تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 آبان 1400 - 20:54
کد خبر : 67591

گلچین اقتصادی روز…درخواست قالیباف

گلچین اقتصادی روز…درخواست قالیباف

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون هشدار مقامات بانک مرکزی آمریکا نسبت به لزوم کنترل تورم، پاسخ یک شرکت لبنی درمورد

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون هشدار مقامات بانک مرکزی آمریکا نسبت به لزوم کنترل تورم، پاسخ یک شرکت لبنی درمورد حواشی دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی، خبر خوش برای مجرد‌های فاقد مسکن، زمان اعلام نرخ‌های جدید بلیت هواپیما و رشد ارزش بازار جهانی ارز‌های دیجیتالی را در بر دارد.

+درخواست قالیباف: اجازه دهید صنعت خودرو نفس راحتی بکشد

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه مجلس درباره آزادسازی واردات خودرو در توییتی  با هشتگ «‎شکستن انحصار» نوشت: مجلس یازدهم بر ‎شکستن انحصار بازار خودرو اصرار دارد و با واردات در ازای صادراتِ عمدتاً قطعات یا خودروی مازاد، در راستای کاهش قیمت همزمان با تقویت صنعت خودرو گام بلندی برداشته است. از شورای محترم نگهبان و مجمع تشخیص تقاضامندیم تا با موافقت خود اجازه دهند صنعت خودرو نفس راحتی بکشد.

درخواست قالیباف: اجازه دهید صنعت خودرو نفس راحتی بکشد/ واکنش همتی به مصوبه واردات خودرو: رانت برای واردکنندگان خاص/ انتقاد کارشناس صنعت خودرو به مصوبه خودرویی مجلس: فاجعه است/ حقوق وزیر روحانی ۲۴ برابر حداقل حقوق

+واکنش همتی به مصوبه واردات خودرو: رانت برای واردکنندگان خاص

در واکنش به مصوبه خودرویی مجلس، عبدالناصر همتی، رئیس کل اسبق بانک مرکزی در فضای مجازی نوشت: واردات خودرو باید تحت یک استراتژی و با هدف انتقال تکنولوژی لازم باشد، نه برمبنای صادرات خودروی مازاد و قطعه‌ با وجود تحریم‌ها،این شیوه واردات نه انحصاربازار را می‌شکند و نه گامی به جلو تلقی می‌شود. این نوع واردات خودرو صرفاً منجربه تقاضای ارز والبته رانت برای واردکنندگان خاص می‌شود.

+انتقاد کارشناس صنعت خودرو به مصوبه خودرویی مجلس: فاجعه است

امیرحسین کاکایی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در خصوص اعمال اصلاحات نمایندگان مجلس در طرح ساماندهی صنعت خودرو برای تامین نظر شورای نگهبان در خصوص واردات خودرو با بیان اینکه این مصوبه بر بازار خودرو بی اثر خواهد بود، توضیح داد: واردات خودرو از لحاظ قانونی، ممنوع نیست. مساله‌ای که طی دو تا سه سال اخیر ایجاد شد، آن بود که دولت به دلیل محدودیت منابع ارزی از واردات خودرو جلوگیری کرد؛ بنابراین، در شرایطی که مساله تامین و دسترسی به ارز حل نشده، بعید است که مشکل واردات خودرو حل شده و خودرویی وارد کشور شود. در سه سال گذشته به طور متوسط، سالانه حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار خودرو به دلیل نبود قطعات در پارکینگ‌ها رسوب کرده است. در این شرایط، اگر ارزی باشد، آیا اولویت با واردات قطعات مورد نیاز این خودرو‌ها نخواهد بود؟ به بیان دیگر، اگر وضعیت منابع ارزی اجازه دهد، باید قطعات مورد نیاز وارد شود تا تولید افزایش پیدا کند؛ بنابراین، کل این طرح دارای ایراد و تناقض است. در واقع، نمایندگان مجلس به جای آنکه مشکلات تولید را حل کنند، برای صادراتی که صورت نمی‌گیرد، نقشه می‌کشند تا در ازای آن محصول نهایی وارد کنند؛ این یعنی فاجعه. کاکایی با بیان اینکه، کسی از سیاستگذاران نگران کاهش صادرات خودرو نیست، ادامه داد: صادرات خودرو یک مساله صرفا تجاری نبوده و امری سیاسی است؛ یعنی دولت‌ها باید در مورد آن به توافق برسند و تا زمانی که مقامات دو کشور به توافقی در این زمینه دست پیدا نکنند، نمی‌گذارند که شما خودرو صادر کنید، مانند آنچه در مورد تجارت نفت و فولاد حاکم است؛ بنابراین، تا اجازه دولت‌ها در میان نباشد، در عمل هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد. چنانکه، به رغم تولید محصولات جدید در ایران که بعضا رقابت پذیر هم هستند، صادرات این خودرو‌ها تحقق نیافته است.

