تاریخ انتشار : شنبه 22 آذر 1399 - 21:26
کد خبر : 27850

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس مثبت شد، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟، ارزش دارایکم کاهش یافت، ارزش پالایش یکم

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس مثبت شد، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟، ارزش دارایکم کاهش یافت، ارزش پالایش یکم چقدر است؟، مرغ و تخم مرغ بیش از نیاز کشور تولید می‌شود، افت اندک نرخ دلار در صرافی های بانکی و مجاز، افت ۱۰۰ هزار تومانی نرخ سکه و رشد ۲۱.۳ درصدی تولید خودروی سواری را در بر دارد.

+بورس مثبت شد

در اقتصاددان  به نقل از تابناک می خوانیم ،  امروز شاخص کل با ۲۱۲۳۱ واحد افزایش معادل ۱٫۴۱ درصد به یک میلیون و ۵۲۷ هزار و ۴۴۹ واحد، شاخص‌ قیمت وزنی – ارزشی با ۵۵۵۲ واحد افزایش معادل ۱٫۴۱ درصد به ۳۹۹ هزار و ۴۴۶ واحد، شاخص کل هم وزن با ۶۲۹۳ واحد افزایش معادل ۱٫۴۰ درصد به ۴۵۷ هزار و ۲۸۹ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۴۱۲۰ واحد افزایش معادل ۱٫۴۰ درصد به ۲۹۹ هزار و ۴۰۳ واحد، شاخص آزاد شناور با ۲۷۲۶۷ واحد افزایش معادل ۱٫۳۱ درصد به دو میلیون و ۱۰۳ هزار و ۷۱۷ واحد، شاخص بازار اول با ۱۸۸۲۷ واحد افزایش معادل ۱٫۶۹ درصد به یک میلیون و ۱۳۱ هزار و ۱۶۹ واحد و شاخص بازار دوم با ۳۱۳۱۱ واحد افزایش معادل ۱٫۰۴ درصد به ۳ میلیون و ۴۰ هزار و ۸۲۶ واحد رسید. در نیمه دوم داد و ستدهای امروز بورس، در دو میلیون و ۲۱۹ هزار نوبت معاملاتی، ۱۵ میلیارد و ۷۲۱ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۶۶ هزار و ۴۹۰ میلیارد ریال در بورس معامله شد.

گزارش بورس امروز شنبه ۲۲ آذر ۹۹ / رنگ سبز بر تن شاخص کل

گزارش بورس امروز شنبه ۲۲ آذر ۹۹ / رنگ سبز بر تن شاخص کل

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات امروز بازار بورس ارزش سهام عدالت با افزایش ۱٫۰۵ درصدی همراه بود. شاخص بورس امروز با رشد بیش از ۲۱ هزار واحدی همراه بود که باعث افزایش ارزش سهام عدالت شد. در پایان معاملات امروز ارزش سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی به حدود ۱۱ میلیون و ۳۳ هزار تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته بیش از ۱۱۴ هزار و ۹۴۶ تومان افزایش یافت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۶۱۹ هزار و ۸۱۸ تومان رسیده است.

+ارزش دارایکم کاهش یافت

قیمت پایانی هر واحد از دارایکم با  افت ۱٫۲۸ درصدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۱۸ هزار و ۸۶۰ تومان معامله شد تا ارزش ۲۰۰ واحد از اولین ETF دولتی به ۳ میلیون و ۷۷۲  هزار تومان کاهش پیدا کند. البته در معاملات روز جاری آخرین قیمت معامله شده برای هر واحد از دارایکم با کاهش ۲٫۹ درصدی نسبت به روز معاملاتی قبل ۱۸ هزار و ۵۵۰ تومان معامله شد.

