تاریخ انتشار : یکشنبه 18 مهر 1400 - 21:09
کد خبر : 63398

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس بازهم قرمزپوش شد، پیش‌بینی آینده کوتاه‌مدت و بلندمدت بورس، حجم نقدینگی چقدر

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس بازهم قرمزپوش شد، پیش‌بینی آینده کوتاه‌مدت و بلندمدت بورس، حجم نقدینگی چقدر شد؟ منابع بانکی صرف سوداگری نشود، مالیات ۱.۳ میلیون خانه خالی قطعی است، تدوین برنامه صادرات خودرو تا دو هفته دیگر به پایان می‌رسد و تکذیب توقف ترانزیت کالا‌های ایرانی به روسیه را در بر دارد.

+شاخص کل بورس بازهم قرمزپوش شد

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۲۲۲۸۰ واحدی معادل ۱.۵۰ درصد به یک میلیون و ۴۶۵ هزار و ۹۸۳ واحد رسید، امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با افت ۱۲۰۰۰ واحدی مواجه شده است.

+پیش‌بینی آینده کوتاه‌مدت و بلندمدت بورس

یک تحلیلگر بازار سرمایه ضمن بررسی عوامل تاثیر گذار بر این بازار، پیش‌بینی کرد، هرچند بازار سرمایه تا دو – سه هفته آینده در همین محدوده خواهد ماند، در اواسط آبان ماه و اواخر پاییز آهسته آهسته رشد خواهد کرد. روزبه شریعتی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به وضعیت کاهشی بازار سرمایه در روز گذشته اظهار کرد: بازار روز گذشته غیرقابل انتظار منفی خورد، چون انتظار می‌رفت برخی شرکت ها که در انتظار گزارش های خوب آن ها برای فصل تابستان هستیم، بازار هیجانی و رو به پایین نفروشد. در هر حال این اتفاقات جزو نوسانات بازار است و همیشه وقتی گزارش های واقعی به بازار مخابره شود از هیجانات بازار کاسته و شرایط منطقی تر می شود.

وی ادامه داد: البته باید گفت روز گذشته بازار بیشتر از اینکه بخواهد منطقی برخورد کند، درگیر هیجانات و شایعات پیرامون تغییرات افراد سیاسی و گزارش گروه پالایشی و محاسبات صورت گرفته بود. هفته قبل پیش از آنکه صورت حساب از سمت شرکت ملی پالایش و پخش و وزارت خانه به پالایشگاه ها اعلام شود، بازار انتظار سودآوری داشت، ولی بنا بر شنیده ها صورت حساب برای پالایشگاه ها طبق ابلاغ شده و محاسبات صورت گرفته است؛ اما درمورد این دستورالعملی که ابلاغ شده است بین تحلیلگران تناقض وجود دارد و راجع به سودهای برآورد شده شرکت های پالایشی تلورانس بالایی وجود دارد. برای برخی پالایشگاه ها سود صفر تومان تا ۸۷۰ تومان برآورد کرده اند. این تحلیلگر بازار سرمایه به تاکید بر اینکه گروه پالایشی، گروه تاثیرگذاری در بازار سرمایه است، گفت: گروه پالایشی چه از لحاظ ارزش بازاری، چه از لحاظ روان شناسی معاملات و چه از نظر روانی در بازار بیشترین تاثیرگذاری را دارند و از آنجا که روز گذشته این شایعه شدت گرفت که این گروه از لحاظ سودآوری خیلی پایین تر از انتظار بازار هستند، بازار واکنش نشان داد.

