تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 آذر 1399 - 19:29
کد خبر : 28393

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس قرمز پوش به تعطیلی رفت، دو عامل دستکاری در بازار سهام، ارزش دارایکم چقدر

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس قرمز پوش به تعطیلی رفت، دو عامل دستکاری در بازار سهام، ارزش دارایکم چقدر شد؟، دارندگان پالایش یکم بخوانند، ارزش سهام عدالت چند میلیون تومان شد؟، رشد بورس‌های آسیایی در سایه خوش‌بینی به واکسن کرونا، بازار نرخ ارز را تعیین می‌کند، قیمت سکه افزایش یافت و رشد تولید خودرو‌های سواری را در بر دارد.

+بورس قرمز پوش به تعطیلی رفت

در اقتصاددان به نقل از تابناک ، شاخص کل با ۱۴۸۷۴ واحد کاهش معادل منفی ۱.۰۴ درصد به یک میلیون و ۴۱۳ هزار و ۴۵۰ واحد، شاخص قیمت وزنی – ارزشی با ۳۸۸۹ واحد کاهش معادل منفی ۱.۰۴ درصد به ۳۶۹ هزار و ۶۲۹ واحد، شاخص کل هم وزن با ۴۶۲۱ واحد کاهش معادل منفی ۱.۰۵ درصد به ۴۳۶ هزار و ۵۲۷ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۳۰۲۵ واحد کاهش معادل منفی ۱.۰۵ درصد به ۲۸۵ هزار و ۷۹۸ واحد، شاخص آزاد شناور با ۱۸۰۴۳ واحد کاهش معادل منفی ۰.۹۱ درصد به یک میلیون و ۹۶۸ هزار و ۳۲ واحد، شاخص بازار اول با ۹۱۲۱ واحد کاهش معادل منفی ۰.۸۷ درصد به یک میلیون و ۳۹ هزار و ۹۵۹ واحد و شاخص بازار دوم با ۳۶۲۹۷ واحد کاهش معادل منفی ۱.۲۶ درصد به ۲ میلیون و ۸۳۷ هزار و ۸۴۸ واحد رسید. در نیمه دوم داد و ستد‌های امروز بورس، در یک میلیون و ۷۱۳ نوبت معاملاتی، ۱۳ میلیارد و ۴۳۸ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۳۸ هزار و ۶۸۴ میلیارد ریال در بورس معامله شد.

گزارش بورس امروز چهارشنبه ۲۶ آذر ۹۹/ کانال ۱.۴ میلیون واحدی حفظ شد!

+دو عامل دستکاری در بازار سهام

بهنام صمدی فعال بازار سرمایه گفت: در بورس‌های دیگر کشورها، صف خرید و صف فروش نداریم فقط در بازار سرمایه ایران است که به دلیل وجود دامنه نوسان، برای خرید یا فروش سهام یک نماد، صف خرید در مثبت ۵ درصد یا فروش در منفی ۵ درصد ایجاد می‌شود بنابراین با وجود دامنه نوسان و حجم مبنا، امکان دستکاری را فراهم می‌کنیم؛ چه حقوقی‌ها باشند و چه حقیقی‌ها؛ اما حقوقی‌ها ابزارها و نفوذ بسیار بیشتری برای دستکاری در قیمت‌ها در اختیار دارند. به نقل از مهر؛ صمدی در پاسخ به این پرسش که چرا سازمان بورس حجم مبنا و دامنه را برنمی‌دارد؟، گفت: به این خاطر که بازارگردان قوی برای شرکت‌های بورسی نداریم؛ مثلاً سازمان تأمین اجتماعی ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان از نماد شستا را در بازار فروخته است؛ اما حتی حاضر نیست نماد خودش را بازارگردانی کند؛ شستا در زمان عرضه اولیه، ۸۰۰ تومان نرخ گذاری شد اما ارزش آن تا ۶ هزار تومان به ازای هر سهم هم افزایش یافت؛ چرا تأمین اجتماعی از ابتدا بازارگردانی نکرد تا این سهم، حبابی نشود؟ اگر سهام ارزنده‌ای بود، چرا الان در نرخ ۲ هزار و ۶۰۰ تومان مشتری ندارد؟

+ارزش دارایکم چقدر شد؟

قیمت پایانی هر واحد از دارایکم با  رشد ۱٫۶۸ درصدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۱۷ هزار و ۷۸۸ تومان معامله شد تا ارزش ۲۰۰ واحد از اولین ETF دولتی به ۳ میلیون و ۵۵۷  هزار و ۶۰۰ تومان افزایش پیدا کند. البته در معاملات روز جاری آخرین قیمت معامله شده برای هر واحد از دارایکم با افزایش ۲٫۷۹ درصدی نسبت به روز معاملاتی قبل ۱۷ هزار و ۹۸۲ تومان معامله شد.

