تاریخ انتشار : سه شنبه 1 مهر 1399 - 19:37
کد خبر : 19468

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون هنوز لیست خانه‌های خالی به سازمان مالیاتی نرسیده است، پاییز با بورس قرمز شروع شد،

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون هنوز لیست خانه‌های خالی به سازمان مالیاتی نرسیده است، پاییز با بورس قرمز شروع شد، سهامداران ترسیده اند، ترس بازگشت به محدودیت‌های کرونایی بورس‌های بین‌المللی را منفی کرد، قیمت نفت بالا رفت، توکلی: نمایندگان مجلس خودرو‌های ارزانتری را جهت خدمت جایگزین کنند و فروش فولکس واگن برقی با سه سال شارژ رایگان در آمریکا را در بر دارد.

هنوز لیست خانه‌های خالی به سازمان مالیاتی نرسیده است

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، هادی خانی معاون فناوری های مالیاتی سازمان امور مالیاتی در شبکه خبر راجع به ارسال فهرست خانه‌های خالی به این سازمان اظهارداشت: دیروز از رسانه ها مطلع شدیم که لیست ۱۰۹ هزار مسکن خالی تحویل سازمان مالیاتی شده است. با وجود این که ذهنیتی از این تحویل نداشتیم پیگیری کردیم و با معاون وزیر راه صحبت کردیم که این لیست کجاست؟‌ اطلاع دادند که در سامانه ملی املاک و اسکان دسترسی برای سازمان تعبیه شده که می‌توان این دیتا را مشاهده کرد. از ظهر امروز که متوجه شدیم به دنبال فعال کردن این دسترسی از طرف سازمان هستیم تا به دیتا و اطلاعات دسترسی کامل پیدا کنیم. به نقل از فارس؛ وی با تاکید بر اینکه دسترسی و دیتایی هنوز تحویل سازمان نشده است، تصریح کرد: طبق ماده ۵۴ قانون مالیات مستقیم برای اجرا دست سازمان باز است. البته روی نرخ و زمانبندی تغییراتی در مجلس پیگیری می‌شود و تا جایی که خبر دارم شورای نگهبان ایراداتی به طرح مجلس گرفته بود که رفع شده و در صحن علنی باید تصویب شود.

+پاییز با بورس قرمز شروع شد

امروز شاخص کل با ۱۳۹۷۸ واحد کاهش معادل منفی ۰٫۸۸ درصد به یک میلیون و ۵۸۱ هزار و ۱۸۲ واحد، شاخص‌ قیمت وزنی – ارزشی با ۳۶۶۶ واحد کاهش معادل منفی ۰٫۸۸ درصد به ۴۱۴ هزار و ۶۸۴ واحد، شاخص کل هم وزن با ۳۰۲۱ واحد کاهش معادل منفی ۰٫۷۳ درصد به ۴۱۲ هزار و ۸۸۵ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۱۹۸۰ واحد کاهش معادل منفی ۰٫۷۳ درصد به ۲۷۰ هزار و ۶۰۶ واحد، شاخص آزاد شناور با ۱۹۶۶۹ واحد کاهش معادل منفی ۱٫۴۲ درصد به دو میلیون و ۱۲۰ هزار و ۳۷۲ واحد، شاخص بازار اول با ۱۹۶۶۹ واحد کاهش معادل منفی ۱٫۶۷ درصد به یک میلیون و ۱۶۰ هزار و ۵۹۰ واحد و شاخص بازار دوم با ۹۷۴۹ واحد افزایش معادل ۰٫۳۱ درصد به ۳ میلیون و ۱۷۸ هزار و ۳۲۶ واحد رسید.

گزارش بورس امروز سه شنبه 1 مهر 99/ سهامداران برای خرید کدام سهام به صف نشستند؟

گزارش بورس امروز سه شنبه 1 مهر 99/ سهامداران برای خرید کدام سهام به صف نشستند؟

سهامداران ترسیده اند!

