تاریخ انتشار : یکشنبه 25 مهر 1400 - 20:24
کد خبر : 63847

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون نوسان شاخص کل بورس در دومین روز هفته، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ شرط رئیس

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون نوسان شاخص کل بورس در دومین روز هفته، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ شرط رئیس سازمان بورس برای مداخله دولت در بازار سرمایه، روسیه صاحب پنجمین ذخایر ارزی و طلای بزرگ جهان است، روسیه در تولید گاز رکورد می‌زند و روز آرام دلار در بازار جهانی را در بر دارد.

+نوسان شاخص کل بورس در دومین روز هفته

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، در حالی که روز گذشته، فعالان بازار سرمایه رشد ۴۰ هزار واحدی شاخص کل بورس را شاهد بودند، حال در معاملات امروز، نماگر کل بورس در لحظه انتشار این پیمانه، با رشد ۵۴۲۴ واحدی همراه شده است.

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۳ میلیون و ۶۹۹ هزار و ۱۵۶ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۲.۵ درصد معادل ۳۴۶ هزار و ۸۸۴ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۸ میلیون و ۲۱۹ هزار و ۴۹۳ تومان رسیده است. /نبض بورس

وضعیت سبد سهام عدالت در ۲۴ مهرماه| افزایش ارزش سهام عدالت

+شرط رئیس سازمان بورس برای مداخله دولت در بازار سرمایه

رئیس سازمان بورس و واراق بهادار گفت: مداخله دولت در بازار سرمایه باید به این صورت باشد که شفافیت را افزایش دهد و نظارت کافی بر معاملات و انتشار اطلاعات داشته باشد. مجید عشقی در گفتگو با رسانه ملی، با بیان اینکه کار را با ایجاد ثبات در بازار سرمایه و بازگشت اعتماد سهامداران به بازار سرمایه آغاز کردیم گفت: یکی از راه‌های ایجاد ثبات در بازار، بازدهی و سودآوری بلند مدت شرکت‌هاست. وی با بیان اینکه رسالت اصلی ما، تجهیز منابع شرکت‌هاست، ادامه داد: به عنوان اولین برنامه، کاری می‌کنیم تا سرمایه در شرکت‌های تولیدی افزایش پیدا کند و باعث شود شرکت‌ها در بلند مدت سود خوبی به سهامداران دهند و سهامداران با دید بلند مدت سهام شرکت‌ها را خریداری کنند. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه یکی از برنامه‌های دیگر ما، توسعه بازار بدهی است، تصریح کرد: سرمایه‌گذاران مختلفی در بازار وجود دارد. گروه اول سهامدارانی هستند که به خرید سهام علاقه دارند و سهام خریداری می‌کنند و گروه دوم نیز سرمایه‌گذارانی هستند که اوراق با درامد ثابت خریداری می‌کنند. وی ادامه داد: سهامدارانی که سهام خریداری کردند، سهام خود را نمی‌فروشند تا اوراق خریداری کنند.

+تکذیب حقوق ۹۲ میلیون تومانی یک مدیرعامل

طی روزهای گذشته و با جدی‌تر شدن احتمال انتصاب علی رستمی به مدیرعاملی شستا، یک کانال تلگرامی گمنام با انتشار فیش‌های مخدوش حقوق وی از دو شرکت مس و خاک چینی، مدعی حقوق ماهانه ۹۲ میلیونی رستمی شد. پورمهدی مدیر امور مالی شرکت خاک چینی در گفتگو با رجانیوز، ضمن رد دریافت حقوق از سوی دو شرکت صنایع مس و خاک چینی توسط رستمی، توضیحاتی در این باره داد. وی با اعلام اینکه رستمی با پذیرش مدیرعاملی شرکت خاک چینی، حقوق کمتری نسبت به فیش حقوقی اصلی خود دریافت می‌کرده گفت: از آنجا که آقای رستمی در استخدام شرکت صنایع مس بوده و از آنجا برای مدیرعاملی خاک چینی مامور شده، حقوق وی توسط شرکت صنایع مس واریز شده و طی یک سند مالی از سوی شرکت خاک چینی به صنایع مس بازمی‌گشته و همین موضوع دستمایه یک تخریب غیرکارشناسی قرار گرفته است. /جزئیات بیشتر

تورم این کشور منفی‌تر شد

تریدینگ اکونومیکس، متوسط نرخ تورم ژاپن در ۱۲ ماه منتهی به آگوست با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به منفی ۰.۴ رسید که این رقم، یکی از کمترین تورم های ثبت شده در این کشور طی هشت ماه اخیر بوده است. در بین بخش‌های مختلف، آب و برق با تورم منفی ۶.۶ درصدی بیشترین تاثیر را در نزولی شدن نرخ تورم داشته است و پس از این بخش نیز مراقبت های درمانی با تورم مفی ۰.۱ درصدی و ارتباطات با تورم ۰.۷ درصد قرار دارند. از سوی دیگر، بیشترین تورم مربوط به لوازم منزل ۲.۹ درصد بوده است و پس از این بخش، آب و برق با ۲.۵ درصد قرار دارند.

