تاریخ انتشار : یکشنبه 11 مهر 1400 - 19:53
کد خبر : 62828

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس به روند صعودی ادامه داد، ارزش برگه‌های سهام عدالت چند میلیون تومان شد؟، استخراج

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس به روند صعودی ادامه داد، ارزش برگه‌های سهام عدالت چند میلیون تومان شد؟، استخراج بیت کوین با انرژی آتش‌فشانی، رئیس سازمان امور مالیاتی: مالیات بر تراکنش بانکی نداریم، نرخ تورم آلمان به بالاترین سطح سی سال اخیر جهش کرد و پیش‌بینی بازار مسکن در نیمه دوم سال را در بر دارد.

+بورس به روند صعودی ادامه داد

  به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۳۶۴۹۷ واحدی معادل ۲.۵۴ درصد به یک میلیون و ۴۷۳ هزار و ۴۸۲  واحد رسید، حال در معاملات دومین روز هفته، نماگر کل بورس با رشد ۴۵۸۲ واحدی در لحظه انتشار این پیمانه، همراه شده است. /جزئیات بیشتر از بازار امروز

+ارزش برگه های سهام عدالت چند میلیون تومان شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۳ میلیون و ۹۶۷ هزار و ۷۵۹ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۳.۰۷ درصد معادل ۴۱۶ هزار و ۸۶۲ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۸ میلیون و ۳۸۰ هزار و ۶۵۵ تومان رسیده است.

سهام عدالت خود را امروز ۱۰ مهرماه چقدر می‌توانید بفروشید؟

+وزیر صمت: واردات خودرو منجر به گرانی برای همه مردم خواهد شد

رضا فاطمی امین در حاشیه نشست هم اندیشی رؤسای اتاق‌های بازرگانی و جمعی از صادرکنندگان، در پاسخ به این که اگر طرح واردات خودرو توسط شورای نگهبان تصویب و در نهایت تبدیل به قانون شود، واکنش وزارت صمت که پیش از این نسبت به واردات موضع منفی گرفته بود، چه خواهد بود، اظهار کرد: بحث قانون یک بحث جداست و بحث منطق اقتصادی بحثی دیگر است. مسلماً هر چه در قالب قانون تصویب شود، ما مجری آن خواهیم بود؛ اما نظر کارشناسی من به عنوان مقام مسئول در حوزه صنعت و البته نظر رسمی وزارت صمت این است که واردات و صادرات جریان حیات اقتصادی هر کشوری است و همانطور که صادرات می‌کنیم، باید واردات هم انجام دهیم؛ اما این فرآیند باید هوشمندانه باشد؛ بنابراین، وقتی تراز تجاری کشور مناسب باشد، من مخالفتی با واردات خودرو نخواهم کرد و معتقدم بخشی از بازار باید با خودروی خارجی تأمین شود تا در رقابت، قیمت و کیفیت شاهد بهبود باشیم. فاطمی امین گفت: در شرایط فعلی که منابع ارزی محدود است، اگر این منابع صرف واردات خودرو شود، منجر به افزایش نرخ ارز و گرانی برای همه مردم خواهد شد.

وزیر صمت: واردات خودرو منجر به گرانی برای همه مردم خواهد شد/ ۱۴۴ میلیون دلار به نرخ ۲۳۴۰۰ تومان معامله شد/ دستبرد هکر‌ها به ۶۰۰۰ مشتری یک صرافی رمزارز/ کشف ۸۲ ماینر در ساختمان بورس تهران

وی در پاسخ به این سوال مهر که اگر تبدیل به قانون شود واکنش شما چیست، گفت: اگر واردات خودرو تبدیل به قانون شد، قطعاً ما ملزم و مکلف به اجرا خواهیم بود؛ اما نظر شخصی من و نظر رسمی وزارت صمت این است که نباید در دوران گذار تصمیمی بگیریم که یک بخشی به نظرمان بهبود یابد و بسیاری از بخش‌های دیگر دچار زیان شوند.