+ارزش پالایش یکم چقدر است؟

قیمت پایانی هر واحد از پالایش یکم  با افت ۰٫۱۲ درصدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۱۰ هزار و ۱۴ تومان معامله شد تا ارزش ۵۰۰ واحد از دومین ETF دولتی به ۵ میلیون و ۷ هزار تومان کاهش پیدا کند. البته در معاملات روز جاری آخرین قیمت معامله شده برای هر واحد از پالایش یکم با کاهش ۰٫۲۵ درصدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۱۰ هزار و ۱۰ تومان معامله شد. /نبض بورس

ارزش پالایش یکم امروز ۲۲ آذر ۹۹ چقدر شد؟

+مقام مسئول: علت گرانی مسکن، هجوم خریداران غیرایرانی است

محمودزاده، معاون مسکن و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی متوسط قیمت مسکن در کل کشور را متری ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان عنوان کرد و افزود: علت بالا بودن قیمت متوسط مسکن در اهواز، هجوم خریداران غیرایرانی به خوزستان برای خرید مسکن بوده است. این اتفاق در چند ماه اخیر رخ داده و تا پیش از آن، اهواز شهر گران‌قیمتی در بخش مسکن نبوده است. به گفته این مقام مسئول، گران‌ترین شهر کشور از نظر متوسط قیمت مسکن، تهران با قیمت هر مترمربع ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و ارزان‌ترین، کهگیلویه و بویر احمد با متری ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده است. همچنین متوسط قیمت مسکن در شهرهایی چون خوزستان برابر متری ۲۳.۵ میلیون تومان، فارس متری ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، اصفهان متری ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ایلام متری ۴ میلیون تومان، بیرجند متری ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، بجنورد متری ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، کرمانشاه متری چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و اراک و زنجان نیز بالاتر از ۱۰ میلیون تومان بوده است. متوسط قیمت مسکن در سایر مراکز استان‌ها زیر متری ۱۰ میلیون تومان بوده است.

+مرغ و تخم مرغ بیش از نیاز کشور تولید می‌شود

وزیر جهاد کشاورزی گفت: تولید مرغ و تخم مرغ در کشور مازاد بر نیاز بازار است اما دلالان و واسطه‌ها بر قیمت‌ها تاثیر می‌گذارند که وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال پیگیری و ساماندهی این بخش است.

+افت اندک نرخ دلار در صرافی های بانکی و مجاز

در معاملات امروز بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی های بانکی و مجاز به قیمت ۲۵۰۰۰ تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به قیمت ۲۶۰۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می شود که نسبت به روز پنج شنبه هفته قبل، ۷۰ تومان ارزان تر شد. همچنین در این صرافی ها، هر اسکناس یورو به نرخ ۳۰۵۳۰ تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به قیمت ۳۱۵۳۰  تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود که نسبت به روز پایان هفته قبل، ۲۰ تومان ارزان تر شده است.

+قیمت عمده فروشی دلار اعلام شد

بر اساس آخرین اطلاعات بازار متشکل ارزی، نرخ دلار آمریکا ۲۵۶۰۰ تومان و نرخ یورو نیز ۳۰۶۳۶ تومان تعیین شده است. بازار متشکل ارز ایران یک بازار عمده فروشی نقدی (اسکناس) ارز مابین کارگزاران این بازار(شامل بانک‌ها، صرافی‌های بانکی و غیربانکی) است کارگزاران این بازار می‌توانند به استناد ماده ۷ دستورالعمل نحوه انجام معاملات در بازار متشکل ارز ایران، ارز خریداری شده از این بازار را “حداکثر” یک درصد بالاتر از نرخ بازار متشکل ارز ایران، در صرافی های خود بصورت خرده فروشی عرضه نمایند.

+افت ۱۰۰ هزار تومانی نرخ سکه

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز با ۱۰۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز پنجشنبه ۱۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان معامله شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز به قیمت ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان معامله شد. همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع سکه به چهار میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز به ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان مبادله شد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۴۶ هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای چهار میلیون و ۹۶۵ هزار تومان فروخته شد.

پیش بینی روند قیمت طلا

در نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت اکثریت قابل توجهی درباره روند قیمت طلا وجود نداشت. در نظرسنجی هفته جاری ۱۵ نفر شرکت کردند که از میان آنها پنج نفر معادل ۳۳ درصد به افزایش قیمت و شش نفر معادل ۴۰ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و چهار نفر معادل ۲۷ درصد نظری نداشتند. اما خوش بینی به صعود طلا در میان سرمایه گذاران خرد قویتر بود. در نظرسنجی هفته جاری از سرمایه گذاران ۱۵۰۷ نفر شرکت کردند که از میان آنها، ۸۲۰ نفر معادل ۵۴ درصد به افزایش قیمت طلا و ۴۲۸ نفر معادل ۲۸ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و ۲۵۹ نفر معادل ۱۷ درصد نظری نداشتند.

