تاریخ انتشار : شنبه 20 دی 1399 - 20:57
کد خبر : 31101

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند. این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد صفر درصدی حجم پول در آذر ماه، جلسه حقوقی‌های بورسی با معاون اول رئیس‌جمهور،

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد صفر درصدی حجم پول در آذر ماه، جلسه حقوقی‌های بورسی با معاون اول رئیس‌جمهور، سهام عدالت ارزان‌تر شد!، ارزش دارایکم چقدر شد؟، کاهش ارزش پالایشی یکم، ثبت اولین رشد هفتگی وال‌استریت در ۲۰۲۱، هزینه تهرانی‌ها برای خرید خانه ۸۳ درصد بیشتر شد و کاهش قیمت سکه در بازار تهران را در بر دارد.

+رشد صفر درصدی حجم پول در آذر ماه

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، بانک مرکزی اعلام کرد: رشد صفر درصدی پول نسبت به ماه گذشته (آبان ۱۳۹۹) و همچنین کاهش ۱۰.۳ درصدی رشد دوازده ماهه این متغیر در آذر ماه امسال (۶۹.۷ درصد) نسبت به رشد دوازده ماهه منتهی به آبان ماه ۹۹ (۸۰ درصد) از کاهش سیالیت سپرده‌ها و ماندگار شدن بیشتر آنها حکایت دارد و از علائم کاهش انتظارات تورمی است.

+حال و روز بورس تعریفی ندارد

شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۲۴۸۰۷ واحدی معادل ۱.۸۹ درصد به یک میلیون و ۲۸۵ هزار و ۹۴۸ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با افت ۲۲۸ واحدی به ۱۸ هزار و ۸۴۷ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۶۴۸۲ واحدی معادل ۱.۸۹ درصد به رقم ۳۳۶ هزار و ۳۷ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با افت ۷۶۵ واحدی معادل ۰.۱۷ درصد، عدد ۴۵۹ هزار و ۸۰۵ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۵۰۰ واحدی به رقم ۳۰۰ هزار و ۹۷۸ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۲۶۰۴۱ واحد کاهش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۸۳۲ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۲۱۹۶۷ واحد کاهش به رقم ۹۲۰ هزار و ۹۱۷ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۳۶۶۹۸ واحد کاهش همراه بود و عدد ۲ میلیون و ۶۷۰ هزار واحد را به نمایش گذاشت.

+جلسه حقوقی‌های بورسی با معاون اول رئیس‌جمهور

یک مقام مسئول در سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با مهر، گفت: از جلسه شرکتهای حقوقی بزرگ بورسی با اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در نهاد ریاست جمهوری خبر داد. وی افزود: این جلسه به منظور برنامه‌ریزی برای حمایت شرکتهای حقوقی بزرگ از بازار سرمایه در حال برگزاری است. این مقام مسئول ادامه داد: روند منفی شاخص ظرف روزهای گذشته عامل اصلی فراخوانی معاون اول رئیس جمهور از شرکتهای بزرگ حقوقی بورسی و صندوق‌های سرمایه گذاری بانک‌ها از سوی معاون اول رئیس جمهور است.

+سهام عدالت ارزان تر شد!

ارزش پورتفوی بورسی سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی امروز ۲۶۵ هزار و ۸۳۳ تومان کاهش یافت و به ۸ میلیون و ۴۱۷ هزار و ۶۲۰ تومان رسید. در معاملات هفته گذشته ارزش این سهام عدالت به ۸ میلیون و ۶۸۳ هزار و ۴۵۳ تومان رسیده بود، اما افت امروز بازار سرمایه موجب شد که سهام موجود در سبد بورسی سهام عدالت ۳.۰۶ درصد کاهش یابد. بر این اساس، ارزش ۶۰ درصد سهام عدالت آزاد شده نیز به ۵ میلیون و ۵۰ هزار و ۵۷۲ تومان افت کرد. /نبض بورس

+ارزش دارایکم چقدر شد؟

قیمت پایانی هر واحد از دارایکم با کاهش ۳.۰۸ درصدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۱۴ هزار و ۱۷ تومان معامله شد تا ارزش ۲۰۰ واحد از اولین ETF دولتی به ۲ میلیون و ۸۰۳ هزار و ۴۰۰ تومان کاهش پیدا کند. البته در معاملات روز جاری آخرین قیمت معامله شده برای هر واحد از دارایکم با کاهش ۳.۱ درصدی نسبت به روز معاملاتی قبل ۱۴ هزار و ۱۵ تومان معامله شد.

