تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 آبان 1400 - 21:03
کد خبر : 66670

گلچین اقتصادی روز …واریز آورده نهضت ملی مسکن

گلچین اقتصادی روز …واریز آورده نهضت ملی مسکن

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت در آخرین روز هفته چقدر شد؟ اعضای هیات تفحص از سازمان بورس

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت در آخرین روز هفته چقدر شد؟ اعضای هیات تفحص از سازمان بورس انتخاب شدند، دولت به سیاست سکوت خود در قبال بازار بورس پایان دهد، ثبت‌نام متقاضیان نهضت ملی مسکن از مرز یک میلیون تن گذشت و وضعیت قمر در عقرب لیر را در بر دارد.

+یکصد و بیست و نهمین یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی امشب واریز می‌شود

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ،  یکصد و بیست و نهمین مرحله یارانه نقدی مربوط به آبان ماه، ساعت ۲۴ امشب پنجشنبه (۲۰ آبان ماه) به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. واریز این مرحله از یارانه نقدی، مانند سنوات گذشته به ازای هر نفر ۴۵۵،۰۰۰ ریال به همراه افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کل کشور به حساب سرپرستان محترم خانوارها واریز خواهد بود. همچنین حسب مصوبه ستاد ملی کرونا و اطلاع رسانی های قبلی صورت گرفته، هفدهمین بخش از اقساط تسهیلات قرض الحسنه ۱۰ میلیون ریالی مرحله اول وام کرونا، از یارانه نقدی آبان ماه سال جاری سرپرستان خانواری که این تسهیلات را دریافت کرده اند، کسر خواهد شد.

+ارزش سهام عدالت در آخرین روز هفته چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۲ میلیون و ۸۶۰ هزار و ۷۹۷ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۱.۵ درصد معادل ۱۹۶ هزار و ۸۰۶ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۷۱۶ هزار و ۴۷۸ تومان رسیده است. /نبض بورس

+اعضای هیئت تفحص از سازمان بورس انتخاب شدند

غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تسنیم، از انتخاب اعضای هیئت تحقیق و تفحص از سازمان بورس و اوراق بهادار در اجرای ماده ۲۱۲ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در جلسه اخیر این کمیسیون خبر داد. وی تصریح کرد: در این جلسه حجت الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی، سید کاظم موسوی، محمدرضا دشتی اردکانی، فیروزی، علی جدی، محمدحسین حسین زاده بحرینی، فتح الله توسلی، رضایی، سمیه محمودی، علیپور، سلیمی، مهدی طغیانی، صالحی، پور ابراهیمی، محسن علیزاده به عنوان اعضای هیات تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان بورس انتخاب شدند. سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: پس از انتخاب اعضای هیات رئیسه تحقیق و تفحص از سازمان بورس و همچنین صدور احکام برای هر یک از اعضا از سوی رئیس مجلس، فرایند تفحص از این سازمان آغاز خواهد شد.

+دولت به سیاست سکوت خود در قبال بازار بورس پایان دهد

صدیف بدری نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت: «بازار ‎بورس پانزده ماه است بلاتکلیف به حال خود رها شده و روندی نزولی را طی می‌کند. این بلاتکلیفی به منزله نشان دادن چراغ سبز به ‎خروج پول حقیقی از بازار سرمایه، بدتر شدن اوضاع بورس و آب شدن سرمایه‌های خرد شهروندان است.‏ علی‌رغم وعده‌های داده شده توسط دولت و انتظارات ایجاد شده در خصوص احیای ‎بورس و صیانت از سرمایه‌های مردم، اقدام موثری در این راستا صورت نگرفته است. دولت با تشریح برنامه‌های خود برای بورس، به ‎سیاست سکوت خود در قبال بازار سرمایه پایان دهد.»

+ثبت‌نام متقاضیان نهضت ملی مسکن از مرز یک میلیون نفر گذشت

طبق تازه‌ترین آمار ارایه شده توسط وزارت راه و شهرسازی تاکنون بیش از یک میلیون و ۳۹ هزار و ۸۰ نفر در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند.

