تاریخ انتشار : شنبه 3 آبان 1399 - 21:08
کد خبر : 22891

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت و دارایکم در سوم آبان ۹۹، افت نرخ دلار در معاملات امروز،

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت و دارایکم در سوم آبان ۹۹، افت نرخ دلار در معاملات امروز، قیمت سکه به چند میلیون تومان رسید؟ صادرات نفت روسیه کاهش می‌یابد، قیمت نفت خام در پایان معاملات هفتگی سقوط کرد، آمریکا: چین به ۷۱ درصد از تعهد خود برای واردات از آمریکا عمل کرده است و افزایش سقف انتقال پول از درگاه‌های بانکی را در بر دارد.

+تلخی بی‌پایان بورس

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، امروز شاخص کل با ۳۸۲۹۸ واحد کاهش معادل منفی ۲.۷۱ درصد به یک میلیون و ۳۷۴ هزار و ۵۵ واحد، شاخص قیمت وزنی – ارزشی با ۱۰۰۱۶ واحد کاهش معادل منفی ۲.۷۱ درصد به ۳۵۹ هزار و ۳۶۳ واحد، شاخص کل هم وزن با ۴۷۶۰ واحد کاهش معادل منفی ۱.۲۱ درصد به ۳۸۹ هزار و ۱۱۹ واحد، شاخص قیمت هم وزن با واحد ۳۱۱۸ کاهش معادل منفی ۱.۲۱ درصد به ۲۵۴ هزار و ۹۰۷ واحد، شاخص آزاد شناور با ۵۱۰۷۶ واحد کاهش معادل منفی ۲.۶۷ درصد به یک میلیون و ۸۵۸ هزار و ۸۲۸ واحد، شاخص بازار اول با ۳۵۳۳۹ واحد کاهش معادل منفی ۳.۵۶ درصد به ۹۵۷ هزار و ۷۹۰ واحد و شاخص بازار دوم با ۴۸۸۱۴ واحد کاهش معادل منفی ۱.۶۲ درصد به ۲ میلیون و ۹۶۲ هزار و ۹۳۶ واحد رسید. در نیمه دوم داد و ستد‌های امروز بورس، در ۳۵۹ هزار و ۲۹۵ نوبت معاملاتی، ۳ هزار و ۲۲۸ میلیارد برگه اوراق بهادار به ارزش ۳۴ هزار و ۹۰۵ میلیارد ریال در بورس معامله شد.

گزارش بورس امروز شنبه 3 آبان 99/ سلام شاخص به کانال یک میلیون و 300 هزار واحدی

گزارش بورس امروز شنبه 3 آبان 99/ سلام شاخص به کانال یک میلیون و 300 هزار واحدی

+توصیه یک کارشناس به سهامداران: صبوری کنید

علی خسرو شاهی معتقد است، بازار در شرایط کنونی، فرصت مطلوبی برای خرید بوده و سهامداران باید با صبوری منتظر باشند تا پاداش تحمل خود را به نحو مطلوبی در بلند مدت ببینند. وی در پیش بینی از آینده بازار بیان کرد: به نظر می رسد تا نیمه آبان ماه، اتفاق خاصی در روند بازار رخ ندهد؛ یعنی دیگر روند نزولی برای آن متصور نیستیم و از آن طرف هم این روند خیلی صعودی نخواهد بود و چنین روندی حداقل تا دو هفته دیگر ادامه می یابد. این کارشناس بازار سرمایه افزود: از طرفی دیگر می توانیم از آذر ماه امیدوار باشیم بازار تغییرات مثبت تری داشته باشد. با این حال، روند پرشتاب و صعودی را مانند ماه های ابتدایی سال جاری برای بازار سرمایه متصور نیستیم.

