای به استیضاح قطعی احسان خاندوزی در مجلس نشده است. زیرا تا زمانی که مجلس دستور عملی برای اجرایی شدن یک موضوع را نداده است، پیش گویی کردن آن هیچ گونه وجاهت حرفه‌ای و قانونی ندارد. چند ماه از فعالیت وزرای دولت بیشتر نگذشته و ممکن است در این مدت انتقاداتی نیز وجود داشته باشد؛ اما مساله این است که مجلس از نظر قانونی امکان پرسش سوال، استیضاح، مطالبه و بازخواست را دارد و ما به این وظایف قانونی خود در مواقع مورد نیاز عمل خواهیم کرد. اما اینکه مطرح شود ما اکنون وزیر خاصی را برای استیضاح در دستور کار داریم، به هیچ وجه مورد تأیید بنده نیست.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: لذا صحبت قبلی بنده ناظر بر این مطلب بوده که هر کجا وزرا به وظایف خود عمل نکنند و مجلس تشخیص دهد که در انجام وظایف خود ناتوان هستند، آن زمان می‌توان از ابزارهای قانونی در اختیار خود استفاده کرد. وی در خصوص شایعاتی که در روزهای اخیر مبنی بر ایجاد فهرست صد نفره‌ای که توسط برخی از نزدیکان وزارت اقتصاد برای استخدام در دستگاه‌های دولتی مطرح شده است نیز افزود: هنوز تخلفی از این موضوع مشاهده نشده است. باید ابتدا تخلفی صورت بگیرد تا مجلس به آن ورود کند. این موضوع صرفاً در فضای مجازی منتشر شده است.

+«بی ام و» خرید قطعه از ایران را تکذیب کرد

علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس چند روز گذشته در مورد اینکه آیا کشور تا این اندازه توان صادرات قطعه و خودرو دارد که بتواند در مقابل خودروی خارجی وارد کند، اظهار کرد: درحال‌حاضر میلیاردها دلار صادرات داریم و قطعه سازان داخلی به برندهای خارجی و اروپایی صادرات انجام می‌دهند؛ حتی برخی از شرکت‌های بخش خصوصی در حوزه قطعه‌سازی و نیرو محرکه به کشور آلمان و شرکت هایی همچون بنز و بی‌ام و صادرات انجام می‌دهند.
اما خبرنگار اسب بخار جهت پیگیری این موضوع، واسطه ای پیامی را برای گروه ب ام و ارسال کرد و حال پس از چند ساعت، BMW Group Info Germany پاسخ این پرسش که “آیا ب ام و از قطعه سازان ایرانی قطعه می خرد؟” را داده است.
پاسخ ب ام و به این سوال به شرح زیر است؛
آقای …
از اینکه در تاریخ ۲۲ نوامبر ۲۰۲۱ در ساعت ۰۷:۵۰ دقیقه بعد از ظهر با ما تماس گرفته اید، تشکر می کنیم.
پس از استعلام شما در خصوص واردات قطعه خودرو از جمهوری اسلامی ایران، به اطلاع می رساند که هیچگونه لوازم و قطعات خودرو از جمهوری اسلامی ایران وارد نشده است. به هر حال تیم امنیتی ما همه چیز را در این خصوص پیگیری خواهد کرد.

+گلایه معاون رئیس جمهور از دولت قبل؛ حقوق‌ها را ۲۰ درصد بالا بردند، ۳۰ درصد به تورم اضافه کردند

سیدمسعود میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه  در نشست هم اندیشی لایحه بودجه ۱۴۰۱، اظهار داشت: با کاهش تورم و بهبود رشد اقتصادی، قدرت خرید مردم افزایش خواهد یافت؛ این روش بهتر از آن است که ۲۰ درصد حقوق را بالا ببرند و ۳۰ درصد بر تورم کشور بیفزایند. میرکاظمی تصریح کرد: از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم به هیچ عنوان خلق پول انجام نشده و این روند موجب کاهش نرخ تورم نقطه ای در مهر و آبان شده است و بودجه سال آینده بر اساس منابع پایدار و بدون کسری بسته شد و مجلس شورای اسلامی نیز از این سیاست دولت حمایت کرد.
«بی ام و» خرید قطعه از ایران را تکذیب کرد/ گلایه معاون رئیس جمهور از دولت قبل؛ حقوق‌ها را ۲۰ درصد بالا بردند، ۳۰ درصد به تورم اضافه کردند/ تراکتور هم از قافله گرانی جا نماند/ سقوط آزاد پول ترکیه پس از صحبت اردوغان
وی با اشاره به اینکه کسری بودجه ریشه بسیاری از مشکلات کشور است، خاطرنشان کرد: وقتی بدون داشتن منبع دولتی حقوق ۲۰ درصد افزایش می یابد. در اصل با خلق پول، دست در جیب محرومان جامعه کرده و آنها باید هزینه این تصمیم را بپردازند، به این معنا که به حقوق افراد اضافه شده ولی در قبال آن با تورم، سه میلیون دیگر از جیبش برداشته شده است. دولت سیزدهم با ایجاد ثبات و رشد اقتصادی و کاهش نرخ تورم قدرت خرید مردم را افزایش می دهد.