ارزش پالایشی یکم چقدر شد؟

+دارندگان پالایش یکم بخوانند

قیمت پایانی هر واحد از پالایش یکم با افت ۲٫۳ درصدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۹ هزار و ۴۷۵ تومان معامله شد تا ارزش ۵۰۰ واحد از دومین ETF دولتی به ۴ میلیون و ۷۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش پیدا کند. البته در معاملات روز جاری آخرین قیمت معامله شده برای هر واحد از پالایش یکم با کاهش ۲٫۶۲ درصدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۹ هزار و ۴۴۴ تومان معامله شد.

ارزش پالایشی یکم چقدر شد؟

+ارزش سهام عدالت چند میلیون تومان شد؟

نبض بورس: پس از پایان معاملات امروز بازار بورس ( چهارشنبه ۲۶ آبان)،  ارزش هر برگه سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی دارندگان این سهام به ۱۰ میلیون و ۱۳۴ هزار تومان رسید که نسبت به روز قبل ۱۰۷ هزار و ۹۹۰ تومان معادل ۱٫۰۵ درصدکاهش یافت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به  ۶ میلیون و ۰۸۰ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده است.

ارزش پالایشی یکم چقدر شد؟

رشد بورس‌های آسیایی در سایه خوش‌بینی به واکسن کرونا

رویترز: در معاملات امروز بازارهای آسیایی امیدها نسبت به تاثیر مثبت تولید واکسن کرونا بر اقتصاد جهانی از یک سو و خوش‌بینی سهامداران نسبت به اجرای بسته کمک اقتصادی در آمریکا از سوی دیگر باعث شد تا شاخص‌های سهام مثبت شود. معاملات آتی شاخص استاکس ۵۰ اروپایی هم مثبت بود و معاملات آتی بورس آلمان هم ۰٫۱ درصد رشد کرد. معاملات آتی بورس لندن هم در بازارهای آسیایی ۰٫۳ درصد بالا رفت. طی ساعات گذشته گسترده‌ترین شاخص MSCI آسیا اقیانوسیه خارج از ژاپن ۰٫۸ درصد رشد کرد و این در حالی بود که در معاملات دو روز گذشته این شاخص منفی بود. البته این شاخص از ابتدای ماه دسامبر تاکنون ۳٫۸ درصد رشد کرده و به لطف اجرای بسته‌های کمک اقتصادی از سوی بانک‌های مرکزی کشورها در حال ثبت بهترین عملکرد ماهانه خود طی ۴ سال گذشته است.

بورس استرالیا امروز ۰٫۸ درصد بالا رفت و بورس کره جنوبی و ژاپن نیز به ترتیب ۰٫۴ و ۰٫۲ درصد مثبت شدند. در چین هم شاخص ۳۰۰ شرکت‌ پرطرفدار این کشور ۰٫۱۵ درصد رشد کرد. پس از آنکه نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در ساعات پایانی شب گذشته برای برگزاری یک نشست در راستای توافق اجرای یک بسته کمک اقتصادی دیگر دعوت کرد، خوش‌بینی نسبت به اجرایی شدن این بسته با حجم ۱٫۴ هزار میلیارد دلاری افزایش یافته است. شاخص ارزش دلار اما، کاهش یافت و به ۱۰۳٫۴ ین در برابر هر دلار رسید؛ چراکه اقدامات در راستای کنترل کرونا و خوش‌بینی نسبت به اجرای بسته کمک اقتصادی در آمریکا، تقاضا برای دلار به عنوان یک دارایی با پشتوانه را کاهش داده است. ارزش دلار در برابر یورو هم کاهش یافت و به ۱٫۲۱۶ دلار در برابر یورو رسید.

+حبس دلار آمریکا در کانال ۲۵۰۰۰ تومان

در معاملات امروز (چهارشنبه بیست و ششم آذرماه ۹۹) بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور به قیمت ۲۴۸۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قبمت ۲۵۸۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به روز قبل، ۵۰ تومان ارزان تر شده است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ ۳۰۴۰۰ تومان از مردم خریداری  و در مقابل به قیمت ۳۱۴۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که نسبت به روز سه شنبه، ۱۰۰ تومان افزایش نرخ دارد.