روزبه شریعتی  تحلیلگر بازار سرمایه گفت: متاسفانه جو ترس در بازار وجود دارد. باید ترس از بازار به سمت منطق و تحلیل برود. هیچ دلیلی ندارد سهمی که بی دلیل رشد کرده بود و سهم های با پشتوانه و سودده نیز در کنار هم در صف فروش باشند. از سوی دیگر نباید به بازار از صندوق توسعه ملی یا منابع دیگر پول تزریق کرد. عوامل واقعی باید به بازار کمک کند. مهمترین عامل می تواند تجدید ارزیابی دستوری و اجبار تجدید ارزیابی شرکت ها باشد. باید اجبار شود که همه شرکتها دارایی های ثابت خود را هر سه تا پنج سال یکبار تجدید ارزیابی کنند. وی با بیان اینکه مردم عادی از وضعیت کنونی بازار در ضرر هستند، گفت: بسیاری از مردم درحال فروش سهم های خود هستند که طبیعی است. بازار پرنوسان است اما به نظر من سقوط نمی کند. برایم سوال است که ریال با توجه به قیمتهای بازارهای موازی به کجا می خواهد برود؟ این خیلی منطقی نیست که نقدینگی به سمت بازار مسکن و دلار برود.

+ترس بازگشت به محدودیت‌های کرونایی بورس‌های بین‌المللی را منفی کرد

برای دومین روز متوالی بورس‌های آسیایی قرمز پوش بودند. دلیل رشد منفی بورس‌های بین‌المللی در معاملات امروز و روزهای گذشته تاخیر در اجرای بسته‌های کمک اقتصادی در آمریکا و نگرانی از بازگشت محدودیت‌های کرونایی در اروپا بوده است. ارزش سهام HSBC و استاندارد چارترد در بورس هنگ کنگ در معاملات امروز دو درصد ریخت. بانک‌های بزرگ بین‌المللی هم امروز شاهد افت ارزش سهام خود بودند و این مسئله بر منفی شدن بورس‌های بین‌المللی بی‌تاثیر نبوده است.

دلیل منفی بودن سهام بانک‌ها هم افشای اسناد مربوط به انجام هزاران میلیارد دلار نقل و انتقال پولی مشکوک توسط آنها بوده که اخیرا توسط صدها خبرنگار فاش شده است. بانک‌های HSBC و استاندارد چارتد انگلیس از جمله بانک‌های بزرگی هستند که نام آنها در میان مؤسسات مالی است که در رسوایی پولشویی ۲ هزار میلیارد دلاری به چشم می‌خورد. گسترده‌ترین شاخص MSCI آسیا اقیانوسیه خارج از ژاپن در معاملات امروز ۰٫۵ درصد منفی شد. بورس استرالیا هم ۷ درصد ریخت که دلیل آن منفی شدن سهام شرکت‌های نفتی گازی و معدنی بوده است. متوسط ارزش سهام شرکت‌های پرطرفدار در بورس چین هم ۰٫۱ درصد منفی شد. بورس هنگ کنگ هم ۰٫۵ درصد ریخت اما بورس ژاپن به خاطر تعطیلات بسته بود. بورس آمریکا نه تنها شب گذشته منفی بود، بلکه معاملات آتی شاخص S&P500 در معاملات امروز ۰٫۲ درصد منفی شد و شاخص نزدک هم ۰٫۴ درصد ریخت. در معاملات شب گذشته شاخص داوجونز در بورس وال استریت ۱٫۸۴ درصد ریخته بود. S&P500 و نزدک هم ۱٫۱۶ و ۰٫۱۳ درصد منفی بودند.

+نرخ تورم شهریور ماه اعلام شد

مرکز آمار ایران اعلام کرد: نرخ تورم نقطه‌ای در شهریور ماه ١٣٩٩ به عدد ٣۴,۴ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٣۴.۴ درصد بیشتر از شهریور ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده­‌اند. نرخ تورم نقطه‌ای شهریور ماه ١٣٩٩ در مقایسه با ماه قبل ۴,٠ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی ها و دخانیات» با افزایش ۵,۵ واحد درصدی به ٣١.۵ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با افزایش ٣.٣ واحد درصدی به ٣۵.٩ درصد رسیده است. این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٣۴,۵ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ٣,٩ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٣۴,١ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۴,۵ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن می‌باشد. نرخ تورم سالانه شهریور ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور به ٢۶,٠ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٠,٢ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. هم‌چنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ٢۶,١ درصد و ٢۵.۴ درصد می‌باشد که برای خانوارهای شهری ٠,٢  واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی بدون تغییر بوده است.

