تاریخ انتشار : یکشنبه 4 آبان 1399 - 21:25
کد خبر : 23001

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون کمبود مواد شوینده و بهداشتی نداریم!، دلیل گرانی قیمت گوشت چیست؟، افت دلار در بازار‌های

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون کمبود مواد شوینده و بهداشتی نداریم!، دلیل گرانی قیمت گوشت چیست؟، افت دلار در بازار‌های جهانی، ذخایر نفت ونزوئلا به مرز اشباع نزدیک شد، پوتین: می‌توانیم محدودیت‌های کنونی تولید نفت را حفظ کنیم و مخالفت ۷۰۰ اقتصاددان با ریاست جمهوری دوباره ترامپ را در بر دارد.

کمبود مواد شوینده و بهداشتی نداریم!

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، رییس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران گفت: کالاهای تولیدی این صنایع به وفور تولید شده و هیچ کمبودی در کشور وجود ندارد. بختیار علم‌بیگی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: دو تا ۲.۵ برابر نیاز و مصرف کشور، ظرفیت تولید در کالاهای صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی وجود دارد. به گفته این مقام صنفی، در هفت ماهه امسال برخی واحدهای تولیدی علاوه بر تامین نیاز بازار، موفق به صادرات محصولات خود به بازارهای هدف شده‌اند. وی در ادامه از افزایش نرخ ارز و تامین مواد اولیه، به عنوان مهمترین مشکلات تولیدکنندگان این صنف خبر داد. در ۶ ماهه نخست امسال قیمت مواد اولیه مورد نیاز وابسته به پتروشیمی‌ها بیش از دو برابر و نرخ ارز مورد نیاز برای سفارش واردات مواد اولیه افزون بر ۱۵۰ درصد رشد داشته است. اگر مواردی همچون افزایش حقوق کارگران و کرایه‌های حمل‌ونقل را به این ارقام اضافه کنیم، با رشد قیمت‌های به مراتب بالاتری در امر تولید مواجه خواهیم بود. ادامه فعالیت تولیدکنندگان صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی با قیمت‌های کنونی امکان‌پذیر نیست و اکثر واحدها درخواست افزایش قیمت بین ۶۰ تا ۷۰ درصدی برای محصولات خود داشتند.

+دلیل گرانی قیمت گوشت چیست؟

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی در ارتباط با افزایش قیمت گوشت گوسفندی در هفته های اخیر اظهار کرد: دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز به دلیل گرانی گوسفند زنده است به طوری که قیمت گوسفند زنده به یکباره از ۴۴ تا ۴۵ هزار تومان به ۵۷ تا ۵۸ هزار تومان افزایش یافته است. به طور معمول از هر کیلو گرم گوسفند زنده نیم کیلوگرم گرم گوشت به دست می آید و طبیعی است که با افزایش قیمت گوسفند نرخ گوشت نیز در قصابی و فروشگاه ها افزایش یابد. از دو هفته قبل ۱۲ هزار تومان به قیمت گوسفند زنده اضافه شده و قیمت گوشت قرمز را نیز حدود ۲۴ هزار تومان بالابرده است.

وی در ارتباط با دلایل افزایش قیمت گوسفند زنده تصریح کرد: تولید و عرضه دام به بازار کم شده و دام سال قبل رو به اتمام است؛ از طرفی نهاده‌های دامی گران قیمت و قاچاق دام زنده به خارج کشور، قیمت‌ها را در بازار افزایش داده است.  ملکی درباره قیمت امروز هرکیلوگرم گوشت شقه گوسفندی در تهران گفت: هر کیلوگرم گوشت شقه نر و با کیفیت به قیمت ۱۲۵ تا ۱۳۰ هزار تومان به دست خرده فروشان می رسد که آنها نیز می توانند با ۱۰ درصد سود خرده فروشی این محصول را به فروش برسانند.

+افت دلار در بازارهای جهانی

روند نزولی دلار در بازارهای جهانی ادامه یافت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲۶ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۷۲۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۰۵ دلار اعلام شد (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است). همچنین در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۰۴ درصد کاهش به ۱۰۴.۷۲۴  ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۵۸ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۶۸۴ یوان چین اعلام شد.

