تاریخ انتشار : شنبه 5 مهر 1399 - 21:39
کد خبر : 19961

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد بی‌رمق شاخص بورس در اولین روز هفته، ممنوعیت نوسان گیری روزانه درخواست فعالان بازار

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد بی‌رمق شاخص بورس در اولین روز هفته، ممنوعیت نوسان گیری روزانه درخواست فعالان بازار سرمایه بود، توصیه عضو شورای عالی بورس به سهامداران، افت نسبی قیمت دلار در ساعات پایانی بازار، فاصله تورمی دهک‌ها، حمایت هند از خودرو‌های برقی و انفجار قیمت گاز طبیعی با بالا رفتن تقاضای جهانی را در بر دارد.

رشد بی‌رمق شاخص بورس در اولین روز هفته

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، امروز شاخص کل با ۴۰۷۴ واحد افزایش معادل ۰٫۲۵ درصد به یک میلیون و ۶۱۵ هزار و ۶۵۵ واحد، شاخص‌ قیمت وزنی – ارزشی با ۱۰۶۸ واحد افزایش معادل ۰٫۲۹ درصد به ۴۲۳ هزار و ۶۷۲ واحد، شاخص کل هم وزن با ۹۱۲ واحد کاهش معادل منفی ۰٫۲۲ درصد به ۴۱۲ هزار و ۵۲۹ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۵۹۷ واحد کاهش معادل منفی ۰٫۲۲ درصد به ۲۷۰ هزار و ۳۲۴ واحد، شاخص آزاد شناور با ۷۱۱۶ واحد کاهش معادل منفی ۰٫۳۳ درصد به دو میلیون و ۱۴۵ هزار و ۵۵۷ واحد، شاخص بازار اول با ۵۵۰۸ واحد کاهش معادل منفی ۰٫۴۷ درصد به یک میلیون و ۱۷۸ هزار و ۹۰۵ واحد و شاخص بازار دوم با ۴۲۶۷۶ واحد افزایش معادل ۱٫۳۲ درصد به ۳ میلیون و ۲۷۵ هزار و ۹۹۵ واحد رسید. در نیمه دوم داد و ستدهای امروز بورس، در یک میلیون و ۱۲۹ هزار نوبت معاملاتی، ۷ هزار و ۲۰۴ میلیارد برگه اوراق بهادار به ارزش ۸۱ هزار و ۶۳ میلیارد ریال در بورس معامله شد.

گزارش بورس امروز شنبه 5 مهر 99/ سبزپوشی شاخص کل/ سهامداران برای خرید کدام نمادها به صف نشستند؟

+ممنوعیت نوسان گیری روزانه، درخواست فعالان بازار سرمایه بود

علی صحرایی مدیرعامل بورس تهران درباره تصمیم جدید بورس مبنی بر عدم امکان فروش سهام خریداری شده در یک روز که بلافاصله با موافقت‌ها و مخالفت‌هایی همراه شد گفت: این تصمیم که تا زمان اطلاع بعدی ادامه خواهد داشت، خواسته فعالان بازار بود و نهاد ناظر بازار سرمایه، آن را مصوب کرد. اصولاً چرا فعال حقیقی یا حقوقی که هنوز پولی پرداخت نکرده باید قادر به فروش سهامی باشد که در همان روز خریداری کرده است؟ از سوی دیگر زمانی که ناشران یا بازارگردان ها، مسئولیت نقد شوندگی و اطمینان بخشی به بازار را به عهده می‌گیرند نباید با رفتار نوسان گیری روبه رو شوند. صحرایی در برابر این پرسش که با توجه به افزایش روند تسهیل و تسریع معاملات سهام در سال‌های اخیر، آیا این تصمیم جدید بورس تهران بازگشت به عقب و کند شدن رویه‌ها نیست؟ گفت: خیر؛ در گذشته هم تسویه سهام، بعد از پرداخت وجه بود، اما تا قبل از امروز خریداران اعتباری سهام، اقدام به پرداخت وجه در همان روز نمی‌کردند؛ بنابراین نگاه سرمایه گذاران به بازار نباید یک روزه باشد. از سوی دیگر هر تصمیمی دارای مزایا و معایبی بوده و موافقان و مخالفانی دارد؛ اما اصل مهم، رعایت انصاف و ایجاد تعادل و رویه‌های مناسب و اصولی است تا زمینه ایجاد بازاری عمیق، توسعه یافته و شفاف‌تر و نقدشونده‌تر از همیشه فراهم شود. مدیرعامل بورس تهران، از ممنوع شدن معاملات الگوریتمی سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی هم دفاع کرد و گفت: این رویه توسط ماشین انجام می‌شد و با تبعات منفی برای بازار همراه بود؛ در این میان هرچند ممنوعیت معاملات الگوریتمی میزان نقدینگی را کاهش دهد، اما به نفع همگان خواهد بود.

