تاریخ انتشار : پنجشنبه 11 دی 1399 - 20:14
کد خبر : 30133

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون کمیته فولاد به منظور تعیین قیمت از هفته آینده تشکیل می‌شود، یارانه معیشتی دی ماه

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون کمیته فولاد به منظور تعیین قیمت از هفته آینده تشکیل می‌شود، یارانه معیشتی دی ماه واریز شد، بنزین در آمریکا گران شد، نرخ دلار آمریکا در بازار امروز، بیتکوین باز هم رکورد زد و قیمت رسمی فروش نفت عربستان افزایش می‌یابد را در بر دارد.

+کمیته فولاد به منظور تعیین قیمت از هفته آینده تشکیل می‌شود

در اقتصاددان به نقل از تابناک ، علیرضا رزم حسینی پس از حضور در کمیسیون عمران در گفتگو با خبرنگاران، درباره قیمت فولاد و سیمان بیان کرد: درباره قیمت فولاد و سیمان در کمیسیون عمران حاضر شده و توضیحاتی درباره قیمت این دو کالا ـ که در احداث ساختمان نقش دارند ـ ارائه دادم. نمایندگان حساسیت‌های دقیق و زیادی در حوزه مدیریت بازار فولاد و سیمان دارند. وی تصریح کرد: ما در این یکی دو ماه گذشته به منظور مدیریت و تنظیم بازار، شیوه نامه‌ای را در ستاد اقتصادی دولت اعمال کردیم که وقتی اجرا شد، منجر به کاهش قیمت‌ها گردید. وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در چند روز گذشته، قیمت جهانی فولاد افزایش داشت و نمایندگان مجلس نگران این موضوع شدند. رزم حسینی گفت: قانون به ما اجازه داده که باید محصولات فولادی در بورس عرضه شود و همه تولیدکنندگان باید همه محصولات خود را بر اساس شیوه نامه فولادی در بورس عرضه کنند. وی با بیان اینکه اقدامات لازم را در راستای تنظیم بازار از هفته آینده انجام می‌دهیم، تصریح کرد: از هفته آینده، کمیته فولاد تشکیل جلسه می‌دهد تا عرضه فولادسازان را در بورس کامل کنیم و قیمت آن در بازار متعادل شود.

+یارانه معیشتی دی ماه واریز ‌شد

ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: چهاردهمین مرحله یارانه معیشتی ساعت ۲۴:۰۰، ۱۳۹۹/۱۰/۱۰ به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. همانند دوره‌های قبل، به حساب خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی واریز شد. اولین قسط از پرداخت دومین مرحله وام یک میلیون تومانی کرونایی از حساب سرپرستان خانوار‌هایی که این وام را دریافت کرده اند، از این ماه کسر شد.

بنزین در آمریکا گران شد

انجمن خودروی آمریکا اعلام کرد: قیمت بنزین در جایگاه های سوخت هفته جاری به ۲.۲۵ دلار در هر گالن رسید که بالاترین میزان از مارس بود که شیوع جهانی ویروس کرونا اعلام شد. طبق آمار رسمی که روز چهارشنبه منتشر شد، میزان عرضه به ۲۳۶.۶ میلیون بشکه رسیده که پایین ترین میزان در یک ماه اخیر است. ازدحام ترافیک آمریکا در فصل تعطیلات به بالاترین حد در زمان همه گیری رسید. طبق اعلام شرکت فناوری تام تام، شاخص ترافیک بزرگترین افزایش ماه به ماه را از ژوییه نشان داد. با این حال، سطح ترافیک هیچ شهری در آمریکا بالاتر از سطح سال ۲۰۱۹ نبود. فرمان ماندن در خانه برای توقف شیوع کووید ۱۹ تقاضا برای سوخت را در سال متاثر کرد و باعث افت تقاضا و قیمت های بنزین و سایر سوخت ها شد. اطلاعات منتشره از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد، پالایشگاه های آمریکایی امسال با ظرفیت پایین ۸۰ درصد نفت پالایش کردند. شرکت های پالایش بزرگی نظیر اکسون موبیل و رویال داچ شل به دلیل حاشیه سود ضعیف، میزان تولید را کاهش داده اند و این مسئله روی رشد قیمت خرده فروشی موثر بوده است. قیمت نفت هم تحت تاثیر توسعه توزیع واکسن کووید ۱۹ به بالاترین حد در ۱۰ ماه اخیر صعود کرده است. بر اساس گزارش رویترز، کاهش جدید تولید پالایشگاه ها با سفرهای ایام تعطیلات مصادف شده که تقاضا برای بنزین را در هفته منتهی به ۲۵ دسامبر به حدود ۸.۱ میلیون بشکه در روز افزایش داد، در حالی که میزان تقاضا در ابتدای دسامبر ۷.۶ میلیون بشکه در روز بود.