ذخایر نفت ونزوئلا به مرز اشباع نزدیک شد

ذخایر نفت ونزوئلا در سه هفته گذشته تحت تاثیر تشدید فشارهای آمریکا برای فراری دادن مشتریان این کشور، ۸۴ درصد افزایش پیدا کرده است. افزایش ذخایر نفت خطر آغاز تعطیلی دوباره تولید نفت شرکت PDVSA را به دنبال دارد و جدیدترین نشانه از رسیدن صنعت نفت ونزوئلا به مرز فروپاشی است. طبق گزارشهای داخلی که توسط بلومبرگ مشاهده شده، بندر خوزه که دروازه اصلی صادرات نفت ونزوئلا به شمار می رود، یک هفته است که خالی مانده است زیرا واردکنندگان نفت ونزوئلا شامل ریلاینس اینداستریز هند، رپسول اسپانیا و انی ایتالیا ماه جاری نفت این کشور را خریداری نکردند. این سه شرکت ماه گذشته مجموعا ۹.۷ میلیون بشکه نفت خریداری کرده بودند که بیش از نیمی از صادرات سپتامبر ونزوئلا بود. نفتی که در پایانه خوزه و تاسیسات نزدیک آن نگهداری می شود، از پایان سپتامبر تقریبا دو برابر شده و به ۱۰.۶ میلیون بشکه رسیده و روند کاهشی سه ماهه را معکوس کرده است. این سطح ذخایر نزدیک به حجمی است که در گذشته باعث شد شرکت نفتی دولتی PDVSA فعالیت چاههای نفت را تعطیل کند زیرا جایی برای نگهداری نفت نداشت.

+پیش بینی کارشناسان و سرمایه گذاران از قیمت طلا در روزهای آینده

در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از کارشناسان وال استریت، ۱۷ نفر شرکت کردند که از میان آنها، هفت نفر معادل ۴۱ درصد به افزایش قیمت و به همین تعداد به ثابت ماندن قیمت رای دادند و سه نفر معادل ۱۸ درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند. در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران ۱۳۰۵ نفر شرکت کردند که پایینترین سطح مشارکت از ابتدای امسال تاکنون بود. از میان این عده، ۸۰۰ نفر معادل ۶۱ درصد افزایش قیمت طلا و ۲۵۵ نفر معادل ۲۰ درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند و ۲۲۰ نفر معادل ۲۰ درصد نظری نداشتند. بازار طلا هفته را با کمتر از ۰.۱ درصد کاهش قیمت به پایین برد و اونس طلا آخرین بار در ۱۹۰۵ دلار و ۲۰ سنت معامله شد که فاصله اندکی با قیمت نهایی ۱۹۰۶ دلار و ۴۰ سنت هفته پیش از آن داشت. در حالی که برخی از تحلیلگران به روند صعودی طلا در کوتاه مدت خوش بین هستند اما انتظار ندارند تا زمانی که شفافیت بیشتری پیرامون مذاکرات دموکراتها و جمهوریخواهان آمریکا در خصوص بسته محرک مالی جدید وجود ندارد، قیمت بالاتری در بازار شکسته شود.

پوتین: می توانیم محدودیت های کنونی تولید نفت را حفظ کنیم

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت روسیه نیازی برای تغییر در توافق کنونی کاهش تولید نمی بیند اما اگر شرایط بازار خوب باشد، تمدید کاهش تولید برای مدت طولانی تری را رد نکرد. اظهارات وی، شفاف ترین سیگنال ها از سوی روسیه مبنی بر این که، این کشور آماده است تا به کاهش تولید بی سابقه در مواجه با بازار نفت آشفته گرفتار در اپیدمی کرونا و فزونی عرضه، ادامه دهد. پوتین گفت با عربستان و آمریکا در ارتباط است. آمریکا عضو اوپک پلاس نیست. «ما معتقدیم نیازی نیست که همه چیز را در توافقمان تغییر دهیم، ما به دقت در حال رصد این هستیم که بازار در حال بهبود است. مصرف نیز در حال افزایش است.» پوتین ادامه داد: «با این حال، این را رد نمی کنیم که می توانیم محدودیت های کنونی در مورد تولید را حفظ کنیم و به سرعتی که قبلا برنامه ریزی کرده بودیم آنها را برداریم.» پوتین تصریح کرد: «روسیه نه به افزایش قیمت و نه به کاهش قیمت نفت علاقه دارد.»