+کاهش ارزش پالایشی یکم

امروز شنبه ۲۰ دی ۹۹ معاملات سهم پالایش قیمت پایانی هر واحد از پالایش یکم با افت ۳.۱۲ درصدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۶ هزار و ۶۸۱ تومان معامله شد تا ارزش ۵۰۰ واحد از دومین ETF دولتی به ۳ میلیون و ۳۴۰ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش پیدا کند. البته در معاملات روز جاری آخرین قیمت معامله شده برای هر واحد از پالایش یکم با کاهش ۲.۹ درصدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۶ هزار و ۶۹۶ تومان معامله شد. این در حالی است که هر واحد از این صندوق به متقاضیان به قیمت ۱۰ هزار تومان و در مجموع ۵۰۰ واحد از آن به قیمت ۵ میلیون تومان فروخته شده بود.

ثبت اولین رشد هفتگی وال‌استریت در ۲۰۲۱

سی‌ان‌بی‌سی: سهام آمریکا در معاملات روز جمعه در حالی رکوردشکنی کردند و به اولین سود هفتگی خود در ۲۰۲۱ دست یافتند که سرمایه‌گذاران چشم‌انداز بسته مالی جدید این کشور و داده‌های مشاغل ناامیدکننده آن را بررسی می‌کردند. سهام آمریکا در معاملات روز جمعه با نوسانات زیادی روبرو شدند. شاخص‌های سهام پس از اظهارات استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری ترامپ که اعلام کرد به هیچ‌وجه از یارانه نقدی ۲۰۰۰ دلاری حمایت نمی‌کند، سقوط کرده بودند. گزارش ناامیدکننده مشاغل ماه دسامبر هم این سقوط را تشدید کرد اما امید سرمایه‌گذاران به وعده‌های حمایت مالی دموکرات‌ها در نهایت باعث مثبت شدن شاخص‌های سهام شد.

میانگین صنعتی داوجونز ۰.۱۲ درصد یا ۳۶.۱۷ واحد رشد کرد و به رکورد تاریخی جدید ۳۱,۰۷۷.۳۰ واحد رسید. اس‌اندپی ۵۰۰ با ۰.۵۵ درصد رشد مواجه شد و در رکورد جدید ۳,۸۲۴.۶۸ واحد بسته شد. کامپوزیت نزدک ۱.۰۳ درصد جهش کرد و در رکورد جدید ۱۳,۲۰۱.۹۷ واحد به کار این هفته خود پایان داد. این هفته شاخص اس‌اندپی ۱.۳ درصد و شاخص‌های نزدک و داوجونز به ترتیب ۱.۱ درصد و ۱.۸ درصد رشد کردند.

+کاهش معنادار قیمت دلار و یورو در اولین روز هفته

بررسی روند نرخ گذاری ارز در اولین روز هفته (شنبه بیستم دی ماه ۹۹)، نشان از افت معنادار بهای دلار و یورو در صرافی های مجاز و بانکی سطح کشور دارد. هر اسکناس دلار آمریکا در این صرافی ها به نرخ ۲۳۷۰۰ تومان از فروشندگان ارز در بازار، خریداری می شود و در مقابل به نرخ ۲۴۸۷۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می شود که این رقم نسبت به پنج شنبه هفته قبل، ۶۸۰ تومان ارزان تر شده است. همچنین نسبت به یک هفته قبل، یعنی شنبه (۱۳ دی ماه)، ۷۵۰ تومان کاهش نرخ دارد. بر اساس این گزارش، یورو نیز امروز با افت محسوسی همراه بوده و در لحظه انتشار این گزارش، به قیمت ۲۹۳۵۰ تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به نرخ ۳۰۵۲۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود که این نرخ نسبت به پایان هفته قبل، ۱۰۳۰ تومان کاهش نرخ دارد.

+کاهش قیمت سکه در بازار تهران

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز (شنبه) با کاهش ۶۲۳ هزار تومانی نسبت به روز پنجشنبه گذشته ۱۱ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان معامله شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون  و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون تومان، ربع سکه چهار میلیون تومان و سکه یک گرمی هم در برابر دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان فروخته شد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۰۶ هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای چهار میلیون و ۷۹۵ هزارتومان رسید.