ثبات و افزایش قیمت دلار در بازار امروز

در حالی که تا ساعاتی قبل، نرخ دلار در صرافی های بانکی همچون صرافی ملی، با عدم تغییر همراه بود، به یکباره شاهد رشد نرخ دلار و یورو در این صرافی ها هستیم. به گونه ای که هر اسکناس دلار آمریکا در این صرافی ها، به قیمت ۲۷۱۰۰ تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به قیمت ۲۷۲۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می شود. همچنین هر یورو در این صرافی ها، به قیمت ۳۱۸۵۰ تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به قیمت ۳۱۹۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد.

از حباب سکه چه خبر؟

محمد کشتی آرای نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: امروز هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به رقم ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) با افزایش ۱۲۰ هزار تومانی به رقم ۱۳ میلیون و ۲۶۵ هزار تومان معامله شده است. هر نیم سکه بهار آزادی نیز ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است و هر ربع سکه بهار آزادی نیز به رقم ۳ مییلون و ۹۵۰ هزار تومان رسیده است. هر سکه یک گرمی در اولین روز از پاییز، ۲ میلیون و ۷۰ هزار تومان ارزشگذرای شده است. هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، ۵ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است. همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار، به رقم یک میلیون و ۲۴۲ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است. وی در خصوص حباب سکه در بازار امروز نیز گفت: با توجه به رشد نرخ ارز و تقاضا در بازار، حباب سکه به رقم یک میلون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.

+ازسرگیری صعود جهانی طلا پس از ریزش ۵۱ دلاری

قیمت طلا در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی در مواجهه با عوامل متضاد شامل نگرانیها نسبت به افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ و قویتر شدن ارزش دلار آمریکا، در بازه محدودی نوسان داشت. بهای معاملات هر اونس طلا برای تحویل فوری ۰.۱ درصد افزایش یافت و به ۱۹۱۴ دلار و ۲۸ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز دوشنبه بیش از سه درصد ریزش کرده و به ۱۸۸۲ دلار و ۷۰ سنت رسیده بود که پایینترین قیمت از ۱۲ اوت بود. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۵ درصد افزایش، به ۱۹۱۹ دلار و ۷۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز گذشته ۵۱ دلار و ۵۰ سنت معادل ۲.۶ درصد کاهش یافت و در ۱۹۱۰ دلار و ۶۰ سنت بسته شد. صعود دلار آمریکا در اوایل معاملات، از جذابیت سرمایه گذاری در طلا کاست. دلار قویتر طلا را برای خریداران غیرآمریکایی گرانتر می کند.

+قیمت نفت بالا رفت

قیمت نفت در اوایل معاملات روز سه شنبه بالا رفت تا بخشی از ضرر سنگین شب گذشته را جبران کند. به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت ۱۴ سنت معادل ۰.۳ درصد افزایش یافت و به ۴۱ دلار و ۵۸ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در اکتبر که روز سه شنبه منقضی می شود، ۱۹ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش یافت و به ۳۹ دلار و ۵۰ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات برای تحویل در نوامبر ۱۳ سنت معادل ۰.۳ درصد افزایش یافت و به ۳۹ دلار و ۶۷ سنت رسید.

+قیمت خرید تضمینی گندم تعیین شد

در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، پس از ارائه گزارش دستگاه های مرتبط در خصوص تامین گندم کشور و اقدامات صورت گرفته برای تداوم خودکفایی و ارائه به صرفه تر نان به مردم، قیمت خرید تضمینی گندم که پیش از این در شورای اقتصاد مورد تایید قرار گرفته بود، برای سال زراعی آینده، ۴ هزار تومان تعیین شد.