+میرکاظمی: بودجه ۱۴۰۱ با کسری بسته نمی‌شود

میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه با عنوان این مهم که سناریوی جبران کسری بودجه و هزینه‌های جاری با خلق پول نادرست است، یادآور شد: سناریوی‌های گذشته روش کار ما نیست، چون آثار و تبعات مخرب آن در کشور مشهود است و چنین سناریویی ایجاد فاصله طبقاتی و هدایت بخش بزرگی از جامعه به زیر خط فقر بوده و اجحاف در حق بخش بزرگی از جامعه شده است که باید تغییر کند. وی با تاکید بر اینکه چرخه معیوب باید اصلاح شود، افزود: چرخه منفی و معیوب در بودجه ریزی باید متوقف شود و دولت هزینه‌ها را مدیریت کند، استقراض از بانک مرکزی و انتشار اوراق قرضه و خلق پول راه حل نبوده و تداوم چنین سناریویی مشکلات فزاینده‌ای برای کشور ایجاد کرده است و بر اساس مسئولیت که بر عهده دارم از تمام توان خود برای توقف چنین چرخه‌ای و بهبود شرایط استفاده خواهم کرد. رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اصلاح ساختار بودجه ۱۴۰۱ گفت: قرار نیست بودجه ۱۴۰۱ با کسری بودجه تهیه و تدوین شود، زیرا در گذشته بدون در نظر گرفتن منابع موثق هزینه‌های زیادی بر جامعه تحمیل و باعث افزایش تورم شده است. وی افزود: از روش کار گذشته و سیاسی کاری درس عبرت گرفته شود باید سنت شکنی شود تا آثار و تبعات مثبت و تاثیرگذار بر زندگی مردم حاکم شود.

+حجم نقدینگی چقدر شد؟

بانک مرکزی با انتشار گزیده آمارهای اقتصادی در پایان مردادماه ۱۴۰۰، حجم نقدینگی را ۳۹ هزار و ۲۱۴ هزار میلیارد ریال اعلام کرد که حاکی از رشد ۳۹.۱ درصدی نقدینگی نسبت به پایان مرداد ۹۹ است، در حالی که این شاخص نسبت به اسفندماه ۹۹ معادل ۱۲.۸ درصد رشد داشته است. ضریب فزاینده نقدینگی در پایان مردادماه امسال ۷.۶۰۱ بوده که ۲.۱ درصد نسبت به مرداد ۹۹ افت داشته است.

+مردم چقدر اسکناس و سکه دارند؟

تا پایان مردادماه سال جاری، ۸۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اسکناس و مسکوک در گردش بوده که این رقم در قیاس با مدت مشابه سال قبل ۱۶.۵ درصد رشد دارد و نسبت به پایان سال گذشته نیز ۲.۶ درصد افزایش یافته است. از ۸۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد اسکناس و مسکوک موجود شبکه بانکی ۷۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در دست مردم در گردش است که این مبلغ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۲.۵ درصد رشد داشته و نسبت به پایان سال گذشته با ۱.۱ درصد کاهش مواجه شده است. به نقل از ایسنا، بنابراین، معادل ۹۳۰۰ میلیارد تومان نیز از اسکناس و سکه‌های موجود در بانک‌ها قرار دارد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰.۵ درصد  کاهش داشته و در مقایسه با پایان سال گذشته، معادل ۳۷.۹ درصد افزایش یافته است؛ اما موجودی اسکناس و سکه در بانک مرکزی به بیش از ۱۶۰۰ میلیارد تومان می‌رسد که افزایش ۴۰۰ میلیاردی نسبت به پایان سال قبل دارد و از این موجودی اسکناس و سکه در بانک مرکزی، هر زمان که لازم باشد، بنا بر نیاز بازار تزریق خواهد شد.

+منابع بانکی صرف سوداگری نشود

خاندوزی وزیر اقتصاد حصول اطمینان از عدم استفاده از منابع بانکی در امور سوداگرانه و سفته بازی در بازارهای مختلف را از اهداف وزارت اقتصاد در حوزه نظام بانکی اعلام کرد. وزیر اقتصاد همچنین نظارت دائم بر عملکرد نظام بانکی و تشکیل کمیته دائمی برای این منظور را محور ششم برنامه وزارت اقتصاد در این حوزه برشمرد و در ادامه، ریسک پذیری مدیران شبکه بانکی در زمینه تصمیمات مناسب در جهت بهبود عملکرد و کارآمدی را به عنوان محور هفتم برنامه های خود در زمینه ارتقای نظام بانکی عنوان کرد.

+ابلاغ آیین نامه اجرایی مالیات برخانه‌های لوکس

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور آئین نامه اجرایی نحوه اخذ مالیات از واحدهای مسکونی و ویلاهای گران قیمت ذیل بند خ تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ مشهور به «قانون مالیات بر خانه‌های لوکس» را به وزارت خانه‌های اقتصاد، راه و شهرسازی، صمت، کشور و دادگستری ابلاغ کرد.

اخذ مالیات از خانه‌های لوکس در قانون بودجه سال ۹۹ و ۱۴۰۰ پیش بینی شده بود و مسئولان وقت در دولت دوازدهم بارها وعده دادن آیین نامه اجرایی آن را تدوین و ابلاغ خواهند کرد؛ اما عمر دولت دوازدهم به پایان رسید و این آیین نامه ابلاغ نشد.