+حساب و کتاب دلارهای ۴۲۰۰ تومانی در هفت ماه گذشته

بانک مرکزی اعلام کرد: طی سال جاری بنا به مصوبه ستاد اقتصادی دولت، سقف ۸ میلیارد دلار ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومان به منظور تامین کالاهای اساسی به تفکیک ۵٫۵ میلیارد دلار برای اقلام کالای اساسی (ذرت، دانه روغنی، روغن خام، کنجاله، جو و گندم) و ۱٫۵ میلیارد دلار برای دارو و یک میلیارد دلار برای تجهیزات پزشکی در نظر گرفته شد.

تامین ارز کالاهای اساسی به نرخ ۴۲۰۰ تومان، از ابتدای سال تا پایان مهرماه بابت واردات اقلام اساسی، به شرح زیر است:

ذرت – ۱۶۲۴ میلیون دلار

جو – ۲۶۰ میلیون دلار

دانه‌های روغنی – ۷۷۷ میلیون دلار

روغن خام – ۷۷۸ میلیون دلار

کنجاله – ۶۳۸ میلیون دلار

گندم – ۳۳۰ میلیون دلار

کود – ۴۰ میلیون دلار

کاغذ – ۳۰ میلیون دلار

تجهیزات و ملزومات پزشکی – ۶۱۵ میلیون دلار

دارو و مواد اولیه دارو – ۹۸۵ میلیون دلار

سایر – ۱۳۷ میلیون دلار

+جدیدترین خبر از کارت اعتباری سهام عدالت

علیرضا ماهیار معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده گذاری مرکزی درباره زمان اعطای کارت اعتباری به مشمولان سهام عدالت اشاره کرد و گفت: “در وضعیت فعلی این اقدام با چندان مشکل فنی مواجه نیست بلکه فقط با برخی از مسایل حقوقی روبرو است که درصدد رفع آنها هستیم. بخش اعظمی از فعالیت های مربوط به اعطای کارت اعتباری به مشمولان سهام عدالت انجام و بیشتر بانک ها برای ارائه کارت اعتباری اعلام آمادگی کرده اند.

ماهیار به مسایل فعلی بر سر راه نهایی شدن اقدام های مربوطه به کارت اعتباری تاکید کرد و گفت: مشکل فعلی برای این اقدام، طراحی برخی از ساز و کارها است که به محض انجام و به پایان رساندن آنها مراحل اجرایی اعطای کارت اعتباری را در دستور کار قرار خواهیم داد. معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده گذاری مرکزی درباره رقم دقیق کارت اعتباری که در اختیار مشمولان سهام عدالت قرار می گیرد، افزود:  رقم دقیق کارت اعتباری مشخص نیست، هر بانکی متناسب با ساز و کار اعتباری و روش های اجرایی که در اختیار دارد رقم نهایی را اعلام خواهد کرد. تلاش ما بر این است که کارت های اعتباری براساس روش های غیرحضوری و الکترونیکی صادر شود، اکنون در حال تعامل با بانک ها هستیم و زمان دقیق اعطای کارت اعتباری را به زودی اعلام خواهیم کرد. با توجه به وجود چنین مسایلی ابتدا باید ساز و کار این اقدام مشخص شود و بعد زمان نهایی را اعلام کنیم اما ممکن است در صورت رفع مشکلات موجود تا پایان آبان ماه کارت اعتباری در اختیار سهامداران سهام عدالت قرار گیرد. هر بانکی براساس زیرساخت هایی که در اختیار دارد اقدام به اعطای کارت اعتباری خواهد کرد.