توصیه عضو شورای عالی بورس به سهامداران

مهماندار حقیقی عضو شورای عالی بورس گفت: یکی از اشکالات موجودِ سهامداران این است که در گرانیِ قیمت ها، خریدار سهام بوده و در ارزانی فروشنده هستند، در حالیکه در بورس‌های رایج دنیا دقیقا برعکس این حالت اتفاق میافتد. به این معنی که با ریزش قیمت‌ها، اغلب خریداران حرفه‌ای به جمع کردن سهم‌ها در کف قیمتی خود اقدام می‌کنند تا در آینده به سود مورد نظر برسند. مهماندار حقیقی به سهامداران توصیه کرد تا از انجام معاملات به طور هیجانی خودداری کنند و افزود: لازم است سهامداران آموزش های لازم و مطالعات کافی را قبل از ورود به بازارسرمایه داشته باشند و اگر دانش کافی در این حوزه ندارند حداقل می‌توانید از امکانات موجود در بازار مانند شرکت‌های بازارگردان و سبدگردانان و نیز صندوق های سرمایه‌گذاری بهره مند شوند. /سنا

+افت نسبی قیمت دلار در ساعات پایانی بازار

بازار ارز در اولین روز هفته شاهد رشد نرخ دلار در صرافی های بانکی و مجاز بود. اما در ساعات پایانی فعالیت بازار، نرخ دلار، اندکی کاهش داشته است. به گونه ای که هر اسکناس دلار آمریکا در این صرافی ها، به قیمت ۲۸۴۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۸۵۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد. همچنین هر یورو به نرخ ۳۳۲۰۰ تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به قیمت ۳۳۳۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود.

نماینده مجلس: جو روانی یکی از مشکلات کنونی بازار ارز است

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بخشنامه اخیر بانک مرکزی برای مقابله با اعلام قیمت های نامتعارف در بازار ارز را مثبت ارزیابی کرد و گفت: بر اساس این بخشنامه، اعلام قیمت‌های نامتعارف، ایجاد جو روانی نامطلوب و التهاب در بازار ارز جرم محسوب می شود. نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جو روانی یکی از مشکلات کنونی بازار ارز است، درست است که بازار با مسائلی مانند کمبود ارز یا برخی اعمال برخی سیاست ها مواجه بوده، اما تأثیر جو و تحرکات روانی در بازار ارز بسیار زیاد و برجسته است. در شرایط کنونی فضاسازی برخی از جریان ها و سایت ها در بازار ارز موجب شده که تقاضا برای خرید ارز در کشور با هدف حفظ ارزش سرمایه ها بالا برود، از این رو بانک مرکزی باید با این جوسازی و فضاسازی ها برخورد جدی کند. به نقل از خانه ملت؛ قادری ادامه داد: از طرفی این مسئله باید مورد توجه قرار گیرد که چه افراد یا گروه هایی در تلاطمات بازار ارز و تشدید فضاسازی ها دخیل هستند، قطعا تأثیر جوسازی ها در تشدید تلاطم بازار ارز غیرقابل انکار است، از این رو نهادهای امنیتی باید به کمک بانک مرکزی آمده و با دلالان و برهم زنندگان بازار ارز برخورد کنند.

+فاصله تورمی دهک‌ها

نرخ تورم کل کشور در شهریور ماه ١٣٩٩ برابر با ٢۶ درصد است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ٢٣.۴ درصد برای دهک اول تا ٢٩.٩ درصد برای دهک دهم نوسان دارد، محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ٢٠.٨ درصد برای دهک دهم تا ٢١.٩ درصد برای دهک دوم است. همچنین در مورد گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین ٢۵.١ درصد برای دهک اول تا ٣٢.٣ درصد برای دهک دهم است. بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ۶.۵ درصد رسید که نسبت به ماه قبل (۵.۴ درصد) ١.١ واحد درصد افزایش داشته است. فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٠.۵ واحد درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل ١.٨ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

رکورد جدید در بازار سکه

به دنبال نوسان نرخ دلار در بازار ارز، بهای طلا و سکه نیز نوسان مواجه هستند. به گونه ای که در پایان فعالیت بازار امروز، بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط اتحادیه طلا و سکه تهران، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) به رقم ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. هر قطعه سکه تمام طرح قدیم نیز ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است. هر نیم سکه به رقم ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است و هر ربع سکه نیز ۴ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان ارزشگذاری شده است. هر سکه یک گرمی نیز به رقم ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسیده است.