بانک مرکزی ژاپن با توجه به نرخ تورم پایین و کمبود نیروی کار در دوراهی سختی برای تعیین مسیر آینده سیاست‌های پولی خود قرار گرفته است. سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی ژاپن در حال حاضر بزرگ‌ترین بسته محرک در بین کشورهای جهان محسوب می‌شود و اکنون برخی از اقتصاددانان با انتقاد از این سیاست، خواستار تغییر رویه کنونی این کشور شده‌اند. هم‌چنین هسته تورمی که تغییرات قیمت گروه مواد غذایی و انرژی را به دلیل نوسانات بالای آن‌ها در نظر نمی‌گیرد، در ۱۲ ماه منتهی به آگوست با ۰.۲ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به منفی ۰.۳ درصد رسیده که یکی از پایین ترین سطوح ثبت شده در پنج ماه اخیر بوده است. متوسط نرخ تورم ژاپن در بازه زمانی ۱۹۵۸ تا ۲۰۲۱ معادل ۲.۴۷ درصد بوده است که بالاترین تورم ثبت شده مربوط به فوریه ۱۹۷۴ با ۲۴.۹ درصد و کمترین تورم ثبت شده مربوط به اکتبر ۲۰۰۹ با منفی ۲.۵ درصد بوده است. بر مبنای ماهانه نیز نرخ تورم این ماه با ۰.۳ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به منفی ۰.۲ درصد رسیده است. بانک مرکزی ژاپن دستیابی به تورم دو درصدی را هدف‌گذاری کرده که در تحقق چنین هدفی در طول سه سال اخیر ناکام مانده است.

روسیه صاحب پنجمین ذخایر ارزی و طلای بزرگ جهان است

راشاتودی: طبق بازرسی انجام شده توسط اتاق حسابرسی روسیه، میزان ذخایر ارزی خارجی و طلای این کشور به بالاترین سطح تاریخ خود رسیده و حالا پس از چین، ژاپن، سوئیس و هند پنجمین ذخایر بزرگ در جهان است. اتاق حسابرسی روسیه در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد: حجم ذخایر بین‌المللی روسیه تا یکم سپتامبر از ۶۱۸.۲ میلیارد دلار فراتر رفته که این یک رکورد تاریخی است. از ابتدای ۲۰۱۵ تا کنون، میزان ذخایر ارزی خارجی و طلای روسیه ۲۳۵ میلیارد دلار رشد کرده است. این نهاد اعلام کرد در سال‌های اخیر روسیه به طور ملموسی سهم طلا در میزان این ذخایر را افزایش داده و آن را از ۷.۴ درصد در ابتدای ۲۰۱۴ به ۲۳.۳ درصد در دسامبر ۲۰۲۰ رسانده است. به علاوه طلا و ارز خارجی در ذخایر روسیه ارزهای با حق صدور ویژه (اس‌دی‌آر: ارزهای تعیین شده به عنوان ارزهای ذخیره جهانی) هم رشد کرده‌اند. ذخایر اس‌دی‌آر روسیه به دنبال توزیع ۶۵۰ میلیارد دلار از این ارزها توسط صندوق بین‌المللی پول بین کشورهای عضو، از ۷ میلیارد دلار به ۲۴.۶ میلیارد دلار افزایش یافت. سهم روسیه از توزیع صندوق حدود ۱۸ میلیارد دلار شد.

