تاریخ انتشار : سه شنبه 2 دی 1399 - 20:58
کد خبر : 29179

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون روز سبز بورس، ارزش سبد «سهام عدالت» چقدر شد؟، دلار و یورو گران‌تر شدند، نرخ

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون روز سبز بورس، ارزش سبد «سهام عدالت» چقدر شد؟، دلار و یورو گران‌تر شدند، نرخ سکه در دومین روز زمستان، نوسان طلای سیاه در اطراف ۵۰ دلار، روند بهبود بازار نفت  کندتر از سطح انتظار است، وزیر نفت: ایران به سرمایه‌گذاری روسیه در بخش نفت تمایل دارد و افزایش قیمت در محصولات رنو هند را در بر دارد.

+روز سبز بورس

در اقتصاددان به نقل از تابناک ، شاخص کل با ۸۴۹۴ واحد افزایش معادل ۰.۵۹ درصد به یک میلیون و ۴۴۴ هزار و ۸۸۷ واحد، شاخص قیمت وزنی – ارزشی با ۲۲۱۹ واحد افزایش معادل ۰.۵۹ درصد به ۳۷۷ هزار و ۵۷۰ واحد، شاخص کل هم وزن با ۷۹۶۵ واحد افزایش معادل ۱.۶۵ درصد به ۴۶۰ هزار و ۳۸۸ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۵۲۱۴ واحد افزایش معادل ۱.۶۵ درصد به ۳۰۱ هزار و ۳۶۰ واحد، شاخص آزاد شناور با ۱۲۳۷۳ واحد افزایش معادل ۰.۶۲ درصد به دو میلیون و ۱۲ هزار و ۵۷۰ واحد، شاخص بازار اول با ۱۰۸۸۵ واحد افزایش معادل ۱.۰۳ درصد به یک میلیون و ۶۲ هزار و ۸۳۲ واحد و شاخص بازار دوم با ۶۹۹ واحد افزایش معادل ۰.۰۲ درصد به ۲ میلیون و ۹۰۱ هزار و ۸۷۱ واحد رسید.  در نیمه دوم داد و ستد‌های امروز بورس، در یک میلیون و ۶۲۴ نوبت معاملاتی، ۱۱ میلیارد و ۲۷۷ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۲۲ هزار و ۷۷۲ میلیارد ریال در بورس معامله شد.

بورس امروز دوشنبه ۲ دی ۹۹ / سهامداران برای خرید این چند نماد به صف نشستند

بورس امروز دوشنبه ۲ دی ۹۹ / سهامداران برای خرید این چند نماد به صف نشستند

+بانکی که زیان انباشته آن برابر ارزش بازاری آن شد!

نبض بورس گزارش داد: صورت‌های مالی حسابرسی نشده منتهی به ۳۱ شهریور ۹۹ بانک سرمایه که به تازگی منتشر شده است نشان می‌دهد که زیان انباشته بانک سرمایه به بیش از ۳۰.۷ هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که زیان انباشته این بانک در مدت مشابه سال گذشته ۲۶.۹ هزار میلیارد تومان بوده است. مقایسه زیان انباشته بانک سرمایه در سال جاری و سال گذشته بیانگر آن است که زیان انباشته این بانک رشد ۱۴ درصدی را تجربه کرده است. /جزئیات بیشتر

+ارزش سبد «سهام عدالت» چقدر شد؟

در پایان معاملات امروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت در چهارمین روز معاملاتی هفته جاری با کاهش بسیار کمی همراه بود و درمقایسه با دوشنبه اول دی  ماه، ۴۵۸ تومان کاهش یافت و ارزش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۹ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۹۸ تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۵ میلیون و ۹۵۰ هزار و ۸۵۸ تومان رسیده است.

+دلار و یورو گران تر شدند

در معاملات امروز (سه شنبه دوم دیماه ۹۹) بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۲۴۵۵۰ تومان از مردم خریداری شد و در مقابل به قیمت ۲۵۵۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به روز قبل، ۱۰۰ تومان گران‌تر شده است. همچنین هر یورو در این صرافی ها، به نرخ ۳۰۲۰۰ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل با رشد ۲۰۰ تومانی نسبت به روز دوشنبه، به قیمت ۳۱۲۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود.

+نرخ سکه در دومین روز زمستان

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز (سه شنبه) با ۵۰ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به دیروز (دوشنبه)، به بهای ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان معامله شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز در برابر ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، ربع سکه به بهای چهار میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز به قیمت دو میلیون و ۳۵۰ هزار تومان مبادله شد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۳۸ هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای چهار میلیون و ۹۳۰ هزار تومان رسید.