+مخالفت ۷۰۰ اقتصاددان با ریاست جمهوری دوباره ترامپ

۷۰۰ اقتصاددان برجسته بین المللی که برخی از آنها حتی سابقه دریافت جایزه نوبل را در کارنامه خود دارند با روی کار آمدن دوباره دونالد ترامپ، به عنوان رئیس جمهور آمریکا، مخالفت کردند. این کارشناسان طی نامه ای سرگشاده اعلام کردند که دونالد ترامپ فقط تنها در دوره حضور به عنوان رئیس جمهور آمریکا به شکل غیرقابل تصور آمریکا را به صورت منفی تحت تاثیر قرار داده و با هیچ کدام از تبعات این اقدامش روبرو نشده است. آنها در این نامه دوره ریاست جمهوری ترامپ را حمله جدی به دموکراسی دانسته و گفته اند رویکرد وی در قبال همه گیری شیوع کرونا را در ارائه اطلاعات غلط عنوان کرده اند. این کارشناسان می گویند که با همه این دلایل از رای دهندگان آمریکایی می خواهیم کاری را بکنند که دیگران از پس آن برنمی آیند و آن کار بازگرداندن دوباره دموکراسی با حذف ترامپ در انتخابات است. این نامه توسط اقتصادانان برجسته ای نظیر پاول میلگرام، الیور هات، و آلوین راس که برنده نوبل اقتصاد نیز بوده اند، نوشته شده است. البته طرفداران ترامپ می گویند که آنها در این نامه به جو بایدن، نامزد دموکرات، نپرداخته اند.

روبل دیجیتال کی عرضه می شود؟

رئیس کل بانک مرکزی روسیه، اعلام کرد که احتمالا طرح  پایلوت استفاده از روبل دیجیتال از پایان سال ۲۰۲۱ در این کشور آغاز خواهد شد. وی گفت چشم انداز معرفی روبل دیجیتال در آینده نزدیک بسیار نزدیک به واقعیت است البته پیش از آنکه بانک مرکزی اقدام به آغاز طرح پایلوت کند تا پایان امسال بازخوردها را دریافت خواهد کرد و پس از آن این بازخوردها را تحلیل کرده و سازوکار مربوط به این طرح را شکل خواهد داد. نابیولینا افزود ما معتقدیم که باید یک دوره آزمایشی با حضور تعداد محدودی از کاربران برای بررسی کارکرد در همه حوزه ها و درک نحوه عملکرد و کار با آن اتفاق بیفتد. وی گفت به اعتقاد ما امکان اجرای این پروژه پایلوت احتمالا تا پایان سال آینده میلادی فراهم خواهد شد و زمانی که ما نتایج آن را می بینیم می توانیم رو به جلو حرکت کنیم. نابیولینا در پاسخ به این سوال که آیا عرضه روبل دیجتال در آینده نزدیک امکان پذیر است گفت این مسئله در آینده نه چندان دور متصور خواهد بود.

چهار ستاره کیفی به کدام خودرو رسید؟

در شهریور ماه امسال در گروه خودرو‌های سبک پنج خودرو سواری توانستند چهار ستاره کیفی و همچنین ۲۸ خودرو سواری و وانت سه ستاره کیفی به خود اختصاص دهند. در لیست قیمتی ۲، هایما S۷ اتوماتیک ایران خودرو خراسان چهار ستاره کیفی را از آن خود کرده است. همچنین در سطح قیمتی چهار، خودرو‌های پژو ۲۰۷ و پژو ۲۰۷SD، دنا پلاس از ایران خودرو و برلیانس H۲۳۰ شرکت پارس خودرو هر کدام چهار ستاره کیفی به دست آوردند. در این لیست قیمتی، رانا، پژو ۲۰۶SD، پژو ۲۰۶ و دنا همگی از محصولات ایران خودرو سه ستاره کیفی را از آن خود کردند و خودرو‌های پژو پارس اتوماتیک ایران خودرو کرمانشاه نیز سه ستاره‌ای شدند.

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....