+۱۴۴ میلیون دلار به نرخ ۲۳۴۰۰ تومان معامله شد

بانک مرکزی اعلام کرد روز گذشته سامانه نیما شاهد عرضه حدود ۱۹۹ میلیون دلار به صورت حواله ارزی به منظور تامین ارز واردات کشور بود. بر این اساس، از عرضه های مذکور حدود ۱۴۴ میلیون دلار معامله شده است. براساس معاملات انجام شده، میانگین موزون نرخ دلاری معاملات ۲۳۴,۱۴۳ ریال بوده است.

دستبرد هکر‌ها به ۶۰۰۰ مشتری یک صرافی رمزارز

هکرها موفق شدند با بهره برداری از یک حفره احراز هویت چند عاملی، به حسابهای حدود شش هزار مشتری کوین بیس رخنه کرده و رمزارز به سرقت ببرند. به گزارش ایسنا، این صرافی رمزارز به بلیپینگ کامپیوتر اعلام کرد تیم امنیتی کوین بیس عملیات فیشینگ گسترده ای را در فاصله آوریل تا اوایل ماه مه سال ۲۰۲۱ مشاهده کردند که کاربرانش را هدف گرفته بود. بعضی از کاربران ممکن است قربانی ایمیلهای مخرب شده باشند و به هکرها دسترسی به نام کاربری و کلمات عبور را داده باشند. بدتر از همه حتی کسانی که احراز هویت چند عاملی را فعال کرده بودند، به دلیل وجود حفره در سیستم این صرافی، در معرض خطر رخنه قرار گرفتند.

وزیر صمت: واردات خودرو منجر به گرانی برای همه مردم خواهد شد/ ۱۴۴ میلیون دلار به نرخ ۲۳۴۰۰ تومان معامله شد/ دستبرد هکر‌ها به ۶۰۰۰ مشتری یک صرافی رمزارز/ کشف ۸۲ ماینر در ساختمان بورس تهران

کوین بیس در اطلاعیه ای به مشتریانش خبر داد، هکرها از آسیب پذیری در فرآیند بازیابی حساب از طریق پیامکی بهره برداری کرده اند. این آسیب پذیری به هکرها اجازه داد، توکن دو مرحله ای را دریافت کنند که از طریق پیامک به شماره تلفن دارنده حساب ارسال می شود. کوین بیس به کاربران توصیه کرد با یک کلید امنیتی در وب سایت کوین بیس و یک اپلیکیشن احراز هویت، از یک تایید دو مرحله ای استفاده کنند. احراز هویت پیامکی به عنوان آخرین گزینه قرار گرفته و به کاربران توصیه شده است حساب موبایل خود را برای حفاظت از خود در برابر کلاهبرداری های سیم سواپ یا کلاهبرداری پورت موبایل قفل کنند. کوین بیس در اوت به ۱۲۵ هزار کاربر اطلاع داده بود تنظیمات دو مرحله ای خود را تغییر دهند و در آن زمان گفته بود این اطلاعیه به اشتباه ارسال شده و به دلیل هک شدن نبوده است. بر اساس گزارش انگجت، کوین بیس به مشتریانش اعلام کرد، به محض اطلاع از این حفره امنیتی، پروتکل های بازیابی حساب پیامکی را ترمیم کرده است. همچنین ضرر افرادی که رمزارز خود را بر اثر این آسیب پذیری از دست داده اند، جبران می کند.

+کشف ۸۲ ماینر در ساختمان بورس تهران

شرکت توزیع برق تهران اعلام کرد: در مورد کشف تعدادی دستگاه غیرمجاز استخراج رمزارز در شرکت بورس اوراق بهادار تهران، به اطلاع هموطنان گرامی می‌رساند، صنعت برق با این مورد نیز بر اساس قوانین موجود، برخورد جدی خواهد کرد. بر اساس گزارش مامورین بازرسی از محل، ۸۲ دستگاه ماینر که در لحظه بازدید این شرکت در مدار قرار نداشتند، کشف و ضبط شده. گفتنی است مصارف محل موردنظر تحت بررسی است.