توجه سرمایه‌گذاران به گونه جدید کرونا

سی‌ان‌بی‌سی: قیمت جهانی طلا در معاملات امروز سه‌شنبه تحت تأثیر نگرانی‌های سرمایه‌گذاران از گونه جدید ویروس کرونا به رشد خود ادامه داد.  قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، ۰.۲۳ درصد رشد کرد و به ۱٫۸۸۰.۵۹ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا ۰.۱۳ درصد رشد کرد و به ۱٫۸۸۵.۲۰ دلار رسید. قیمت هر اونس نقره ۱.۰۳ درصد جهش کرد و به ۲۶.۶۵ دلار رسید. باب هابرکورن، استراتژیست ارشد بازار در آرجی‌او می‌گوید: روند قیمت طلا این هفته با تمرکز توجه سرمایه‌گذاران به ویروس جدید انگلیس رو به افزایش خواهد بود.

نوسان طلای سیاه در اطراف ۵۰ دلار

قیمت نفت امروز در نزدیکی ۵۰ دلار معامله شد. به دنبال شیوع نوع جدید از ویروس کرونا در انگلیس که نگرانی در مورد تقاضا را شدت داد، قیمت نفت کاهش یافت. هر بشکه نفت برنت با ۹۴ سنت کاهش ۴۹٫۹۷ دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با ۱٫۳۶ دلار کاهش ۴۷٫۷۴ دلار معامله شد. هر دو شاخص نفتی دیروز نزدیک به ۳ درصد از ارزش خود را از دست دادند که بیشتر به علت پیدا شدن نوع جدید ویروس کرونا بود. آخرین باری که قیمت نفت برنت به اوج خود رسید روز جمعه بود که به ۵۲٫۴۸ دلار، بالاترین رقم از ماه مارس رسید. برخی احتمال می دهند که قیمت ها بیش از این کاهش یابد.جفری هالری، تحلی لگر بازار گفت: «جو غالب بر بازار همچنان قاطعانه از ریسک پذیری دوری می کند.» البته از عواملی که به مانع از کاهش بیشتر قیمت نفت شد می توان به تصویب بسته کمک مالی کرونایی ۸۹۲ میلیارد دلاری توسط کنگره آمریکا اشاره کرد.

روند بهبود بازار نفت  کندتر از سطح انتظار است

الکساندر نواک اعلام کرد که عرضه نفت باید متناسب با افزایش تقاضا احیا شود و افزایش تولید نباید به مازاد عرضه بینجامد. وی همچنین گفت: روند بهبود بازارهای جهانی نفت کندتر از سطح انتظار است و امکان دارد دو تا سه سال طول بکشد. معاون نخست وزیر روسیه افزود: شناسایی نوعی جدید از ویروس کرونا در انگلیس و به دنبال آن مجموعه‌ای از محدودیت‌های سفر به این کشور بر قیمت نفت تأثیرگذار بود. نواک در اظهارنظری جداگانه درباره دولت جدید ایالات متحده آمریکا گفت: امیدوارم دولت جدیدآمریکا، جو بایدن، مانع اقدام کشورهای تولیدکننده برای تقویت بازارهای نفت نشود. امیدواریم تغییر در سیاست دولت جدید آمریکا تأثیری بر اقدام‌های مشترک طراحی شده برای کمک به بهبود اقتصاد جهانی و بازارهای انرژی نداشته باشد.

+وزیر نفت: ایران به سرمایه‌گذاری روسیه در بخش نفت تمایل دارد

خبرگزاری تاس: وزیر نفت ایران پس از نشست با معاون نخست روسیه گفت ایران به سرمایه گذاری شرکت‌های نفتی روسی علاقه‌مند است. زنگنه همچنین گفت: ایران و روسیه در بخش انرژی همکاری‌های خود را افزایش خواهند داد تا تاثیر تحریم‌ها را جبران کنند.

+پیش بینی افزایش حقوق کارگران در سال آینده

یک مقام مسئول کارگری با پیش بینی افزایش حقوق کارگران در سال آینده گفت: اشتغال و دستمزد در کشور دستوری جواب نمی دهد و اگر می خواهیم این دو مقوله به طور علمی پیش برود باید ببینیم کشورهای دنیا چه اقداماتی برای بالا بردن نرخ تولید و بهره وری و حقوق کارگرانشان در پیش گرفته اند. علی اصلانی در گفت وگو با ایسنا بر ضرورت ارتقای قدرت خرید کارگران تاکید کرد و درباره پیش بینی افزایش حداقل دستمزد کارگران در سال آینده گفت: معتقدم جلسه دستمزد شورای عالی کار همین حالا تشکیل شود یا در موقع خودش به اندازه تورم حقوق کارگران تعیین نمی شود چون زیربنای حقوق در بودجه سال ۱۴۰۰ گذاشته شده و دولت درصد افزایش حقوق کارمندان در بودجه سنواتی را ۲۵ درصد دیده است. درست است که مسیر تعیین دستمزد کارگران از شورای عالی کار می گذرد ولی وقتی ۷۰ تا ۸۰ درصد کارخانه ها دولتی است و دولت به عنوان بزرگترین کارفرمای کشور در بودجه سنواتی روی افزایش ۲۵ درصد برنامه ریزی می کند نمی توانیم انتظار داشته باشیم که حداقل مزد کارگران ۴۰ درصد تعیین شود.

