تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 مهر 1399 - 21:20
کد خبر : 19604

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون بازگشت شاخص کل بورس به کانال یک میلیون و ۶۰۰، معاملات کمتر از ۵۰۰ هزار

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بازگشت شاخص کل بورس به کانال یک میلیون و ۶۰۰، معاملات کمتر از ۵۰۰ هزار تومان سهام جز در یک صورت ممنوع شد، افت اغلب شاخص‌های سهام آسیایی علی‌رغم رشد سهام استرالیا، چند میلیارد یورو ارز صادراتی به چرخه اقتصاد بازگشت؟، نرخ دلار در معاملات امروز بازار ارز، عرضه ارز در نیما رکورد شکست، شیب کاهش قیمت طلا تندتر شد و قیمت سکه تحت تاثیر رشد نرخ ارز را در بر دارد.

+بازگشت شاخص کل بورس به کانال یک میلیون و ۶۰۰

به گزارش اقتصاددان  به نقل از تابناک، شاخص کل با ۳۳۰۱۵ واحد افزایش معادل ۲٫۰۹ درصد به یک میلیون و ۶۱۴ هزار و ۱۹۵ واحد، شاخص‌ قیمت وزنی – ارزشی با ۸۶۵۸ واحد افزایش معادل ۲٫۰۹ درصد به ۴۲۳ هزار و ۳۳۸ واحد، شاخص کل هم وزن با ۱۰۲۰ واحد افزایش معادل ۰٫۲۵ درصد به ۴۱۳ هزار و ۸۸۹ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۶۶۸ واحد افزایش معادل ۰٫۲۵ درصد به ۲۷۱ هزار و ۲۶۰ واحد، شاخص آزاد شناور با ۳۷۲۷۴ واحد افزایش معادل ۱٫۷۶ درصد به دو میلیون و ۱۵۷ هزار و ۶۷۲ واحد، شاخص بازار اول با ۲۶۹۴۸ واحد افزایش معادل ۲٫۳۲ درصد به یک میلیون و ۱۸۷ هزار و ۵۶۵ واحد و شاخص بازار دوم با ۵۵۳۷۶ واحد افزایش معادل ۱٫۷۴ درصد به ۳ میلیون و ۲۳۳ هزار و ۵۷۷ واحد رسید.

گزارش بورس امروز چهارشنبه 2 مهر 99 / بازگشت شاخص کل به کانال یک میلیون و 600

وزیر اقتصاد: هیچ توصیه ای به فعالان بورس ندارم

فرهاد دژپسند گفت: من هیچ توصیه ای به فعالان بازار سرمایه، برای خرید یا فروش ندارم، ولی می توانم این خواهش را مطرح کنم که مردم، در مورد فروش دارایی خود حداکثر دقت را بکنند و آن را به قیمت مناسب بفروش برسانند.

وزیر اقتصاد: هیچ توصیه ای به فعالان بورس ندارم/ کاهش ارزش سهام یک شرکت در پی اظهارات مدیرعامل/ تمدید مهلت پرداخت وام‌های حمایتی کرونا/ ذخایر طلای بانک‌های روسیه رکورد زد

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: همواره از همه عزیزانی که می خواهند وارد بازار بورس شوند یا از آن خارج شوند، دقت عمل را خواهش کرده ام و بدین منظور سه عبارت «مطالعه، مشاوره، معامله» را مؤکدا  بکار برده ام. در حالی که نظر سنجی های انجام شده، در خیلی شاخص ها برآورد خوبی از بورس به دست داده است، متأسفانه شاهدیم، عده ای صرفا نکات منفی  را برجسته کرده اند، در حالیکه منطق حکم می کند که همه نتایج را با هم ببینیم.

+معاملات کمتر از ۵۰۰ هزار تومان سهام جز در یک صورت ممنوع شد

بر اساس اطلاعیه بورس اوراق تهران، بورس تهران اعلام کرد آن دسته از معاملاتی که ثبت سفارش کمتر از ۵۰۰ هزار تومان داشته باشند، جز در یک صورت، مسدود می‌شوند. بر اساس این اطلاعیه سفارش‌های معاملات زیر ۵۰۰ هزار تومان صرفاً در صورتی پذیرفته می‌شود که برای فروش سهام به میزان کل دارایی بر روی آن نماد باشد. در غیر این صورت ضمن مسدود شدن کد معاملاتی اشخاص حقیقی و حقوقی، موضوع در کمیته رسیدگی به تخلفات بررسی می‌شود.

متن اطلاعیه بورس تهران خطاب به کلیه مدیران شرکت‌های کارگزاری به این شرح است: کلیه سهامداران حقیقی و حقوقی در نمادهای با دارایی کمتر از ارزش پنج میلیون ریال که از سامانه نامک یا برخط آن کارگزاری اقدام به ورود سفارش به سامانه معاملات می‌نمایند، ملزم می‌باشند به منظور عدم اخلال در فرآیند قیمت گذاری اوراق بهادار از ورود سفارش یا انجام معامله در حجم کم خودداری نموده و در سفارشات با ارزش کمتر از پنج میلیون ریال صرفاً مجاز به ارسال یک سفارش فروش به میزان کل دارایی بر روی آن نماد هستند؛ بنابراین ورود سفارش کم حجم به غیر از مورد مذکور اکیداً ممنوع و تخلف است و در صورت عدم رعایت موضوع مذکور ضمن مسدود شدن کد معاملاتی اشخاص حقیقی و حقوقی، موضوع در کمیته رسیدگی به تخلفات بررسی می‌شود.

