تاریخ انتشار : یکشنبه 28 دی 1399 - 20:00
کد خبر : 31740

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون کمک ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومانی برای چه کسانی واریز شد، دومین هفته کاهشی طلا

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون کمک ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومانی برای چه کسانی واریز شد، دومین هفته کاهشی طلا در بازار جهانی ثبت شد، شاخص دلار به روند صعودی اش ادامه داد، افزایش ارزش ارز‌های دیجیتالی، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ و تلاش اروپا برای کاهش وابستگی به دلار را در بر دارد.

+قطع ۱۲۰ هزار پایانه فروشگاهی فاقد پرونده مالیاتی

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی ضمن اشاره به اتمام مراحل عملیاتی سازی ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان تا قبل از پایان امسال گفت: تا تاریخ ۲۵ دی‌ماه امسال، ۱۲۰ هزار پایانه فروشگاهی که پرونده مالیاتی ندارند و یا پرونده ناقص دارند و یا دارنده پایانه فوت شده است، قطع گردید.

+کمک ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومانی برای چه کسانی واریز شد

سازمان هدفمند سازی یارانه ها با صدور اطلاعیه ای در خصوص زمان واریز یارانه حمایت معیشتی ویژه اقشار کم درآمد اعلام کرد:

پیرو مصوبات مجلس محترم شورای اسلامی و ستاد ملی مبارزه با کرونا “دومین مرحله یارانه حمایت معیشتی ویژه اقشار کم درآمد” بر اساس لیست افراد مشمول اعلام شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  ساعت ۲۴:۰۰ روز شنبه مورخ ۲۷/۱۰/۱۳۹۹ به حساب ذینفعان واریز شد و قابل برداشت است.

بر اساس مصوبات فوق الذکر مقرر گردیده است:

۱-به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی هر نفر ماهیانه ۱۲۰ هزار تومان پرداخت شود.

۲- به سایر افراد با دارا بودن مشخصات زیر ماهیانه ۱۰۰ هزار تومان پرداخت خواهد شد.

افرادی که هیچ یک از اعضای خانواده آنها حقوق دریافت نمی کنند، افرادی که هیچ یک از اعضای خانواده آنها بیمه پرداز نباشند، افرادی که اعضای خانوارشان طبق شاخص های بانکی از درآمد حداقلی برخوردار نباشند و افرادی که در گروه یارانه معیشت بگیر باشند.

دومین هفته کاهشی طلا در بازار جهانی ثبت شد

با ادامه افزایش ارزش دلار که بر جذابیت طلا سایه افکند، قیمت این فلز گرانبها در روز جمعه بیش از یک درصد کاهش یافت و دومین هفته متوالی کاهشی را ثبت کرد. هر اونس طلا با ۱۸٫۰۸ دلار کاهش ۱۸۲۸٫۴۵ دلار فروخته شد. شاخص دلار بیشترین افزایش هفتگی از اکتبر ۲۰۲۰ را ثبت کرده است و این امر طلا را برای مالکان ارزهای دیگر جذاب تر می‌سازد.

+شاخص دلار به روند صعودی اش ادامه داد

ارزش دلار باز هم مقابل ارزهای مهم جهانی افزایش یافت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۶۲ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۷۷۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۲۱ دلار اعلام شد (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است).

+افزایش ارزش ارزهای دیجیتالی

پس از یک روز نزولی بازدهی ارزهای دیجیتالی در بازارهای جهانی مجددا رو به افزایش گذاشت. این امکان وجود دارد که هدف ۴۰ هزار دلاری بیتکوین بار دیگر محقق شود.

بروزرسانی قیمت ارزهای دیجیتالی (تا ۱۳ ظهر به وقت شرقی)

۱- بیتکوین

قیمت: ۳۶ هزار و ۲۵۹.۲۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۳۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۸.۹ درصد کاهش

۲- اتریوم

قیمت: ۱۲۳۹.۴۸ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۸.۲۸ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲.۱۲ درصد افزایش

۳- لایت کوین

قیمت: ۱۴۵.۴۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۵.۴۳ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۳.۴۸ درصد کاهش

۴- بیتکوین کش

قیمت: ۴۹۹.۳۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۶۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۴ درصد افزایش