+بازار نرخ ارز را تعیین می‌کند

رییس کل بانک مرکزی درباره نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان برای نرخ تسعیر ارز در بودجه ۱۴۰۰ گفت: نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان براساس نرخ تسعیری است که امسال به بانک‌ها اعلام کردیم، اکنون بانک‌ها دارایی‌های خود را براساس ارز ۱۱ هزار تومان تسعیر می‌کنند. وی با بیان اینکه نرخ ارز را بازار تعیین می‌کند و در کنار آن تجارت و بنیادهای اقتصادی در تعیین نرخ ارز تاثیرگذار هستند، اظهار داشت: امیدواریم سال آینده روند تجارت، صادرات و شرایط ارزی کشور بهبود یابد، این مسایل به طور حتم بر روی بازار تاثیرگذار خواهند بود و باید بپذیریم که نرخ ارز بر مبنای سیاست‌گذاری شکل می‌گیرد. همتی درباره اینکه که آیا نظر بانک مرکزی برای نرخ تسعیر ارز، نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است یا خیر، گفت: مساله بودجه، مساله ای مربوط به حسابداری است، چیزی که ما نگاه می‌کنیم مسایل بازار و سیاست‌گذاری اقتصادی است، معتقد هستیم نرخ ارز در بازار و براساس مسایل ساختاری شکل می‌گیرد. امیدواریم شرایط بازار ارز در ماه‌های آینده و حتی هفته‌های آینده بهتر از وضعیت فعلی شود.

+قیمت سکه افزایش یافت

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز (چهارشنبه) با ۲۶۰ هزار تومان افزایش قیمت نسبت به روز گذشته به بهای ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز به قیمت ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزارتومان معامله شد. همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ربع سکه به بهای چهار میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز به قیمت ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان مبادله شد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۳۳ هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای چهار میلیون و ۹۱۰ هزار تومان رسید.

+قیمت طلا به بالاترین رقم یک هفته گذشته رسید

قیمت طلا امروز به بالاترین رقم یک هفته گذشته رسید و بر افزایش‌های روز گذشته به علت چشم انداز اجرای محرک‌های مالی بیشتر در آمریکا افزود. در عین حال، سرمایه گذاران در انتظار نتیجه نشست سیاست‌گذاری فدرال رزرو هستند. هر اونس طلا در بازارهای جهانی با ۱۱٫۲۲ دلار افزایش ۱۸۶۴٫۸۶ دلار فروخته شد.

+واکنش همتی به گرانی مرغ در بازار

واکنش همتی به گرانی مرغ در بازار/ لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیاز به شخم زدن دارد/ حبس دلار آمریکا در کانال ۲۵۰۰۰ تومان/ بسته جدید وزیر صمت برای تنظیم بازار خودرو

عبدالناصر همتی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت درباره مشکلات ارز ۴۲۰۰ تومانی، اظهار کرد: اگر ارز۴۲۰۰ تومانی را به درستی از مرحله واردات تا رسیدن به دست مصرف کننده توزیع می کردیم، خیلی کمک خوبی به مردم می شد. البته تا حالا هم کمک خوبی کرده  ولی در عمل خوب اجرا نشد. با ارز۴۲۰۰، نباید مرغ  به قیمت ۳۰ هزار تومان به دست مردم برسد. بنابراین باید این ارز به گونه ای با تدبیر و اصلاح شود که شوک قیمتی برای مردم ایجاد نکند. مهمترین دغدغه دولت هم همین مسأله است‌. در حال بررسی این موضوع هستیم ولی هنوز نمی توانم نظر دهم که چه اتفاقی خواهد افتاد.

+رشد تولید خودروهای سواری و کمباین

بر اساس تازه ترین آمار اعلام شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، در هشت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، در تولید انواع خودروها به جز اتوبوس، مینی‌بوس و ون، رشد تولید دیده می‌شود و در مقابل، کمباین‌ها با رشد ۴۱.۳ درصدی بیشترین میزان تولید را به خود اختصاص داده اند.

+بسته جدید وزیر صمت برای تنظیم بازار خودرو

واکنش همتی به گرانی مرغ در بازار/ لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیاز به شخم زدن دارد/ حبس دلار آمریکا در کانال ۲۵۰۰۰ تومان/ بسته جدید وزیر صمت برای تنظیم بازار خودرو

علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره نامه‌نگاری با نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در راستای بررسی بسته پیشنهادی وزارت صمت مبنی بر خروج شرکت‌های خودروساز از زیان‌ده بودن، گفت: طرح پیشنهادی ما برای افزایش تولید آماده شده و در آینده‌ای نزدیک در ستاد اقتصادی دولت مطرح می‌شود. این بسته به تنظیم بازار خودرو و افزایش تولید خوروسازان کمک خواهد کرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت در تشریح محور اصلی طرح مذکور، توضیح داد: افزایش تولید و رقابتی کردن صنعت خودرو محور اصلی این طرح است.

+لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیاز به شخم زدن دارد

قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس با تاکید بر اینکه لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیاز به شخم زدن دارد، گفت: دولت در نظر گرفته بخشی از درآمدهای خود را از طریق اوراق نفتی تامین کند که با مخالفت مجلس روبه رو خواهد شد. البته اگر مشتریان خارجی باشد و تحویل نفت فیزیکی باشد ایرادی ندارد.

 

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....