افت اغلب شاخص‌های سهام آسیایی علی‌رغم رشد سهام استرالیا

روز چهارشنبه، اغلب سهام آسیا اقیانوسیه با نگرانی از کند شدن ریکاوری اقتصاد جهان از پاندمی کرونا افت کردند در حالی سهام استرالیا با رشد مواجه شدند. نیکی ژاپن ۰.۶۰ درصد افت کرد در حالی که گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن با افت ۰.۱ درصدی روبرو شد. در بازار چین، کامپوزیت شانگهای تقریباً بدون تغییر باقی ماند و با افت اندک ۰.۰۳ درصدی مواجه شد و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ هم ۰.۰۲ درصد پایین آمد. ای‌اس‌اکس استرالیا بر خلاف بازارهای منطقه ۱.۷۵ درصد جهش کرد در حالی که کوسپی کره‌جنوبی ۰.۹۴ درصد سقوط کرد. در بازار ارز، دلار با امید به حمایت از سوی فدرال‌رزرو توانست در برابر ارزهای آسیا تقویت شود. در مقابل یوآن چین دلار ۰.۲۳ درصد بالا آمد و به نرخ برابری ۶.۷۹۳۴ واحد رسید. در مقابل ین ژاپن دلار ۰.۱۷ درصد تقویت شد و به نرخ برابری ۱۰۵.۰۹ واحد رسید.

کاهش ارزش سهام یک شرکت در پی اظهارات مدیرعامل

ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت خودروسازی تسلای آمریکا، اعلام کرده که این شرکت قصد دارد قیمت خودروهای برقی را به حدی کاهش داده که مردم بتواند با ۲۵ هزار دلار یک خودروی برقی خریداری کنند که فناوری خودران بودن را هم داشته باشد البته ماسک گفته امکان این اتفاق حداقل تا ۳ سال آینده فراهم نخواهد شد.

وزیر اقتصاد: هیچ توصیه ای به فعالان بورس ندارم/ کاهش ارزش سهام یک شرکت در پی اظهارات مدیرعامل/ تمدید مهلت پرداخت وام‌های حمایتی کرونا/ ذخایر طلای بانک‌های روسیه رکورد زد

پس از این اظهارات در معاملات شب گذشته تنها در دو ساعت ارزش تسلا ۲۰ میلیارد دلار ریخت. اظهارات بعدی برخی دیگر از مدیران تسلا در باره استراتژی‌های تولید جدید و استفاده از باتری‌های جدید باعث شد تا سهام تسلا دوباره بریزد. اظهارات ایلان ماسک، ارزش سهام تسلا را ۵٫۶ درصد منفی کرد و اظهارات مدیران آن هم ۶٫۹ درصد دیگر از ارزرش سهام تسلا را به باد داد. سهامداران انتظار داشتند که ماسک شب گذشته درباره دو چیز صحبت کند. نخست درباره تولید باطری با عمر ۱۰ سال یا بیشتر و توان تامین نیرو برای پیمایش یک میلیون مایل و دوم هدف گذاری برای کاهش هزینه‌ها که می‌توانست بالاخره قیمت خودروهای الکتریکی را به کمتر از خودروهای بنزینی کاهش دهد. ماسک نه تنها درباره هیچ کدام حرف نزد بلکه قول داد طی چند سال آینده قیمت باطری‌ها را به نصف کاهش داده و خودروهایی با قیمت پایین‌تر به بازار عرضه کند.

+چند میلیارد یورو ارز صادراتی به چرخه اقتصاد بازگشت؟

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: میزان ارز بازگشتی حاصل از صادرات غیرنفتی (سال‌های ۹۷، ۹۸ و فروردین ۹۹) تا پایان مردادماه حدود ۳۵ میلیارد یورو معادل ۶۸ درصد از مجموع ارز ناشی از صادرات بوده است.

نرخ دلار در معاملات امروز بازار ارز

در معاملات امروز (چهارشنبه دوم مهرماه ۹۹) بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی های بانکی و مجاز به نرخ ۲۷۷۰۰ تومان از مردم خریداری و  در مقابل به قیمت ۲۷۸۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به روز قبل، ۶۰۰ تومان گران تر شده است. همچنین هر اسکناس یورو به نرخ ۳۲۳۵۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۳۲۴۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که نسبت به روز سه شنبه، ۵۰۰ تومان افزایش نرخ دارد.

قیمت سکه تحت تاثیر رشد نرخ ارز

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ در بازار آزاد تهران به ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید. همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۷ میلیون تومان، ربع سکه ۴ میلیون تومان و سکه یک گرمی دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز یک میلیون و ۲۴۴ هزار و ۵۰ تومان است.