+ارزش سهام عدالت و دارایکم در ۳ آبان ۹۹

نبض بورس: پس از پایان معاملات امروز سوم آبان ماه اولین روز معاملاتی در هفته جدید بازار بورس ایران، ارزش هر برگه سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی دارندگان این سهام به ۱۲ میلیون و ۲۴۷ هزار و ۶۸۲ تومان رسید که نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته ۴۰۸ هزار و ۲۹۸ تومان معادل ۳.۲۲ درصد کاهش یافت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۳۴۸ هزار و ۶۰۹ تومان رسیده است. همچنین قیمت پایانی هر واحد از دارایکم با کاهش ۶.۰۲ درصدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۱۸ هزار و ۸۰۱ تومان معامله شد تا ارزش ۲۰۰ واحد از اولین ETF دولتی به ۳ میلیون و ۷۶۰ هزار و ۲۰ تومان کاهش پیدا کند. البته در معاملات روز جاری آخرین قیمت معامله شده برای هر واحد از دارایکم با ۸.۰۶ درصد کاهش نسبت به روز معاملاتی قبل به ۱۸ هزار و ۳۹۲ تومان کاهش یافت.

+افت نرخ دلار در معاملات امروز

در معاملات امروز (شنبه سوم آبان ماه ۹۹) بازار ارز، شاهد افت نسبی نرخ دلار و یورو بودیم، به گونه‌ای که هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز به نرخ ۲۸۴۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۹۰۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به روز پنجشنبه، ۳۸۰ تومان ارزان‌تر شده است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ ۳۳۹۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۳۴۴۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته ‌شد که نسبت به آخرین روز هفته گذشته، ۳۵۰ تومان، کاهش نرخ دارد.

+قیمت سکه به چند میلیون تومان رسید؟

در بازار آزاد تهران امروز شنبه سه آبان ۱۳۹۹، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۱۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و ربع سکه ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است. همچنین هر قطعه سکه یک گرمی نیز ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز یک میلیون و ۳۱۳ هزار و ۵۳۶ تومان است. /مهر

صادرات نفت روسیه کاهش می‌یابد

الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه به پارلمان روسیه گفت: انتظار می‌رود صادرات نفت روسیه در سال ۲۰۲۰ با کاهش ۱۶.۴ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال به مجموع ۲۲۵ میلیون تن برسد. وی گفت: مقدار تولید نفت روسیه امسال ۵۰۷ میلیون تن است، این رقم نسبت به تولید برنامه‌ریزی شده این کشور که ۵۵۸ تا ۵۶۰ میلیون تن بود، کمتر است. خبرگزاری اینترفکس بر اساس داده‌های رسمی روز جمعه (۲۵ مهرماه) اعلام کرده بود که تولید نفت و میعانات گازی روسیه در نیمه نخست ماه اکتبر ۰.۲ درصد نسبت به ماه سپتامبر کاهش یافته است.

قیمت نفت خام در پایان معاملات هفتگی سقوط کرد

سی‌ان‌بی‌سی: در پایان معاملات روز جمعه به وقت آمریکا (بامداد شنبه به وقت تهران) قیمت نفت خام در حالی سقوط کرد که تشدید شیوع کرونا در آمریکا و اروپا چشم‌انداز تقاضای نفت را مبهم کرد. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت ۶۹ سنت یا ۱.۶۳ درصد سقوط کرد و در ۴۱.۷۷ دلار به کار خود پایان داد. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۷۹ سنت یا ۱.۹۴ درصد سقوط کرد و به ۳۹.۸۵ دلار رسید. با سقوط قیمت‌ها نوار رشد دو هفته‌ای قیمت نفت هم پاره شد و قیمت از لحاظ هفتگی افت کرد. فیل فلیپیس، تحلیل‌گر ارشد پرایس فیوچرز در شیکاگو می‌گوید: آنچه بر قیمت‌ها فشار می‌آورد نامشخص بودن آینده تقاضای نفت است. ما نمی‌دانیم چه موقع واکسن کشف می‌شود و یا چه موقع محدودیت‌های قرنطینه‌ای بیشتر خواهد شد تا با موج دوم کرونا مقابله کند.