وزیر صمت: واردات خودرو منجر به گرانی برای همه مردم خواهد شد/ ۱۴۴ میلیون دلار به نرخ ۲۳۴۰۰ تومان معامله شد/ دستبرد هکر‌ها به ۶۰۰۰ مشتری یک صرافی رمزارز/ کشف ۸۲ ماینر در ساختمان بورس تهران

صنعت برق تاکید می‌کند، نگهداری یا اتصال دستگاه‌های استخراج رمزارز فاقد مجوز به هر نحو و در هر محل، غیرقانونی بوده و مسئولیت آن در موارد سازمانی بر عهده بالاترین مقام سازمان و در سایر موارد بر عهده شخص دارنده انشعاب برق است و لذا به مسئولان دستگاه های اجرایی و سایر یادآور می‌شود، با دقت در رعایت  موارد فوق از سوءاستفاده افرد سودجو که شرایط آسیب به منافع عمومی و شبکه برق کشور را فراهم می‌آورند، جلوگیری کنند.

استخراج بیت کوین با انرژی آتش‌فشانی

به نقل از سی ان بی سی: السالوادور اعلام کرد که توانسته با انرژی به دست آمده از آتش‌فشان ۰.۰۰۵۹ بیت کوین استخراج کند. نایب بوکله، رئیس جمهور السالوادور توئیت کرده که این یک طرح آزمایشی و اولیه برای استفاده از انرژی آتش فشانی در استخراج بیت کوین است. بوکله آینده سیاسی خود را به گسترش استفاده و استخراج بیت کوین در السالوادور گره زده است. روز سه شنبه بود که وی با انتشار یک ویدئوی ۲۵ ثانیه‌ای یک کشتی کانتینربر پر از دستگاه‌های استخراج بیت کوین در کنار یک آتش‌فشان را نشان داد. این ویدئو از آن زمان ۲.۳ میلیون بازدید خورده و با کپشن «قدم‌های اول» در حال انتشار است. در صورتی که این کشور واقع در آمریکای مرکزی استخراج بیت کوین را آغاز کرده باشد، یعنی بوکله در حال عمل کردن به وعده‌های خود است که در ماه ژوئن اعلام کرده بود. وی به شرکت برق ژئوترمل السالوادور اعلام کرده، به کسانی که می‌خواهند بیت کوین استخراج کنند، برق ارزان قیمت بدون آلودگی و کاملا پاک به دست آمده از انرژی تجدیدپذیر آتش‌فشان‌ها ارائه کند.

+رئیس سازمان امور مالیاتی: مالیات بر تراکنش بانکی نداریم

امیدعلی پارسا رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه توانسته‌ایم با جلوگیری از فرار‌های مالیاتی به درآمد تعیین شده در بودجه سال جاری در خصوص درآمد‌های مالیاتی دست یابیم، افزود: یکی از راه‌های تشخیص فرار مالیاتی، بررسی تراکنش‌های بانکی افرادی است که دارای گردش مالی بالایی هستند؛ یعنی گردش مالی تراکنش‌های بانکی بالای ۵ میلیارد تومان مبنای کار قرار دارد. وی ادامه داد: بانک مرکزی تمامی اطلاعات مربوط به این اشخاص را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌دهد، البته مواردی مانند حقوق، دریافت وام، تبدیل شکلی از دارایی به شکل دیگر و مواردی که جنس درآمدی ندارند را کنار می‌گذاریم، اما نسبت به موارد دیگر از مودیان سوال می‌شود، آیا فعالیتی بوده که مالیات آن پرداخت نشده باشد. پارسا با تاکید بر اینکه ما مالیات بر تراکنش بانکی نداریم، اظهار کرد: سازمان امور مالیاتی با بررسی تراکنش‌های بانکی اشخاص از فعالیت‌هایی که مالیات آن‌ها پرداخت نشده، مالیات را مطالبه کرده و این کار با قوت در دست اقدام است. طی ۵ ماه گذشته نسبت به مدت زمان مشابه در سال‌های گذشته، حدود ۶۲ درصد رشد درآمد مالیاتی داشته‌ایم که این درصد بدون فشار به مودیان و بیشتر از طریق جلوگیری از فرار مالیاتی به دست آمده است.