+پیش بینی قیمت طلا در روزهای آینده

جدیدترین نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز نشان داد سرمایه گذاران نباید انتظار داشته باشند افزایش نوسان در بازار طلا به این زودی به پایان برسد. به گزارش ایسنا، افشین نوابی، مدیر معاملات گروه ام کی اس سوییس به کیتکونیوز گفت: به حدی ابهامات و نوسان وجود دارد که بازار برای مدتی آشفته خواهد بود. وی نه تنها در خصوص روند قیمت طلا نظر خنثی دارد بلکه در حاشیه بازار نشسته و منتظر خواهد شد تا روند واضحتری شکل بگیرد. در نظرسنجی کیتکونیوز برای هفته جاری از کارشناس وال استریت ۱۶ نفر شرکت کردند که از میان آنها شش نفر معادل ۳۸ درصد به افزایش قیمت طلا و پنج نفر معادل ۳۱ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و به همین تعداد نظر خنثی داشتند. در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران نظرات اندکی واضحتر بود. در این نظرسنجی ۲۳۹۱ نفر شرکت کردند که از میان آنها، ۱۲۰۷ نفر معادل ۵۰ درصد به افزایش قیمت طلا و ۸۲۲ نفر معادل ۳۴ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و ۳۶۲ نفر معادل ۱۵ درصد نظر خنثی داشتند.

انفجار قیمت گاز طبیعی با بالا رفتن تقاضای جهانی

قیمت گاز طبیعی که در اواسط هفته گذشته به پایین‌ترین سطح در ۷ هفته اخیر رسیده بود با افزایش تقاضای جهانی ظرف چند روز گذشته بیش از ۱۵ درصد جهش کرده است. قیمت پیش‌خرید هر واحد انگلیسی گاز طبیعی از ۱.۸۴۵ دلار در روز سه‌شنبه با بیش از ۲۰ درصد جهش تا پنج‌شنبه شب به ۲.۳۲ دلار رسید و در معاملات روز جمعه ۵.۰۷ درصد سقوط کرد و در ۲.۱۳۴ دلار به کار این هفته خود پایان داد. عواملی که باعث افزایش شدید قیمت گاز در این هفته شدند، کاهش شدید تولید آمریکا و افزایش شدید تقاضا برای آن بود. طبق داده‌های رفینیتیو، تولید گاز طبیعی آمریکا در روز چهارشنبه به پایین‌ترین سطح خود در ۲ سال اخیر رسید و ۸۳.۸ میلیارد فوت مکعب روز شد. همچنین داده‌های رفینیتیو نشان داد کل تقاضای گاز طبیعی آمریکا شامل صادرات در هفته پیش‌رو به ۸۴.۴ میلیارد فوت مکعب روز خواهد رسید، در حالی که در هفته قبل ۸۲.۰ میلیارد فوت مکعب روز بود.

+مقام مسئول: همه چیز در بازار خودرو به دلار ختم می‌شود

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران گفت: این روزها همه چیز در بازار خودرو به دلار ختم می‌شود و نوسانات قیمتی آن تعیین‌کننده قیمت‌هاست. همان‌طور که قیمت دلار در بازار واقعی نیست و رئیس‌کل بانک مرکزی نیز به این موضوع اشاره داشته، قیمت‌ها در بازار خودرو حبابی شده و غیرواقعی است. اکنون هیچ قیمتی برای خودروها در بازار وجود ندارد، چون فروشنده و در نتیجه خریداری وجود ندارد و همه منتظرند تا شاید تعدیلی در نرخ دلار ایجاد شود. در این میان، ارائه قیمت‌های غیرواقعی در سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی، واتساپی و اینستاگرامی بر این مساله دامن زده است. /ایرنا

حمایت هند از خودروهای برقی

بر اساس سندی که به دست رویترز رسیده است، هند برنامه دارد تا ۶/ ۴ میلیارد دلار را به‌عنوان بسته‌های تشویقی برای شرکت‌هایی درنظر بگیرد که قصد راه‌اندازی تاسیسات تولید باتری‌ها را دارند تا این‌گونه بتواند استفاده از خودروهای برقی را در میان شهروندان این کشور ترویج و وابستگی خود به نفت را کاهش دهد. به نقل از دنیای اقتصاد، این پیشنهاد که توسط یک اندیشکده فدرال به ریاست نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند تهیه و تنظیم شده است، می‌گوید که هند می‌تواند واردات نفت خود را تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۴۰ میلیارد دلار کاهش دهد، اگر استفاده از خودروهای برقی تا آن زمان در این کشور رایج شود. یک مقام فدرال هند به رویترز در این باره گفت که این طرح پیشنهادی احتمالا طی هفته‌های پیش رو توسط کابینه مودی بررسی خواهد شد. در این طرح بیان شده است که دولت تا سال ۲۰۳۰، میزان ۶/ ۴ میلیارد دلار را در قالب بسته‌های تشویقی برای شرکت‌های سازنده باتری خودروهای برقی اعطا کند.

دولت خانه دار شدن مردم را مدیریت می کند

وزیر راه و شهرسازی گفت: دولت خانه‌دار شدن مردم را مدیریت می‌کند این در حالی است که نباید با ارائه آمار و اطلاعات بخشی که شامل اکثریت مناطق کشور نمی‌شود، بازار را به سمت نابسامانی هدایت کنیم.

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....