احتمال تشدید سیاست‌های ضد دلاری در چین

راشاتودی: روزنامه دولتی سوت چاینا مورنینگ، ساعاتی پیش گزارش داد که کارشناسان می‌گویند ممکن است شاهد افزایش فروش اوراق قرضه دولتی وزارت خزانه داری آمریکا توسط پکن برای مقابله با تحریم‌های احتمالی واشنگتن باشیم. آمار‌های وزارت خزانه داری آمریکا نشان می‌دهد که چین برای سومین ماه متوالی حجم اوراق قرضه دولتی آمریکا تحت تملک خود را کاهش داده و به ۱.۰۷ تریلیون دلار رسانده است که کمترین میزان از سال ۲۰۱۷ تاکنون به شمار می‌رود. سازمان مبادلات خارجی چین در آخرین گزارش سالانه خود اعلام کرده که دارایی‌های دلاری این کشور ۵۸ درصد ذخایر ارزی آن را در سال ۲۰۱۵ شامل شده است. این بدان معناست که در این سال چین ۱.۸ تریلیون دلار دارایی مالی داشته است. کارشناسان بر این باورند که نشانه‌هایی وجود دارد که حاکی از آن است که دولت چین احتمالا به سمت تبدیل کردن دارایی‌های دلاری خود به دیگر دارایی‌ها خواهد رفت.

به عنوان مثال خرید اوراق قرضه دولت ژاپن توسط چین به بالاترین میزان در سه سال و نیم گذشته رسیده و این کشور بین ماه‌های آوریل تا جولای ۱۳.۸۲ میلیارد دلار از این اوراق را خریداری کرده است. این میزان ۳.۶ برابر خرید چین در مدت مشابه سال گذشته است. نشریه گلوبال تایمز چین، ماه گذشته گزارش داد که ممکن است پکن میزان دارایی‌های دلاری خود را ۲۰ درصد کاهش داده و به ۸۰۰ میلیارد دلار برساند. کارشناسان می‌گویند این اقدام بخشی از سیاست چین در فاصله گرفتن از دلار و تنوع بخشی به ذخایر ارزی خارجی خود است.

آمریکا: چین به ۷۱ درصد از تعهد خود برای واردات از آمریکا عمل کرده است

دولت آمریکا شب گذشته اعلام کرد، چین واردات محصولات کشاورزی از آمریکا را به میزان قابل توجهی افزایش داده و با اجرای ۵۰ پیشنهاد از ۵۷ پیشنهاد فنی ارائه شده برای کاهش موانع واردات کالا از آمریکا به ۷۱ درصد از تعهد خود برای خرید محصولات کشاورزی آمریکایی عمل کرده است. چین در قالب فاز نخست توافق تجاری با آمریکا ـ که ژانویه امسال امضا شدـ متعهد شده تا واردات نفت و محصولات کشاورزی از آمریکا را طی امسال و سال آینده افزایش دهد. وزارت کشاورزی و دفتر نمایندگی تجاری آمریکا ساعاتی پیش طی بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که چین ۲۳ میلیارد دلار از ابتدای امسال تا کنون از آمریکا محصولات کشاورزی وارد کرده که معادل ۷۱ درصد تعهد این کشور در توافق تجاری است. رابرت لایتهایزر، در این بیانیه گفته از زمان آغاز رسمی فاز نخست توافق تجاری از هشت ماه پیش، ما شاهد بهبود قابل توجه تجارت محصولات کشاورزی با چین بودیم که به نفع کشاورزان و مزرعه داران ما تمام خواهد شد.

+تغییر ساعت کار بانک‌های خصوصی

بر اساس اعلام کانون بانک‌های خصوصی، ساعت کار بانک‌های خصوصی از روز دوشنبه (پنجم آبان) تا پایان ماه جاری تغییر کرد.

در متن اطلاعیه کانون بانک‌های خصوصی آمده است: طبق نامه شماره ۳۴۴۰۱/۱/۹۹ مورخ سوم آبان ۱۳۹۹ استاندار تهران، از کلیه اعضاء در خواست می‌شود اجازه دهند که ۵۰ درصد از کارکنان شعب و واحدهای اداری در استان تهران و ۳۰ درصد آنان در سایر استان‌ها از طریق نوبت بندی یا دورکاری نسبت به ارائه خدمات خود تا پایان آبان سال جاری اقدام کنند. در ادامه ذکر شده که بدیهی است تعیین ساعات کار کارکنان کلیه واحدها از شنبه تا چهارشنبه بعد از ساعت ۷:۳۰ صبح و حداکثر تا ساعت ۱۴:۳۰ بعدازظهر و پنج شنبه‌ها تا ساعت ۱۳ در اختیار مدیریت هر یک از بانک‌ها و موسسات اعتباری بوده و پذیرش مراجعین نیز از ساعت ۸ تا ۱۴ و پنج‌شنبه ها از ساعت ۸ الی ۱۲:۳۰ خواهد بود.