کاهش قیمت جهانی طلا در آخرین روز معاملات بازار

به دنبال چشم‌انداز انتقال قدرت آرام در آمریکا، قیمت طلا در آخرین روز معاملات بازارهای جهانی بیش از ۴ درصد کاهش یافت؛ نقره نیز نزدیک به ۱۰ درصد کاهش ارزش را ثبت کرد. هر اونس طلا با ۶۴٫۹۴ دلار کاهش ۱۸۴۹٫۰۱ دلار فروخته شد. عملکرد طلا طی هفته، بدترین عملکرد از ماه نوامبر به شمار می‌رود. ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار گفت: « طلا برای بسیاری از سرمایه گذاران یک تغییر بزرگ اساسی داشته و آنها شروع به کنار گذاشتن تجارت امن خود کرده‌اند.» «شما احتمالا شاهد جریان قوی ورود سرمایه به بازار اوراق قرضه خواهید بود و این امر بخشی از جذابیت طلا برای سرمایه‌گذاری را کم خواهد کرد.» کنترل سنای آمریکا به دست دموکرات ها، احتمال اجرای محرک های مالی بیشتر را افزایش داده و ارزش اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا را به بالاترین رقم از ماه مارس رسانده است. جفری سیکا، تحلیلگر بازار گفت: «از زمانیکه ترامپ با انتقال منظم قدرت موافقت کرده است «مقداری برداشت سود» صورت گرفته است.»

قیمت نفت در اوج ۱۱ ماهه ایستاد

قیمت نفت تحت تاثیر وعده عربستان سعودی برای کاهش تولید و رشد قوی بازارهای سهام به بالاترین حد خود در حدود یک سال اخیر صعود کرد و رشد هفتگی به ثبت رساند. به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در مارس با یک دلار و ۶۱ سنت افزایش، در ۵۵ دلار و ۹۹ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در فوریه با یک دلار و ۴۱ سنت افزایش، در ۵۲ دلار و ۲۴ سنت در هر بشکه بسته شد. هر دو شاخص بیش از شش درصد رشد هفتگی داشته و در بالاترین حد از فوریه سال گذشته ایستادند. به گفته فیلیپ فلاین، تحلیلگر ارشد گروه پرایس فیوچرز، سرمایه گذاران انتظار دارند بازار برای مدتی عرضه محدودتری پیدا کند و با وجود نگرانیهایی که پیرامون محدودیتهای کرونایی وجود دارد، وعده عربستان سعودی برای کاهش بیشتر تولید، توازن بازار را حفظ می کند.

+احتمال همکاری خودروسازان ایرانی با چینی ها

ویر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: در تلاشیم امکانی فراهم شود تا شرکت‌هایی که می‌توانند، خودروهای با کیفیت و با قیمت مناسب در داخل تولید کنند؛ ما گام به گام در جهت تحقق این سیاست پیش می رویم.

علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره احتمال همکاری خودروسازان ایرانی با شرکت‌های چینی برای تولید خودرو که در برخی رسانه ها مطرح شده است،  گفت: در صنعت خودروسازی به دنبال شکست انحصار، افزایش تولید و تقویت رقبای جدید در بازار هستیم. وی در گفت و گو با خانه ملت  افزود: هر شرکتی آمادگی داشته باشد که عمق ساخت داخل را افزایش دهد، مورد حمایت وزارت صمت است.

+همتی: استقلال بانک مرکزی ضروری است

رئیس کل بانک مرکزی امروز در حاشیه جلسه با مدیران عامل بانک‌ها و موسسات اعتباری گفت: انتظارات تورمی کنترل شده است و رای کنترل تورم، استقلال بانک مرکزی ضروری است. وی همچنین در یادداشتی اینستاگرامی تاکید کرد: توقف رشد «پول» و کاهش رشد دوازده ماهه آن در آذر ماه نسبت به آبان، علامت مهمی از کاهش انتظارات تورمی است.

+هزینه تهرانی‌ها برای خرید خانه ۸۳ درصد بیشتر شد

گزارش مرکز آمار ایران در مورد وضعیت خرید مسکن در تهران در آذر ماه امسال نشان می‌دهد که شاخص به حدود ۵۸۹ رسیده و این عدد نسبت به آبان ماه ۸.۵ درصد کاهش دارد. اما بررسی روند تورم نقطه به نقطه در این ماه که نشان دهند تغییرات شاخص نسبت به آذرماه سال قبل است حاکی از آن است که تورم نقطه‌ای به ۸۳ درصد رسیده است، به عبارتی باید خریداران یک واحد مسکونی در شهر تهران نسبت به آذر ١٣٩٨، حدود ۸۳ درصد بیشتر پرداخت کنند.
ع
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....