+انتقاد نایب رئیس مجلس از میزان وام اجاره؛ این وام مٌسَکِن است

نیکزاد نایب رئیس مجلس گفت: هم‌اکنون ۶٫۵ میلیون مستأجر در کشور داریم. دولت طرحی را با فشار  افکار عمومی و با تبلیغات شروع و اعلام کرد که می خواهد به مستأجران ودیعه مسکن پرداخت کند، این در حالی است که طبق آماری که در اختیار من هست حداقل ۳ میلیون خانوار ایرانی مستاجری هستند که به این ودیعه مسکن نیاز دارند و قرار بود که دولت ۱۵ تا ۳۰ میلیون و در تهران تا ۵۰میلیون تومان وام ودیعه مسکن بدهد. ‌متاسفانه بر خلاف اظهارات وزیر اقتصاد و اقتصاددانان و بانک مرکزی مبنی بر اینکه خط قرمز ما افزایش پایه پولی است، پایه پولی افزایش داده شد تا از آن محل تسهیلاتی در باب ودیعه مسکن پرداخت کند، معمولاً جابجایی مستاجران در شهریور ماه صورت می گیرد ولی امسال به صورت استثنا مدارس در ۱۵ شهریور ماه بازگشایی شد. این در حالی است که در سال‌های گذشته اول مهر شروع به کار می کردند، حال اگر خانواده‌ها نقل و انتقالی داشتند،‌ طوری تنظیم می‌کردند که اول مهرماه در خانه جدید که اجاره کرده اند مستقر شوند؛ ولی دولت امسال آنقدر ودیعه مسکن را طول داد تا این نقل و انتقال صورت پذیرفت.

نیکزاد با انتقاد از میزان اعطای وام ودیعه مسکن به خانوارها تصریح کرد: جای تاسف دارد که در این دولت وزارت راه و شهرسازی، وزارت اقتصاد و سیستم بانک مرکزی به طور کلی به ۲۲ هزار خانوار تسهیلات می دهند که میزان آن در مجموع ۶۶۰ میلیارد تومان می‌شود؛ در صورتی که همین الان ۱۵۰ هزار پرونده در سیستم بانکی موجود است و قرار بود دولت ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات بدهد و خود دولت اعلام کرد که ۳هزار میلیارد تومان برای این امر کنار گذاشته‌ام.

فروش فولکس واگن برقی با سه سال شارژ رایگان در آمریکا

شرکت خودروسازی فولکس واگن آلمان اعلام کرد که مدل شاسی بلند برقی ID4 خود را بدون آنکه قیمت آن را افزایش دهد با سه سال شارژ نامحدود رایگان به خریداران در آمریکا عرضه می‌کند. این مدل شاسی بلند ماه گذشته به بازار عرضه شده و بنا به گفته فولکس واگن مشتریانی که این خودرو را خریداری می‌کنند می‌توانند به صورت رایگان از شبکه ۴۷۰ جایگاه شارژ و بیش از ۲ هزار نقطه شارژ سریع این شرکت در آمریکا به مدت سه سال بهره ببرند. اسکات کئوگ، مدیرعامل گروه فولکس واگن در آمریکا، می‌گوید با ارائه سه سال امکان شاژر رایگان و سریع بدون بالا بردن قیمت ما تمام موانع برای خریداران شاسی بلند‌های برقی را هضم کرده‌ایم. خوروهای برقی کلاس ID فولکس واگن، در واقع پرچمدار طرحی هستند که فولکس واگن در قالب آن قصد دارد سالانه یک و نیم میلیون خودروی الکترونیکی به بازار عرضه کند. گروه خودروسازی فولکس واگن می‌گوید که قصد دارد با حدود ۴۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری تا سال ۲۰۲۴ تولید خودروی الکتریکی در اروپا، چین و آمریکا را افزایش دهد.

توکلی: نمایندگان مجلس خودروهای ارزانتری را جهت خدمت جایگزین کنند

احمد توکلی طی مکاتبه ای خواستار عذرخواهی مجلس از مردم بابت تحویل ۳۵۰ خودروی لوکس به نمایندگان شد و از آنان خواست تا با بازگردان آنها، خودروهای ارزان‌تری را جهت خدمت جایگزین کنند.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....