+افزایش سقف انتقال پول از درگاه‌های بانکی

بانک مرکزی در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا ابلاغ کرد؛ سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت (شتابی و درون بانکی) از طریق درگاه‌های اینترنتی و خودپردازها در هر شبانه‌ روز از مبدا هر کارت به شصت میلیون ریال افزایش یابد. لازم به ذکر است میزان کارمزد انتقال وجه بیش از سی میلیون ریال به صورت پلکانی لحاظ خواهد شد.

– سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت از طریق پرداخت‌سازها از ده میلیون ریال به سی میلیون ریال با حصول اطمینان از انطباق شماره ملی دارنده کارت و شماره ملی دارنده سیم کارت انجام دهنده تراکنش قابل افزایش است. با توجه به خطرات ناشی از سوء استفاده‌های احتمالی در صورت عدم اعمال کنترل فوق، افزایش سقف انتقال وجه مجاز نیست. لازم به ذکر است در صورت پیوستن بانک‌ها و پرداخت سازها به هاب فناوران مالی، ‌این سقف می‌تواند تا مبلغ پنجاه میلیون ریال افزایش یابد.

– امکان تمدید تاریخ انقضای کارت‌های بانکی بدون نیاز به مراجعه حضوری مشتری تا پایان سال ۹۹ و به مدت یک سال بلامانع است. ضروری است اقدامات لازم برای احراز هویت غیرحضوری و اطلاع‌رسانی به مشتریان صورت پذیرد.

– سقف صدور کارت هدیه تا اطلاع ثانوی و به صورت موقت به بیست میلیون ریال افزایش یابد.

+گران‌فروشی ۸ هزار تومانی شانه تخم‌مرغ در بازار

قیمت مصوب تخم مرغ با وجود اینکه گران شده است، اما کماکان در خرده فروشی‌های سطح شهر رعایت نمی‌شود به طوری که قیمت مصوب هر شانه ۳۰ عددی از این محصول از کمتر از ۲۰ هزار تومان به حدود ۲۷ هزار تومان افزایش یافته است، اما با این وجود این نرخ نیز در بازار رعایت نمی‌شود. به نقل از تسنیم؛ قیمت مصوب هرکیلوگرم تخم مرغ در سامانه اطلاع رسانی کالا و خدمات نیز ۱۴۵۰۰ تومان اعلام شده است و هر کیلوگرم از این محصول در میادین میوه و تره بار شهرداری تهران ۱۴۲۰۰ تومان به فروش می‌رسد. قیمت فروش هر شانه ۳۰ عددی تخم مرغ در میادین میوه و تره بار شهرداری حدود ۲۷ هزار تومان است که حدود یک کیلو و ۸۰۰ گرم وزن دارد؛ بنابراین گزارش هر شانه تخم مرغ ساده ۳۰ عددی در خرده فروشی‌های سطح شهر با قیمت‌های متفاوت و از ۳۰ هزار تومان تا ۳۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

+قیمت‌ها در بازار خودرو، کاغذی است!

رییس اتحادیه فروشندگان خودرو گفت: بالا و پایین رفتن قیمت‌ها در بازار آزاد خودرو، فقط روی کاغذ است و خرید و فروشی انجام نمی‌شود. در هفته گذشته به دلیل ریزش قیمت ارز در بازار، شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو بودیم. در حال حاضر روند قیمت گذاری‌ها کاهشی است، اما خرید و فروشی در بازار اتفاق نمی‌افتد و معاملات به صفر رسیده است. موتمنی افزود: امروز قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا در بازار آزاد، بین ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان کاهش داشته و پیش بینی می‌شود این روند در هفته جاری ادامه دار باشد.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....