او در ادامه کاهش تولید خودرو و کمبود قطعات به دلیل اعمال تحریم‌ها را یکی از دلایل کاهش صادرات خودرو در کشور دانست و گفت: خودروی ایرانی به کشور‌هایی نظیر عراق، روسیه، سوریه، آذربایجان، ونزوئلا و بلاروس صادر شده است. اما وضعیت صادرات خودرو به جایی رسیده که فروش این محصول حتی به مقاصدی که ارتباط سیاسی با آن‌ها وجود دارد، تضعیف شده است. ضمن آنکه اکنون در ازای صادرات این محصول به کشور‌هایی نظیر عراق نیز ارزی وارد کشور نمی‌شود. بنابراین، چه فایده‌ای دارد که به عراق خودرو صادر کنید، اما نتوانید پول آن را بازگردانید. این کارشناس صنعت خودرو، با تاکید بر اینکه «صادرات خودرو، نیازمند یکسری بستر سازی‌ها و روابط بین المللی است که کسی به فکر آن نیست» گفت: در عین حال، صادرات نیازمند تمهیداتی است. یعنی در مورد این کالا، صرفا عملیات فروش مطرح نیست و دست کم تا ۱۰ سال، ارائه خدمات پس از فروش در سراسر کشور مقصد باید پیش بینی شود.

 

توییت‌های ایلان ماسک شرکت تسلا را دادگاهی کرد

بانک جی پی مورگان از شرکت تسلا، غول خودرو‌های برقی آمریکا، به دلیل نقض “آشکار” قرارداد ضمانت‌های سهام این شرکت شکایت کرده است؛ شکایتی که روز دوشنبه در دادگاه فدرال منهتن ثبت شد، ادعا می‌کند که تسلا ضمانت‌نامه‌هایی را در سال ۲۰۱۴ به جی‌پی مورگان فروخته است که اگر قیمت اعمال یا قیمت ثابت تضمین شده آن‌ها کمتر از قیمت سهام تسلا پس از انقضای ضمانت‌نامه‌ها در ژوئن و جولای ۲۰۲۱ شود، باید پرداخت می‌شده است. بر اساس این گزارش، قیمت سهام تسلا در آن زمان تقریباً ده برابر شد و جی‌پی مورگان ادعا می‌کند که تسلا اکنون باید چه به صورت سهام یا به صورت نقدی پرداخت کند.

این بانک در شکایت خود همچنین گفت: تسلا آشکارا تعهد قراردادی خود را برای پرداخت کامل به جی‌پی مورگان نادیده گرفته است. با این حال، اختلاف بین این بانک و خودروساز پیش از این، در سال ۲۰۱۸ نیز به وجود آمده بود؛ زمانی که جی‌پی مورگان پس از اینکه ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا توییت کرد که به فکر خصوصی‌سازی این شرکت است، قیمت اعمال ضمانت‌نامه‌ها را کاهش داد. وقتی چند هفته بعد ماسک در توییت دیگری اعلام کرد که برنامه خصوصی سازی را کنار گذاشته است، این بانک دوباره قیمت اعمال را افزایش داد. جی پی مورگان گفت بر اساس قرارداد، حق ایجاد تغییرات در قیمت اعمال را دارد، اما تسلا در سال ۲۰۱۹ ادعا کرد که این تعدیل‌ها “به‌طور غیرمنطقی سریع بوده و نشان‌دهنده تلاشی فرصت‌طلبانه برای استفاده از نوسانات قیمت سهام تسلا” است. سهام تسلا در روز ۱۵ نوامبر به قیمت ۱۰۱۳.۳۹ دلار بسته شد. نه ایلان ماسک و نه شرکت تسلا هنوز در مورد این شکایت بانک جی پی مورگان JPMorgan اظهار نظر نکرده اند.

 

هشدار مقامات بانک مرکزی آمریکا نسبت به لزوم کنترل تورم

مقامات بانک مرکزی فدرال آمریکا اعلام کردند، نگران بالا بودن نرخ تورم و تبعات آن برای خانوارهای آمریکایی هستند. آنها می‌گویند این مسأله می‌تواند تأثیر منفی بر مصرف کنندگان آمریکایی گذاشته و باید تحت کنترل قرار گیرند. توماس بارکین، رئیس کل بانک مرکزی فدرال ایالت ریچموند می‌گوید: اگرچه میزان حقوق بعضی از کارگران در حال افزایش است اما تمایل مصرف‌کنندگان به قدری پایین آمده که شبیه دوران رکود اقتصادی است. وی با اشاره به تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه میشیگان گفت: به نظر من با توجه به تأثیر قیمت‌ها بر مردم تورم خیلی بالاست. بارکین تأکید کرد: شرایط به خصوص برای کسانی که بخش قابل توجهی از حقوق خود را صرف مواد غذایی و سوخت می‌کنند، سخت شده است.