اینک معاون اول دولت سیزدهم ایین نامه اجرایی قانون مذکور را ابلاغ کرده است.

بر اساس این آیین نامه، کلیه واحدهای مسکونی اعم آپارتمان، مستغلات، ویلا و باغ ویلا که با احتساب عرصه و اعیان ارزش آنها بیش از ۱۰ میلیارد تومان باشد، مشمول مالیات می‌شوند؛ ملاک در نوع ملک (مسکونی یا ویلایی بودن آن) چیزی است که در پروانه صادره این ملک ذکر شده باشد.

نرخ‌های مالیاتی خانه‌های لوکس به شرح زیر است:

تا ۱۰ میلیارد تومان، نرخ صفر

۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد ۱۰ میلیارد تومان، یک دهم درصد

۱۵ تا ۲۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد ۱۵ میلیارد تومان، ۲ دهم درصد

۲۵ تا ۴۰ میلیارد تومان نسبت به مازاد ۲۵ میلیارد تومان، ۳ دهم درصد

۴۰ تا ۶۰ میلیارد تومان نسبت به مازاد ۴۰ میلیارد تومان، ۴ دهم درصد

نسبت به مازاد بر ۶۰ میلیارد تومان، نیم درصد

+مالیات ۱.۳ میلیون خانه خالی، قطعی است

محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: واحدهای خالی از سکنه به دو بخش تقسیم می‌شوند؛ گروه اول یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد است که شهریورماه سال گذشته مطابق قانون سال ۱۳۹۴ و ابلاغیه ۱۳۹۵ شناسایی شده و به سازمان امور مالیاتی معرفی شده‌اند. طبق این قانون اگر واحدها یک سال خالی بمانند مشمول مالیات می‌شوند. وی افزود: مالیات این ۱.۳ میلیون واحد، قطعی است و باید اخذ شود. فقط بحث بر سر نحوه معرفی است که سازمان امور مالیاتی معتقد است، باید بر اساس سیستم MPLS و طبق سند دولتی، این معرفی صورت گیرد. بدین صورت که این سیستم بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور مالیاتی با محوریت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد شود. وی همچنین گفت: بخش دوم، املاکی است که بعد از اصلاحیه ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات های مستقیم مصوب پنجم آذرماه ۱۳۹۹ مورد بررسی قرار خواهد گرفت. طبق این اصلاحیه واحدهای مسکونی نباید بیش از ۱۲۰ روز خالی بمانند؛ در غیر این صورت، مشمول مالیات خواهد شد. در این بخش هنوز معرفی انجام نشده و مربوط به فراخوانی است که در حال حاضر جریان دارد.

+تدوین برنامه صادرات خودرو تا دو هفته دیگر به پایان می‌رسد

سیدرضا فاطمی امین در مورد تدوین طرح صادرات خودرو، اظهار کرد: این طرح در دست تدوین بوده و تا دو هفته آینده تکمیل می‌شود. وزیر صمت افزود: پس از تکمیل طرح، جزئیات آن منتشر خواهد شد. وی همچنین در مورد رفع مشکلات صادرات نیز گفت: باید تراز ارزی کشور را با صادرات غیرنفتی ارتقا دهیم، در این صورت بسیاری از نگرانی‌های ما در سطح کلان از بین خواهد رفت و می‌توانیم بسیاری از مقرراتی که وجود دارد، حذف کنیم. تا پایان امسال تمامی موانع صادراتی را یک به یک حل خواهیم کرد تا در سال آینده دیگر مانعی در مسیر صادرکننده نباشد. وزیر صمت افزود: تا پایان امسال باید رویه‌های صادراتی را تا جای ممکن تسهیل کنیم. همچنین مقاصد صادراتی ما باید متکثر و متنوع شوند. وی گفت: در واقع باید با گسترش صادرات غیرنفتی درآمدزایی ارزی کشور را به جایی برسانیم که مجبور نباشیم به خاطر برخی اهداف دیگر، صادرات را درگیر قید و بند کنیم. /مهر