بازار طلا هفته گذشته را تقریبا بدون تغییر به پایان برد. بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار نیویورک با شش دلار و ۲۰ سنت معادل ۰.۳ درصد افزایش، در ۱۸۴۳ دلار و ۶۰ سنت بسته شد و برای کل هفته ۰.۲ درصد افزایش داشت. کالین سیژینسکی، استراتژیست ارشد بازار در شرکت مدیریت سرمایه SIA به کیتکونیوز گفت: میانگین قیمت ۵۰ روزه طلا را زیر نظر دارد. بازار چهار بار در میانگین قیمت ۵۰ روزه شکست خورده است و تصور می کنم تا پایان سال در این کانال معاملاتی بماند. همه تحلیلگران کاهش قیمت طلا را پیش بینی نکردند. آدریان دی، رییس و مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی آدریان دی گفت: نسبت به قیمت طلا در کوتاه مدت نظر خنثی دارد اما همچنان انتظار دارد قیمتها در بلندمدت به سطح بالاتری صعود کنند. برخی از تحلیلگران با توجه به فشار فروش قوی در بازار دلار آمریکا، پتانسیل صعود را برای قیمت طلا پیش بینی می کنند. چارلی ندوس، استراتژیست ارشد بازار در گروه لاسال فیوچرز اظهار کرد انتظار ضعف بیشتر دلار در هفته جاری را دارد که از قیمت طلا پشتیبانی خواهد کرد. آدام بوتون، استراتژیست ارشد بازار در فارکس لایو گفت: علاوه بر دلار ضعیفتر، وی به افزایش قیمت طلا خوش بین است زیرا اواخر دسامبر آغاز دوره فصلی قوی برای این فلز ارزشمند است.

+رشد ۲۱.۳ درصدی تولید خودروی سواری

بررسی آمارهای رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۵۴۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه خودروی سواری از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه است. آماری که در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد ۲۱.۳ درصدی را نشان می‌دهد.

+معاون وزیر صمت: گرانی لوازم خانگی در بازار اتفاق میفتد

مهدی صادقی نیارکی معاون وزیر صمت گفت: با توجه به رشد ۱۰۰ درصدی نرخ ارز، ۳۰ درصد واردات مربوط به لوازم خانگی از این افزایش تأثیر مستقیم گرفته است، اما گران شدن لوازم خانگی مربوط به گرانی در تولید نیست بلکه در بازار این اتفاق افتاده است.

+احتمال افزایش ۴۰ درصدی حقوق کارگران

رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران معتقد است حتی اگر حقوق کارگران در سال آینده صد درصد هم افزایش یابد جوابگوی هزینه های معیشت خانوارهای کارگری نیست. ناصر چمنی در گفت وگو با ایسنا، درباره احتمال افزایش ۴۰ درصدی حقوق کارگران در سال آینده و تلاش برخی نمایندگان برای این منظور، گفت: معتقدم حتی اگر صد درصد هم حقوق کارگران افزایش یابد با شرایط موجود اقتصاد کفاف هزینه های معیشت کارگران را نمی دهد. با توجه به نظر مرکز پژوهشهای مجلس که خط فقر را رسما ده میلیون تومان اعلام کرده است، دریافتی دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی کارگران فاصله زیادی با هزینه های واقعی خانوارهای کارگری دارد. وی ادامه داد: مباحثی نظیر ترمیم دستمزد کارگران و افزایش حقوق کارگران دوبار در سال هیچ منع و ایرادی ندارد ولی باید ببینیم چقدر جنبه عملی دارد. تا وقتی که شعار و وعده بدهیم و هیچ راهکار عملی برای آن درنظر نگیریم نمی توان امیدوار بود که در وضع معیشت و دستمزد کارگران تغییری حاصل شود.

 

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....