رافائل بوستیک، رئیس کل بانک مرکزی ایالت آتلانتا نیز گفت: بانک مرکزی آمریکا به دنبال پایین آوردن تورم است، چون او می‌خواهد مردم تحت فشار افزایش قیمت‌ها قرار گیرند. بوستیک گفت:‌ البته این یکی از دلایل است، همه ما نگرانی خود را نسبت به بالا رفتن تورم که اخیرا شاهد بودیم، اعلام کردیم و گفته‌ایم که باید دوباره تورم تحت کنترل قرار گیرد. بانک مرکزی فدرال آمریکا این ماه میزان خرید دارایی‌ها که ماهانه انجام می‌شد را پایین آورده و در واقع این نخستین قدم در عقب‌نشینی سیاست‌های حمایتی است که در طول دوران همه‌گیری کرونا برای کمک به اقتصاد آمریکا انجام داده است. به احتمال زیاد مقامات بانک مرکزی آمریکا پیش از بالا بردن نرخ بهره در این کشور خرید اوراق قرضه را هم کاهش خواهند داد.

+پاسخ یک شرکت لبنی درمورد حواشی دریافت ارز ۴۲۰۰تومانی

غلامعلی سلیمانی، مدیرعامل یک شرکت لبنی درباره دریافت ارز ۴۲۰۰تومانی و ۷۰میلیون یورو نیز گفت: این مبلغ از محل ارز ۴۲۰۰ تومانی توسط این شرکت در شرایطی خاص و توسط صرافی منتقل شده است. ریاست جمهوری، سازمان امنیت ملی، وزارت اطلاعات و تمامی وزیران از این موضوع باخبر هستند؛ اما بنا به دلایل امنیتی این موضوع امکان توضیح بیشتر وجود ندارد. /ایسنا

+خبر خوش برای مجردهای فاقد مسکن

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور مصوبه هیات دولت در خصوص اصلاح آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب اردیبهشت ۸۸ را به وزارت خانه های راه، اقتصاد، صمت، تعاون، بهداشت، کشور و دفاع و همچنین سازمان برنامه و بانک مرکزی ابلاغ کرد. در این آیین نامه جدید اولویت بندی متقاضیان فاقد مسکن بر اساس میزان متوسط تقاضای هر استان در سامانه طرح های حمایتی مسکن و بر اساس شاخص هایی چون نداشتن سابقه مالکیت، مدت زمان سکونت، میزان درآمد و متوسط تعداد افراد خانوار تعیین می شود. همچنین بر اساس اصلاحیه آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی، مردان مجرد بالای ۴۵ سال و بیماران خاص (آقایان مجرد) که وزارت بهداشت تأیید کند، بدون در نظر گرفتن شرط سنی برای این بیماران، می توانند در طرح های حمایتی مسکن ثبت نام کنند.

از دیگر تغییرات جدید این آیین نامه، در نظر گرفته شدن متقاضیان ساکن شهر تهران همانند دیگر متقاضیان استان تهران است. همچنین امکان واگذاری اراضی دولتی به ساکنان شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر بر اساس ضوابطی که وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد می دهد و شورای عالی مسکن آن را تصویب می کند، فراهم شده است. ضمن اینکه به آسیب دیدگان از سوانح طبیعی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر، زمین به صورت انفرادی و در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر به صورت گروهی و حداقل ۳ خانوار به بالا واگذار می شود که این افراد مشمول می توانند با ۳۰ درصد تخفیف از قیمت کارشناسی روز و فروش اقساطی با بازپرداخت ۱۵ ساله این اراضی را دریافت کنند.

+زمان اعلام نرخ‌های جدید بلیت هواپیما

پس از حدود پنج ماه از افزایش غیر قانونی قیمت بلیت هواپیما توسط ایرلاین‌ها، کاهش آن در دستور کار قرار گرفته و مقرر شده تا نرخ‌های جدید از شنبه ( ٢٩ آبان ) اعلام شود.