+تکذیب توقف ترانزیت کالا‌های ایرانی به روسیه

جواد مهاجری، رایزن اقتصادی سفارت ایران در جمهوری آذربایجان، با رد اخبار کذب و ادعای مسدود شدن مسیر صادرات کالا و ترانزیت ناوگان حمل‌ونقل ایران به روسیه و گرجستان گفت: در روز‌های اخیر به اقتضای فصلی و با آغاز فصل صادرات محصولات کشاورزی ایران، تعداد کامیون‌های عبوری به سمت آذربایجان در پایانه‌های مرزی آستارا و بیله‌سوار به مقصد آذربایجان، روسیه و دیگر کشور‌های حوزه CIS افزایش یافته است. وی با بیان اینکه طبق گزارش‌های گمرکات کشور، در ۲۴ ساعت گذشته، تنها در پایانه مرزی آستارا بیش از ۲۰۰ کامیون از گمرکات جمهوری آذربایجان پذیرش شده است، افزود: بررسی‌های میدانی و استعلام سفارت جمهوری اسلامی ایران از منابع رسمی و پایانه‌های مرزی و گمرکات دو کشور نشان می‌دهد، موضوع ادعاشده که آن را به نایب رئیس اتاق مشترک دو کشور منتسب کرده‌اند و در روز‌های اخیر به‌سرعت در حال انتشار است، صحت ندارد. رایزن اقتصادی ایران در جمهوری آذربایجان تأکید کرد: تردد بار و کامیون در پایانه‌های مرزی چهارگانه ایران و آذربایجان به‌ صورت روان و ۲۴ ساعته در حال انجام است و هیچ‌گونه تغییر رفتار از مقام‌های مسئول آذربایجان گزارش نشده است.

روسیه اروپا را به گروگان خود از نظر انرژی بدل کرده است؟

به نقل از سی‌ان‌بی‌سی: درست در زمانی که روسیه اعلام کرد می‌تواند با افزایش صادرات گاز خود به اروپا بحران قیمت گاز این قاره را فرو بنشاند، متخصصان هشدار می‌دهند، حالا اروپا از نظر انرژی مطیع و گروگان روسیه است. درست همان‌طور که آمریکا هشدار می‌داد. تیموتی اش، استراتژیست ارشد شرکت مدیریت سرمایه بلوبی، می‌گوید: اروپا خود را به گروگان روسیه از نظر تأمین انرژی تبدیل کرده است. به نظر من این وضعیت باورنکردنی است. او ادامه داد: کاملاً مشخص است که روسیه اروپا و انگلیس را در بخش انرژی اسیر خود کرده و اروپا و انگلیس خیلی ضعیف‌تر از آن هستند که جلوی این وضعیت را بگیرند و کاری در این زمینه بکنند. این نوعی اخاذی انرژی است. این متخصص معتقد است اروپا در آستانه زمستان از بیم آن که روسیه صادرات گاز خود را کاهش دهد و اروپا را در سرمای سخت تنها بگذارد اقدامی نمی‌کند و روسیه هم از این وضعیت به عنوان اهرم فشاری برای اخذ مجوز خط لوله نورد استریم ۲ بهره می‌برد.

اما آدلین ون هات، تحلیل‌گر اروپایی اکونومیست، می‌گوید: اظهارات پوتین برای کمک به بازار اروپا باعث شد قیمت‌های گاز موقتاً پایین بیایند، ولی معلوم نیست که با تأیید سریع نورداستریم ۲ روسیه بتواند گاز لازم برای تقاضای بالای اروپا را تأمین کند. او ادامه داد: در حال حاضر بازار گاز طبیعی در داخل روسیه در آستانه زمستان با تقاضای بالایی روبه روست و همین حالا هم تولید گاز روسیه در سطح اوج خود قرار دارد که این مطمئناً ظرفیت صادرات گاز را محدود می‌کند. ون هات گفت: هیچ نشانه‌ای از این که گازپروم، تنها صادرکننده گاز خط لوله‌ای روسیه، که ۳۵ درصد از گاز مورد نیاز اروپا را تأمین می‌کند، بخواهد از مسیرهای موجود صادرات گاز خود به اروپا را افزایش دهد. با توجه به ظرفیت موجود گازپروم نمی‌تواند امسال بیش از ۱۹۰ میلیارد متر مکعب گاز به اروپا ارسال کند. به این ترتیب، انتظار نمی‌رود قیمت گاز اروپا در سال ۲۰۲۱ افت قابل‌توجهی را تجربه کند.

ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۲۹۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۶۳ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۴۵درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیتکوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیتکوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....