+تائید حقوق نجومی در پتروشیمی امیرکبیر توسط معاون وزیر

احمد خانی نوذری، معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ارتباط زنده با شبکه خبر در مورد  انتشار فیش‌های نجومی از سه مدیر پتروشیمی امیرکبیر اظهار داشت: فیش‌هایی که در فضای مجازی منتشر شده حقوق نیست، بلکه گزارش مجموعه دریافتی‌هایی است که نهادهای نظارتی خود وزارت کار برای بررسی وضع پرداختی‌ها ورود و آن را به نهادهای قانونی منعکس کرده است و لزوماً به این معنا نیست که این افراد هر ماه چنین مبالغی دریافت می‌کرده‌اند. وی افزود: مجموعه پرداخت در یک ماه خاص ممکن است مرکب از مجموعه عملکرد و سایر اقدامات باشد که چنین رقمی را نشان می‌دهد. یعنی در ماه‌های قبلی کمتر از این رقم می‌گرفتند و به طور میانگین به مراتب پایین‌تر از این رقم‌ها بوده است. در عین حال پرداخت‌های خارج از ضابطه و خارج از عرف صورت گرفته است.

معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این پرسش که این سه نفر از مدیران پتروشیمی امیرکبیر معمولاً چقدر می‌گرفته‌اند، گفت: ما به واسطه یکسری از خلأ‌های قانونی با مواردی مواجه هستیم که پرداختی‌های غیر متعارف در برخی سطوح صورت می‌گرفته و عملاً میانگین پرداخت‌ها ممکن است به ۴۰، ۵۰ و یا ۶۰ میلیون تومان برسد که بخش زیادی از این پرداخت‌ها خلاف قانون است که باید با آن برخورد شود و در برخی پرداخت‌ها هم خلأ قانونی داریم که باید فکری جدید برای حل مشکل قانون بشود.

+ماه‌های آینده در صادرات نفت توفیق‌های بیشتری حاصل می‌شود

جواد اوجی وزیر نفت گفت: به حول و قوه الهی امروز این صنعت دست نیروهای بسیجی است، ما با این تفکر، لحظه‌ای در تولید و تأمین انرژی و امنیت انرژی کشور کوتاهی نخواهیم کرد و با اراده و توانی که در نیروهای مسلح خود می‌بینیم، در ماه‌های آینده در بخش صادرات نفت و میعانات نفتی و گازی توفیق‌های بیشتری نیز حاصل خواهد شد.

+افزایش هزینه خانوارها چقدر است؟

هزینه تامین کالا و خدمات در ایران به طور متوسط بیش از ۳۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و در این بین برخی اقلام بالغ بر ۷۰ درصد گران شده‌اند. به گزارش ایسنا، هرچند اعلام نرخ تورم در مهر و آبان سال جاری نشان دهنده توقف روند رو به افزایش آن است و شاخص‌ها در مسیر کاهشی حرکت کرده‌اند،نرخ تورم دو رقمی و بالاست، به طوری که در آبان‌ماه تورم سالانه ۴۴.۴ درصد ثبت شده است. بررسی جزئیات تورم در گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، در آبان‌ماه سال جاری، تورم نقطه به نقطه ۳۵.۷ درصد بوده که نشان می‌دهد، خانوارها برای تامین کالا و خدمات خود نسبت به سال گذشته به طور متوسط تا این اندازه متحمل افزایش هزینه شده‌اند.

بر این اساس، گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها با متوسط افزایش ۴۷ درصد و خوراکی‌ها ۴۶.۹ درصد همراه شده است. اما در بین گروه‌های موجود در سبد کالا و خدمات مصرفی مردم، بالاترین میزان تورم به گروه شیر، پنیر و تخم‌مرغ با ۷۰.۹ درصد برمی‌گردد و بعد از آن ماهی‌ها و صدف‌داران ۶۳.۲، هتل و رستوران با ۶۲.۴ و  گروه شکر، مربا و شیرینی با ۶۰.۱ درصد در رتبه‌های بعدی بالاترین افزایش قیمت نسبت به سال گذشته قرار دارد. در سایر گروه‌ها نیز میوه و خشکبار ۵۹ درصد، نان و غلات ۳۹.۷، خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی ۴۰.۶، مبلمان و لوازم خانگی ۳۹.۶ درصد گران شده است. بهداشت و درمان از جمله خدمات دریافتی مردم است که در مقایسه با پارسال به طور متوسط ۳۵.۲ درصد گران شده است.

+تراکتور هم از قافله گرانی جا نماند

معاون مالی گروه صنعتی تراکتورسازی ایران در نامه ای به ریاست اداره نظارت و ناشران گروه صنعتی و معدنی از افزایش قیمت تراکتور خبر داده است. در متن این نامه آمده است: احتراما به استحضار آن سازمان محترم می رساند طبق مصوبه جلسه مورخ ٢٩ آبان ١۴٠٠ هیات مدیره شرکت، نرخ فروش محصولات به طور میانگین به میزان ٣۵ درصد افزایش یافته است.