+نرخ دلار آمریکا در بازار امروز

بر اساس جدیدترین نرخ‌های اعلام شده، امروز در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۲۴۷۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۵۷۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به روز قبل، بدون تغییر است. همچنین هر اسکناس یورو به قیمت ۳۰۶۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۳۱۶۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت به روز گذشته، تغییری ندارد.

دلار روی ریل نزولی

افت دلار برای سومین بار متوالی ادامه یافت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۳۱ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۸۹.۶۷۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۳۰ دلار اعلام شد (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است). همچنین در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۲۵ درصد کاهش به ۱۰۳.۲۹  ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۰۲ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۵۲۲ یوان چین اعلام شد.

+بیت کوین باز هم رکورد زد

بیت کوین سرانجام نه تنها جایگاه خود را در کانال ۲۷ هزار دلاری تثبیت کرد بلکه به لطف ورود تقاضاهای جدید برای نخستین بار به کانال ۲۸ هزار دلار نیز وارد شد. بازدهی هفتگی محبوب ترین ارز دیجیتالی جهان به مثبت ۱۹.۸۸ درصد رسیده است. طی ۲۴ ساعت گذشته، بیت کوین با ثبت صعود ۷.۱۷ درصدی به ۲۸ هزار و ۵۰۰ دلار رسید. بالاترین رکورد ثبت شده ارزش بیت کوین مربوط به روز ۳۰ دسامبر سال ۲۰۲۰ بوده که در آن این ارز به قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ دلار رسید. رکورد قبلی این ارز مربوط به  ۲۷ دسامبر سال ۲۰۲۰ بوده که در آن این ارز به قیمت ۲۷ هزار و ۲۷۳ دلار رسید. بیت کوین امسال را رویایی سپری کرده و ارزش آن نسبت به ابتدای سال حدود ۱.۷۷ برابر افزایش یافته است. ارزش بازار بیت کوین در حال حاضر بیش از حدود ۴۹۰ میلیارد دلار است. به نقل از ایسنا؛ پتر شف، کارشناس ارزهای دیجیتالی گفت: حدود ۷۰ درصد کل سهم بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین است؛ بدان معنا که هر تغییر و تحولی در قیمت بیت کوین روی قیمت سایر ارزهای دیجیتالی نیز تاثیر مستقیمی خواهد داشت. شاهد بودیم که ۲۰۲۰ برای ارزهای دیجیتالی فراموش نشدنی و پر از دستاوردهای بزرگ بود.

+انتقاد یک نماینده از فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو؛ تصمیمات فقط به نفع خودروسازان