۵- مونرو

قیمت: ۱۵۸.۶۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۹۷ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۹.۵۶ درصد افزایش

۶- میکر

قیمت: ۱۵۲۶.۱۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۶.۶۹ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۷.۷۸ درصد افزایش

۷- دش

قیمت: ۱۲۷.۴۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۷۷ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۰.۲۳ درصد افزایش

۸- زد کش

قیمت: ۱۱۰.۰۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۷۷ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۰.۳۳ درصد افزایش

+دلار هزار تومان عقب نشینی کرد

در معاملات دیروز بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۲۳۵۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۲۹۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته ‌شد که نسبت به روز پنج شنبه، ۱۰۰۰ تومان ارزان‌تر شده است. همچنین هر اسکناس یورو به نرخ ۲۷۲۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل با افت ۱۴۵۰ تومانی نسبت به پایان هفته قبل، به نرخ ۲۷۸۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته ‌شد.

+پیش بینی تحلیلگران از قیمت طلا

در نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز کارشناسان وال استریت پیش بینی کردند ریزش قیمت طلا بعید است سریعا احیا شود. به گزارش ایسنا، تحلیلگران به کیتکونیوز گفتند: طلا در پایان هفته در نتیجه ریزش بازارهای سهام که باعث وحشت بازارهای فلزات در معاملات روز جمعه داشت، فشار کاهشی شدیدی را تجربه کرد. بعلاوه رشد شاخص دلار آمریکا اوضاع را برای طلا در کوتاه مدت دشوارتر کرد. آدام بوتون، رییس استراتژیست فارکس لایو اظهار کرد: بازار در حال وفق یافتن با پیامدهای تدابیر محرک مالی، نگرانیهای تورمی و بهبود ارزش دلار آمریکاست. مدتی طول خواهد کشید تا روند صعودی طلا دوباره آغاز شود. فیلیپ استرایبل، استراتژیست ارشد بازار در شرکت بلو لاین فیوچرز اظهار کرد: با نزولی شدن بازارهای سهام، سرمایه گذاران به وحشت افتاده و دست به فروش زده اند. اگر روند رشد شاخص دلار و بازده اوراق خزانه ادامه پیدا کند، اونس طلا ممکن است به پایین ۱۸۰۰ دلار سقوط کرده و تا سطح ۱۷۹۵ دلار عقب نشینی کند.

در نظرسنجی کیتکونیوز از کارشناسان بازار، ۱۶ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۳۷.۵ درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کرده و ۳۷.۵ درصد نظر خنثی داشتند و تنها ۲۵ درصد به افزایش قیمت طلا در هفته جاری خوش بین بودند. تحلیلگران همچنین به الگوی فنی اشاره کردند که نشانه احتمال کاهش بیشتر قیمتها در روزهای آتی است.

برخلاف تحلیلگران، اکثریت سرمایه گذاران خرد که در نظرسنجی کیتکونیوز شرکت کردند، صعود قیمت طلا به سطح بالاتر را پیش بینی کردند. از ۱۷۰۱ نفری که در نظرسنجی سرمایه گذاران رای داند، ۵۴.۴ درصد افزایش قیمت و ۲۳.۷ درصد کاهش قیمت را پیش بینی کردند و ۲۱.۹ درصد نظری نداشتند.

جایزه ۷۰ میلیون دلاری برای پیدا کردن یک رمز ورود

جیمز هاولز ۳۵ ساله از انگلستان یک مهندس کامپیوتر است که از سال ۲۰۱۳ مشغول استخراج بیتکوین بوده اما ممکن است که ثروت هنگفت وی به دلیل ناتوانی اش در بازیابی اطلاعاتش بر باد رود. وی اکنون هشت بار رمز ورود به کیف پول الکترونیکی خود را نادرست وارد کرده است اما اکنون با کمک متخصصان بازیابی اطلاعات در تلاش است تا رمز عبور خود را پیدا کند.

هاولز ۷۵۰۰ بیتکوین در کیف پول خود دارد که ارزش آن ها در مجموع رقمی حدود ۲۸۰ میلیون دلار برآورد می شود. او اکنون ۲۵ درصد این مبلغ را به عنوان جایزه برای کسی در نظر گرفته است که بتواند رمز عبور را پیدا کند.