روسیه در تولید گاز رکورد می‌زند

معاون نخست‌وزیر روسیه و وزیر انرژی سابق این کشور، الکساندر نواک، گفت: تولید گاز روسیه در مسیر رکورد زنی در زمستان جاری است اما تمرکز اصلی مسکو تأمین گاز داخلی خواهد بود. نواک گفت: قبل از اینکه روسیه بخواهد صادرات خود به اروپا را افزایش دهد، باید تأسیسات ذخیره گاز زیرزمینی داخلی خود را پر کند. نواک گفت: ما آماده افزایش صادرات گاز خود به اروپا هستیم؛ اما آنها تا این لحظه هیچ درخواست رسمی‌ برای این افزایش به ما ارائه نداده‌اند. آلکسی گوسپودارف، رئیس کمیته ملی انرژی روسیه گفت: اروپا هر میزان گاز که برای برطرف کردن نیازهای انرژی خود داشته باشد، از روسیه دریافت خواهد کرد تا بازار گاز خود را پایدار کند. همان‌طور که رئیس‌جمهور پوتین تاکید کرد، ما هرگز گاز خود را از مشتریان دریغ نکرده‌ایم. او ادامه داد: همانطور که رئیس‌جمهور گفت، هیچ‌کس در اروپا از سرما یخ نخواهد زد و گاز به میزان لازم از سوی روسیه تأمین خواهد شد. نیکلای شولگینوف، وزیر انرژی روسیه هم گفت: روسیه امسال صادرات گاز خود به اروپا از مسیر اکراین را از سطح توافق شده در قرارداد بالاتر خواهد برد. طبق قرارداد روسیه باید تا سال ۲۰۲۰ سالانه ۶۵ میلیون تن گاز از این مسیر ارسال می‌کرد و این میزان بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴ به ۴۰ میلیون تن در سال خواهد رسید.

+۳۶۰۰ کامیون وارداتی در گمرکات دپو شده است

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: ۳۶۰۰ دستگاه کامیون با عمر کمتر از سه سال وارد کشور شده و در گمرکات موجود است و هزار دستگاه کامیون نیز پیش از این، از گمرک ترخیص شده است.

+اختلاف قیمت تخم مرغ تنظیم بازاری و آزاد

بر اساس مشاهدات میدانی از خرده فروشی های سطح شهر تهران، قیمت هرشانه تخم مرغ ۳۰ عددی به وزن دوکیلوگرم ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان و هر عدد تخم مرغ نیز ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰تومان است. در میادین میوه و تره بار نیز هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی تنظیم بازاری با قیمت ۴۳ هزار تومان به مصرف کنندگان عرضه می‌شود؛ این یعنی اختلاف قیمت هر شانه تخم مرغ در مغازه‌ها و میادین میوه وتره بار ۱۲ تا ۱۷ هزار تومان است.

گفتنی است که فعالان صنعت طیور افزایش قیمت تخم مرغ در ماه‌های اخیر را ناشی از دلال بازی، شفاف نبودن سیستم توزیع،  عدم ابلاغ قیمت مصوب بر اساس افزایش هزینه‌های سال جدید، بالا رفتن هزینه های تولید آب، برق، گاز، کرایه حمل و نقل و نظایر آنها،  حذف چندین میلیون قطعه مرغ تخم گذار از ابتدای سال و دستوری بودن قیمت‌ها می دانند. /ایسنا

روز آرام دلار در بازار جهانی

دلار در برابر بیشتر ارزها کم نوسان باقی ماند. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۰۷ درصد کاهش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۳.۹۶ واحد بسته شد.

نرخ بیکاری همسایه ایران بالا ماند

خبرگزاری دیلی صباح: مرکز آمار ترکیه در گزارشی اعلام کرد که نرخ بیکاری این کشور  در دوازده ماه منتهی به آگوست به ۱۲.۱ درصد رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه ماه قبل ۰.۱ درصد بیشتر شده است. این نرخ بیکاری، بیشترین نرخ بیکاری ثبت شده ترکیه در چهار ماه اخیر محسوب می شود. طی این مدت جمعیت افراد بیکار ۱۱ هزار تن افزایش یافته و به سه میلیون و ۹۶۵ هزار تن رسیده است. از سوی دیگر، شمار شاغلین در ترکیه تا پایان این ماه با ۱۴ هزار نفر کاهش در مقایسه با ماه قبل به ۲۸ میلیون و ۷۰۶ هزار نفر رسیده است. طی این مدت، میزان مشارکت در بازار کار ۵۰.۶ درصد بوده است که ۰.۲ درصد بیشتر از رقم ثبت شده در مدت مشابه ماه قبل محسوب می‌شود. نرخ اشتغال برای مردان ۶۵.۷ درصد اندازه گیری شده است. برای زنان نیز این نرخ ۳۱.۹ درصد اندازه گیری شده که ۰.۲ درصد کمتر از ماه گذشته بوده است.