+واریز آورده نهضت ملی مسکن ۵ مرحله‌ای شد

محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بخش عمده قیمت تمام شده واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن توسط تسهیلات دولتی، تأمین اعتبار می‌شود و مابقی نیز طی ۴ تا ۵ مرحله توسط متقاضیان در طول دوره ساخت، تأمین خواهد شد. محمودزاده در خصوص اقساط تسهیلاتی که به نهضت ملی مسکن تعلق می‌گیرد، اعلام کرد: سود تسهیلات بر اساس دهک‌های درآمدی تنظیم شده است و بستگی دارد به اینکه متقاضی در چه دهک درآمدی قرار گرفته باشد. بر اساس منابعی که از طریق صندوق ملی مسکن در اختیار این کار قرار می‌گیرد، دولت بخشی از سود تسهیلات بانکی را تقبل می‌کند که بر اساس دهک‌های درآمدی این مبلغ تنظیم شده است و مبلغ اقساط نیز به میزان وام و دهک درآمدی مرتبط است. وی در خصوص چگونگی شناسایی افراد در دهک‌های درآمدی مختلف، توضیح داد: دو منبع اصلی شناسایی دهک‌های درآمدی وجود دارد. عموماً دهک‌های اول تا سوم، خانوارهایی هستند که تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی قرار دارند. برای سایر دهک‌ها نیز شناسایی از طریق سامانه رفاه ایرانیان که اطلاعات خانوارها در سامانه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت شده است، رده‌بندی و انجام می‌شود.

جهان در ابتدای سال ۲۰۲۲ با مازاد عرضه نفت روبه‌رو می‌شود

دولت آمریکا پیش‌بینی کرد که بازار جهانی نفت در اوایل سال آینده میلادی با مازاد عرضه روبه‌رو شود و قیمت نفت کاهش یابد و این انتظار را که کاخ‌سفید باید به‌سرعت ذخیره سازی راهبردی نفت کشور را آزاد کند، کاهش داد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا در دورنمای خود از بازار انرژی اعلام کرد که افزایش عرضه نفت توسط سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و آمریکا در سال آینده میلادی سرانجام قیمت‌ها را کاهش می‌دهد. قیمت شاخص نفت خام آمریکا تا ماه دسامبر به زیر ۸۰ دلار و تا پایان سال آینده میلادی به کمتر از ۶۲ دلار برای هر بشکه می‌رسد، میانگین قیمت نفت خام برنت هم در سال ۲۰۲۲، ۷۲ دلار برای هر بشکه خواهد بود. داده‌های این اداره نشان داد قیمت بنزین در آمریکا تا ماه فوریه به کمتر از سه دلار برای هر گالن می‌رسد.

+ارزش دارایی‌های سیستم بانکی از مرز ۹ هزار میلیارد تومان گذشت

بانک مرکزی با انتشار گزیده آمارهای اقتصادی تا پایان شهریورماه، خلاصه وضعیت میزان دارایی و بدهی سیستم بانکی در این دوره را نیز منتشر کرد. براساس جدول آماری منتشر شده میزان دارایی و بدهی سیستم بانکی در شهریورماه به ۹ هزار و ۱۷۴ هزار میلیارد تومان رسید. میزان دارایی خارجی بانک‌ها نیز در این دوره ۲هزار و ۴۶ هزار میلیارد تومان و میزان بدهی بخش دولتی ۶۵۵ هزار میلیارد تومان بود. بدهی بخش غیردولتی به سیستم بانکی در شهریورماه نیز برابر با ۲هزار و ۹۰۳ هزار میلیارد تومان گزارش شده است. دارایی‌های سیستم بانکی در شهریورماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۶.۳ درصد و در مقایسه با اسفندماه ۹۹ نیز ۲۰.۹ درصد رشد داشت. بدهی سیستم بانکی شامل نقدینگی، وام‌ها و سپرده‌های بخش دولتی، حساب سرمایه و بخش‌های دیگر است. بدهی سیستم بانکی در بخش نقدینگی برابر با ۴ هزار و ۶۷ هزار میلیارد تومان است که ۸۱۶ میلیارد تومان آن پول و ۳هزار و ۲۵۱ میلیارد تومان شبه پول است. وام‌ها و سپرده‌های بخش دولتی بخش دیگری از بدهی سیستم بانک به حساب می‌آید که براساس جداول آماری بانک مرکزی میزان در شهریورماه برابر ۲۳۹ هزار میلیارد تومان است. میزان وام‌ها و سپرده‌های بخش دولتی نزد سیستم بانکی در شهریور امسال در مقایسه با شهریور سال گذشته ۵۲ درصد رشد داشته است.