شیب کاهش قیمت طلا تندتر شد

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت تاثیر رشد ارزش دلار، برای سومین روز کاهش پیدا کرد. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۱۸۹۴ دلار و ۶۹ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۵ درصد کاهش، به ۱۸۹۸ دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز سه شنبه با سه دلار معادل ۰.۲ درصد کاهش، در ۱۹۰۷ دلار و ۶۰ سنت بسته شد.

ذخایر طلای بانک‌های روسیه رکورد زد

سرمایه‌گذاری در فلز زرد توسط بانک مرکزی روسیه در ماه آگوست، به حدود ۷.۴ میلیارد دلار یعنی بالاترین سطح خود رسید. براساس داده‌های منتشرشده توسط بانک مرکزی روسیه، از حیث اندوخته طلا، ذخایر مسکو به رکورد ۱۲۱ تن رسیده که در مقایسه با بالاترین سطح که در اکتبر ۲۰۱۹ ثبت شده، ۱۰.۹درصد بیشتر است. به گفته «ماکسیم اوسادچای» تحلیل گر بانک BKF، بانک‌های روسیه در ماه گذشته ذخایر طلای خود را به اندازه ۲۳.۳ تن افزایش دادند. این بالاترین افزایش در طول دوران ثبت ترازنامه مکتوب بانک‌های روسیه محسوب می‌شود. براساس اظهارات اوسادچای، تا اینجا، اسبربانک در آگوست به تنهایی ذخایر خود را به اندازه ۱۶.۹ تن افزایش داده است؛ وی اضافه کرد که هم اکنون اسبربانک، ویتی بی، Otkritie، Gazprombankبانک و Sovcombank از حیث سرمایه گذاری در طلا پنج بانک برتر هستند.

وزیر اقتصاد: هیچ توصیه ای به فعالان بورس ندارم/ کاهش ارزش سهام یک شرکت در پی اظهارات مدیرعامل/ تمدید مهلت پرداخت وام‌های حمایتی کرونا/ ذخایر طلای بانک‌های روسیه رکورد زد

آمار بانک مرکزی روسیه حاکی از آن است که بانک‌های این کشور از ماه مه و پس از ۶ ماه اقدام به فروش، ذخایر طلای خود را افزایش داده اند. کارشناسان در توضیح این موضوع، افزایش قیمت فلز زرد را در بحبوحه هراس‌های ناشی از موج دوم پاندمی کووید-۱۹، یکی از فاکتورهای اصلی در این حرکت می‌دانند. /راشاتودی

روند کاهشی نفت ازسرگرفته شد

قیمت نفت روز چهارشنبه در واکنش به آماری که افزایش غیرمنتظره ذخایر نفت آمریکا را نشان داد و نگرانیها نسبت به تقاضا برای سوخت را تجدید کرد، بیش از یک درصد سقوط کرد. به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت ۳۳ سنت معادل ۰.۸ درصد کاهش یافت و به ۴۱ دلار و ۳۹ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۴۰ سنت معادل ۰.۱ درصد کاهش یافت و به ۳۹ دلار و ۴۰ سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص روز دوشنبه بیش از چهار درصد سقوط کرده بودند که بیشترین میزان کاهش در دو هفته اخیر بود با این حال روز سه شنبه افزایش داشتند.

+تمدید مهلت پرداخت وام‌های حمایتی کرونا

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای تمدید مهلت پرداخت وام‌های ودیعه اجاره مسکن، مشاغل و کسب‌وکارها و حوزه‌های حمل‌ونقل آسیب‌دیده از کرونا تا پایان مهرماه را به بانک‌های عامل ابلاغ کرد.

عرضه ارز در نیما رکورد شکست

میزان عرضه ارز در سامانه نیما در شهریور ماه امسال به عدد یک میلیارد و ۶۲۸ میلیون یورو رسید که این رقم در مقایسه با ماه های قبل بی سابقه است. به نقل از فارس؛ میزان عرضه ارز حاصل از صادرات در نیما در شهریور نسبت به مرداد ماه ۹۸٫۲ درصد افزایش داشته است. مرداد ماه ۹۷ تاکنون فقط در اردیبهشت ماه سال ۹۸ میزان عرضه و خرید ارز در نیما بیش از شهریور ماه امسال بوده است. از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه ۶ میلیارد و ۷۰۸ میلیون یورو در سامانه نیما عرضه شده است و در صورتی که در ۶ ماه دوم سال جاری میزان عرضه ارز همانند شهریور ماه باشد، تا پایان سال ۹ میلیارد و ۷۶۸ میلیون یورو دیگر ارز حاصل از صادرات به سامانه تزریق خواهد شد که با این حساب میزان عرضه ارز در مجموع سال ۹۹ در نیما به ۱۶ میلیارد و ۴۷۶ میلیون یورو خواهد رسید. این میزان، ۶۸۲ میلیون یورو بیشتر از میزان عرضه ارز در سال ۹۸ است.

 

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....