+پیش‌بینی بازار مسکن در نیمه دوم سال

زینعلی کارشناس بازار مسکن درباره آخرین تحولات بازار مسکن تهران در شهریورماه ۱۴۰۰ گفت: علت رونق نسبی بازار مسکن در شهریورماه، امن بودن سرمایه‌گذاری در این حوزه است. فعال اقتصادی وقتی بررسی می‌کند، می‌بیند که هیچ یک از بازارهای موازی به اندازه مسکن اطمینان بخشی یا سودآوری مورد انتظار را ندارند. نیاز به مسکن در جامعه وجود دارد و سرمایه‌گذار به خوبی از ایجاد فاصله بین عرضه و تقاضا مطلع است. بازارهای دیگر مثل طلا یا ارز بعضا سرمایه ها را دچار آسیب می‌کنند. در نتیجه مردم سراغ مطمئن‌ترین بخش برای حفظ داریی‌های خود می‌روند که آن هم خرید واحدهای مسکونی، تجاری و اداری است. بخصوص در واحدهای مسکونی تقاضای موثری در کشور ما همواره وجود دارد. این کارشناس بازار مسکن درباره پیش‌بینی قیمت خانه در نیمه دوم سال گفت: با اینکه همه چیز بستگی به اجرای سیاست های دولت دارد، بیش از یک رشد ملایم برای بازار مسکن نمی‌توان متصور بود. ممکن است اواخر سال جاری به دلیل نیاز سنتی بازار، قیمت ها یک عدد کوچکی جابه‌جا شود اما قطعا جهشی نخواهد بود، زیرا عامل محرک آنچنانی دیده نمی‌شود.

نرخ تورم آلمان به بالاترین سطح سی سال اخیر جهش کرد

قیمت‌های مصرف‌کننده آلمان تحت تأثیر اختلال در زنجیره تأمین و فشارهای موقتی به وجود آمده در زمان ریکاوری اقتصاد از پاندمی کرونا، با سریع‌ترین نرخ خود در سه دهه اخیر رشد کردند. داده‌های اداره آمار فدرال نشان داد که نرخ تورم در ماه سپتامبر ۴.۱ درصد شده است. این بالاترین نرخ تورم آلمان در سی سال اخیر است. تنها قیمت‌های انرژی در این ماه ۱۴ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل جهش کرده‌اند. این در حالی است که اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کرده بودند تورم ۳.۳ درصد در این ماه رشد خواهد کرد. تا به حال سیاست‌گذاران آلمانی اصرار کرده‌اند که این افزایش قیمت‌ها موقتی هستند و تحت تأثیر عوامل موقتی نظیر تغییر در مالیات در فروش و زمان‌بندی فروش تابستانه امسال رشد کرده‌اند، عواملی که سال بعد وجود نخواهند داشت.

تورم آمریکا هم رکورد زد

به نقل از بلومبرگ انگلیسی، وزارت تجارت آمریکا اعلام کرد، تورم این کشور در ماه آگوست تحت تأثیر اختلال در زنجیره‌های تأمین و تقویت غیرعادی تقاضا به دلیل ریکاوری اقتصاد (پس از شیوع کرونا) به بالاترین سطح در سی سال اخیر رسیده است. شاخص اصلی تورم که قیمت‌های پرنوسان انرژی و مواد غذایی را در نظر نمی‌گیرد و شاخص مورد علاقه فدرال‌رزرو است، در این ماه ۰.۳ درصد افزایش یافت و نسبت به سال گذشته به ۳.۶ درصد رسید. این در حالی بود که اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی داوجونز پیش‌بینی کرده بودند، رشد ماهانه قیمت‌ها ۰.۲ درصد و رشد سالانه آنها ۳.۵ درصد خواهد شد. این بالاترین سطح تورم از ماه می ۱۹۹۱ تا کنون است و نشان‌دهنده همان فشار تورمی است که رئیس فدرال‌رزرو، جرومی پاول، این هفته آن را طاقت‌فرسا اعلام کرده بود. شاخص گسترده تورم با در نظر گرفتن افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی در این ماه ۰.۴ درصد نسبت به ماه قبل و ۴.۳ درصد نسبت به سال قبل جهش کرد. قیمت انرژی در آمریکا در ماه آگوست ۲۴.۹ درصد نسبت به سال گذشته جهش کرد و قیمت‌های مواد اولیه هم ۲.۸ درصد بالا آمد. قیمت متوسط کالاها در این ماه ۵.۵ درصد بالا رفت و قیمت متوسط خدمات ۳.۶ درصد افزایش یافت.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....