قیمت دلار در آخرین روز هفته چقدر شد؟

بر اساس جدیدترین نرخ‌های بازار امروز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۷۰۲۸ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به قیمت ۲۷۵۷۴ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ ۳۱۱۹۴ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به نرخ ۳۱۸۲۵ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود.

وضعیت قمر در عقرب لیر!

ارزش لیر بار دیگر مقابل ارزهای مهم کاهش یافت. به نقل از بلومبرگ، نگرانی از وضعیت تورم، نرخ بهره، کسری بودجه و تنشهای سیاسی با کشورهای غربی کماکان فشار فروش بالایی را روی لیر رقم زده که در نتیجه این وضعیت لیر جذابیت خود را برای معامله گران نسبت به ارزهای خارجی از دست داده است. از ابتدای امسال تاکنون لیر حدود یک سوم ارزش خود مقابل دلار را از دست داده است و هنوز مشخص نیست، این روند تا کجا ادامه پیدا کند، به ویژه اینکه تورم حدود ۲۰ درصدی این کشور کاملا با آنچه هدفگذاری مقامات است فاصله دارد.

تصمیم بانک مرکزی ترکیه در کاهش مجدد نرخ بهره با واکنش شدید بازار ارز در این کشور مواجه شد. این بانک در آخرین جلسه خود تصمیم گرفت نرخ بهره را با کاهش دو درصدی به ۱۶ درصد برساند. بسیاری از اقتصاددانان و نهادهای بین‌المللی از جمله صندوق بین‌المللی پول بارها و بارها نسبت به تبعات تورمی سنگین چنین تصمیمی به مقامات ترک هشدار داده‌اند. به نقل از ایسنا؛ نگرانی از وضعیت روابط ترکیه و آمریکا، کماکان یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های معامله گران بازارهای ارز در این کشور است. رجب طیب اردوغان- رئیس جمهور ترکیه- که پیشتر با اعلام مصمم بودن کشورش به تکمیل خرید سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ از روسیه باعث ریزش ارزش لیر شده بود یک بار دیگر گفته است در صورت تحویل نگرفتن جنگنده از آمریکا از روسیه جنگنده خواهد خرید و این مسئله می‌تواند با پاسخ تحریمی آمریکا همراه شود. لیر که هفته پیش به پایین‌ترین سطح چند سال اخیر خود رسیده بود، بار دیگر روندی نزولی را تجربه کرد و به پایین‌ترین نرخ برابری خود مقابل دلار در طول تاریخ معاصر خود رسید؛ تا جایی که نرخ برابری دلار در کانال ۹.۸ تثبیت شد. در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۴.۲۲ درصد افزایش به ۹.۸۵۱ لیر رسید. در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل ۱۱.۳۰۹ لیر و هر پوند معادل ۱۳.۲۰۶ لیر اعلام شد.

+سازمان حمایت: افزایش قیمت خودرو‌های ایران خودرو و سایپا در چارچوب مصوبات قبلی است

سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان با توجه به اخبار مربوط به تغییر قیمت خودروهای پرتیراژ شرکت های ایران خودرو و سایپا اعلام کرد:

افزایش اعمال شده در قیمت خودروهای پر تیراژ شرکت های ایران خودرو و سایپا با توجه به اعلام نرخ تورم بخشی بانک مرکزی و در چارچوب مصوبات قبلی شورای رقابت بوده لذا خودروهای پیش فروش شده قبلی با موعد تحویل تا پایان سال ۱۴۰۰ بر مبنای تعهدات مذکور تحویل مشتریان می گردد بدیهی است تا پایان سال جاری هیچ گونه افزایش قیمتی بر خودروهای پیش فروش مذکور مترتب نیست.

+کاهش ۱۰ درصدی قیمت لبنیات شاید وقتی دیگر؟!

دبیر انجمن صنایع فرآورده های لبنی ضمن اعلام این موضوع که کاهش ۱۰ درصدی قیمت سه محصول پرمصرف لبنی در مقیاس ملی به علت عدم همراهی شبکه فروشگاهی امکان پذیر نشده است از مسئولان درخواست کرد که امکان توزیع مستقیم سه قلم کالای لبنی و یا قرار دادن در سبد معیشت کالا را فراهم و وزارت صمت شبکه عرضه مستقیم کالا را به انجمن صنایع لبنی معرفی کند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....