چند هزار آمریکایی هفته گذشته بیکار شدند؟

به نقل از سی‌ان‌بی‌سی: طبق گزارش جدید وزارت کار آمریکا، تعداد بیکاران هفته گذشته این کشور که برای اولین بار درخواست دریافت بیمه بیکاری خود را به ثبت رسانده‌اند به ۲۹۳ هزار تن رسیده است. این اولین بار در دوره پاندمی کروناست که تعداد بیکاران جدید هفتگی آمریکا از ۳۰۰ هزار تن کمتر می‌شود و این کمترین سطح بیکاری هفتگی از ۱۴ مارس ۲۰۲۰ تا کنون است که در آن هفته ۲۵۶ هزار نفر بیکار شده بودند. اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی داوجونز پیش‌بینی کرده بودند تعداد بیکاران این هفته آمریکا به ۳۱۸ هزار تن برسد و ۳۶ هزار تن از تعداد بیکاران هفته قبل کمتر شود. تعداد آمریکایی‌هایی که مداوم و بیش از یک هفته از بیمه بیکاری استفاده کرده‌اند، هفته گذشته ۱۳۴ هزار کاهش یافت و به ۲.۵۹ میلیون تن رسید. کارشناسان اتمام برنامه‌های حمایتی و مالی مربوط به دوره کرونا را عامل مهمی برای کاهش تعداد بیکاران هفتگی آمریکا در این هفته می‌دانند. با وجود این برنامه‌های کمک مالی افراد زیادی تمایل بازگشت به کار را از دست داده بودند.

طرح واردات خودرو سه شنبه نهایی می‌شود؟

علی جدی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در مورد آخرین وضعیت طرح واردات خودرو، اظهار کرد: اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد نحوه اصلاح ایرادات شورای نگهبان به طرح واردات خودرو به نتایجی رسیده‌اند؛ منتهی قرار بود یکشنبه هفته گذشته با حضور وزیر صمت این اصلاحات بررسی شود که به دلیل جلسه دولت، جلسه مجلس لغو شد. وی افزود: بنابراین قرار شد سه شنبه هفته گذشته این جلسه با حضور وزیر برگزار شود که مجدد به دلیل سفر برخی از اعضای کمیسیون به خارج از کشور، این جلسه نیز لغو شد. وی گفت: در نهایت مقرر شد سه شنبه هفته جاری، جلسه کمیسیون با حضور وزیر صمت برگزار و جمع بندی نهایی انجام شود. پس از اجماع در مورد پیشنهادهای کمیسیون و رسیدن به یک جمع بندی، مجلس فوراً وظیفه دارد که طرح را مجدد به شورای نگهبان ارسال کند. جدی در مورد جزئیات پیشنهادهای کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تصریح کرد: دو پیشنهاد در مورد شفاف شدن منشأ ارز واردات خودرو و وظایف وزارت صمت در مورد واردات، نهایی شده که البته قبل از جلسه جمع بندی، نمی‌توان جزئیات آن را اعلام کرد. /مهر

مخالفت عربستان با افزایش عرضه فراتر از توافق اوپک‌پلاس

رویترز نوشت: عبدالعزیز بن سلمان در همایش بین‌المللی انرژی‌ویک روسیه در مسکو ضمن رد درخواست‌ها برای افزایش سریع تولید نفت ائتلاف اوپک پلاس (تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیر اوپک) گفت: این ائتلاف به اندازه کافی برای ایجاد ثبات در بازار تلاش می‌کند. وی افزود: امروز در بازار نفت شاهد افزایش ۲۹ درصدی قیمت هستیم، در حالی که در مقابل افزایش ۵۰۰ درصدی قیمت گاز طبیعی، ۳۰۰ درصدی قیمت زغال سنگ و ۲۰۰ درصدی مایعات گازی را مشاهده می‌کنیم.

وزیر انرژی عربستان تصریح کرد: ائتلاف اوپک‌پلاس به‌عنوان «به اصطلاح تنظیم‌کننده بازار نفت» کار «قابل توجهی» برای ثبات بازارهای جهانی نفت خام انجام داده است. عبدالعزیز بن سلمان گفت: بازارهای گاز، بازارهای زغال سنگ و دیگر منابع انرژی به نهادی تنظیم‌کننده نیاز دارند، این وضع به ما می‌گوید که مردم باید آنچه اوپک‌پلاس انجام داده و آنچه به دست آورده است به‌ عنوان الگوی مشابه استفاده کنند. وی درباره درخواست مصرف‌کنندگان بزرگ مانند آمریکا از اوپک‌پلاس برای افزایش بیشتر تولید به‌ منظور مهار قیمت نفت، گفت: «من به همه می‌گویم که ما تولید را افزایش می‌دهیم.» وزیر انرژی عربستان گفت: اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس در ماه نوامبر امسال، روزانه ۴۰۰ هزار بشکه به عرضه نفت خود می‌افزایند سپس در ماه‌های بعد هم نیز همین روال را ادامه می‌دهند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....