محسن فتحی، نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس با انتقاد از فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت، گفت: از ابتدای سال تاکنون، شورای رقابت در چندین مرحله به خودروسازان اجازه افزیش قیمت داد و بهانه این گرانی را نیز رشد هزینه‌های تولید، نرخ ارز و زیان‌ده بودن تولید خودرو برای خودروسازان دانست. نماینده مردم سنندج و دیواندره و کامیاران در مجلس افزود: هرچند دلیل شورای رقابت برای افزایش قیمت خودرو رشد هزینه‌های تولید است، اما باید توجه کرد با وجود کاهش نرخ ارز از ۳۱ هزار تومان به حدود ۲۵ هزار تومان و کاهش بهای فولاد در ماه گذشته این شورا نه تنها خودروسازان را ملزم به کاهش قیمت نکرد بلکه در تصمیم روز گذشته خود اجازه گرانی چندباره چهارچرخ‌ها را صادر کرد. وی اضافه کرد: تصمیمات این چنینی فقط به نفع خودروسازان بوده و موجب التهاب بازار می‌شود، زیرا با گران شدن خودرو در کارخانه، بهای چهارچرخ‌ها در بازار متناسب با آن رشد می‌کند. این نماینده مردم در مجلس یازدهم معتقد است که شورای رقابت باید درباره فرمول قیمت گذاری خودرو تجدید نظر کند.

+ایراد سازمان بازرسی کشور بر طرح جدید قیمت خودرو

بازرس کل امور صمت سازمان بازرسی گفت: طرحی که شورای رقابت برای تعیین قیمت خودرو در نظر گرفته، از طرف سازمان بازرسی کشور مورد ایراد است. اشکان میرمحمدی در ارتباط تصویری با استودیو پخش خبر ۲۱ چهارشنبه شب شبکه یک سیما افزود: بر پایه بررسی‌ها، شرایط بازار برای به کنترل گرفتن قیمت خودرو متوقف نخواهد ماند و همزمان با این مصوبه قیمت‌ها هم افزایش پیدا می‌کند. میرمحمدی تصریح کرد: مقرر شده تا در بازه زمانی یک ماهه و طی سه ماه به صورت ۳۰ درصد، ۳۰ درصد این قیمت برای تعدادی از خودرو‌ها افزایش پیدا کند، ولی این رقم در مابقی خودرو‌ها هم مؤثر خواهد بود و بازار را دچار التهاب می‌کند.

+نرخ جدید عوارض آزادراه ها اعلام شد

معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در راستای اجرای ماده ۳۴ آیین‌نامه اجرایی قانون احداث پروژه‌های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک‌ها که وزیر راه و شهرسازی را مسئول تعیین نرخ عوارض سالانه وسایط نقلیه عبوری از آزادراه‌ها تعیین کرده، نرخ جدید عوارضی را اعلام کرد. سه آزادراه تهران-قم، تهران-کرج-قزوین و بندرعباس-بندر شهید رجایی، دولتی بوده و نرخ عوارض عبور از آنها طبق قانون به پیشنهاد وزارت راه و تصویب شورای اقتصاد به ریاست معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه تعیین می‌شود. بر اساس این اطلاعیه، نرخ‌های جدید عوارض آزادراهی از دهم دی ماه قابل اجراست. جزئیات و جدول

قیمت رسمی فروش نفت عربستان افزایش می‌یابد

رویترز: بررسی‌ها نشان داد که عربستان برای دومین ماه پیاپی قیمت‌های رسمی فروش (OSP) را برای خریداران آسیایی افزایش می‌دهد. سه پالایشگر آسیایی انتظار دارند که قیمت رسمی فروش شاخص نفت خام سبک عربستان در ماه فوریه به‌طور میانگبن ۳۳ سنت برای هر بشکه افزایش یابد و در برآوردها افزایش ۳۰ تا ۴۰ سنتی این نوع نفت خام پیش‌بینی شده است. قیمت‌های رسمی فروش نفت خام عربستان به‌ طور معمول حدود پنجم هر ماه میلادی منتشر می‌شود و تعیین‌کننده روند قیمت نفت ایران، کویت و عراق است و بر قیمت بیش از ۱۲ میلیون بشکه در روز از نفت خام آسیا تأثیر می‌گذارد. شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو عربستان، قیمت‌های نفت خام خود را براساس توصیه‌های مشتریان و پس از محاسبه تغییر در ارزش نفت خام خود در یک ماه گذشته و براساس بازده و قیمت محصول تعیین می‌کند. مقام‌های آرامکو سعودی عربستان درباره قیمت رسمی فروش ماهانه ریاض اظهارنظر نمی‌کنند.

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....