با وجود اینکه تلاش هایی برای بازیابی این اطلاعات انجام شده اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که شانسی برای احیای اطلاعات وجود ندارد. هاولز با بیان اینکه بسیاری از شرکت ها تقاضای وی را برای همکاری در یافتن رمز عبور رد کرده اند، گفت: تاجایی که می دانم بسیاری از شرکت ها امیدی به بازیابی اطلاعات ندارند.

+کاهش نرخ دلار تا ١۵ هزار تومان، برای بورس مثبت است یا منفی؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: کاهش نرخ دلار می تواند اثر مثبت در سهام برخی از شرکت ها داشته باشند و پیش بینی افت قیمت دلار باعث روند صعودی سهام این شرکت ها در معاملات فعلی بازار خواهد شد. وی با اشاره به اینکه بازار سهام اکنون به دلیل فشار فروش از سوی سهامداران حقیقی در حال افت است و عامل دیگری در این روند نزولی هیجانی تاثیر ندارد، تاکید کرد: در این شرایط، حقوقی ها در حال خرید هستند که این خرید به معنای حمایت از بازار نیست و هدف خرید آنها ارزنده بودن قیمت فعلی سهام شرکت ها در بورس تلقی می شود.

کدیور روند معاملات بورس را پیش بینی کرد و افزود: براساس پیش بینی های صورت گرفته به نظر می رسد بازار به روند صعودی بازگردد اما زمان دقیق آن را به طور قطعی نمی توان اعلام کرد. این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه روند فعلی بازار عجیب به نظر می رسد و شاخص کل بورس نباید تا این محدوده ها افت می کرد، گفت: افت دیروز بازار و وجود صف فروش در برخی از سهام به هیچ عنوان منطقی نیست و فقط شرایط هیجانی ایجاد شده در بازار، معاملات بورس را وارد مدار نزولی کرده است. وی تاکید کرد: اکنون سهامداران حقیقی به صورت هیجانی و به دلیل وجود صف فروش در بازار اقدام به عرضه های غیرمنطقی در بازار می کنند، فارغ از اینکه نسبت به ارزنده بودن سهام خود مطلع باشند.

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت درمقایسه با روز قبل تر، ۴.۲ درصد (۳۳۱ هزار و ۷۳۷ تومان) کاهش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۶۵۱ تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۵۲۳ هزار و ۱۹۰ تومان رسیده است.

تلاش اروپا برای کاهش وابستگی به دلار

راشاتودی: برخی از منابع خبری از تلاش های اتحادیه اروپا برای کاهش وابستگی به دلار با توجه به فشارهای اخیر اقتصادی و مالی آمریکا بر اتحادیه اروپا خبر داده اند. مقامات اروپایی در بیانیه ای که احتمالا هفته آینده به صورت رسمی منتشر خواهد شد از وابستگی بالای جهان به دلار انتقاد کرده اند. بروکسل با توجه به درس های همه گیری کرونا تصمیم گرفته است جایگاه یورو را در مبادلات جهانی تقویت کند. استفاده بیشتر از یورو می تواند زمینه ساز کاهش وابستگی کشورهای اروپایی به دلار و تقویت مناسبات تجاری با آن ها شود. طبق بخش هایی از این بیانیه که قرار است منتشر شود، کاهش وابستگی به دلار یکی از راهکارهای اصلی این اتحادیه برای کاهش شوک های خارجی عنوان شده است.

انتظار می رود روی کار آمدن دولت بایدن باعث تقویت مناسبات تجاری و اقتصادی آمریکا و اروپا شود اما کشورهای اروپایی مصمم هستند وابستگی خود را به دلار کاهش دهند. آن طور که در این بیانیه آمده است، بروکسل نسبت به آسیب پذیری اقتصاد خود از سیاست های واشنگتن نگران است که از جمله این پیامدها می توان به تحریم های آمریکا و محروم شدن اروپا از بازار ایران پس از خروج دولت ترامپ از برجام اشاره کرد.

+تکذیب شایعه بنزین تشویقی ایام کرونا

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، شایعه اخیر درباره اختصاص ۵۰ لیتر بنزین تشویقی به رانندگان قانون مداردر ایام کرونا را تکذیب کرد.

 

 

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....