رشد ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۶۳۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۲.۰۲ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۴۴ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۸ درصد در اختیار اتریوم است. بیت کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

به روز رسانی قیمت ارزهای دیجیتالی (تا ساعت ۱۷ بعد از ظهر به وقت شرقی)

این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۶۰ هزار و ۷۶.۶۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۸۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۸.۸ درصد کاهش

۲- اتریوم

قیمت: ۴۲۳۳.۵۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۴۷ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۸.۶۱ درصد کاهش

۳- بایننس کوین

قیمت: ۵۷۵،۶۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۸۳ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶.۸۸ درصد کاهش

۴- سولانا

قیمت: ۲۱۵.۳۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۶۶ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶.۸۰ درصد کاهش

۵- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش

۶- کاردانو

قیمت: ۱.۸۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۸۹ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۲.۳۸ درصد کاهش

۷- ریپل

قیمت: ۱.۰۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۱۷ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۲.۰۱ درصد کاهش

۸- پولکا دوت

قیمت: ۴۱.۷۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۰۹ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۲.۰۵ درصد کاهش

۹- دوج کوین

قیمت: ۰.۲۳۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۱۶ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۸.۹۶ درصد کاهش

۱۰ – یو اس دی کوین

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش

+حقوق وزیر روحانی ۲۴برابر حداقل حقوق

موسی‌الرضا ثروتی عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده سه دوره مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی اظهار داشت: چرا یکی از وزرای دولت یازدهم باید ۲۴ برابر حداقل حقوق، دریافت کند؟ این نکته را باید در نظر داشته باشید که این بدون در نظر گرفتن کارانه و دریافتی‌های دیگر بوده است. حتی در جلسه‌ای یکی از نمایندگان مجلس فیش حقوقی یکی از معاونان این وزیر را به مجلس آورده بود که کارانه بسیار بالایی دریافت کرده بود؛ در آن زمان و در مجلس نهم پس از سوال بنده وزیر این موضوع را نپذیرفت و آن را انکار کرد. /تسنیم

+موافقت هیات وزیران با اعطای سهمیه جبرانی بنزین

به‌ منظور جبران هزینه وارده به دارندگان کارت سوخت بنزین در دوره دسترسی نداشتن به بنزین سهمیه‌ای به‌ دلیل بروز اشکال در سامانه هوشمند سوخت، هیات وزیران، وزارت نفت را موظف کرد از طریق شرکت تابع ذی‌ربط، سهمیه جبرانی بنزین با قیمت هر لیتر ۱۵ هزار ریال را به سهمیه ماهانه خودرو‌ها در آذرماه ۱۴۰۰ تنها برای یک بار اضافه کند.

بر این اساس، سهمیه جبرانی برای انواع خودرو‌ها با کاربری‌های مختلف به شرح زیر است:
۱۰ لیتر بنزین برای خودرو‌های سواری شخصی و مدل بالا، سواری و مدل بالا جانبازان و معلولان، مسافربر شخصی، آموزشگاه‌های رانندگی، آژانس و دستگاه‌های عمومی، وانت کم‌مصرف، وانت پرمصرف (دوگانه‌سوز و گاز مایع) و کامیون (دوگانه‌سوز و گاز مایع).

۵ لیتر برای موتورسیکلت.

۲۰ لیتر بنزین برای خودرو‌های سواری عمومی (دوگانه‌سوز و گاز مایع)، تاکسی و تاکسی‌ون (دوگانه‌سوز و گاز مایع)، خطی بین‌شهری (دوگانه‌سوز و گاز مایع)، وانت پرمصرف و کامیون (بنزین‌سوز).

۳۰ لیتر بنزین برای خوردو‌های سواری عمومی (بنزین‌سوز)، تاکسی (بنزین‌سوز)، خطی بین‌شهری (بنزین‌سوز)، آمبولانس (بنزین‌سوز، دوگانه‌سوز و گاز مایع).

۴۰ لیتر بنزین برای اتوبوس، تاکسی‌ون (بنزین‌سوز) و مینی‌بوس (بنزین‌سوز).

 

+زنگ هشدار افزایش مصرف گاز در بخش خانگی

معاون وزیر نفت در امور گاز گفت: با افزایش سرمای هوا که از صبح دیروز کشور را فراگرفت، مصرف گاز در بخش خانگی به مرز ۵۳۰ میلیون مترمکعب در روز رسید. مجید چگنی افزود: این در حالی است که مصرف گاز در این حوزه، روز سه‌شنبه (۲۵ آبان‌ماه) ۵۰۸ میلیون مترمکعب بود که پیش‌بینی می‌شود با ادامه روند کاهش دما، افزایش مصرف در بخش خانگی تا ۵۴۰ میلیون مترمکعب در روز نیز برسد. در مقایسه‌ای اجمالی با پارسال در همین بازه زمانی، افزایشی بی‌سابقه را در روند مصرف گاز شاهد بوده‌ایم؛ به این معنی که نسبت به سال ۹۹، به‌طور میانگین روزانه ۹۰ میلیون مترمکعب افزایش مصرف داشته‌ایم که بخشی از این مقدار مصرف، مربوط به سرمای زودرس است که از اوایل آبان‌ماه آغاز شد. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران بیشترین مصرف گاز در بخش خانگی طی امروز را مربوط به استان تهران دانست و گفت: پس از تهران، بیشترین مصرف مربوط به خراسان رضوی و اصفهان بوده و این در حالی است که کمترین مقدار مصرف، برای استان هرمزگان بوده است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....