بی اعتنایی بازار ارزهای دیجیتالی به شایعه هندی!

با وجود اخباری از احتمال ممنوعیت رمزارزها در هند، ارزش بازار آن‌ها افزایش پیدا کرد. به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، در حالی که منابع خبری پیشتر از احتمال ممنوعیت ارزهای دیجیتالی تنها در بخش پرداخت در هند خبر داده بودند، حالا از مجلس این کشور خبر می رسد، یک پیش نویس در حال آماده شدن است که در صورت تصویب، فعالیت‌های مرتبط با رمزارزها را در این کشور ممنوع اعلام می‌کند. این لایحه تنها یک روز پس از آن به جریان افتاد که نخست وزیر هند گفت ارزهای دیجیتالی باعث گرفتن وقت جوانان کشور می شوند. سازمان نظارت بر تراکنش‌های مالی انگلیس اعلام کرد، سختگیری خود را بر تراکنش‌های مرتبط با رمزارزها در این کشور با هدف مقابله با پولشویی، اقدامات مجرمانه و تامین مالی تروریسم تشدید می‌کند. قرار است در قالب طرح جدید این سازمان، شماری از کارکنان برگزیده به طور ویژه در زمینه مقابله با اقدامات مجرمانه با استفاده از ارزهای دیجیتالی آموزش ببینند. انگلیس پیش از این، فعالیت شماری از صرافی‌های ارزهای دیجیتالی از جمله باینانس را غیرقانونی اعلام کرده بود.

سقوط آزاد پول ترکیه پس از صحبت اردوغان

روز گذشته رئیس‌جمهور ترکیه در اظهاراتی از کاهش نرخ بهره اظهار خرسندی و رضایت کرد و گفت: اقتصاد ترکیه باید از میان «دست کشیدن از سرمایه‌گذاری، رشد، تولید و اشتغال» و «پذیرش هزینه‌های تحولات مهم و تاریخی» یک گزینه را انتخاب کند. او همچنین در ادامه سخنانش بر ادامه تلاش‌هایش برای کاهش بیش از پیش نرخ بهره تاکید کرد و وعده تامین مالی ارزان تری را به شهروندان ترکیه‌ای داد. او افزود: «ما به خوبی می‌دانیم که با سیاست فعلی چه می‌کنیم، چرا آن را انجام می‌دهیم و نوع خطراتی که دارد و در پایان به چه چیزی خواهیم رسید.»
اردوغان با تاکید بر این که بالا بردن نرخ بهره به کاهش تورم منجر نمی‌شود، بر این موضوع تاکید کرد که مخالف سیاست‌هایی است که اقتصاد کشور را کوچک می‌کند و مردم را به سمت بیکاری، گرسنگی و فقر سوق می‌دهد. او در پایان از حضور ترکیه در «جنگ استقلال اقتصادی» صحبت‌ کرد و قول پیروزی در این جنگ را داد. روز دوشنبه نیز اردوغان به صراحت گفته بود سیاست‌های قدیمی را مبتنی بر نرخ بهره بالا و پول ملی قوی که به بهانه کنترل تورم به کار گرفته می‌شود، کنار گذاشته و در عوض به ساختار جدیدی روی آورده است که سرمایه‌گذاری بیشتر، صادرات و ایجاد شغل را در اولویت قرار می‌دهد.
«بی ام و» خرید قطعه از ایران را تکذیب کرد/ گلایه معاون رئیس جمهور از دولت قبل؛ حقوق‌ها را ۲۰ درصد بالا بردند، ۳۰ درصد به تورم اضافه کردند/ تراکتور هم از قافله گرانی جا نماند/ سقوط آزاد پول ترکیه پس از صحبت اردوغان
فعالان اقتصادی ترکیه، اما با اردوغان همراه نبودند و در واکنش به اظهارات اردوغان نرخ برابری دلار در برابر لیر با بیش از ۱۷ درصد جهش به ۳۴/ ۱۳ رسید. در کمتر از ۲۴ ساعت قبل از رسیدن نرخ برابری دلار به لیر به این سطح بی‌سابقه، نرخ برابری در سطح ۴/ ۱۱ قرار داشت. با این حال به‌ دلیل تلاطم بازار، لیر توانست بخشی از کاهش ارزش خود را تا سطح برابری ۶/ ۱۲ ارزش خود مقابل دلار را بازیابی کند. از ابتدای سال جاری میلادی، لیر بیش از ۴۵ درصد از ارزش خود را از دست داده است. /دنیای اقتصاد؛

دلار جهانی عقب نشست

پس از چهار روز صعود متوالی، ارزش دلار، سرانجام کمی کاهش یافت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۱ درصد کاهش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۶.۵۱۰ واحد بسته شد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....