رئیس کانون شورای اسلامی کار البرز پیش بینی کرد: دستمزد کارگران در سال آینده در حد همان ۲۵ درصد و نهایتا دوتا سه درصد بالاتر از این رقم تصویب شود. اصلانی گفت: امسال کارمندان دولت در کنار افزایش ۱۵ درصدی سنواتی،  امتیاز افزایش ۵۰ درصدی چند سالشان را هم گرفتند ولی چنین  چیزی به کارگران تعلق نگرفت.

افزایش قیمت در محصولات رنو هند

رنو هند اعلام کرده است که افزایش قیمت در کل وسایل نقلیه خود تا ۲۸ هزار روپیه را از ابتدای ژانویه سال ۲۰۲۱ آغاز می‌کند. این افزایش قیمت‌ها بسته به انواع مدل‌ها، متفاوت است. افزایش قیمت در نتیجه افزایش هزینه نهاده‌های تولید از جمله فولاد، آلومینیوم، پلاستیک و سایر هزینه‌ها صورت می‌گیرد. رنو هند در حال حاضر مدل‌هایی مانند هاچ بک کوئید، MPV هفت صندلی ترایبر و شاسی بلند جمع و جور داستر را به فروش می‌رساند. این شرکت مزایای برای فروش محصولات خود در این کشور در نظر گرفته است. رنو کوئید در ۸ مدل، ۶ گزینه رنگ و دو پیشرانه در دسترس است. رنو تذایبر نیز در چهار نوع RXE، RXL، RXT و RXZ در دسترس است. این وسیله نقلیه هفت نفره از مزایای قیمتی مناسبی برخوردار است و محدود به گزینه موتور بنزینی است. رنو همچنین در حال کار روی یک شاسی‌بلند به نام کیگر است که به زودی در هند روانه بازار می‌شود. این برند قبلا طرح‌هایی از مدل مفهومی را منتشر کرده است که تصویری از طراحی خودرو در آینده را به ما ارائه می‌دهند.

+تقاضای تحقیق و تفحص از شرکت‌های خودروساز تصویب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تقاضای تحقیق و تفحص از بررسی عملکرد شرکت‌های خودروسازی در خصوص کیفیت و قیمت خودرو با ۲۱۰ رأی موافق، ۱۹ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۱ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

بررسی وضعیت توزیع خودرو،  تصمیم گیری چندگانه در قیمت و نرخ گذاری،  کیفیت پائین محصولات تولیدی و اوضاع نابسامان ثبت نام خودرو از محورهای مهم در تحقیق و تفحص است. «علیرضا سلیمی» نماینده درخواست کننده تحقیق و تفحص دراین باره گفت: سود ۸۰ هزار میلیارد تومانی بازار خودرو برای عده‌ای خاص است و این سود به جیب چه کسی می‌رود. چرا باید بین قیمت شرکت‌های خودرو ساز و بازار خودرو تفاوت فاحشی وجود داشته باشد. از طرفی واگذری خودرو به افرادی خاص جای شبهه و ایراد است. چند سال است که افراد مختلف در صف ثبت نام هستند. از طرفی وضعیت مالی بعضی از شرکت‌ها شبهه دارد و باید در این باره کنکاش صورت بگیرد. عدم وجود عدالت،  زد و بند در بازار خودرو، کیفیت پایین خودرو، پرداخت پول بیشتر و کیفیت پایین،  وجود افراد سیاسی یا پزشک در شرکت‌های خودرو ساز نیز از دیگر مواردی است که ضرورت تحقیق و تفحص از شرکت‌های خودرو ساز را دوچندان می‌کند. نماینده مردم محلات تصریح کرد: بعضی از آقایان در شرکت های خودرو ساز همیشه مسوول هستند. علاوه بر این دخالت دولت در انتصاب‌ها آشکار است.  این تحقیق و تفحص حق قانون مجلس است همانطور که نظارت، سوال و تذکر نیز حق مجلس است. /ایرنا

+مانع مالیاتی برای دریافت کارتخوان از بهمن ماه

طبق اعلام معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، متقاضیان جدید ابزارهای پرداخت از بهمن ماه بدون تشکیل پرونده مالیاتی نمی‌توانند کارت‌خوان یا درگاه پرداخت داشته باشند و پرونده مالیاتی دارندگان فعلی کارت‌خوان یا درگاه پرداخت فاقد پرونده نیز به طور خودکار تشکیل می‌شود.

 

 

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....